En we gaan nog eens staken.
Re: En we gaan nog eens staken.
Ok ja als je het zo beziet, ik had het over rechtstreeks gewin. Dat is dus onrechtstreeks gewin. Maar gewin hoeft niet noodzakelijk financieel te zijn. Ter dienste staan en ze juiste informatie bezorgen is ook een van de taken die je mag verwachten van uw vakbond. Zo niet de belangrijkste taak. De leden verdedigen en er voor zorgen dat hun rechten geëerbiedigd worden.
klopt, echter loopt het daar vaak mis 
ik sta geregistreerd als militant dus krijg alle vakbondsberichten persoonlijk op naam aan, ik weet echter niet hoe het zit bij gewone leden

ik sta geregistreerd als militant dus krijg alle vakbondsberichten persoonlijk op naam aan, ik weet echter niet hoe het zit bij gewone leden
Leden krijgen een krantje (dat krantje van acv transcom wat acv betreft, een nieuwsbrief wat OVS betreft) thuis met wat nieuws en op de prikborden op het werk.
-
Geachte heer Moderator,Steven schreef:odul schreef:Kristofke schreef:het feit dat je een serieus stuk van je vakbondsgeld terugkrijgt heeft niets met de spoorvakbonden te maken
de syndicale premie zoals dat heet is iets dat in heel Belgie in zo goed als alle sectoren bekend is
bovendien komt deze premie niet van de vakbond maar van de werkgever! Deze stort voor elke werknemer (of die nu lid is of niet van een vakbond) een bepaald percentage van het loon in een sociale kas, en met dat geld kan de sociale kas dan de vakbondsleden vergoeden
idd, als je dan even verder nadenkt komt het er op neer dat de werkgevers grotendeels de vakbondslidgelden betalen van hun werknemers, deze rare constructie is opgezet omdat een lid van de vakbond zo weinig mogelijk financieel benadeeld zou worden tov zijn niet lid collega
de stakersvergoeding komt uit de inkomsten van lidgeld en natuurlijk ook uit de enorme zwarte kast in Zwitserland
![]()
![]()
![]()
Dus als ik het goed voorheb betaalt de werkgever die vakbondspremie uit aan de gesyndikeerden.
En welke 'premie' krijgen dan de NIET gesyndikeerden ter compensatie?
Iemand die geen lid is doet financieel de grootste winst aangezien hij niks heeft moet betalen krijgt hij niks terug. Iemand die lid is krijgt een deel terug van zijn lidgeld (niet alles dus).
Voorbeeldje
ikzelf ben bij het OVS aangesloten en betaal 11 euro maand, ik krijg er op het einde van het jaar 100 eurog. Doch ik heb echter 132 euro betaald. Er blijft dus 32 euro in de kas van de vakbond zitten.
BIJ ACV transcom is de bijdrage 13,75 euro en het bedrag dat je er krijgt is ook 100 (of 110, ben niet helemaal zeker) euro voor een volledig jaar aansluiting. Deze bedragen zijn normaal ook allemaal te controleren dacht ik. de website van de bewuste vakbonden is nalezen.
Ik dacht toch dat je iets beter geinformeerd was betreffende de terugbetaling van deze syndicale bijdragen. Het is niet uw vakbondsorganistaie die het terug betaald maar de NMBS onder eender welke vorm.Onder een of andere dekmantel.
Uw bijdrage ingehouden of niet via direkte afhouding van uw loon blijft in de kas van de organisatie! al die gelden ontgaan de belgische belastingsdiensten en worden in vele gevallen doorgesluisd naar ......... landen buiten de invloedssfeer van België§
Stakingsgeld word ook niet uitbetaald na 1 dag staken ,dit is de reden waarom de syndicale organisaties niet warm lopen voor ùeerdere dagen staking!!
Je spreekt dan enkel wat betreft ACV transcom en ACOD spoor. Echter in het geval van OVS betaal je rechtstreeks aan hun en krijg je uw premie op het einde van het jaar ook gewoon via hun. Het geval VSOA en sact ga ik niet bespreken aangezien ik daar niet over de juiste info beschik.
Dus enkel voor ACV transcom en ACOD spoor gaat er via het loonbriefje een bijdrage naar de betreffende vakbond. Voor het OVS gaat de bijdrage via een domiciliëring, via uw bankrekening dus.
Dus enkel voor ACV transcom en ACOD spoor gaat er via het loonbriefje een bijdrage naar de betreffende vakbond. Voor het OVS gaat de bijdrage via een domiciliëring, via uw bankrekening dus.
-
maar het gaat hem erover WIE betaalt het terug???Op het einde van het jaar!Steven schreef:Je spreekt dan enkel wat betreft ACV transcom en ACOD spoor. Echter in het geval van OVS betaal je rechtstreeks aan hun en krijg je uw premie op het einde van het jaar ook gewoon via hun. Het geval VSOA en sact ga ik niet bespreken aangezien ik daar niet over de juiste info beschik.
Dat is betaald door de vakbond. Toch wat betreft ACV en OVS, het geld dat op je rekening komt (vroeger was dit cash) komt op naam van de vakbond en niet van de spoorweg of overheid. Waar ze het geld zelf halen weet ik niet natuurlijk

niet van de vakbond zelf alvast, want die zullen hun eigen kas niet plukken, die vragen dat ook terug van het sociaal fonds
het hangt van bedrijf tot bedrijf af, er zijn ook bedrijven die zelf de syndicale premie terugstorten, echter wordt hier al sinds enkele jaren van afgestapt, omdat bedrijven zo weten wie er gesyndiceerd is
nu het sociaal fonds dit doet, kan de werkgever niet meer achterhalen wie gesyndiceerd is, aan de hand van de syndicale premie
het hangt van bedrijf tot bedrijf af, er zijn ook bedrijven die zelf de syndicale premie terugstorten, echter wordt hier al sinds enkele jaren van afgestapt, omdat bedrijven zo weten wie er gesyndiceerd is
nu het sociaal fonds dit doet, kan de werkgever niet meer achterhalen wie gesyndiceerd is, aan de hand van de syndicale premie
tja als je u bij de spoorweg aansluit bij 1 van de twee erkende vakbonden weten ze het dus wel aangezien de afhouding via uw loon verloopt en niet via overschrijving of zo bij een bank.
klopt maar de NMBS is dan ook een uitzondering
daar dienen veel diensten de vakbond, dat is uitzonderlijk in een bedrijf 

-
Luistert dat is het zelfde met de uitkering van verstrekte medische zorgen!Steven schreef:Dat is betaald door de vakbond. Toch wat betreft ACV en OVS, het geld dat op je rekening komt (vroeger was dit cash) komt op naam van de vakbond en niet van de spoorweg of overheid. Waar ze het geld zelf halen weet ik niet natuurlijk![]()
het is ook de "mutualiteit" die U betaalt maar in weze is het vadertje staat die het gelag betaalt!
Wat indertijd hééél goed gezien was van dit clubje van "sociale partners"!
De mensen hebben de indruk dat het syndicaat het betaalt , dat de "mutualiteit het betaalt" en de mutualieit het regelt. En de NMBS 50 tot 100% het ticket betaalt idem op "de lijn" maar in feite is het "de staat" die betaalt (regionaal of federaal) en uiteindelijk de belastingbetaler.
Geloof me België is een bananrepubliek niet meer of niet minder!!
Het is niet omdat jij vindt dat mensen allemaal zo dom zijn dat ze denken dat alleen de mutualiteit zorgt voor de terugbetaling, dat het ook echt zo isnighttrain schreef:Luistert dat is het zelfde met de uitkering van verstrekte medische zorgen!Steven schreef:Dat is betaald door de vakbond. Toch wat betreft ACV en OVS, het geld dat op je rekening komt (vroeger was dit cash) komt op naam van de vakbond en niet van de spoorweg of overheid. Waar ze het geld zelf halen weet ik niet natuurlijk![]()
het is ook de "mutualiteit" die U betaalt maar in weze is het vadertje staat die het gelag betaalt!
De mensen hebben de indruk dat het syndicaat het betaalt , dat de "mutualiteit het betaalt" en de mutualieit het regelt. En de NMBS 50 tot 100% het ticket betaalt idem op "de lijn" maar in feite is het "de staat" die betaalt (regionaal of federaal) en uiteindelijk de belastingbetaler.
mensen weten echt wel goed genoeg dat met 16 euro om de zoveel maanden de mutualiteiten geen honderden euro's ziekenhuiskosten kunnen terugbetalen
en op uw toon vind u het blijkbaar ook nog schandalig dat er iets bestaat als een sociale zekerheid
-
De vraag is enkel : waarom betalen de mensen 16€? Dat is uiteindelijk de vraag die belangrijk is!Kristofke schreef:Het is niet omdat jij vindt dat mensen allemaal zo dom zijn dat ze denken dat alleen de mutualiteit zorgt voor de terugbetaling, dat het ook echt zo isnighttrain schreef:Luistert dat is het zelfde met de uitkering van verstrekte medische zorgen!Steven schreef:Dat is betaald door de vakbond. Toch wat betreft ACV en OVS, het geld dat op je rekening komt (vroeger was dit cash) komt op naam van de vakbond en niet van de spoorweg of overheid. Waar ze het geld zelf halen weet ik niet natuurlijk![]()
mensen weten echt wel goed genoeg dat met 16 euro om de zoveel maanden de mutualiteiten geen honderden euro's ziekenhuiskosten kunnen terugbetalen
en op uw toon vind u het blijkbaar ook nog schandalig dat er iets bestaat als een sociale zekerheid
De mensen betalen 16€ bovenop hun bijdrage (via hun loon en de werkgever)aan de kas voor sociale zekerheid, om enkel het minimum gewaarbord terugbetalingstarief te krijgen. Dit is nog iets anders dan het in vraag stellen van de sociale zekerheid door mij zoals U doet uitschijnen! En inderdaad de mensen zijn dom om die 16€ te betalen(oude 64 frankskes) omdat deze terugbetalingen ook kunnen gebeuren door onafhankelijke ziekenkassen die "gratis " zijn ,in feite redds betaalt door de arbeider!Neem eens een kijkje op ( http://www.onss.fgov.be/nl/home.html )
Dit noemt men sociale emancipatie!Het in vraag stellen van waarom betaal ik XX € aan die klojos?
Mogen mensen dat nog zelf beslissen bij welk ziekenfonds ze lid worden?
Bijdragen gaan ook onder andere naar andere producten voor mensen met bepaalde behoeften, voor de jongeren zijn er speciale vakanties onder de normale kostprijs etc
Als u blij bent bij uw onafhankelijk ziekenfonds, goed voor u. Ik was 25 jaar blij met mijn christelijk ziekenfonds.
Bijdragen gaan ook onder andere naar andere producten voor mensen met bepaalde behoeften, voor de jongeren zijn er speciale vakanties onder de normale kostprijs etc
Als u blij bent bij uw onafhankelijk ziekenfonds, goed voor u. Ik was 25 jaar blij met mijn christelijk ziekenfonds.
de CM springt er inderdaad wel het meeste uit met haar aanbod van aanvullende diensten
jongerenvakanties aan lage prijs
gezinsvakanties (welbekend onder intersoc)
uitleendienst (krukken, rolstoel, ....)
...
maar net als bij de keuze van vakbond zijn de mensen vrij om hun ziekenfonds te kiezen. Dus iedereen kiest zijn eigen weg.
jongerenvakanties aan lage prijs
gezinsvakanties (welbekend onder intersoc)
uitleendienst (krukken, rolstoel, ....)
...
maar net als bij de keuze van vakbond zijn de mensen vrij om hun ziekenfonds te kiezen. Dus iedereen kiest zijn eigen weg.