Aangezien die bedrijven wel blijven bestaan, blijven zij aansprakelijk voor de door hun personeel aangerichte schade.
Dat zou ook zo geweest zijn als hij omgekomen was bij het ongeval.
Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebelle
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Wat bedoel je met schade? Schade aan infrastructuur of ook het leed van de slachtoffers? Dat dat voor schade aan infrastructuur geldt begrijp ik, maar over de vergoeding aan de slachtoffers moet er toch net die rechtszaak afgewacht worden?dentheo schreef:Aangezien die bedrijven wel blijven bestaan, blijven zij aansprakelijk voor de door hun personeel aangerichte schade.
Dat zou ook zo geweest zijn als hij omgekomen was bij het ongeval.
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Een werkgever is ten allen tijde aansprakelijk voor fouten die door één van zijn werknemers gemaakt worden,trainlovertje schreef:Wat bedoel je met schade? Schade aan infrastructuur of ook het leed van de slachtoffers? Dat dat voor schade aan infrastructuur geldt begrijp ik, maar over de vergoeding aan de slachtoffers moet er toch net die rechtszaak afgewacht worden?dentheo schreef:Aangezien die bedrijven wel blijven bestaan, blijven zij aansprakelijk voor de door hun personeel aangerichte schade.
Dat zou ook zo geweest zijn als hij omgekomen was bij het ongeval.
bij gevolg is de werkgever ook verantwoordelijk voor het vergoeden van alle mogelijke schade die hier uit voort vloeit.
Enige uitzondering hierop is wanneer de werkgever grove nalatigheid kan aantonen,
voorbeelden hiervan: drugs en alcoholgebruik, het doelbewust maken van een fouten om opzettelijk schade te veroorzaken,...
In dit geval dus niet van toepassing.
Het proces zal vooral dienen om uit te maken welk bedrijf in welke mate aansprakelijk is.
Had Infrabel niet meer kunnen doen om dergelijk voorval te vermijden, was de bestuurder voldoende opgeleid,...
Zo zal men gaan bepalen wie hoeveel moet gaan betalen. Een zaak voor topadvocaten van de verzekeringsmaatschappijen...
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
was de bestuurder wel voldoende uitgerust? Hoe veel dagen had die er al opzitten?
Nu deze persoon er niet meer is vrees ik dat men de schuld in die richting gaat schuiven.
Toch heb ik ook ergens twijfels of men bij het blussen wel aan alles heeft gedacht.
Al het bluswater is in de riool geraakt met de chemische lading erbij... Had men daar niet meer aandacht aan moeten besteden?
Dat er onder de burgers 1 dode is gevallen is zeer jammer maar was dit te wijten aan de machinist in eerste plaats of de brandweer
?
In mijn ogen zijn er meerde fouten gebeurt.
Nu deze persoon er niet meer is vrees ik dat men de schuld in die richting gaat schuiven.
Toch heb ik ook ergens twijfels of men bij het blussen wel aan alles heeft gedacht.
Al het bluswater is in de riool geraakt met de chemische lading erbij... Had men daar niet meer aandacht aan moeten besteden?
Dat er onder de burgers 1 dode is gevallen is zeer jammer maar was dit te wijten aan de machinist in eerste plaats of de brandweer

In mijn ogen zijn er meerde fouten gebeurt.



Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
En ik blijf er bij dat de Belgische overheid en Infrabel ook mee schuld treffen!
Ja, de treinbestuurder heeft een professionele fout gemaakt. Maar als je als overheid en infrastructuurbeheerder anno 2015 nog steeds treinen laat rijden waarbij de veiligheid nog steeds berust op het correct naleven van de seinen door de treinbestuurder -dus enkel door een mens en een onnozel memorlampje- dan weet je dat er vroeg of laat accidenten gebeuren!
Ja, de treinbestuurder heeft een professionele fout gemaakt. Maar als je als overheid en infrastructuurbeheerder anno 2015 nog steeds treinen laat rijden waarbij de veiligheid nog steeds berust op het correct naleven van de seinen door de treinbestuurder -dus enkel door een mens en een onnozel memorlampje- dan weet je dat er vroeg of laat accidenten gebeuren!
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
De veiligheid van het wegverkeer berust toch ook op het correct naleven van lichtsignalen en verkeerstekens enz... Wat betreft memor heb je wel ergens gelijk. Maar zolang er mensen in het spel zijn worden er menselijke fouten gemaakt. Als je dat wil uitsluiten zou je alles moeten automatiseren, maar dan heb je in principe ook geen bestuurders meer nodig. Persoonlijk lijkt me dat ook niet de goeie oplossing, in geautomatiseerde processen zitten ook dikwijls "bugs" die pas worden ontdekt na een incident. De combinatie van mens en computer lijkt me ok, zoals in feite bij ERTMS het geval is. Dat vergt natuurlijk enorme investeringen en zou door de overheid (de politiek) beter moeten worden ingeschat i.p.v weeral een zware bezuinigingsronde op te leggen.Horatio schreef:En ik blijf er bij dat de Belgische overheid en Infrabel ook mee schuld treffen!
Ja, de treinbestuurder heeft een professionele fout gemaakt. Maar als je als overheid en infrastructuurbeheerder anno 2015 nog steeds treinen laat rijden waarbij de veiligheid nog steeds berust op het correct naleven van de seinen door de treinbestuurder -dus enkel door een mens en een onnozel memorlampje- dan weet je dat er vroeg of laat accidenten gebeuren!
Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe
Mij lijkt het overduidelijk dat zowel de bestuurder als de brandweer fouten gemaakt hebben. Het spoor van infrabel en de trein van railion voldeden aan de (zeer lage) minimumvereisten van dvis (ministerie van transport). Ik denk dat infrabel hier weinig verweten kan worden.