Pagina 23 van 181

Re: BENELUX

Geplaatst: 02 jan 2011, 10:57
door Jani
dentheo schreef:een snelheidsbord binnen de vrije ruimte (gabarit) van de trein ?
Ik weet dat men rode vlaggen binnen gabarit zet, maar snelheidsborden dat wist ik niet.
Ah nee, natuurlijk is het niet de bedoeling dat die borden binnen het gabarit komen, maar dit stond blijkbaar te dicht bij het spoor en daardoor is hij er tegenaan gereden.

Re: BENELUX

Geplaatst: 02 jan 2011, 13:52
door dentheo
Ik vind het wel heftig dat daardoor een ganse stam (rame) vervangen moet worden.

Nu denk ik eraan , "den expert" zal nog moeten komen om de herstelkosten te schatten, duurt bij mijn verzekering ook wel eens enkele dagen. :) :)

Re: BENELUX

Geplaatst: 02 jan 2011, 13:59
door Jani
Tsja, het zijn NS-rijdtuigen, dus moeten ze naar Nederland voor herstelling en dan is het wachten tot ze terug inzetbaar zijn. Ze hebben gelukkig toch vervangingsrijtuigen.

Re: BENELUX

Geplaatst: 21 jan 2011, 19:25
door BartB
Ik heb een aantal keer de Benelux hier door Delft zien rijden, maar blijkbaar zijn 7 rijtuigen nog altijd een uitzondering.
Sommigen waren ook beklad met graffiti, wat vroeger ook zo goed als nooit was, iemand een idee waarom?

Ik heb ook gehoord dat sinds kort de internationale ticketten maar 1 of 2 dagen geldig blijven in plaats van 1 maand, misschien dat ze nu ook een realistischer beeld gaan krijgen van hoe druk de Benelux eigenlijk echt is, want misbruik van de lange geldigheid was schering en inslag.
Ik vraag mij af hoe zwaar de business case van de Fyra rust op verkoopcijfers van de Benelux, misschien iets om in gedachte te houden als we nieuws krijgen over veranderingen bij de Fyra...

Re: BENELUX

Geplaatst: 21 jan 2011, 22:05
door MaartendeJ
Vanuit Zeeland sluit de stoptrein redelijk aan op de BNL naar Dordrecht/Rotterdam. Immers, die andere IC naar Dordt is de Intercity uit Zeeland... Dan hadden ze beter op het Zeelandse station kunnen wachten, dan in Roosendaal nog een keer...

BNL's staan over op de Watergraafsmeer, die is beveiligd... Rotterdam CS (waar ook een stam overstaat) is ook beveiligd... Dus het is redelijk raar dat die beklad zijn (of het moet uit Belgie komen..)

Voor de stam die beschadigd is: Twee B en de BD (tweede klas en respectievelijk tweede klas met bagageafdeling, zorgt voor het stamnummer: de 4737) zijn in herstelling in Haarlem, na herstelling zijn een B en twee A-rijtuigen (=eerste klas)over... En het plan is om die te combineren met I6/I10-rijtuigen... Rijdt planmatig elke dag (dus ook ma/vr) in de 9205 - 9236 - 9241 - 9268.

Benelux is uit Amsterdam ook vrij vertaagd... Het moet van de Watergraafsmeer komen. Daar zitten een aantal overkruisingen (laatste tijd gaat dat beter omdat het stuk tussen CS en Muiderpoort is veranderd*) Daarnaast is er een hele krappe opvolging:
.50 aankomst 2600 (Sneltrein Den Haag C-Amserdam C)
.53=BNL, .56=FYRA, .59=2100(IC Amsterdam-Dordrecht/Vlissingen) .02=3900 (IC Lelystad-AmsterdamCS-Hoofddorp). Is er ook maar iets te laat, dan valt het als een behoorlijke kaartenhuis in elkaar.

*: Situatie bij Muiderpoort is gewijzigd: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen ... gm-asd.gif

Sporen 204 sloot aan op MZ, 203 op MY. (verkeer CS->Diemen reed dus over ME/MC, verkeer Diemen->CS via MZ/MY.
Nu is het verkeer uit Diemen over ME, verkeer naar Diemen over MC. Verkeer van en naar de Watergraafsmeer gaat via "de lage sporen" MZ/MY.

Daardoor zijn de vertreksporen te Amsterdam CS ook gewijzigd.

Re: BENELUX

Geplaatst: 27 jan 2011, 20:53
door MaartendeJ
Apart: ik zag vandaag stam 4937.. En volgens mij is dat juist een FYRA-stam.

Maakt niet uit voor het verhaal: een gemengde I6/I10 met ICR kan "het systeem" niet aan... Ofwel: gewoon een hele stam I6/I10 en een voorrang op de herstelling van de beschadigde rijtuigen.

De I6/I10-stam reed met totaal 3x eerste klas bakken, twee aan de Amsterdamse zijde en eentje in het midden.

Re: BENELUX

Geplaatst: 27 jan 2011, 21:34
door Robin
MaartendeJ schreef:Apart: ik zag vandaag stam 4937.. En volgens mij is dat juist een FYRA-stam.

Maakt niet uit voor het verhaal: een gemengde I6/I10 met ICR kan "het systeem" niet aan... Ofwel: gewoon een hele stam I6/I10 en een voorrang op de herstelling van de beschadigde rijtuigen.

De I6/I10-stam reed met totaal 3x eerste klas bakken, twee aan de Amsterdamse zijde en eentje in het midden.
dat kan kloppen van die Fyra, ik nam vanmorgend de P7211 vanuit antwerpen-centraal en je kon duidelijk Fyra opschriften zien op de laatste 2 rijtuigen.

Re: BENELUX

Geplaatst: 14 mar 2011, 14:33
door BartB
Even deze topic weer onder het stof halen.

Omdat vanaf 4 april de Traxx-Fyra wordt verlengd naar Breda worden er weer ICRm rijtuigen overgeheveld van de Benelux naar Fyra.
Om dat tekort op te vangen zal de Benelux voortaan ook met een stam OBB rijtuigen rijden, de eerste is vandaag gespot in Rotterdam CS.
Voor foto zie: http://forum.fok.nl/topic/1621071/6/25#94083943

Re: BENELUX

Geplaatst: 14 mar 2011, 23:04
door MaartendeJ
Stond eerder op Amsterdam Centraal, op het Oostelijk eiland. Tussen twee locs trouwens. (1850+rijtuig+1855)

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 mar 2011, 06:59
door eagleheart
Is het eigenlijk normaal dat beide kanten van deuren kunnen worden geopend tijdens een stop in een station?
Betreft hier de alledaagse bnl rijtuigen

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 mar 2011, 08:10
door kars
Heeft te maken met de deurvergrendeling. Alle deuren kunnen worden geopend onder de 5 km/h.

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 mar 2011, 08:26
door Steven
Is perfect normaal alle internationale rijtuigen zijn zo ingesteld in internationaal verkeer, dat is evengoed met onze Belgische rijtuigen zo in de treinen naar Zwitserland.
Dat is wat men noemt de UIC stand, de Belgische rijtuigen hebben ook een B stand (NMBS), waarbij de deuren moeten gelost en gesloten worden door de treinbegeleider.

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 mar 2011, 09:02
door Steve
Wat, dus je kunt gewoon de deuren openen aan de kant van het andere spoor en niet van het perron? Dat is toch levensgevaarlijk?

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 mar 2011, 09:07
door Kristofke
Vandaar ook dat er in Antwerpen-Centraal zo van die gele linten hangen tussen perron 22 en 23, afzichtelijk maar nodig voor de Benelux.

Re: BENELUX

Geplaatst: 16 mar 2011, 10:08
door Steven
MIVB-reiziger schreef:Wat, dus je kunt gewoon de deuren openen aan de kant van het andere spoor en niet van het perron? Dat is toch levensgevaarlijk?
Klopt perfect kan op alle klassieke internationale rijtuigen. Wij zijn eigenlijk veruit het enige land dat met gesloten (vergrendelde deuren) over het net gaat. Men wil in andere landen dat de deuren los zijn bij stilstand om ten alle tijden de volle evacuatiemogelijkheden te hebben.