Pagina 22 van 29

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 30 jul 2011, 10:30
door kika
gysev schreef:Dat klopt misschien voor mensen die dagdagelijks de trein nemen en wat thuis zijn in de tarieven, maar toevallige reizigers - zeker met kinderen - kunnen aan een loket informatie vragen. Een lokettist zal antwoorden, een automaat niet. En ja, ik weet dat er zoiets bestaat als internet maar (nog) niet iedereen heeft dat in huis en door het grote aantal tarieven is dat ook niet altijd even overzichtelijk.
Mijn zoontje heeft liever automaten hoor, alle knopjes duwen aan het loket is hij dan weer verlegen :wink:
Dat fameuze internet kan inderdaad lang niet iedereen gebruiken, zeker in de huidige toestand van de nmbs-site. En het is sowieso geen goed idee dat mensen min of meer eerst op internet hun uitstapje moeten plannen en uitzoeken vooraleer ze aan een automaat dan een ticket zouden kunnen kopen. Mentaliteit van de NMBS: besparingen ontkennen, geen openheid van zaken etc. nodigt natuurlijk ook niet uit om het een keer te proberen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 30 jul 2011, 13:27
door Steven
Je zou er nog van verschieten hoeveel mensen niet met een computer laat staan een ticketautomaat kunnen werken. In mijn familie zal het een ramp zijn voor men vader als men moeder eerst komt te sterven. Hij heeft geen computer, selfbanking of andere ervaring, komt nooit in contact met dergelijke automaten. Zo zijn er nog veel meer die dat niet kunnen. Het is in vele gevallen zelfs een kwestie van niet willen. Ze hebben er totaal geen interesse in.
Vergeet niet dat de meeste hier op het forum een iets of wat vertekend beeld hebben van hoe vlot mensen met iets kunnen omgaan.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 30 jul 2011, 14:00
door Shrek
Steven schreef:Je zou er nog van verschieten hoeveel mensen niet met een computer laat staan een ticketautomaat kunnen werken. In mijn familie zal het een ramp zijn voor men vader als men moeder eerst komt te sterven. Hij heeft geen computer, selfbanking of andere ervaring, komt nooit in contact met dergelijke automaten. Zo zijn er nog veel meer die dat niet kunnen. Het is in vele gevallen zelfs een kwestie van niet willen. Ze hebben er totaal geen interesse in.
Vergeet niet dat de meeste hier op het forum een iets of wat vertekend beeld hebben van hoe vlot mensen met iets kunnen omgaan.
Daarin heb je volledig gelijk, maar het is volgens mij niet verkeerd om, net als bij de banken, voor die extra service extra geld te vragen. Mits een extra toeslag kan een TBG gerust alle informatie en biljetten geven. Eens de chipkaart er is kan die met zijn zakcomputer immers alle mogelijke vervoersbewijzen verkopen en zo de rol van de lokettist overnemen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 30 jul 2011, 14:03
door Steven
ik zou een TBG liefst zo weinig mogelijk zien verkopen. Ten eerste dan is de regel vrij eenvoudig je bent in orde of je bent het niet, bijkomend kan de agressie een beetje dalen alsook de diefstallen (meermaals is een TBG of zijn compartiment) overvallen voor het geld.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 30 jul 2011, 14:16
door vasonline
kika schreef: En het is sowieso geen goed idee dat mensen min of meer eerst op internet hun uitstapje moeten plannen en uitzoeken vooraleer ze aan een automaat dan een ticket zouden kunnen kopen.
[/quote]

Dat is waar. Waarschijnlijk kijkt men teveel naar de "luchtvaart" mentaliteit?
Voor korte afstanden is dat te zot voor woorden...

Groetjes

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 30 jul 2011, 14:26
door vasonline
Steven schreef:ik zou een TBG liefst zo weinig mogelijk zien verkopen. Ten eerste dan is de regel vrij eenvoudig je bent in orde of je bent het niet, bijkomend kan de agressie een beetje dalen alsook de diefstallen (meermaals is een TBG of zijn compartiment) overvallen voor het geld.
100% gelijk.

* Systeem DL misschien een idee?:

- kaartje kopen aan loket of automaat: geen toeslag
- kaartje kopen bij de TBG, Ok mits toeslag

Wat doe je dan met de onbemande stopplaatsen?
- Werkende automaten plaatsen of op de trein zelf een automaat (groentje's idee)

Ik zie ook regelmatig bij kenissen dat men niet de minste kunde heeft om te reizen met het spoor...
Ook zie ik vaak bij problemen de loketbediende info geven of de mensen vragen het aan de loketbediende.
In een onbemande stopplaats weet je van niets... Nu kan men daar dynamische infoborden plaatsen, luidsprekers, ....
...maar dat geloof je toch zelf niet...?

Naar mijn aanvoelen gaat men door enkel loketten te sluiten het probleem steeds meer verplaatsen naar de TBG;
die wordt dan nog meer "lokettist" dan hij al is...

Groetjes

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 30 jul 2011, 14:46
door Steven
vasonline schreef: Naar mijn aanvoelen gaat men door enkel loketten te sluiten het probleem steeds meer verplaatsen naar de TBG;
die wordt dan nog meer "lokettist" dan hij al is...

Groetjes
Waardoor die per reiziger meer werk heeft en veel minder controle kan doen. gevolg is meer zwart rijden, daarom alleen al ben ik geen voorstander van betalen op de trein. Laat die TBG gewoon zijn controles doen en info geven, het vertrek van de trein bezorgen. Niet in orde op de trein = vast tarief en daarmee gedaan.
In de stations moeten er dan loketten en/of automaten staan.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 31 jul 2011, 01:16
door Hogersluys
Shrek schreef:
Steven schreef:Je zou er nog van verschieten hoeveel mensen niet met een computer laat staan een ticketautomaat kunnen werken. In mijn familie zal het een ramp zijn voor men vader als men moeder eerst komt te sterven. Hij heeft geen computer, selfbanking of andere ervaring, komt nooit in contact met dergelijke automaten. Zo zijn er nog veel meer die dat niet kunnen. Het is in vele gevallen zelfs een kwestie van niet willen. Ze hebben er totaal geen interesse in.
Vergeet niet dat de meeste hier op het forum een iets of wat vertekend beeld hebben van hoe vlot mensen met iets kunnen omgaan.
Daarin heb je volledig gelijk, maar het is volgens mij niet verkeerd om, net als bij de banken, voor die extra service extra geld te vragen.
Dan wordt je benadeeld als je geen kennis hebt van computers. Ik vind dat regelrechte discriminatie. Van banken kan je zoiets verwachten, maar een openbaar dienstverleningsbedrijf moet m.i. niet met dat soort trukken afkomen

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 31 jul 2011, 02:16
door groentje
Mijn grootmoeder kent evenmin iets van computers, en als ze geld nodig heeft, dan gaat ze naar het loket. Als ze geld nodig heeft in het weekend, dan lukt het haar wel aan die verduivelde automaat, zo gecompliceerd is die nu ook niet. En ze heeft ook al een overschrijving gedaan via dat ding. Kortom, ze kan het wel, maar voelt zich er een beetje ongemakkelijk bij.
Een goede automaat (want daar ga ik inderdaad van uit, dat het niet gaat om het voorhistorische monster dat vandaag in onze stations prijkt) kan even goed zichzelf uitwijzen, kan eveneens, door een aantal vragen te beantwoorden, de beste oplossing voorstelling voor die reiziger, of een keuzemenu aanbieden waaruit die zelf dat beste kaartje uit de automaat kan toveren. Mijn grootmoeder zal dan nog steeds het loket verkiezen, maar bij gebrek daaraan, zal ook zij zich weten aan te passen.
Automaten zullen nooit zo goed zijn als een loketbediende zou kunnen zijn (maar niet noodzakelijk is), maar als het een goede automaat is, dan valt het leed best nog wel te overzien.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 31 jul 2011, 03:48
door Shrek
groentje schreef:Automaten zullen nooit zo goed zijn als een loketbediende zou kunnen zijn (maar niet noodzakelijk is), maar als het een goede automaat is, dan valt het leed best nog wel te overzien.
Maar de combinatie automaat om het kaartje te verkopen + TBG om info te geven is i.m.o. wel even goed als die loketbediende.
Hogersluys schreef:Dan wordt je benadeeld als je geen kennis hebt van computers. Ik vind dat regelrechte discriminatie. Van banken kan je zoiets verwachten, maar een openbaar dienstverleningsbedrijf moet m.i. niet met dat soort trukken afkomen
Een goede automaat kan iedereen bedienen, ook wie geen kennis heeft van computers. Enkel naar slechtzienden toe zou je het eventueel discriminatie kunnen noemen. Maar in zo'n uitzonderlijk geval kan de TBG gerust ook een kaartje verkopen :wink:

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 31 jul 2011, 08:25
door Adler
Shrek schreef:Een goede automaat kan iedereen bedienen...
Waar staan die dan ?

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 31 jul 2011, 10:09
door vasonline
Adler schreef:
Shrek schreef:Een goede automaat kan iedereen bedienen...
Waar staan die dan ?
Niet in Belgiƫ :D

(of het zou moeten zijn dat er iemand prentjes heeft van het nieuw model dat er zou(?) komen)

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 31 jul 2011, 10:36
door Robin
:D
Afbeelding

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 31 jul 2011, 11:37
door Shrek
Adler schreef:Waar staan die dan ?
In het buitenland zijn er voorbeelden genoeg. Ik was bijvoorbeeld aangenaam verrast door de automaten van de Londense vervoersmaatschappij. Oyster herladen met visa ging bijna vanzelf. :wink:

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 31 jul 2011, 14:22
door kika
groentje schreef:Automaten zullen nooit zo goed zijn als een loketbediende zou kunnen zijn (maar niet noodzakelijk is), maar als het een goede automaat is, dan valt het leed best nog wel te overzien.
Ben het wel met je eens, helaas zijn goede automaten vaak nogal verstopt.
Shrek schreef:Een goede automaat kan iedereen bedienen, ook wie geen kennis heeft van computers. Enkel naar slechtzienden toe zou je het eventueel discriminatie kunnen noemen. Maar in zo'n uitzonderlijk geval kan de TBG gerust ook een kaartje verkopen :wink:
In verschillende bankautomaten kan je een koptelefoon steken en is het bediengspaneel ook met braille uitgevoerd. En ik veronderstel dat je bvb. de Duitse automaten dan niet goed vindt, heb ik al regelmatig mensen moeten helpen jong en oud? Ik heb ook al buitenlandse vrienden (IT-ers van beroep) aan de Nederlandse automaten zien sukkelen.

Weet iemand toevallig waar bugs met automaten gemeld kunnen worden - uiteraard in ruil voor gratis vervoerbewijzen - voor DB, NMBS en NS?