Pagina 22 van 58

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 26 feb 2013, 11:43
door Steven
Directeurs, directeur generaal, ......
Het is niet omdat je het niet ziet dat het er niet is. Dat komt wel als je nog een paar jaar verder in dienst bent.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 26 feb 2013, 11:51
door Shrek
Steven schreef:Directeurs, directeur generaal, ......
Het is niet omdat je het niet ziet dat het er niet is. Dat komt wel als je nog een paar jaar verder in dienst bent.
Het organigram ziet er toch niet bepaald gevuld uit (3 directeurs-generaal voor 12000 personeelsleden). En in de hiërarchische lijn staat iedereen in 4 stapjes bij meneer Lallemand. Ik zie in ieder geval geen onlogische dingen, maar dat kan natuurlijk nog komen.
Of is het misschien bij de nmbs of de holding te zoeken?

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 26 feb 2013, 12:35
door Steven
Je moet heel de groep bekijken en dus heel de spoorweg op zich. Met enkel uw afdeling te bezien of infrabel zie je het waterhoofd op zich natuurlijk niet. Bijkomend moet je ook zien hoeveel onderdirecteurs en geregeld zijn, die komen zelden of nooit voor in het organigram.

Hoe staat het nu met de automaten en loketsluitingen?

Geplaatst: 31 mar 2013, 00:47
door SvMp
Al enkele jaren zijn er berichten over nieuwe grootschalige loketsluitingen.

- Gaan die sluitingen door? NMBS ontkende de plannen na het uitlekken en zei dat er niets zou sluiten.

- Hoe zit het met de belofte van de minister in 2005 dat er geen enkel loket meer zou gaan sluiten?

- Overal duiken die vreselijke automaten op. Komt die lokettoeslag er? Ligt er een plan om alle loketten te sluiten?

- In de plannen van NMBS staat dat loketten pas worden gesloten als de automaat er is en de wachtzaal toegankelijk blijft. Wat komt er van die belofte terecht? Ik ben recentelijk bij een aantal stations op de sluitingslijst geweest. Overal staan die automaten al, maar ze staan buiten. Waarom buiten? Als de wachtzaal toegankelijk blijft dan kunnen ze ook binnen staan. Is de NMBS de boel weer aan het belazeren? Ze hebben in 2006 bij een aantal loketsluitingen ook beloofd dat ze wachtzaal open zou blijven, maar daar is niets van terecht gekomen (oa. station Thuin).

- Waar is de oppositie? Ik lees weinig over grootschalig protest. België begint te veel op Nederland te lijken.

Ik ben benieuwd hoe het er nu voor staat.

Re: Hoe staat het nu met de automaten en loketsluitingen?

Geplaatst: 31 mar 2013, 00:59
door Retard
NMBS zoekt vrijwilligers om wachtzalen van 45 stations te openen en sluiten

De NMBS zoekt vrijwilligers om de wachtzalen te openen en sluiten van 45 stations, waar de loketten binnenkort vervangen worden door automaten. Dat meldt een woordvoerster van de spoormaatschappij, die informatie van Sudpresse bevestigt. De vrijwilligers moeten beschikbaar zijn om 5.30 en 13 uur en krijgen 5 euro per dag. Voor een twintigtal stations vond de maatschappij al een oplossing.

"Het gaat om stations waar minder dan 100 transacties per dag gebeuren en waarvan de loketten in de komende maanden door automaten vervangen worden", aldus Nathalie Pierard. Onder meer de stations van Schaarbeek, Neufchâteau, Herstal, Zaventem, Quaregnon, Couvin en Ingelmunster zijn betrokken.

5 euro per dag
De vrijwilligers krijgen een contract bij de NMBS en strijken 5 euro per dag op om de wachtzalen van maandag tot en met vrijdag te openen en sluiten. De NMBS nam contact op met enkele handelaars die gevestigd zijn in de buurt van de stations, maar ook met de bewuste gemeenten. "Zij kunnen ons naar gemeentepersoneel of eventueel geïnteresseerde gepensioneerden leiden", klinkt het.

De woordvoerster verduidelijkt nog dat voor de helft van de stations al een oplossing gevonden werd. "Behalve op vrijwilligers kunnen we ook een beroep doen op mobiele agenten van de NMBS of automatische sloten."


Duidelijk, denk ik?

Re: Hoe staat het nu met de automaten en loketsluitingen?

Geplaatst: 31 mar 2013, 01:10
door SvMp
@Retard: Duidelijk. Die had ik zelf nog niet gevonden.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... iten.dhtml

Wel vond ik in alle artikelen expliciete uitspraken van NMBS over de wachtzalen. Waarom hebben ze dat bij de vorige golf loketsluitingen niet gedaan?
Nu de NMBS zich in allerlei bochten moet wringen, zal de besparing tegen vallen. De vrijwilligers houden geen toezicht. En de wachtzaal zal ook verwarmd en schoon gemaakt moeten worden. De loketsluiting bespaart dus alleen kosten van personeel uit, die ze door een waterbedeffect en toename van vandalisme grotendeels weer kwijt raken.

De wachtzalen zullen vernield worden. In België is helaas veel verloedering. In bijvoorbeeld Herstal is totaal geen toezicht op het gebouw mogelijk vanaf de straat. Uiteindelijk zal de wachtzaal op slot blijven. Dat zal de NMBS ook weten, ze zijn a-sociaal maar niet achterlijk. Ik denk dat dit de strategie is om binnen twee jaar de gebouwen definitief geheel te sluiten.

Daarnaast legt NMBS de verantwoordelijkheid weer eens bij de gemeentes. Het is al net zo erg als met de Nederlandse NS. Uiteindelijk is er in heel Nederland slechts één wachtzaal open gebleven op een onbemand stationnetje in Friesland, omdat de VVV (organisatie voor toerisme) zich daar over heeft ontfermd.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 24 mei 2013, 21:55
door loic1811
Deze middag konden we is een voorsmaakje krijgen van de nieuwe ticket automaten in Brussel-zuid . Ik heb er is effe op gekeken ( en natuurlijk ook is geprobeerd hoe het werkt) en het ziet er veel beter uit dan de oudere types . Hopelijk komen ze rap in dienst dat de mensen er ook degelijk gebruik van kunnen maken :D

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 24 mei 2013, 22:10
door Steve
hle2127 schreef:Deze middag konden we is een voorsmaakje krijgen van de nieuwe ticket automaten in Brussel-zuid . Ik heb er is effe op gekeken ( en natuurlijk ook is geprobeerd hoe het werkt) en het ziet er veel beter uit dan de oudere types . Hopelijk komen ze rap in dienst dat de mensen er ook degelijk gebruik van kunnen maken :D
Hoe heb je dat voorsmaakje gekregen dan?

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 24 mei 2013, 22:14
door loic1811
Ze waren effe in dienst gezet en dan kon je is kijken hoe het werkte ( aan de ingang van de fosnylaan) er liepen in de grote hal ook mensen rond om de automaten te promoten ,toen ik om 20uur terug in Brussel-zuid was waren ze weer afgezet ( Toen viel pas mijne euro dat ik er beter is een foto van had genomen :twisted: )

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 26 mei 2013, 14:28
door SvMp
Waar is het verzet van de vakbonden gebleven?
Die automaten verzieken alles, zie de situatie in NL en DE.

In Frankrijk is het iets minder erg omdat de automaten daar in minder mate zijn gebruikt om alle loketten te sluiten, en ze staan niet op alle stations.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 30 mei 2013, 21:29
door -Jeroen-
SvMp schreef:Waar is het verzet van de vakbonden gebleven?
Die automaten verzieken alles, zie de situatie in NL en DE.

In Frankrijk is het iets minder erg omdat de automaten daar in minder mate zijn gebruikt om alle loketten te sluiten, en ze staan niet op alle stations.
Die automaten verzieken niets, maar leveren een aanzienlijk voordeel op voor zowel de reiziger als voor de spoorwegen. Ik heb zelf regelmatig gehad dat ik enige tijd in de rij mocht wachten om een kaartje te kopen aan het loket. Er waren er genoeg die daarmee dus ook de trein hebben mogen missen. Met voldoende automaten is dat probleem uit de wereld.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 31 mei 2013, 12:28
door Tijgernoot
Ooit was ik eens op het station van Zottegem, waar ik tien minuten voor vertrek van de IC-trein naar Brussel bij het loket aankwam. De man achter het loket was echter aan het telefoneren en nadat dit gesprek was afgelopen ging hij eerst nog uitgebreid afscheid nemen van zijn collega. Drie minuten voordat de trein zou vertrekken ging de beste man weer op zijn stoel zitten en begon hij kaartjes te verkopen. Inmiddels stonden er nog zes andere mensen achter mij te wachten en het zou mij dus helemaal niet verbaasd hebben als sommige van deze mensen die IC-trein niet gehaald zouden hebben. Met een paar kaartautomaten had dit gedoe voorkomen kunnen worden.

Ik vermoed dat men bij de vakbonden ook wel beseft dat ze de woede van de reiziger op de hals halen als ze gaan beweren dat het loket sneller en effectiever is dan een automaat.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 05 jun 2013, 15:47
door speakervoice
Tijgernoot schreef:Ik vermoed dat men bij de vakbonden ook wel beseft dat ze de woede van de reiziger op de hals halen als ze gaan beweren dat het loket sneller en effectiever is dan een automaat.
Dus je vormt je mening over alle loketbedienden vanwege één loketbediende in Zottegem? Is het juist als ik jouw werkvermogen en werklast spiegel aan iemand die zijn/haar werk niet goed doet, maar toevallig wel dezelfde job uitoefent als jij?

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 05 jun 2013, 17:01
door K V B
SvMp schreef:Waar is het verzet van de vakbonden gebleven?
Die automaten verzieken alles, zie de situatie in NL en DE.
Of zoals in Zwitserland, waar 2/3 van de kaartjes via de automaten verkocht worden, en waar stoptreinen zelfs geen conducteurs meer hebben. En verziekt dat het spoor daar is...
In Frankrijk is het iets minder erg omdat de automaten daar in minder mate zijn gebruikt om alle loketten te sluiten, en ze staan niet op alle stations.
In Frankrijk heb je nog tal van stations waar maar een handvol treinen per dag stopt, en die nietemin bemand zijn. Ik denk dat de reizigers er meer aan zouden hebben indien men daar het geld in meer treinen zou stoppen...

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 05 jun 2013, 22:26
door Lukas
Hoi,

Wat Frankrijk betreft kan ik 1 voorbeeld geven:In Bogny Sur Meuse(Tussen Charleville Mezieres en Givet) staat er ook een ticket automaat.In dit station is er geen loket.

Lukas