Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 31 jul 2011, 15:27
Lijkt me bij een servicemedewerker op het station, een loket (indien aanwezig/geopend), telefonisch, per post of een e-mail.
Er staan in de grote hall zeker 8 automaten in Brussel zuid, je loopt er gewoon tegen als je de hele hall doorloopt, er staan er nog twee in de Zuidgang, eentje aan ieder uiteinde.Jeroen schreef:Daarnet in Brussel-Zuid was het weer koekenbak...
Zoeken naar een automaat is daar als zoeken naar een speld in een hooiberg. Dan maar aan het o zo geprezen loket een biljet gaan kopen. Je moet dat trouwens al goed weten liggen, zo helemaal weggestopt in een hoekje. Enfin, van de 8 loketten voor binnenlands verkeer waren er 4 open. Aan het merendeel kan jetrouwens maar een beperkt aantal producten aanschaffen want er zitten 'studenten' en die kunnen/mogen blijkbaar niet alles. Gevolg van heel die chaos: lange rijen tot buiten. Na een kwartier aanschuiven blijkt het opeens bijna 19u te zijn. De studente aan de kop van 'mijn' rij heeft gedaan om 19u dus zonder veel boe of wordt iedereen naar een andere rij gestuurd en even later gaat het gordijntje naar beneden. Aangeschoven voor niets dus en morrend schuifelt iedereen naar de resterende rijen en kan daar het wachten opnieuw beginnen... achteraan uiteraard. In totaal ongeveer 20 minuten aangeschoven en weg trein. Hoezo, aan het loket gaat het sneller?![]()
Van mij mogen ze morgen alle loketten sluiten. Installeer in de plaats massaal veel betrouwbare (!) automaten, in de grote stations aangevuld met een infodesk (zoals nu al in Brussel-Zuid) en in de kleinere stations/stopplaatsen op elk perron een infozuil met een spraak/luisterverbinding naar Securail (noodoproep) of naar een service center voor reisinfo. Een beetje respect voor de reiziger, kan het?
Wel, dan staan ze bijzonder slecht aangeduid. Van alle stations tussen Landen en Gent is Brussel-Zuid het station waar ik het minste kom maar dan nog zouden de zaken veel beter mogen worden aangeduid. Bij het binnen komen in de' nieuwe' hal word je overstelpt met neon, reclame, standjes, winkeltjes, infoborden, loketten en wachtruimtes allerhande in combinatie met piepkleine pictogrammen en pijlen. Bijzonder onduidelijk (vb. pictogram premetro MIVB <> trein NMBS). De meeste internationale luchthavens die ik heb bezocht zijn een pak groter dan Brussel-Zuid maar véél overzichtelijker in signalisatie. Echt, ik heb geen automaten zien staan dus per definitie staan ze slecht opgesteld.groentje schreef:Euh, die automaten staan in het midden van de hal, Jeroen.
En hoe gaat het nu? Opeens gaat de balie dicht en heb je aangeschoven voor niets. Je voelt je ergens gepakt voor je beschaafdheid om netjes aan te schuiven. Een paar balies verder gaat er vervolgens één open maar uiteraard herverdeelt het wachtende volk in de rijen naast jou zich ook razendsnel. Zij staan er dichter bij dus komen als eerste aan die nieuwe balie aan en je staat weer achteraan zonder dat de capaciteit is uitgebreid (ene balie vervangt de andere). Is dat dan survival of the fittest of zo? Dat is toch allemaal geen systeem...Steven schreef:Er zijn zoveel balies maar nooit met het doel om alles open te hebben. Het nut daarvan is dat collega A kan afsluiten daar waar collega B die overneemt zijn kassa all kan open doen, in het oude station (dus versie voor TGV periode) moest de nieuwe bediende wachten tot de andere collega weg was omdat er net veel minder loketten waren. gevolg was dat er een periode NIETS werd verkocht wegens aflos.
Die automaten staan in groepkes van 4 midden in de hall, je loopt er echt zo op, feit dat je die niet gezien hebt verbaasd me echt, de meeste zien ze vlotjes staan maar klagen dan natuurlijk over het feit dat ze niet werken zoals het moet.Jeroen schreef:
Wel, dan staan ze bijzonder slecht aangeduid. Van alle stations tussen Landen en Gent is Brussel-Zuid het station waar ik het minste kom maar dan nog zouden de zaken veel beter mogen worden aangeduid.
En hoe gaat het nu? Opeens gaat de balie dicht en heb je aangeschoven voor niets. Je voelt je ergens gepakt voor je beschaafdheid om netjes aan te schuiven. Een paar balies verder gaat er vervolgens één open maar uiteraard herverdeelt het wachtende volk in de rijen naast jou zich ook razendsnel. Zij staan er dichter bij dus komen als eerste aan die nieuwe balie aan en je staat weer achteraan zonder dat de capaciteit is uitgebreid (ene balie vervangt de andere). Is dat dan survival of the fittest of zo? Dat is toch allemaal geen systeem...
Tiens, heeft men ze misschien weggehaald? Ik heb het over de gang waar je rechts meteen kan inchecken voor de E*.Steven schreef:Die automaten staan in groepkes van 4 midden in de hall, je loopt er echt zo op, feit dat je die niet gezien hebt verbaasd me echt, de meeste zien ze vlotjes staan maar klagen dan natuurlijk over het feit dat ze niet werken zoals het moet.
Blijkbaar sluiten ze dus wél voor mijn neus een loket want ik heb het gisterenavond ondervonden. Misschien was men het uur uit het oog verloren. Ik snap ook niet goed wat die rode lijn ermee te maken heeft. Je wacht inderdaad achter de rode lijn maar achter die lijn vormt er zich een rij per loket. Moet je naar een ander loket, dien je logischerwijs aan te schuiven aan de rij voor dat ander loket.Steven schreef:ZE gaan niet voor uw neus zomaar een loket sluiten hoor, als ze normaal werken maken ze dat duidelijk voor ze sluiten dat je moet gaan aanschuiven bij de collega naast hun omdat die gaat overnemen, je moet normaal toch achter de lijn blijven staat tot ze u roepen in Brussel zuid (al zijn er genoeg mensen die dat niet respecteren).
En hoeveel groepkes staan er, 2 of 3? Als er voor een groepje toeristen staat zie je ze echt niet hoor. Je moet al weten hoe ze er uit zien (onopvallend grijs met een spikkeltje blauw), want pijltjes richting automaten zijn er ook niet. Je zou er nog nabij de loketten moeten hebben, als je van de Financientoren komt en je wilt via het vaak rustigere zuidelijke gang gaan, kom je er ook geen tegen, of als je van de metro komt. Maar goed, er zijn wel meer gebreken aan dat station...Jeroen schreef:Tiens, heeft men ze misschien weggehaald? Ik heb het over de gang waar je rechts meteen kan inchecken voor de E*.Steven schreef:Die automaten staan in groepkes van 4 midden in de hall, je loopt er echt zo op, feit dat je die niet gezien hebt verbaasd me echt, de meeste zien ze vlotjes staan maar klagen dan natuurlijk over het feit dat ze niet werken zoals het moet.
Tiens dat ze een nieuwe jas hebben, is me vorige week niet opgevallen, dan heeft Jeroen misschien toch een goed punt met dat ze niet opvallend of handig zijn geplaatst. (Ik kwam langs Fosny)Steven schreef:In de zuidelijke gang staan er twee, die kant Fosnylaan staat zelfs in de new look NMBS, de witte kast met oranje lijn er op.
Voor zover ik weet zijn het in FBMZ open loketten zonder rolgordijnen, maar soit.Jeroen schreef:... en even later gaat het gordijntje naar beneden. Aangeschoven voor niets dus en morrend schuifelt iedereen naar de resterende rijen en kan daar het wachten opnieuw beginnen... achteraan uiteraard. In totaal ongeveer 20 minuten aangeschoven en weg trein. Hoezo, aan het loket gaat het sneller?![]()
Het loket is inderdaad van het open type maar toch zijn er rolgordijnen, zo kan je per loket openen of sluiten. Ze zijn opgemaakt in de huiskleuren van mobility of Europe.gysev schreef:
Voor zover ik weet zijn het in FBMZ open loketten zonder rolgordijnen, maar soit.
.
Dat is dus ondertussen veranderd, vroeger waren die gordijnen er niet.Steven schreef:Het loket is inderdaad van het open type maar toch zijn er rolgordijnen, zo kan je per loket openen of sluiten. Ze zijn opgemaakt in de huiskleuren van mobility of Europe.gysev schreef:
Voor zover ik weet zijn het in FBMZ open loketten zonder rolgordijnen, maar soit.
.