TB_worden schreef: ↑11 jan 2023, 17:55
Waarom zijn stations zwakke stations?
Als ik de piekuurdrukte van de E314 even bekijk lijkt het me een klassiek gevalletje oorzaak en gevolg te zijn.
Je kan geen trein nemen die niet bestaat en je kan mensen niet verwijten de auto boven de trein verkiezen als die tweede geen substantieel voordeel biedt.
 
late reactie van mezelf, ma soit. 
Hasselt/Genk hebben nu weinig treinreizigers en zullen dat in de toekomst altijd hebben doordat je gewoon met relatief slechte spoorverbindingen zit naar Brussel omdat je met Leuven zit die vanuit daar altijd bediend zal moeten worden (en de ligging van het station is héél slecht voor Limburgse treinen). En je mag héél utopisch zijn, maar een nieuwe spoorverbinding genre de 50A met een quasi directe aansluiting op Leuven.
En de drukte van E314 valt op doordat er slechts 2 baanvakken zijn, maar de E314 is minder druk dan de E17 hoor. Dit zijn de tellingen tot aan Leuven/Gent voor vergelijkbare stukken (daggemiddelden):
E17	van Kortrijk-Oost tot Deerlijk richting Antwerpen: 43321
E17	van Deerlijk tot Waregem richting Antwerpen: 42964
E17	van Waregem tot Kruishoutem richting Antwerpen: 40850
E17	van Kruishoutem tot Deinze richting Antwerpen: 42918
E17	van Deinze tot Parking Nazareth richting Antwerpen: 44320
E17	van Parking Nazareth tot De Pinte richting Antwerpen: 44142
E17	van De Pinte tot Zwijnaarde richting Antwerpen: 54161
E314	van Lummen-Centrum tot Halen richting Leuven: 30554
E314	van Halen tot Bekkevoort richting Leuven: 28314
E314	van Bekkevoort tot Tielt-Winge richting Leuven: 28133
E314	van Tielt-Winge tot Aarschot richting Leuven: 29661
E314	van Aarschot tot Parking Rotselaar richting Leuven: 28989
E314	van Parking Rotselaar tot Holsbeek richting Leuven: 30035
E314	van Holsbeek tot Wilsele-De Vunt richting Leuven: 33699
E314	van Wilsele-De Vunt tot Herent richting Leuven: 40393
E314	van Herent tot Winksele richting Leuven: 39958
E314	van Winksele tot Gasthuisberg richting Leuven: 38104
E314	van Gasthuisberg tot Leuven richting Leuven: 38488
E314	van Leuven tot Heverlee richting Leuven: 40763
Jamaar, je moet in de spitsuren kijken? Nee, ook dan is het verschil er héél duidelijk (gemiddelde van de spitsuren in de ochtend van 7-9 uur):
Weg/knoop	Segment	Gemiddeld
E17	van Kortrijk-Oost tot Deerlijk richting Antwerpen	3761
E17	van Deerlijk tot Waregem richting Antwerpen	3889
E17	van Waregem tot Kruishoutem richting Antwerpen	3623
E17	van Kruishoutem tot Deinze richting Antwerpen	4059
E17	van Deinze tot Parking Nazareth richting Antwerpen	4313
E17	van Parking Nazareth tot De Pinte richting Antwerpen	4289
E17	van De Pinte tot Zwijnaarde richting Antwerpen	5342
E314	van Lummen-Centrum tot Halen richting Leuven	2383
E314	van Halen tot Bekkevoort richting Leuven	2219
E314	van Bekkevoort tot Tielt-Winge richting Leuven	2121
E314	van Tielt-Winge tot Aarschot richting Leuven	2308
E314	van Aarschot tot Parking Rotselaar richting Leuven	2413
E314	van Parking Rotselaar tot Holsbeek richting Leuven	2474
E314	van Holsbeek tot Wilsele-De Vunt richting Leuven	2968
E314	van Wilsele-De Vunt tot Herent richting Leuven	3907
E314	van Herent tot Winksele richting Leuven	3802
E314	van Winksele tot Gasthuisberg richting Leuven	3485
E314	van Gasthuisberg tot Leuven richting Leuven	3037
E314	van Leuven tot Heverlee richting Leuven	3036