Dus, als ik het goed begrijp, men denkt aan een IC van Luik via Maastricht naar Noord-Holland (Amsterdam/Alkmaar/Den Helder)?Steven schreef: ↑11 mei 2020, 15:32 een opmerkelijk weetje die sommige mensen kan doen verschieten.
Iedereen weet dat NS bezig is met zijn ICNG, dat er ook een 20 tal besteld zijn voor België weet ook iedereen wel denk ik.
wat is de stand van zaken daaromtrent.
Tegen eind dit jaar, begin volgend jaar (zover corona geen vertraging veroorzaakt) moet alstom klaar zijn met de eerste twee voor België en deze laten testen voor volgende lijnen
0/4/12/25/25N/27/36/36N/53
Dit betreft de lijnen van de huidige Benelux/IC Brussel en zijn mogelijke omleidingsroutes.
Maar NS vraagt blijkbaar ook dat tegen de acceptatie van de eerste trein (voorzien tegen december 2022) dat men deze treinen ook laat homologeren voor lijn 2/36 tot luik en lijn 40.
Men heeft blijkbaar het idee opgevat om de ICNG ook langs daar een verbinding naar Brussel/België te laten aanbieden.
ze vermelden ook dat ze deels mee afhankelijk zijn van de nmbs en de daarbijbehorende onderhandelingen, die nog in prille schoenen staan (document is opgemaakt in 2019)
Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Interessante informatie, al zal er nog weinig concreet gepland worden achter de schermen. Dat NS de mogelijkheden verkent en de toelatingen van het materieel fatsoenlijk plant zal met name de hoogbetaalden bij Arriva doen verschieten.Steven schreef: ↑11 mei 2020, 15:32 een opmerkelijk weetje die sommige mensen kan doen verschieten.
Iedereen weet dat NS bezig is met zijn ICNG, dat er ook een 20 tal besteld zijn voor België weet ook iedereen wel denk ik.
wat is de stand van zaken daaromtrent.
Tegen eind dit jaar, begin volgend jaar (zover corona geen vertraging veroorzaakt) moet alstom klaar zijn met de eerste twee voor België en deze laten testen voor volgende lijnen
0/4/12/25/25N/27/36/36N/53
Dit betreft de lijnen van de huidige Benelux/IC Brussel en zijn mogelijke omleidingsroutes.
Maar NS vraagt blijkbaar ook dat tegen de acceptatie van de eerste trein (voorzien tegen december 2022) dat men deze treinen ook laat homologeren voor lijn 2/36 tot luik en lijn 40.
Men heeft blijkbaar het idee opgevat om de ICNG ook langs daar een verbinding naar Brussel/België te laten aanbieden.
ze vermelden ook dat ze deels mee afhankelijk zijn van de nmbs en de daarbijbehorende onderhandelingen, die nog in prille schoenen staan (document is opgemaakt in 2019)
simpel en meedogenloos 

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
of men denkt aan een IC Brussel/Luik/maastricht/Eindhoven, want men vraagt lijn 2 bij de homologatie toe te voegen.
Wat het juist zal worden is nog moeilijk te zeggen. Afwachten wat NS uit zijn mouw gaat schudden.
Ze geven zichzelf met dat lijnnenpakket een aantal opties om treinen te laten rijden.
Wat het juist zal worden is nog moeilijk te zeggen. Afwachten wat NS uit zijn mouw gaat schudden.
Ze geven zichzelf met dat lijnnenpakket een aantal opties om treinen te laten rijden.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Neen, eerder een Brussel-Luik-Maastricht-Eindhoventrainlovertje schreef:Dus, als ik het goed begrijp, men denkt aan een IC van Luik via Maastricht naar Noord-Holland (Amsterdam/Alkmaar/Den Helder)?Steven schreef: ↑11 mei 2020, 15:32 een opmerkelijk weetje die sommige mensen kan doen verschieten.
Iedereen weet dat NS bezig is met zijn ICNG, dat er ook een 20 tal besteld zijn voor België weet ook iedereen wel denk ik.
wat is de stand van zaken daaromtrent.
Tegen eind dit jaar, begin volgend jaar (zover corona geen vertraging veroorzaakt) moet alstom klaar zijn met de eerste twee voor België en deze laten testen voor volgende lijnen
0/4/12/25/25N/27/36/36N/53
Dit betreft de lijnen van de huidige Benelux/IC Brussel en zijn mogelijke omleidingsroutes.
Maar NS vraagt blijkbaar ook dat tegen de acceptatie van de eerste trein (voorzien tegen december 2022) dat men deze treinen ook laat homologeren voor lijn 2/36 tot luik en lijn 40.
Men heeft blijkbaar het idee opgevat om de ICNG ook langs daar een verbinding naar Brussel/België te laten aanbieden.
ze vermelden ook dat ze deels mee afhankelijk zijn van de nmbs en de daarbijbehorende onderhandelingen, die nog in prille schoenen staan (document is opgemaakt in 2019)
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
"ze" = NS?Steven schreef: ↑11 mei 2020, 15:32 Iedereen weet dat NS bezig is met zijn ICNG, dat er ook een 20 tal besteld zijn voor België weet ook iedereen wel denk ik.
wat is de stand van zaken daaromtrent.
Tegen eind dit jaar, begin volgend jaar (zover corona geen vertraging veroorzaakt) moet alstom klaar zijn met de eerste twee voor België en deze laten testen voor volgende lijnen
0/4/12/25/25N/27/36/36N/53
Dit betreft de lijnen van de huidige Benelux/IC Brussel en zijn mogelijke omleidingsroutes.
Maar NS vraagt blijkbaar ook dat tegen de acceptatie van de eerste trein (voorzien tegen december 2022) dat men deze treinen ook laat homologeren voor lijn 2/36 tot luik en lijn 40.
Men heeft blijkbaar het idee opgevat om de ICNG ook langs daar een verbinding naar Brussel/België te laten aanbieden.
ze vermelden ook dat ze deels mee afhankelijk zijn van de nmbs en de daarbijbehorende onderhandelingen, die nog in prille schoenen staan (document is opgemaakt in 2019)
Uit een aanvraag tot homologatie kun je geen toekomstige plannen afleiden, dus... wat is de bron of waar kunnen we iets over een eventuele nieuwe IC Maastricht - Brussel vinden?
Groetjes,
Rian
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
het bruikbare deel heb ik het over. Echter wat in de realiteit bruikbaar is is korter. aangezien men bijv in een klassiek het sein moet kunnen zien, je net binnen past dubbel klassiek is 90m.Cherrytrain schreef: ↑11 mei 2020, 15:47Op stationsinfo.nl staat dat het perron in Eijsden 'amper 100 meter' lang is. Door de verkorting zal het bruikbare deel nu minder dan 100 meter zijn.Eric0641 schreef: ↑11 mei 2020, 14:56 Het perron in Eijsden is wel degelijk korter. Vandaag met de break aangekomen. De bagagedeur stond al buiten perron. Maar voor een flirt 3 courant geen probleem. Echter 2 klassieks dat gaat nog krap worden.
Voor de break nog een halve bak ruimte.
Na wat tellen en meten kom ik uit ti op 100m lengte




-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 28 okt 2018, 17:13
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Oeps, ja... dan wordt het heel krap bij een twee gekoppelde klassiekjes.Eric0641 schreef: ↑11 mei 2020, 18:10het bruikbare deel heb ik het over. Echter wat in de realiteit bruikbaar is is korter. aangezien men bijv in een klassiek het sein moet kunnen zien, je net binnen past dubbel klassiek is 90m.Cherrytrain schreef: ↑11 mei 2020, 15:47Op stationsinfo.nl staat dat het perron in Eijsden 'amper 100 meter' lang is. Door de verkorting zal het bruikbare deel nu minder dan 100 meter zijn.Eric0641 schreef: ↑11 mei 2020, 14:56 Het perron in Eijsden is wel degelijk korter. Vandaag met de break aangekomen. De bagagedeur stond al buiten perron. Maar voor een flirt 3 courant geen probleem. Echter 2 klassieks dat gaat nog krap worden.
Voor de break nog een halve bak ruimte.
Na wat tellen en meten kom ik uit ti op 100m lengte

simpel en meedogenloos 

Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Misschien als de NS hem rijd dat hij wel optijd kan rijden, Dat weet ik nog van de afschaffing. NMBS heeft hem afgeschaft omdat de keertijd in Maastricht te kort was (15 - 20 min). Wat me ook nog goed bijstaat is dat er eens een mbx(Maastricht brussel express), is moeten blijven staan op Maastricht ivm een onverwachte controle van de ILT de bestuurder sprak niet genoeg Nederlands. Er is toen een nieuwe bestuurder per taxi uit Brussel gekomen.rvdborgt schreef: ↑11 mei 2020, 18:04"ze" = NS?Steven schreef: ↑11 mei 2020, 15:32 Iedereen weet dat NS bezig is met zijn ICNG, dat er ook een 20 tal besteld zijn voor België weet ook iedereen wel denk ik.
wat is de stand van zaken daaromtrent.
Tegen eind dit jaar, begin volgend jaar (zover corona geen vertraging veroorzaakt) moet alstom klaar zijn met de eerste twee voor België en deze laten testen voor volgende lijnen
0/4/12/25/25N/27/36/36N/53
Dit betreft de lijnen van de huidige Benelux/IC Brussel en zijn mogelijke omleidingsroutes.
Maar NS vraagt blijkbaar ook dat tegen de acceptatie van de eerste trein (voorzien tegen december 2022) dat men deze treinen ook laat homologeren voor lijn 2/36 tot luik en lijn 40.
Men heeft blijkbaar het idee opgevat om de ICNG ook langs daar een verbinding naar Brussel/België te laten aanbieden.
ze vermelden ook dat ze deels mee afhankelijk zijn van de nmbs en de daarbijbehorende onderhandelingen, die nog in prille schoenen staan (document is opgemaakt in 2019)
Uit een aanvraag tot homologatie kun je geen toekomstige plannen afleiden, dus... wat is de bron of waar kunnen we iets over een eventuele nieuwe IC Maastricht - Brussel vinden?
Groetjes,
Rian




Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Dat kan je zeker wel hoor. De constructeur zal alleen maar homologaties aanvragen voor dingen die zijn klanten willen. Dus hier kan je echt wel uit afleiden dat NS op zen minst onderzoekt of een IC Brussel-Maastricht kan en deze optie wil open houden.rvdborgt schreef:"ze" = NS?Steven schreef: ↑11 mei 2020, 15:32 Iedereen weet dat NS bezig is met zijn ICNG, dat er ook een 20 tal besteld zijn voor België weet ook iedereen wel denk ik.
wat is de stand van zaken daaromtrent.
Tegen eind dit jaar, begin volgend jaar (zover corona geen vertraging veroorzaakt) moet alstom klaar zijn met de eerste twee voor België en deze laten testen voor volgende lijnen
0/4/12/25/25N/27/36/36N/53
Dit betreft de lijnen van de huidige Benelux/IC Brussel en zijn mogelijke omleidingsroutes.
Maar NS vraagt blijkbaar ook dat tegen de acceptatie van de eerste trein (voorzien tegen december 2022) dat men deze treinen ook laat homologeren voor lijn 2/36 tot luik en lijn 40.
Men heeft blijkbaar het idee opgevat om de ICNG ook langs daar een verbinding naar Brussel/België te laten aanbieden.
ze vermelden ook dat ze deels mee afhankelijk zijn van de nmbs en de daarbijbehorende onderhandelingen, die nog in prille schoenen staan (document is opgemaakt in 2019)
Uit een aanvraag tot homologatie kun je geen toekomstige plannen afleiden, dus... wat is de bron of waar kunnen we iets over een eventuele nieuwe IC Maastricht - Brussel vinden?
Groetjes,
Rian
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
De bron is een NS document uit 2019. Daarop staat ondermeer een kaart met een groot stuk van België. Daarom zijn kleuren op spoorlijnen aangebracht volgens mijn uitleg hierboven. Waarbij lijn 2 en 40 dus aangeduid staan als wenselijk bij ontvangst en accepteren van het eerste stel. NS vermeld dat deze lijnen erbij horen ivm een mogelijke toekomstige exploitatie.
Het basispakket bevat de route van de huidige benelux en zijn omleidingen. De eerste uitbreiding betreft lijn 2/36/40 Brussel, Luik, Maastricht. En er is zelfs een derde kleur die nog meer lijnen aanduid.
Het betreft nog geen zekerheden, laat dat duidelijk zijn. Doch het feit dat ze dat overwegen.
Het basispakket bevat de route van de huidige benelux en zijn omleidingen. De eerste uitbreiding betreft lijn 2/36/40 Brussel, Luik, Maastricht. En er is zelfs een derde kleur die nog meer lijnen aanduid.
Het betreft nog geen zekerheden, laat dat duidelijk zijn. Doch het feit dat ze dat overwegen.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
En voor de mensen die het interessant vinden: de eerste ICNG-B wordt momenteel al getest in Velim. Voor beelden van de rollout uit de fabriek voor transport (gekoppeld met een vijfdelige reguliere ICNG):
https://youtu.be/_AbeDi8yrUo?t=3m52s
Mocht de tijdcode niet werken, dan zijn de beelden vanaf 3 minuten en 52 seconden.
Edit: overigens zijn de Tsjechische grenzen gesloten, dus helaas is er dus sowieso vertraging voor de ICNG (en daarmee ook de ICNGB).
https://youtu.be/_AbeDi8yrUo?t=3m52s
Mocht de tijdcode niet werken, dan zijn de beelden vanaf 3 minuten en 52 seconden.
Edit: overigens zijn de Tsjechische grenzen gesloten, dus helaas is er dus sowieso vertraging voor de ICNG (en daarmee ook de ICNGB).
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Dat zal wel meevallen. NS is partner in het Limax-project, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor station Eijsden (waar momenteel NMBS rijdt in opdracht van NS).Cherrytrain schreef: ↑11 mei 2020, 15:52 Dat NS de mogelijkheden verkent en de toelatingen van het materieel fatsoenlijk plant zal met name de hoogbetaalden bij Arriva doen verschieten.
Misschien denkt NS aan een IC Brussel - Luik - Maastricht (al dan niet doorgekoppeld aan de IC Amsterdam - Brussel). Op het traject Amsterdam - Eindhoven - Maastricht verwacht ik weinig veranderingen, momenteel rijden daar veelal dubbeldekkers omdat die capaciteit nodig is. Er zijn veel reizigers uit Limburg die verder reizen dan Eindhoven, die zijn niet gebaat bij een overstap.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
dat lijkt me een formule voor een ramp. Amsterdam - Brussel - Luik - Maastricht. Daar ga je nooit een goede dienstregeling voor kunnen opzetten, of je moet hem + 1 uur geven in Brussel, Dan zou het reëel zijn. Want welke reiziger die vanuit Amsterdam naar luik wilt reist niet via grens Maastricht ipv grens Roosendaal.AlexNL schreef: ↑11 mei 2020, 21:15Dat zal wel meevallen. NS is partner in het Limax-project, aangezien zij verantwoordelijk zijn voor station Eijsden (waar momenteel NMBS rijdt in opdracht van NS).Cherrytrain schreef: ↑11 mei 2020, 15:52 Dat NS de mogelijkheden verkent en de toelatingen van het materieel fatsoenlijk plant zal met name de hoogbetaalden bij Arriva doen verschieten.
Misschien denkt NS aan een IC Brussel - Luik - Maastricht (al dan niet doorgekoppeld aan de IC Amsterdam - Brussel). Op het traject Amsterdam - Eindhoven - Maastricht verwacht ik weinig veranderingen, momenteel rijden daar veelal dubbeldekkers omdat die capaciteit nodig is. Er zijn veel reizigers uit Limburg die verder reizen dan Eindhoven, die zijn niet gebaat bij een overstap.




Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Voor hetzelfde geld willen ze het onderhoud in Maastricht laten doen en de route daarheen vanuit Brussel kunnen gebruiken.Shrek schreef: ↑11 mei 2020, 18:29Dat kan je zeker wel hoor. De constructeur zal alleen maar homologaties aanvragen voor dingen die zijn klanten willen. Dus hier kan je echt wel uit afleiden dat NS op zen minst onderzoekt of een IC Brussel-Maastricht kan en deze optie wil open houden.rvdborgt schreef: Uit een aanvraag tot homologatie kun je geen toekomstige plannen afleiden, dus... wat is de bron of waar kunnen we iets over een eventuele nieuwe IC Maastricht - Brussel vinden?
Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 11 mei 2020, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Je kan het materieel laten doorkoppelen in Brussel. Een Amsterdam Brussel kan doorschuiven naar Brussel Maastricht en vice versa. Daarom is het geen doorgaande trein voor reizigers. Zo geraakt het materieel op beide routes en kan men ook voor een soort grafiek zorgen die het materieel ook in de juiste werkplaats krijgt voor zijn onderhoud.