overweg13 schreef:Laat ons eerlijk zijn: de weersomstandigheden konden ook niet slechter zijn. Hier in het centrum was het druilerig nat, met een mengsel van motregen en echte regen.
Dat treinverkeer hinder kan ondervinden van extreme warmte of vriesweer, dat is bekend, maar dat ze nu ook al last hebben van regen dat is nieuw voor mij.
FLV-FGSP schreef:Hoe was het bij anderen?
Bij mij was het op z'n zachtst gezegd teleurstellend. Relaas van een bewogen ochtendrit.
Om half zeven stond ik in Aarschot samen met een pak reizigers reikhalzend uit te kijken naar de veelbesproken en langverwachte snele verbinding naar Brussel. De trein naar Knokke/Blankenberge via Leuven blijft ook in Aarschot stoppen. Die had wel 9 minuten vertraging, maar dat zou ons een worst wezen, we hadden immers onze snelle piekuurtrein.
In het wachtzaaltje hong een speciale sfeer. Was het geen druilerige en ontiegelijk vroege maandagmorgen, dan zou een kleine receptie niet misplaatst geweest zijn. Een splinternieuwe spoorlijn officieel mogen inrijden, het gebeurt niet elke dag.
Stipt om 6h45 was het dan zo ver. Het perron was intussen volgelopen en weer bleef hardnekkig rottig. Maar niet getreurd, de trein, een Deense neus, was op tijd en in geen tijd zouden we in Brussel zijn.
En dat is meteen ook het enige positieve wat hier verder over te zeggen valt. De verbijstering was immers groot: de trein was nog niet half zo lang als die naar Knokke/Blankenberge, en stond uiteraard al goed vol tot in de gangen. Onder het motto 'time is money' murwde er zich hier en daar nog iemand tussen de menigte, maar een heel deel is moeten achterblijven op het perron. Ook ik heb mezelf de ellende bespaard van een half uur rechtstaan, hoofdpijn door het zuurstoftekort en platte boterhammen. De trein naar Knokke/Blankenberge doet er wel iets langer over, maar in deze weersomstandigheden is een mens al tevreden met een warm en comfortabel plekje. En plek, dat was er in overvloed. De trein naar Knokke/Blankenberge is nog altijd even lang, ook al is het gros van de pendelaars vanuit Hasselt en Diest overgeschakeld op de piekuurtrein. Zelfs na de extra stop in Wezemaal en Leuven was onze wagon amper voor een derde bezet. Te gek om los te lopen.
Intussen heb ik het nieuws gehoord, en naar goede gewoonte kon de NMBS het weer niet laten om de nieuwe investeringen uitgebreid in de verf te zetten. Naar Brussel vanuit het Hageland in nog geen half uur ! Over de capaciteitsproblemen geen woord, een slag in het gezicht is dit voor de vele passagiers die te overvolle trein aan hun neus voorbij hebben zien gaan. O ja, de nieuwe trein is uiteindelijk vijf minuutjes te laat aangekomen. De reizigers voor de camera keken dit natuurlijk met de glimlach door de vingers. Ter info: de trein die ik uiteindelijk genomen heb was al 9 minuten te laat vertrokken, heeft onderweg nog een paar keer stilgestaan en is uiteindelijk aangekomen met een dikke 20 minuten vergtraging. Ik heb het alvast genoteerd op mijn vertragingslijstje, daarmee kom ik aan 15.
Conclusie: een flop, dat is die nieuwe spoorlijn, alvast toch voor de reizigers uit Aarschot. De keuze is dus enerzijds een relatief snel maar propvol prutstreintje, of een iets langere rit maar met een zee van zitplaats.
Als we het hiermee moeten doen, dan verkies ik toch het comfort boven de snelheid. Zo spectaculair is de tijdswinst nu ook weer niet: in absolute cijfers gaat het om welgeteld 13 minuten. Met de "oude" trein naar Knokke/Blankenberge, die 5 minuten eerder vertrekt, ben ik dus alles bij elkaar 8 minuten later in Brussel dan de piekuurtrein. Daar heb ik geen stressrit voor over.
Aan iedereen nog veel reisplezier.