Pagina 23 van 34

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 28 aug 2013, 18:07
door kika
Steve schreef:Wat ongetwijfeld wel een reden zou kunnen zijn, is dat het weinig zin zou hebben (en proportioneel ook erg duur zou zijn) om een heel dieselbedrijf met materieel, onderhoud, brandstofbevoorrading enz te onderhouden voor het ene stukje dat dan nog overblijft, of twee mocht ook Mol - Neerpelt niet meteen aangepakt worden.
Een beetje aan de rand: hoe oud zijn de huidige installaties in Mol? Hoe lang kunnen ze zo ongeveer mee zonder groot onderhoud? Idem met MW41. Ook al is dat eerste stuk onder de draad gebracht, kan het nog wel een tijdje mee. (Staat er voor de HSL4 ook een 62'er klaar om te depanneren? Waar tankt die?)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 28 aug 2013, 20:07
door Bibke
Steve schreef:
Bibke schreef:In mijn ogen heeft de elektrificatie Herentals - Mol enkel echt zin als men ook Mol - Hasselt onder brengt en/of Neerpelt Weert.
Mol - Hasselt heeft zeker nut bij problemen op de lijnen tussen Lier en Hasselt via Aarschot.
In dat geval lijkt de voorkeur me toch vooral uit te gaan naar Neerpelt (-Hamont/Weert), niet?

De mogelijke omleiding bij problemen op de lijnen 16/35 lijkt me toch van een beperkt nut te zijn, aangezien je groot deel van je aantrekkingspolen niet kunt bedienen (Heist, Aarschot, Diest, enzovoort). Enkel voor wie een langere afstand aflegt, zou zo'n omleiding nut hebben... maar of enkel dat opweegt tegen de kosten voor elektrificatie?

Wat ongetwijfeld wel een reden zou kunnen zijn, is dat het weinig zin zou hebben (en proportioneel ook erg duur zou zijn) om een heel dieselbedrijf met materieel, onderhoud, brandstofbevoorrading enz te onderhouden voor het ene stukje dat dan nog overblijft, of twee mocht ook Mol - Neerpelt niet meteen aangepakt worden.
Steve, ik denk dan meer aan een omleiding voor goederentreinen minder voor reizigerstreinen want inderdaad dan kan je de door u aangehaalde stations niet bedienen.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 29 aug 2013, 11:56
door ijzeren rijn 82
Bibke schreef:
Steve schreef:
Bibke schreef:In mijn ogen heeft de elektrificatie Herentals - Mol enkel echt zin als men ook Mol - Hasselt onder brengt en/of Neerpelt Weert.
Mol - Hasselt heeft zeker nut bij problemen op de lijnen tussen Lier en Hasselt via Aarschot.
In dat geval lijkt de voorkeur me toch vooral uit te gaan naar Neerpelt (-Hamont/Weert), niet?

De mogelijke omleiding bij problemen op de lijnen 16/35 lijkt me toch van een beperkt nut te zijn, aangezien je groot deel van je aantrekkingspolen niet kunt bedienen (Heist, Aarschot, Diest, enzovoort). Enkel voor wie een langere afstand aflegt, zou zo'n omleiding nut hebben... maar of enkel dat opweegt tegen de kosten voor elektrificatie?

Wat ongetwijfeld wel een reden zou kunnen zijn, is dat het weinig zin zou hebben (en proportioneel ook erg duur zou zijn) om een heel dieselbedrijf met materieel, onderhoud, brandstofbevoorrading enz te onderhouden voor het ene stukje dat dan nog overblijft, of twee mocht ook Mol - Neerpelt niet meteen aangepakt worden.
Steve, ik denk dan meer aan een omleiding voor goederentreinen minder voor reizigerstreinen want inderdaad dan kan je de door u aangehaalde stations niet bedienen.
hoeveel keer per jaar gebeurt dat een goederen wordt omgeleid 1 a 2x per jaar zoiets ,

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 30 aug 2013, 16:55
door Bibke
Maar eens dat men daar terug dubbelsporig en elektrisch kan rijden zou het wel eens kunnen dat dat meer gebeurt.
Nu zijn het diesels die de omleiding kunnen maken en dan nog met oponthoud door de enkelsporige stukken.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 31 aug 2013, 00:05
door LML
off topic:
Mol-Neerpelt-Weert zou eigenlijk terug dubbelspoor moeten worden (zoals voor 1948) + elektrificatie.
Mol-Hasselt idem-dito (zoals voor 1990). Elektrificatie mag, maar deze lijn is eigenlijk meer geschikt voor light-rail/light-train.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 06 sep 2013, 01:23
door Synrise
LML schreef:
melle schreef:Maak van die 5 km maar gerust 2 km.
Dit spoor is niet buiten dienst en maakt zelfs nog deel uit van een andere industrielijn. (lijn 2XX)
Off topic:
Vanaf Y. Wolfstee is het richting Aarschot (Herentals => Morkhoven) nog steeds L29. De andere lijn die daar afsplitst is L207 (Herentals => Meerhout-Zittaart) langs het Albertkanaal. Op beide lijnen zien de bovenkant van de sporen nog mooi grijs (bereden dus). En dat komt zo: Als er een trein vanuit Herentals naar L207 wil, wordt deze opgeduwd tot op L29 (op dat stukje van enkele km). Van hieruit kan de tb terug op normale wijze (al slepend) L207 oprijden...

Maar naar het schijnt (ik heb het ook maar van 'horen zeggen') zou er een verbindingsboogje komen van een 100-tal m om heel deze operatie niet meer te moeten doen...

Tot zover deze lezing. Kunnen we nu eindelijk terug on topic gaan?
Ik heb hier een (opvallende) vraag over. Mag dat in deze topic? Zou niet weten waar anders :|

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 06 sep 2013, 06:25
door Bibke
Synrise schreef:Ik heb hier een (opvallende) vraag over. Mag dat in deze topic? Zou niet weten waar anders :|
Doe maar. Als het fout is kan het wel omzetten.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 16 dec 2013, 20:27
door Dieselfreak
Met de elektrificatie tot Mol is het laatste wat grotere station waar geen draad hangt, verdwenen in Belgiƫ. Vandaag zijn er in heel het land nog slechts enkele bemande stations zonder draad. Op lijn 122 is er geen enkel meer, op lijn 86 is er alleen nog Ronse, hoewel in De Pinte boven het perron richting Oudenaarde ook geen draad hangt.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 16 dec 2013, 21:39
door 260689
Dieselfreak schreef:Met de elektrificatie tot Mol is het laatste wat grotere station waar geen draad hangt, verdwenen in Belgiƫ. Vandaag zijn er in heel het land nog slechts enkele bemande stations zonder draad. Op lijn 122 is er geen enkel meer, op lijn 86 is er alleen nog Ronse, hoewel in De Pinte boven het perron richting Oudenaarde ook geen draad hangt.
En dan vergeet je de L58 Gent - Eeklo

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 16 dec 2013, 22:06
door Dieselfreak
260689 schreef:En dan vergeet je de L58 Gent - Eeklo
Daar is het alleen nog Eeklo en Wondelgem. Ten oosten van Mol zijn er nog nog enkele, zijn er op lijn 132 nog?

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 16 dec 2013, 22:29
door overweg13
Dieselfreak schreef:
260689 schreef:En dan vergeet je de L58 Gent - Eeklo
Daar is het alleen nog Eeklo en Wondelgem. Ten oosten van Mol zijn er nog nog enkele, zijn er op lijn 132 nog?
Walcourt, Mariembourg en Couvin, en ik denk dat we ze dan wel ongeveer gehad hebben.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 17 dec 2013, 10:00
door profke
Vandaag zijn er in heel het land nog slechts enkele bemande stations zonder draad
ik weet niet welke lijnen het zijn, maar voor zover ik weet zijn neerpelt en leopoldsburg bemand.
(en zonder draad) lommel dacht ik ook dat bemand was.


gaat men hamont, waar de trein gaat "keren", bemannen?

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 17 dec 2013, 21:17
door Dieselfreak
overweg13 schreef:Walcourt, Mariembourg en Couvin, en ik denk dat we ze dan wel ongeveer gehad hebben.
In Couvin zijn de loketten toch gesloten?

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 10 jan 2014, 18:10
door Dieselfreak
Ik ben gisteren naar Mol geweest. Van Herentals tot Mol staan er overal al palen. Van Geel tot kort voor Mol hangt de draad er al. In Mol zelf staan er wel palen, maar er hangt nog geen draad.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 11 jan 2014, 18:29
door Synrise
De doelstelling om de elektrische dienst te laten starten was toch 2015 he? Wat is men dan nog van plan om gedurende 2014 te doen? :)