Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2180
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door FLV-FGSP »

Ik las dit voorbeeld van een geval waar opsplitsen wel iets kan opleveren:
Antwerpen-Gent zonder vermindering: 11,80
Opgeknipt (spitsticket tot Sint-Niklaas, vanaf daar dalticket) : 5,5 + 4,6 euro = 10,10 euro.
klaas
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door klaas »

Ik denk dat ik nog een probleempje zie opduiken...
Mijn jeugdbeweging reist enkele malen per jaar met de trein. Zeker voor lange afstanden (op kamp) namen we hiervoor go-passen (wegens goedkoper en handiger dan een groepsreservatie). We vertrekken vaak op weekdagen op kamp, vertrek steevast in volle ochtendspits. Nu wordt het goedkoopste voor ons een jongerenticket met train+. De meesten hebben geen MOBIB-kaart. De leden nemen geen gsm mee.
Dus moeten wij dan 30-tal (en voor veel jeugdbewegingen nog veel meer) personen Train+ tickets aan de automaat kopen, waarbij we dus voor iedereen apart de volledige naam moeten intikken? We zullen al snel een kwartiertje bezig zijn. Ik denk dat we ons populair gaan maken in ons stationnetje met slechts 1 automaat.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5573
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door overweg13 »

En wordt de groepsreis op die manier dan toch geen goede optie?
Met vriendelijke groet

overweg13
klaas
Berichten: 101
Lid geworden op: 23 mei 2024, 15:32

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door klaas »

Niet echt, en om verschillende redenen:

Het blijft duurder (60% korting op €20,90 = €8,36 ipv €5,50 + €2 train+ per enkele rit = €7,50). En onze leden -12 jaar reizen gratis mee, in een groepsreservatie betaal je daar ook nog eens een euro voor (als dat blijft).

En los van de prijs (want goed, minder dan twee euro verschil is het einde van de wereld niet - alhoewel: heen-en-terug voor zoveel mensen begint dat op te lopen):
- De NMBS geeft je vaak een route buiten de spits, waardoor we al snel twee uur verliezen
- Geen keuzevrijheid: als onze tenten vroeger of later afgebroken zijn zijn we nu flexibel. Met een groepsreis moet je langer wachten (of erger, mis je je ene trein)
- Lang op voorhand aanvragen, terwijl we vaak last-minute wijzigingen aan ons schema hebben
- Je kan geen fietsen meenemen, wat we nu soms wel doen. En indien nodig splitsen we ons daarvoor op over meerdere treinen, maar ook dat kan niet met een groepsreservatie.

Met andere woorden, zelfs los van de prijs is een groepsrit niet echt een concurrentiële optie.
joverwimp
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door joverwimp »

trainlovertje schreef: 15 okt 2025, 17:11
rdv schreef: 15 okt 2025, 16:55 Hoe gaat de aankoop van een Trein+ aan het loket of aan de automaat? Aangezien deze op naam staat, vermoed ik dat je je naam moet intikken aan de automaat? If je identiteitskaart afgeven aan de loketbediende? En moet je dan de unieke code van de Trein+ ingeven als je een ticket koopt aan de automaat?
Daarnet gekocht aan de automaat. Je kan het zonder Mobib en alles manueel invullen, geloof ik. Maar er is dus ook een optie om het te doen via Mobib.

Mijn hernieuwde MIVB-Mobib was nog niet geregistreerd bij NMBS, maar dat vormde geen probleem; ik moest gewoon het Mobib-nummer manueel invullen aan de automaat en kon meteen mijn Train+ op naam kopen, zonder dat ik dus mijn naam manueel heb moeten invullen. Ik kreeg een print out van een QR code en vermoed dat Train+ nu eveneens op mijn Mobib geregistreerd staat.
Hoe registreer je een MIVB- of De Lijn-Mobib bij de NMBS ? aan een loket ?
ovspotter_be
Berichten: 1323
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door ovspotter_be »

Daarvoor zul je inderdaad bij een loket moeten passeren.
trainlovertje
Berichten: 2826
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door trainlovertje »

Het zou goed kunnen dat door het manueel ingeven van het nummer van mijn Mobib-kaart bij het aankopen van de Train+-kaart deze automatisch geregistreerd werd bij NMBS. Op die manier wordt een Train+-kaart kopen ook een manier om een Mobib te registreren…
rdv
Berichten: 1350
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door rdv »

klaas schreef: 16 okt 2025, 13:36 Het blijft duurder (60% korting op €20,90 = €8,36 ipv €5,50 + €2 train+ per enkele rit = €7,50). En onze leden -12 jaar reizen gratis mee, in een groepsreservatie betaal je daar ook nog eens een euro voor (als dat blijft).

En los van de prijs (want goed, minder dan twee euro verschil is het einde van de wereld niet - alhoewel: heen-en-terug voor zoveel mensen begint dat op te lopen):
- De NMBS geeft je vaak een route buiten de spits, waardoor we al snel twee uur verliezen
- Geen keuzevrijheid: als onze tenten vroeger of later afgebroken zijn zijn we nu flexibel. Met een groepsreis moet je langer wachten (of erger, mis je je ene trein)
- Lang op voorhand aanvragen, terwijl we vaak last-minute wijzigingen aan ons schema hebben
- Je kan geen fietsen meenemen, wat we nu soms wel doen. En indien nodig splitsen we ons daarvoor op over meerdere treinen, maar ook dat kan niet met een groepsreservatie.

Met andere woorden, zelfs los van de prijs is een groepsrit niet echt een concurrentiële optie.
klaas schreef: 16 okt 2025, 13:13 Mijn jeugdbeweging reist enkele malen per jaar met de trein. Zeker voor lange afstanden (op kamp) namen we hiervoor go-passen (wegens goedkoper en handiger dan een groepsreservatie). We vertrekken vaak op weekdagen op kamp, vertrek steevast in volle ochtendspits. Nu wordt het goedkoopste voor ons een jongerenticket met train+. De meesten hebben geen MOBIB-kaart. De leden nemen geen gsm mee.
Dus moeten wij dan 30-tal (en voor veel jeugdbewegingen nog veel meer) personen Train+ tickets aan de automaat kopen, waarbij we dus voor iedereen apart de volledige naam moeten intikken? We zullen al snel een kwartiertje bezig zijn. Ik denk dat we ons populair gaan maken in ons stationnetje met slechts 1 automaat.
Volgens mij stond er ergens in de voorwaarden dat een Youth Multi niet gebruikt mag worden door groepen ;) (maar het werd wel volop gedaan door jeugdbewegingen e.d.). Ik begrijp ook dat de NMBS liever geen groepen in de spits ziet (en al zeker niet als die reis via Brussel gaat).

Net als bij internationale reizen of met het vliegtuig zal je iets meer betalen voor meer flexibiliteit. Of wat meer plannen (wat ik als ouder ook handig vindt, als mijn kind plots 2u vroeger of later vetrekt of aankomt van kamp is dat voor mijn planning niet zo handig :) ).

Wat je probleem betreft, kan je niet gewoon vragen dat de ouders de ticketten en Train+ kopen?. Sommige kinderen gaan al een Train+ kaart hebben, anderen niet. Bij de jeugdbeweging van onze kinderen moeten de ouders altijd voor de ticketten zorgen (wat handig is omdat sommigen gratis rijden, anderen gezinsbondkorting, anderen hebben een eigen Youth Multi of Youth Holiday etc.).
FrederikD
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door FrederikD »

joverwimp schreef: 16 okt 2025, 14:55 Hoe registreer je een MIVB- of De Lijn-Mobib bij de NMBS ? aan een loket ?
Ik heb net mijn MIVB Mobib heel makkelijk online geregistreerd. Gewoon kaartnummer ingeven op je My NMBS account.
joverwimp
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door joverwimp »

FrederikD schreef: 17 okt 2025, 09:20
joverwimp schreef: 16 okt 2025, 14:55 Hoe registreer je een MIVB- of De Lijn-Mobib bij de NMBS ? aan een loket ?
Ik heb net mijn MIVB Mobib heel makkelijk online geregistreerd. Gewoon kaartnummer ingeven op je My NMBS account.
Enkel mogelijk met MIVB Mobib; met De Lijn moet je helaas naar een loket...
Tijgernoot
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door Tijgernoot »

Tot nu toe opgevallen: bij digitale aankoop van Train+ krijg je een alfanumerieke code toegewezen, bij aankoop bij de kaartautomaat een numerieke code. Op de papieren code staat overigens ook een lelijke spelfout.

Verder opgevallen dat als je een Daluren (Train+)-ticket kiest in de app, bij de supplementen het "Elk Moment Fiets Supplement" nog steeds bovenaan staat, en het "Daluren Fiets Supplement" helemaal onderaan. Ik zou verwachten dat op basis van het geselecteerde tarief ook de keuze voor het Fiets Supplement wijzigt.
joverwimp
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door joverwimp »

rvdborgt schreef: 11 okt 2025, 18:06
FatMax1492 schreef: 11 okt 2025, 17:49 Ik wil alleen even kwijt dat ik het zeer spijtig vind dat het Youth Holidays-ticket verdwijnt met de aanstaande tariefhervorming
Waar staat dat eigenlijk? Volgens de NMBS verdwijnen: Youth Ticket, Senior Ticket, Youth Multi, Local Multi, Standard Multi, Ticket voor Grote Gezinnen.
Nu is het schoolvakantie in Wallonië. Maar ik zie geen aanbod 'youth holidays'
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5573
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door overweg13 »

Wie mijn blog leest, zal gemerkt hebben dat we vorige week gewandeld hebben in Haspengouw, met een heenrit naar Statte en een terugrit uit Liège-Saint-Lambert. We hadden 2 dagen voordien voor ons beide Trein+ aangekocht.
Kostprijs: €35.20, prijs van trein+ niet inbegrepen. Bovendien konden we zowel 's morgens als 's avonds profiteren van de maximumprijs - dat zou ook zonder Trein+ gekund hebben, zonder dat we daar meer voor moesten betalen.

Met de oude tarieven zouden we na 9:00 hebben moeten vertrekken (voor €36.00) en zou ik me het hoofd hebben moeten breken hoe ik beide ritten op één seniorenbiljet had kunnen combineren. Dat had wel gekund, omdat Statte ook via Liège te bereiken valt uit Halle. Als we toch de verplaatsing hadden willen maken met vertrek om 7:44, dan hadden we een Railpass moeten gebruiken, kostprijs €63.20.

Ter info: we zijn allebei 65+ en de prijzen gelden voor eerste klas. Ik kan alleen maar besluiten dat we in dit geval (veel) goedkoper reizen en dat we extra mogelijkheden krijgen die we anders duur zouden betalen.
Met vriendelijke groet

overweg13
jpvdveer
Berichten: 388
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door jpvdveer »

Dat is natuurlijk mooi - en volledig het gevolg van de maximumprijs van 8,80 euro voor een reis in volle spits in eerste klasse voor jongeren en senioren met Train+ (2e klas: 5,50 euro). Ik kan me voorstellen dat deze maximumtarieven zijn ingevoerd om de pijn van het verdwijnen van bepaalde kaartsoorten voor bepaalde klantgroepen te verzachten. Tegelijkertijd is duidelijk dat er hierdoor, zoals dit voorbeeld al aangeeft, bij senioren een aanmerkelijke verschuiving VAN de daluren NAAR de spits plaats zal vinden. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Ik ga ervan uit dat deze maximumtarieven bij komende tariefaanpassingen geleidelijk maar gevoelig zullen worden opgetrokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5573
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door overweg13 »

Die laatste bedenking heb ik me ook al gemaakt, maar ik heb geen zicht op het aantal senioren dat grotere afstanden aflegt. Ik vermoed dat bijvoorbeeld uit Halle het gros van de senioren gewoon naar Brussel spoort (of tijdens het weekend en de vakanties naar de kust - in beide gevallen is er dan voldoende capaciteit) en dat de druk op de spits dus nauwelijks zal toenemen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie