Pagina 23 van 29
Re: Toekomst L12
Geplaatst: 06 jul 2011, 10:32
door kika
kars schreef:Volgens tellingen van de NMBS hebben per trein maximaal twintig reizigers Antwerpen als vertrekstation en Roosendaal als eindstation, of omgekeerd, en is één trein per uur dus voldoende. Voorstanders van de bijkomende trein wijzen dan weer op het grote aantal potentiële gebruikers op de tussenliggende stopplaatsen.
Bron:
Gazet van Antwerpen
Bedankt voor het bericht, Kars. Kan iemand me uitleggen waarom enkel reizigers die tussen Roosendaal en Antwerpen pendelen relevant zouden zijn? Wat met mensen die sowieso in Roosendaal of Antwerpen overstappen naar een ander station? Of mensen uit Dordrecht, kan je toch ook niet verwachten dat die met Fyra sporen? +nog eens 20 van mensen die uit Mechelen of Brussel naar Roosendaal moeten en terug? Straks zegt er nog iemand dat 20 mensen in een bus passen...
NMBS ontkent bericht over extra stoptrein Roosendaal-Antwerp
Geplaatst: 06 jul 2011, 11:19
door odul
Volgens het "Comité van Ministers" komt er elk uur een extra stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen, van zodra de Beneluxtrein (Amsterdam Centraal - Brussel Zuid) stopt met rijden. Dat zou in december van dit jaar al kunnen zijn. De nieuwe Fyra-trein, een hogesnelheidstrein voor de korte afstand, gaat dan van Brussel over Antwerpen, Brecht en Breda naar Amsterdam rijden.
Het "Comité van Ministers" (de Europese ministers van Buitenlands Zaken) heeft nu aan het Beneluxparlement laten weten dat er daarna een "snelle stoptrein" Antwerpen - Roosendaal komt, éénmaal per uur, met minder stopplaatsen dan de gewone L-trein. Volgens het Comité zijn daarover principe-afspraken gemaakt met de NS en de NMBS.
Het enige wat woordvoerder Jochem Goovaerts van de NMBS hiervan kan bevestigen, is de startdatum van december. "Volgens de informatie die wij tot vandaag van de Italiaase treinconstructeur krijgen, zullen we de nieuwe commerciële dienst inderdaad in december kunnen opstarten", bevestigt Goovaerts. "De testritten met de nieuwe Fyra-treinstellen zijn volop bezig en verlopen goed." Fyra rijdt al tussen Amsterdam en Rotterdam.
Goovaerts ontkent echter formeel dat er nu al beslist is tot een extra stoptrein. "Het is veel te vroeg om daarover te communiceren. De NMBS heeft een theoretisch standpunt ingenomen dat wij een oplossing zoeken voor de reizigers in Roosendaal die nu de Beneluxtrein gebruiken en voor wie de Fyra geen optie is. Maar welke oplossing dat wordt, staat nog niet vast."
Volgens tellingen van de NMBS hebben per trein maximaal twintig reizigers Antwerpen als vertrekstation en Roosendaal als eindstation, of omgekeerd, en is één trein per uur dus voldoende. Voorstanders van de bijkomende trein wijzen dan weer op het grote aantal potentiële gebruikers op de tussenliggende stopplaatsen.
bron GVA.
Een mogelijke oplossing zou zijn om de IC verbinding Antwerpen-Oostende terug door te trekken tot Essen, zoals dat vroeger altijd geweest is.
Dan kunnen de reizigers uit Roosendaal met de L-trein rijden tot Essen, en daar overstappen op deze IC trein, die een rechtstreekse verbinding heeft met Antwerpen en Oostende.
Zo zijn er ook geen problemen met extra materieel dat op de twee netten, NS en NMBS moet kunnen rijden.
Re: Toekomst L12
Geplaatst: 06 jul 2011, 13:30
door AlexNL
"Volgens de informatie die wij tot vandaag van de Italiaase treinconstructeur krijgen, zullen we de nieuwe commerciële dienst inderdaad in december kunnen opstarten", bevestigt Goovaerts. "De testritten met de nieuwe Fyra-treinstellen zijn volop bezig en verlopen goed."
Dus afgaande op dit bericht is het over 5 maanden gedaan met de Benelux zoals we die kennen, en moeten we met de Fyra tussen NL en BE reizen. En dan is er nog niks bekend over prijzen, reserveringsplicht, enz.?!
Re: Toekomst L12
Geplaatst: 06 jul 2011, 17:20
door FLV-FGSP
"Volgens de informatie die wij tot vandaag van de Italiaase treinconstructeur krijgen, zullen we de nieuwe commerciële dienst inderdaad in december kunnen opstarten", bevestigt Goovaerts. "De testritten met de nieuwe Fyra-treinstellen zijn volop bezig en verlopen goed."
Andere bronnen spreken van 16 april 2012 als vroegst haalbare datum.
Re: Toekomst L12
Geplaatst: 06 jul 2011, 17:25
door Marianne
Zie gerust dat ze dat doen. De Benelux had al jaren geleden opgedoekt moeten zijn. Nu nog laten rijden kost alleen maar extra geld, dus zodra ze die kunnen of mogen afschaffen zullen ze het waarschijnlijk ook wel doen.
Zal die Fyra echt rijden per december? Ze hebben het dan volgens mij toch over de V250. Of zullen ze gewoon de huidige Benelux verhuizen naar het HSL- spoor?
Maar wel vreemd dat die mijnheer Goovaerts het nog te vroeg vind om een besluit te nemen. December is toch niet zo ver weg meer toch? En vantevoren moet er toch materieel voor vrijgemaakt worden en paden aangevraagd of heb ik dat mis?
Nog iets, er is toch al een IC verbinding Essen- Antwerpen, of gaat dat over dezelfde trein, maar dan dat die dan naar Oostende rijdt, inplaats van naar Charleloi?
Oei, toch wel veel vragen die deze berichtgeving oproept bij mij
Beter maar afwachten wat het uiteindelijk wordt.
Groetjes,
Marianne
Re: Toekomst L12
Geplaatst: 06 jul 2011, 17:46
door groentje
Momenteel is er een IC naar Essen, die uit Charleroi komt. Omwille van de infrastructuur van Antwerpen-Centraal is het niet vanzelfsprekend om een trein richting Gent en verder te trekken.
En dat er nog niets is beslist, is normaal in België. De dienstregeling zal hier ook maar duidelijk worden enkele weken voor december, wellicht. Hoewel, wellicht zijn er wel al heel wat beslissingen genomen, maar ze worden nog niet gecommuniceerd, om de handen vrij te hebben om nog aanpassingen te doen, en vooral, om de tegenstanders geen kans te geven zich te organiseren.
Re: Toekomst L12
Geplaatst: 06 jul 2011, 17:52
door FLV-FGSP
Die persoplichter lult wel vaker uit zijn nek. Wat de NMBS van plan is, is aangekondigd op een bijeenkomst in Kalmthout op 21 maart 2011:
http://www.2910essen.net/lijn12/NMBS.pdf
Minister Vervotte heeft dat in de Kamercommissie ook al een paar keer bevestigd, voor het laatst op 28 juni:
http://www.dekamer.be/doc/CCRI/html/53/ic276x.html (Bij vraag 8 )
Voor de rest verwijs ik naar
deze petitie.
Re: Toekomst L12
Geplaatst: 06 jul 2011, 18:51
door Robin
groentje schreef:Momenteel is er een IC naar Essen, die uit Charleroi komt. Omwille van de infrastructuur van Antwerpen-Centraal is het niet vanzelfsprekend om een trein richting Gent en verder te trekken.
En dat er nog niets is beslist, is normaal in België. De dienstregeling zal hier ook maar duidelijk worden enkele weken voor december, wellicht. Hoewel, wellicht zijn er wel al heel wat beslissingen genomen, maar ze worden nog niet gecommuniceerd, om de handen vrij te hebben om nog aanpassingen te doen, en vooral, om de tegenstanders geen kans te geven zich te organiseren.
men kan toch gemakkelijk een trein uit de -2 richting L59 sturen hoor.
Re: Toekomst L12
Geplaatst: 06 jul 2011, 19:19
door groentje
Het is technisch mogelijk, ja, maar niet zonder alle andere reiswegen te kruisen. Niet vanzelfsprekend, dus.
Re: Toekomst L12
Geplaatst: 06 jul 2011, 19:36
door Steven
groentje schreef:Het is technisch mogelijk, ja, maar niet zonder alle andere reiswegen te kruisen. Niet vanzelfsprekend, dus.
Technisch gezien inderdaad geen enkel probleem maar je hebt dan heel de wisselstraat te nemen en laat zoiets meestal een bron van vertraging zijn. Je kan natuurlijk ook opteren voor de oude manier = kopmaken op +1
Re: Toekomst L12
Geplaatst: 06 jul 2011, 20:36
door Robin
Steven schreef:groentje schreef:Het is technisch mogelijk, ja, maar niet zonder alle andere reiswegen te kruisen. Niet vanzelfsprekend, dus.
Technisch gezien inderdaad geen enkel probleem maar je hebt dan heel de wisselstraat te nemen en laat zoiets meestal een bron van vertraging zijn. Je kan natuurlijk ook opteren voor de oude manier = kopmaken op +1
gevolg dat de rit dan weer langer duurt en de NZV onbenut blijft

Re: Toekomst L12
Geplaatst: 07 jul 2011, 10:17
door kars
Marianne schreef:Ze hebben het dan volgens mij toch over de V250. Of zullen ze gewoon de huidige Benelux verhuizen naar het HSL- spoor?
Het gaat dan inderdaad over de V250. NS Hispeed wilde eerder al met de huidige Benelux de HSL op maar dat wilde de NMBS niet.
Re: Toekomst L12
Geplaatst: 07 jul 2011, 17:56
door Marianne
Daarvoor moest er toch zo'n extra V250 stel komen? Of is dat ondertussen al aangeschaft?
Groetjes,
Marianne
Re: Toekomst L12
Geplaatst: 07 jul 2011, 20:05
door FLV-FGSP
Nee, dat was voor de politiek gewilde dienst Brussel - Den Haag. NMBS Europe heeft inmiddels offerte gevraagd.
Re: Toekomst L12
Geplaatst: 20 nov 2012, 14:52
door carlos
Toch zou men best de IC N (Charleroi-Brussel-Antwerpen-Essen) laten doorrijden naar Roosendaal (fase 1) en in fase2 verder naar Dordrecht, Rotterdam, DenHaag HS, Leiden (zoals vroeger), Schiphol, Amsterdam Zuid (zoals vroeger), Amsterdam Rai (nieuw), Duivendrecht (nieuw), Diemen Zuid(nieuw), Amsterdam Muiderpoort (nieuw) en Amsterdam Centraal.
Welk materieel?
in Fase1: HLE11of HLE28 met dubbeldekrijtuigen M5
in Fase2: HLE11/HLE18/HLE28 + M5
(is het al geweten of de HLE18, geschikt is om langere tijd/afstand op 1500VDC te functioneren? Ontwikkelt hij dan voldoende vermogen om een trein vlotjes te trekken?)