BENELUX

Juupske

Re: BENELUX

Bericht door Juupske »

AlexNL schreef:Uit oogpunt van het meerendeel van de reizigers tussen Rotterdam, Amsterdam en verder hoop ik van harte dat HSA en dat hele Fyra-verhaal nog voor die tijd failliet gaat dan wel ontmanteld wordt door de tweede kamer of de aandeelhouders. Lullig voor de medewerkers misschien, maar het algemeen belang gaat voor en de plannen voor de HSL-Zuid zijn zeker niet in het belang van de reiziger, alleen voor de zakken van NS en KLM.
Ik ben medewerker en ik moet zeggen dat het inderdaad lullig klinkt hoe jij het brengt. Je zou het ook van de positieve kant kunnen bekijken,en niet alles wat NS doet bekritiseren (wat inmiddels volkssport nummer 1 is geworden) Er word een snelle verbinding tot stand gebracht die nou eenmaal geld kost,je kan niet verwachten dat je voor een dubbeltje van A naar B word vervoerd als je weet wat die lijn heeft gekost. En net als Thalys zijn er altijd mensen die wél baat hebben bij zo'n verbinding. (getuige het grote aantal reserveringen voor jaarabonnementen op de toekomstige Fyra naar Breda)

Investeren heet dat nou eenmaal. Een goed en degelijk product neerzetten kost nou eenmaal geld,en veel tijd. NS moet gewoon leren van haar fouten maar om nu al de handdoek in de ring te gooien lijkt mij de grootste fout die dan word gemaakt.

Natuurlijk kan jeje vraagtekens zetten bij het feit dat een aantal verbindingen op de schop gaan,maar als jeje is realiseert hoe enorm druk ons treinenlandje is dan denk ik dat je de hele logistieke planning daarachter niet eens wilt zien. Ik zou er persoonlijk namelijk kopzorgen van krijgen. Het is namelijk al een hele prestatie om alles gewoon optijd te laten rijden als je bedenkt hoe enorm groot het aanbod van reizigers is én de verkeersstroom op het spoor. Je kan natuurlijk zelf wel bedenken wat een sneeuwbal effect 1 gestrande trein heeft,daar hebben ze overal in Europa last van op druk bereden trajecten

Feit is dat die lijn er nu eenmaal ligt. Als je een andere vervoerder de concessie geeft dan krijg je naar mijn mening nog veel meer ellende. Er zal hoe dan ook samen gewerkt moeten worden met Prorail over de verdeling van het hoofdrailnet,en ik geloof niet dat NS en Prorail heel hun dienstregeling op de schop gaan halen als bijvoorbeeld DB het alleenrecht krijgt op de HSL,want dat hoeven ze gewoonweg niet te doen. Met HSA als vervoerder heb je gewoon de troef in handen om samen met de hoofdvervoerder (NS) een stabiele dienstregeling te maken. Met een andere vervoerder (concurrent) om tafel gaan zitten gaat alleen maar tot een stroevere samenwerking lopen,én waarbij je nu niet kan zeggen of dat wel een goedkoper alternatief word dan de Fyra.

Uit je andere posts die ik lees mis ik wel dat er bijvoorbeeld een IC verbinding bijkomt,namelijk de 140/240 serie die naar Gvc gaat. Van het afwijken van de 2100 serie heb ik niks van gehoord.

Mvg Martijn
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Martijn,

Leuk dat je hier je input geeft, maar ik denk dat het meerendeel van de reizigers niet om de HSL-Zuid heeft gevraagd. Natuurlijk, er zijn altijd mensen die profiteren van iets nieuws, maar als je de reizigers de vraag stelt "Ben je liever 10 euro meer kwijt per reis of ben je liever 20 minuten langer onderweg?" dat je dan vaak "Ben je gek ofzo?" als antwoord gaat krijgen.

Het bekritiseren van NS is mijn hobby niet, ik ben een over het algemeen vrij tevreden gebruiker van de dienstverlening die zij aanbieden. Echter, Nederland is totaal het land niet voor hogesnelheidsverbindingen. België is dat ook niet. De afstanden zijn er veel te kort voor, en "20 minuten tijdwinst" is misschien wel leuk voor de reizigers, maar zeker niet revolutionair genoeg om Fyra te rechtvaardigen.

Was Nederland Frankrijk geweest en ging het om een afstand Parijs - Montpellier waar je een paar uur reistijd wegschaaft met een TGV, dan is het een ander verhaal. Nederland is niet groot genoeg, de cijfers die Fyra nu schrijft, 15 maanden na de introductie, bewijzen dat. Afgezien van een handjevol reizigers heeft er niemand interesse in "20 minuten sneller in Amsterdam" en "20 minuten sneller thuis". Breda erbij brengt dat op 30 minuten, wat een leuke tijdwinst is maar geen volle treinen gaat trekken. Ik denk dat over een jaar, wanneer de Fyra van Amsterdam naar Breda rijdt, maar nog niet naar België, de bezetting evenmin boven de 20% uitkomt terwijl de kosten voor HSA wel flink stijgen.

De HSL-Zuid is niets meer dan een duur speeltje voor een aantal politici en topmannen bij de NS. De huidige uitvoering is ook totaal niet te vergelijken met het oorspronkelijke InterCity Max-plan, waar reizigers wél iets aan gehad zouden hebben. De vele miljarden die de HSL heeft gekost (7,2 miljard euro als ik het me goed herinner) hadden veel zinniger geïnvesteerd kunnen worden.

Er had gekozen kunnen worden om de belangrijkste corridors viersporig te maken: Amsterdam - Dordrecht - Eindhoven - Utrecht - Amsterdam, hier een snelheidsverhoging naar 200 km/h door te voeren (al dan niet dmv ERTMS) en seinverdichting e.d.. Per dag hadden dan zo'n - groffe schatting - 500.000 reizigers profijt van gehad, in plaats van de 5.000 van vandaag de dag.

Gebeurd is gebeurd, maar ik hoop dat de Nederlandse overheid nooit meer zo'n stomme fout maakt.

Overigens, de plannen voor het 'omklappen' van de Schiphollijn na het uitbouwen van de dienstverlening op de HSL staat uitgewerkt op Wikipedia n.a.v. adviesaanvraag aan het LOCOV. Het doorrijden van de 140/240 (IC Schiphol - Berlijn - Sczczecin) was ik inderdaad vergeten, maar volgens mij was dit ook nog niet 100% zeker? Hoe dan ook gaat deze serie dan slechts tot Den Haag rijden en niet tot Rotterdam, waardoor je reizigers ten zuiden van Den Haag (denk: Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal) hoe dan ook enorm dupeert met extra overstappen en/of langere reistijd.
Laatst gewijzigd door AlexNL op 28 dec 2010, 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.
pietje

Bericht door pietje »

Ik ben het eens met het feit dat HSA niet noodzakelijk failiet moet gaan, maar je moet toch ook begrijpen dat niet iedereen staat te juichen als een verbinding wordt doorgeknipt (waardoor ze feitelijk trager wordt) terwijl:
- de Benelux op dit moment winstgevend is
- De nieuwe verbinding veel duurder is
- Er voor dat nieuwe systeem met reservaties moet gewerkt worden (= voor de meesten minder praktisch)

Als je dan ziet dat men in België de HSL's gewoon integreert in het binnenlands vervoer, dan denk ik dat men in NL toch een kans gemist heeft.
De gebruikers van de huidige Benelux hebben er niet om gevraagd dat hun trein gedegradeerd wordt zodat ze gepushed worden naar een duurdere oplossing.

Als je daar dan nog eens het debacle van de nieuwe treinstellen bij neemt dan kan je je vragen stellen bij de opeenvolgende beslissingen van de Nederlandse regering.

Dat het HSA personeel daar niet de oorzaak van is, zal iedereen wel begrepen hebben.
Shrek

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Echter, Nederland is totaal het land niet voor hogesnelheidsverbindingen. België is dat ook niet. De afstanden zijn er veel te kort voor, en "20 minuten tijdwinst" is misschien wel leuk voor de reizigers, maar zeker niet revolutionair genoeg om Fyra te rechtvaardigen.

Er had gekozen kunnen worden om de belangrijkste corridors viersporig te maken
Dat spreek ik tegen hoor. In Nederland (en zeker ook in België) is wel plaats voor hogesnelheidslijnen. Amsterdam-Rotterdam-Breda is dan nog eens een zeer goede lijn om dat op te bouwen.
-Zo'n hsl (of het nu HSL-zuid, Hi-speed 1 of Lijn 2 is) is meteen ook een verdubbeling van het aantal sporen. Het op 4 sporen brengen van Amsterdam-Breda is nu niet meer nodig, maar toch kan je heel wat extra treinen naar het zuiden sturen.
-De reizigers van de Thalys hebben wèl een revolutionaire tijdswinst op Brussel-Amsterdam. Vermits deze reizigers onrechtstreeks het meeste betalen voor de HSL-zuid mag je hen zeker niet vergeten.
-Breda, en bij uitbreiding een groot deel van Brabant en Zeeland, krijgen ook een veel betere reistijd en frequentie richting Roterdam en Amsterdam.

Wat wel waar is, is dat er nog te weinig treinen over rijden. Hi-speed 1, Ligne du Nord of Lijn 2 worden wel gebruikt voor intensief binnenlands verkeer. Maar ik twijfel er niet aan dat zoiets er in Nederland ook komt (hoe stom zou je zijn om het niet te doen..). Maar gezien de vele moeilijkheden om 1 trein deftig te laten rijden is dat nog voor een latere fase natuurlijk :wink:

Staar je dus alsjeblieft niet blind op het stukje Amsterdam-Rotterdam, dit is gewoon het op 4 sporen brengen van die lijn, maar dan rekening houdend met de Thalys-klanten (die willen niet tegen 140 km/h slabakken). Reizigers vervoeren op Amsterdam-Rotterdam is niet de bedoeling van de HSL-zuid, maar gewoon een leuk neveneffect voor wie meer wil betalen. De hoofdreden is Amsterdam-Brussel-Parijs, en daarvoor werkt de lijn perfect :wink:
260689

Bericht door 260689 »

Shrek schreef:
AlexNL schreef:Echter, Nederland is totaal het land niet voor hogesnelheidsverbindingen. België is dat ook niet. De afstanden zijn er veel te kort voor, en "20 minuten tijdwinst" is misschien wel leuk voor de reizigers, maar zeker niet revolutionair genoeg om Fyra te rechtvaardigen.

Er had gekozen kunnen worden om de belangrijkste corridors viersporig te maken
Dat spreek ik tegen hoor. In Nederland (en zeker ook in België) is wel plaats voor hogesnelheidslijnen. Amsterdam-Rotterdam-Breda is dan nog eens een zeer goede lijn om dat op te bouwen.
-Zo'n hsl (of het nu HSL-zuid, Hi-speed 1 of Lijn 2 is) is meteen ook een verdubbeling van het aantal sporen. Het op 4 sporen brengen van Amsterdam-Breda is nu niet meer nodig, maar toch kan je heel wat extra treinen naar het zuiden sturen.
-De reizigers van de Thalys hebben wèl een revolutionaire tijdswinst op Brussel-Amsterdam. Vermits deze reizigers onrechtstreeks het meeste betalen voor de HSL-zuid mag je hen zeker niet vergeten.
-Breda, en bij uitbreiding een groot deel van Brabant en Zeeland, krijgen ook een veel betere reistijd en frequentie richting Roterdam en Amsterdam.

Wat wel waar is, is dat er nog te weinig treinen over rijden. Hi-speed 1, Ligne du Nord of Lijn 2 worden wel gebruikt voor intensief binnenlands verkeer. Maar ik twijfel er niet aan dat zoiets er in Nederland ook komt (hoe stom zou je zijn om het niet te doen..). Maar gezien de vele moeilijkheden om 1 trein deftig te laten rijden is dat nog voor een latere fase natuurlijk :wink:

Staar je dus alsjeblieft niet blind op het stukje Amsterdam-Rotterdam, dit is gewoon het op 4 sporen brengen van die lijn, maar dan rekening houdend met de Thalys-klanten (die willen niet tegen 140 km/h slabakken). Reizigers vervoeren op Amsterdam-Rotterdam is niet de bedoeling van de HSL-zuid, maar gewoon een leuk neveneffect voor wie meer wil betalen. De hoofdreden is Amsterdam-Brussel-Parijs, en daarvoor werkt de lijn perfect :wink:
Tussen Amsterdam en Rotterdam rijd de Thalys maar 160km/h en dit omdat ze daar op ETCS level 1 (voor de traxxen), in Belgie kan men zowel op level 1 (Noorderkempenexpress) en 2 rijden waardoor de Thalys 300km/h kunnen rijden.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

260689 schreef:Tussen Amsterdam en Rotterdam rijd de Thalys maar 160km/h en dit omdat ze daar op ETCS level 1 (voor de traxxen), in Belgie kan men zowel op level 1 (Noorderkempenexpress) en 2 rijden waardoor de Thalys 300km/h kunnen rijden.
En dat is dan weer te herleiden naar een ontwerpkeuze van Infraspeed (de partij die de bovenbouw van de HSL in Nederland heeft aangelegd en onderhoudt tot 2030). Het is de bedoeling dat de baan eigenlijk altijd in Level 2 staat en er alleen in noodgevallen Level 1 wordt gebruikt, maar door een beperking van de software in de Traxx-locs is dat momenteel nog niet mogelijk. Wanneer de Traxx-Fyra ook naar Breda gaat doorrijden (april 2011 is de bedoeling) zal er onder Level 2 worden gereden omdat dit de Thalys anders teveel belemmert, hopelijk werkt tegen die tijd de Level 2-software in die Traxx'en goed.

De beperking tot 160 km/h is trouwens gesteld door de Inspectie Verkeer en Waterstaat, en is geen technische beperking. In China wordt 250 gereden onder ERTMS Level 1. :)
Shrek

Bericht door Shrek »

260689 schreef:Tussen Amsterdam en Rotterdam rijd de Thalys maar 160km/h en dit omdat ze daar op ETCS level 1 (voor de traxxen), in Belgie kan men zowel op level 1 (Noorderkempenexpress) en 2 rijden waardoor de Thalys 300km/h kunnen rijden.
Jaja natuurlijk, maar dat is maar tijdelijk he.
Moest het huidige gebruik de definitieve bedoeling van de HSL-zuid zijn dan vond ik het ook een gigantische verkwisting :wink:
260689

Bericht door 260689 »

Shrek schreef:
Jaja natuurlijk, maar dat is maar tijdelijk he.
Moest het huidige gebruik de definitieve bedoeling van de HSL-zuid zijn dan vond ik het ook een gigantische verkwisting :wink:
Waarom kan het in Belgie op beide rijden en niet in Nederland?
Shrek

Bericht door Shrek »

260689 schreef:Waarom kan het in Belgie op beide rijden en niet in Nederland?
Omdat de aanbesteding voor de seinsystemen van L4 en HSL-zuid niet tesamen is gebeurt. Het zijn aparte contracten met verschillende afspraken. Blijkbaar was Infrabel daarin iets vooruitziender dan prorail :lol:
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Dat zei ik net al: Infraspeed, de bouwer en beheerder van de bovenbouw van het Nederlandse deel van de HSL-Zuid, heeft de keuze gemaakt om óf Level 1, óf Level 2 te gebruiken. En dus niet beide tegelijk. Beetje jammere keuze als je het mij vraagt, en de bouwer van de bovenbouw op het Belgische deel (ten zuiden van Hazeldonk) heeft een betere beslissing genomen.

Maar toen die keuze werd gemaakt, was de hele huidige situatie met de Traxx-locs nooit voorzien. Immers, bij de oplevering van de HSL-Zuid zou alle materieel (Thalys en V250) gebruik maken van L2, met een fallback naar L1. Dat de praktijk anders is gelopen is vervelend.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Door wat defecte Prio's schijnt één stammetje I6/I10 weer even in de Benelux te rijden.
Robin

Bericht door Robin »

sncf-sncb schreef:Door wat defecte Prio's schijnt één stammetje I6/I10 weer even in de Benelux te rijden.
Niet door een defect maar blijkbaar door een ongeluk in Essen. Zo heb ik het toch gehoord.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

Wanneer zou dat dan gebeurd zijn dat ongeluk... ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Jani

Bericht door Jani »

dentheo schreef:Wanneer zou dat dan gebeurd zijn dat ongeluk... ?
Die is donderdag tegen een snelheidsbord gereden ter hoogte van Essen. Tot zover het "ongeluk".
dentheo

Bericht door dentheo »

een snelheidsbord binnen de vrije ruimte (gabarit) van de trein ?
Ik weet dat men rode vlaggen binnen gabarit zet, maar snelheidsborden dat wist ik niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie