IC/IR2007

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stijn82

Bericht door Stijn82 »

Deze ochtend was ik aangenaam verrast toen ik merkte dat de L-trein Antwerpen-Brussel-Geraardsbergen gereden werd met breaks ipv sprinters (zoals vroeger op de lijn Antwerpen-Brussel-Charleroi). En voor de eerste sinds vele maanden, was hij exact op tijd! Weet iemand of deze dienst vanaf nu altijd met breaks gereden wordt, en of dit te maken heeft met de stiptheid?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik geloof dat deze Sprinters nu zijn ingezet als stoptrein Aalst-Geraardsbergen.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

De NMBS berichtte dat de ochtendspits vlot is verlopen. Mijn trein kwam met 18 minuten vertraging in Gent aan, mijn subjectieve indruk is dus anders. Hoe was het bij anderen?
overweg13

Bericht door overweg13 »

FLV-FGSP schreef:De NMBS berichtte dat de ochtendspits vlot is verlopen. Mijn trein kwam met 18 minuten vertraging in Gent aan, mijn subjectieve indruk is dus anders. Hoe was het bij anderen?
Laat ons eerlijk zijn: de weersomstandigheden konden ook niet slechter zijn. Hier in het centrum was het druilerig nat, met een mengsel van motregen en echte regen.
Met vriendelijke groet

overweg13
nicken

Bericht door nicken »

overweg13 schreef:
FLV-FGSP schreef:De NMBS berichtte dat de ochtendspits vlot is verlopen. Mijn trein kwam met 18 minuten vertraging in Gent aan, mijn subjectieve indruk is dus anders. Hoe was het bij anderen?
Laat ons eerlijk zijn: de weersomstandigheden konden ook niet slechter zijn. Hier in het centrum was het druilerig nat, met een mengsel van motregen en echte regen.
:roll:
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Hoop dat de treinen op de ICC en ICG-bundel ook weer wat beter op tijd zullen rijden... Hoe dikwijls Aribus onze bussen niet oplegt om 5 minuten te wachten in Sint-Niklaas! Geldt trouwens ook voor diverse treinen in Dendermonde...
overweg13

Bericht door overweg13 »

MaiKeg schreef:Hoop dat de treinen op de ICC en ICG-bundel ook weer wat beter op tijd zullen rijden... Hoe dikwijls Aribus onze bussen niet oplegt om 5 minuten te wachten in Sint-Niklaas! Geldt trouwens ook voor diverse treinen in Dendermonde...
Zo hoort het. Ik heb zaterdag in Charleroi nog gemerkt dat de vertragingen niet ingegeven waren, en dus vertrok de bus van lijn 109a Charleroi - Chimay zonder op aansluiting van de IC uit Brussel te wachten. Twee uur wachten dus, voor wie - zoals wij - geen alternatieve route via La Louvière gekozen hadden, en het er voor over hadden een half uur vroeger op te staan. Anders konden we onze uitstap wel vergeten.
Uitvoeriger info op: http://blog.seniorennet.be/overweg13/
Met vriendelijke groet

overweg13
Ruben

Bericht door Ruben »

Gisteren iets gemerkt dat waarschijnlijk nog wel zal voorkomen: de IC G vertrekt met vertraging uit Brugge richting Antwerpen. De IC A, die nu na de IC G vertrekt, vertrekt dus ook met vertraging en moet bovendien nog eens serieus vertragen net voor Aalter (waar de IC G stopt)... Niet dat de vertraging spectaculair was, maar het is iets dat voordien niet gebeurde.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Ruben schreef:Gisteren iets gemerkt dat waarschijnlijk nog wel zal voorkomen: de IC G vertrekt met vertraging uit Brugge richting Antwerpen. De IC A, die nu na de IC G vertrekt, vertrekt dus ook met vertraging en moet bovendien nog eens serieus vertragen net voor Aalter (waar de IC G stopt)... Niet dat de vertraging spectaculair was, maar het is iets dat voordien niet gebeurde.
Voordien gebeurde dat ook, maar dan in de richting Gent-> Kust.
NMBS zou de drie IC's tussen Gent en Brugge vv verder uitelkaar moeten halen...
Wover

Bericht door Wover »

Hier in Herentals niet veel veranderd qua rijtijden, maar de L trein Herentals - Antwerpen is nu (terug) met een sprinter, en de IR Brussel - Turnhout met M6'en in de spits (2 * 21 + 10 M6 heb ik daarjuist gezien).

Dezemorgen had ik geen vertraging, maar daarnet wel een 10tal minuten (12 aangekondigd)

Er zat precies wel een stagiair ostch in herentals, want er werd volgend gebrabbel omgeroepen

"dames en heren, de trein aangekondigd op spoor 5 is de euh IR trein"

even later volgde een iets betere poging, maar ik verkies toch nog altijd "dames en heren, de IR trein met bestemming Turnhout van 18.13u in vertraging is in aantocht naar het spoor 5, deze trein stopt te Tielen en Turnhout"

Bericht door »

MaiKeg schreef:Hoop dat de treinen op de ICC en ICG-bundel ook weer wat beter op tijd zullen rijden... Hoe dikwijls Aribus onze bussen niet oplegt om 5 minuten te wachten in Sint-Niklaas! Geldt trouwens ook voor diverse treinen in Dendermonde...
En dan? Nog geen reden om te zeggen dat er geen problemen zijn. Deze morgen treinen vanuit Denderleeuw richting Brussel kwamen er ook met vertraging aan. Er stonden op het moment dat wij Brussel-Zuid binnen reden trouwens drie treinen te wachten om de zuid binnen te rijden, waaronder één dubbeldekker op het nieuwe viaduct.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

overweg13 schreef:
Zo hoort het. Ik heb zaterdag in Charleroi nog gemerkt dat de vertragingen niet ingegeven waren, en dus vertrok de bus van lijn 109a Charleroi - Chimay zonder op aansluiting van de IC uit Brussel te wachten. Twee uur wachten dus, voor wie - zoals wij - geen alternatieve route via La Louvière gekozen hadden, en het er voor over hadden een half uur vroeger op te staan. Anders konden we onze uitstap wel vergeten.
Uitvoeriger info op: http://blog.seniorennet.be/overweg13/
Vic,

Is inderdaad een feit, ik haal ook liefst mijn bus op zaterdagavond om 19.45u met de trein van 19.05 in Gent, 19.33 in Sint-Niklaas. Is eentje dat blijkbaar meer dan eens vertraging heeft op zaterdag... Anders is 't wachten tot 22.08u.
Maar komaan, tijdens de spits moeten bussen soms 5 minuten wachten terwijl er op die bepaalde lijn om het kwartier of om het halfuur een bus is...

Voor de chauffeurs die dienst hebben op lijn 92 Sint-Niklaas - Dendermonde is het dan ook andere koek! In Sint-Niklaas 5 minuten aan uw been, terwijl je in Dendermonde maar een kleine 10 minuten stationnement hebt en je daar dikwijls ook nog eens 2 of 3 minuten aan je been hebt!
Aribus en de dienstregeling van De Lijn zijn trouwens niet goed op elkaar afgesteld, het valt dikwijls voor dat er op het Aribusbord een ander vertrekuur verschijnt (ook vroeger! waardoor de bus dus dikwijls te vroeg vertrekt, ook al moet de chauffeur wachten tot zijn vertrektijd op het ritorder) of tweemaal een code verschijnt met een ander tijdstip, ofwel helemaal geen tijdstip...

Wat ik me daarbij trouwens afvraag: van waar worden deze Aribusborden bediend en wie is daar bevoegd voor? Of gebeurt dat automatisch (wat me onwaarschijnlijk lijkt)?
En voor degenen die het nog niet zouden weten: een bus kan verplicht worden om (bij de laatste rit op die bepaalde lijnenbundel) tot 15 minuten te wachten op de trein!

Grtz,
Maikel
overweg13

Bericht door overweg13 »

MaiKeg schreef: Maar komaan, tijdens de spits moeten bussen soms 5 minuten wachten terwijl er op die bepaalde lijn om het kwartier of om het halfuur een bus is...

Aribus en de dienstregeling van De Lijn zijn trouwens niet goed op elkaar afgesteld, het valt dikwijls voor dat er op het Aribusbord een ander vertrekuur verschijnt (ook vroeger! waardoor de bus dus dikwijls te vroeg vertrekt, ook al moet de chauffeur wachten tot zijn vertrektijd op het ritorder) of tweemaal een code verschijnt met een ander tijdstip, ofwel helemaal geen tijdstip...

Wat ik me daarbij trouwens afvraag: van waar worden deze Aribusborden bediend en wie is daar bevoegd voor? Of gebeurt dat automatisch (wat me onwaarschijnlijk lijkt)?
En voor degenen die het nog niet zouden weten: een bus kan verplicht worden om (bij de laatste rit op die bepaalde lijnenbundel) tot 15 minuten te wachten op de trein!

Grtz,
Maikel
Hoi Maikel,

Het is inderdaad vrij zinloos bussen te laten wachten als er een hoge frequentie. IN Vlaams-Brabant wachten sommige bussen zelfs niet als er een uurdienst is, maar dat lijkt me toch wel wat overdreven.
Het hele systeem is uiteraard geïnformatiseerd; dat wil zeggen dat wat verkeerd ingevoerd wordt, ook verkeerd verschijnt. De dienstregelingen, de aansluitingen en de voorziene wachttijden moeten natuurlijk maar één keer ingevoerd worden, maar de vertragingen van de treinen moeten wel degelijk ingevoerd worden, geval per geval. Als het seinhuis het vertikt om de vertraging in te brengen, gaat het systeem er uiteraard vanuit dat er geen vuiltje aan de lucht is, en kan de bus op tijd vertrekken. Dat is wat ik zaterdag in Charleroi gezien heb.
Met vriendelijke groet

overweg13
Kalimero

Nieuwe spoorlijn Aarschot - Brussel

Bericht door Kalimero »

overweg13 schreef:Laat ons eerlijk zijn: de weersomstandigheden konden ook niet slechter zijn. Hier in het centrum was het druilerig nat, met een mengsel van motregen en echte regen.
Dat treinverkeer hinder kan ondervinden van extreme warmte of vriesweer, dat is bekend, maar dat ze nu ook al last hebben van regen dat is nieuw voor mij.
FLV-FGSP schreef:Hoe was het bij anderen?
Bij mij was het op z'n zachtst gezegd teleurstellend. Relaas van een bewogen ochtendrit.

Om half zeven stond ik in Aarschot samen met een pak reizigers reikhalzend uit te kijken naar de veelbesproken en langverwachte snele verbinding naar Brussel. De trein naar Knokke/Blankenberge via Leuven blijft ook in Aarschot stoppen. Die had wel 9 minuten vertraging, maar dat zou ons een worst wezen, we hadden immers onze snelle piekuurtrein.
In het wachtzaaltje hong een speciale sfeer. Was het geen druilerige en ontiegelijk vroege maandagmorgen, dan zou een kleine receptie niet misplaatst geweest zijn. Een splinternieuwe spoorlijn officieel mogen inrijden, het gebeurt niet elke dag.
Stipt om 6h45 was het dan zo ver. Het perron was intussen volgelopen en weer bleef hardnekkig rottig. Maar niet getreurd, de trein, een Deense neus, was op tijd en in geen tijd zouden we in Brussel zijn.

En dat is meteen ook het enige positieve wat hier verder over te zeggen valt. De verbijstering was immers groot: de trein was nog niet half zo lang als die naar Knokke/Blankenberge, en stond uiteraard al goed vol tot in de gangen. Onder het motto 'time is money' murwde er zich hier en daar nog iemand tussen de menigte, maar een heel deel is moeten achterblijven op het perron. Ook ik heb mezelf de ellende bespaard van een half uur rechtstaan, hoofdpijn door het zuurstoftekort en platte boterhammen. De trein naar Knokke/Blankenberge doet er wel iets langer over, maar in deze weersomstandigheden is een mens al tevreden met een warm en comfortabel plekje. En plek, dat was er in overvloed. De trein naar Knokke/Blankenberge is nog altijd even lang, ook al is het gros van de pendelaars vanuit Hasselt en Diest overgeschakeld op de piekuurtrein. Zelfs na de extra stop in Wezemaal en Leuven was onze wagon amper voor een derde bezet. Te gek om los te lopen.

Intussen heb ik het nieuws gehoord, en naar goede gewoonte kon de NMBS het weer niet laten om de nieuwe investeringen uitgebreid in de verf te zetten. Naar Brussel vanuit het Hageland in nog geen half uur ! Over de capaciteitsproblemen geen woord, een slag in het gezicht is dit voor de vele passagiers die te overvolle trein aan hun neus voorbij hebben zien gaan. O ja, de nieuwe trein is uiteindelijk vijf minuutjes te laat aangekomen. De reizigers voor de camera keken dit natuurlijk met de glimlach door de vingers. Ter info: de trein die ik uiteindelijk genomen heb was al 9 minuten te laat vertrokken, heeft onderweg nog een paar keer stilgestaan en is uiteindelijk aangekomen met een dikke 20 minuten vergtraging. Ik heb het alvast genoteerd op mijn vertragingslijstje, daarmee kom ik aan 15.

Conclusie: een flop, dat is die nieuwe spoorlijn, alvast toch voor de reizigers uit Aarschot. De keuze is dus enerzijds een relatief snel maar propvol prutstreintje, of een iets langere rit maar met een zee van zitplaats.
Als we het hiermee moeten doen, dan verkies ik toch het comfort boven de snelheid. Zo spectaculair is de tijdswinst nu ook weer niet: in absolute cijfers gaat het om welgeteld 13 minuten. Met de "oude" trein naar Knokke/Blankenberge, die 5 minuten eerder vertrekt, ben ik dus alles bij elkaar 8 minuten later in Brussel dan de piekuurtrein. Daar heb ik geen stressrit voor over.

Aan iedereen nog veel reisplezier.
tonicorsari

Bericht door tonicorsari »

Dietrich schreef:Ik geloof dat deze Sprinters nu zijn ingezet als stoptrein Aalst-Geraardsbergen.
Sprinters dat zijn toch duikbrillen é ?
Plaats reactie