Pagina 23 van 29

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 31 jul 2011, 15:27
door AlexNL
Lijkt me bij een servicemedewerker op het station, een loket (indien aanwezig/geopend), telefonisch, per post of een e-mail.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 31 jul 2011, 17:25
door vasonline
@Robin:

:D En dan de tekst die op de folder staat. :D

De huidige automaten zijn door http://www.prodata-systems.be/
dacht ik gemaakt?

Groetjes

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 01 aug 2011, 22:15
door Asterix
Daarnet in Brussel-Zuid was het weer koekenbak...

Zoeken naar een automaat is daar als zoeken naar een speld in een hooiberg. Dan maar aan het o zo geprezen loket een biljet gaan kopen. Je moet dat trouwens al goed weten liggen, zo helemaal weggestopt in een hoekje. Enfin, van de 8 loketten voor binnenlands verkeer waren er 4 open. Aan het merendeel kan je trouwens maar een beperkt aantal producten aanschaffen want er zitten 'studenten' en die kunnen/mogen blijkbaar niet alles. Gevolg van heel die chaos: lange rijen tot buiten. Na een kwartier aanschuiven blijkt het opeens bijna 19u te zijn. De studente aan de kop van 'mijn' rij heeft gedaan om 19u dus zonder veel boe of wordt iedereen naar een andere rij gestuurd en even later gaat het gordijntje naar beneden. Aangeschoven voor niets dus en morrend schuifelt iedereen naar de resterende rijen en kan daar het wachten opnieuw beginnen... achteraan uiteraard. In totaal ongeveer 20 minuten aangeschoven en weg trein. Hoezo, aan het loket gaat het sneller? :roll:

Van mij mogen ze morgen alle loketten sluiten. Installeer in de plaats massaal veel betrouwbare (!) automaten, in de grote stations aangevuld met een infodesk (zoals nu al in Brussel-Zuid) en in de kleinere stations/stopplaatsen op elk perron een infozuil met een spraak/luisterverbinding naar Securail (noodoproep) of naar een service center voor reisinfo. Een beetje respect voor de reiziger, kan het?

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 aug 2011, 01:54
door groentje
Euh, die automaten staan in het midden van de hal, Jeroen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 aug 2011, 02:02
door Steven
Jeroen schreef:Daarnet in Brussel-Zuid was het weer koekenbak...

Zoeken naar een automaat is daar als zoeken naar een speld in een hooiberg. Dan maar aan het o zo geprezen loket een biljet gaan kopen. Je moet dat trouwens al goed weten liggen, zo helemaal weggestopt in een hoekje. Enfin, van de 8 loketten voor binnenlands verkeer waren er 4 open. Aan het merendeel kan jetrouwens maar een beperkt aantal producten aanschaffen want er zitten 'studenten' en die kunnen/mogen blijkbaar niet alles. Gevolg van heel die chaos: lange rijen tot buiten. Na een kwartier aanschuiven blijkt het opeens bijna 19u te zijn. De studente aan de kop van 'mijn' rij heeft gedaan om 19u dus zonder veel boe of wordt iedereen naar een andere rij gestuurd en even later gaat het gordijntje naar beneden. Aangeschoven voor niets dus en morrend schuifelt iedereen naar de resterende rijen en kan daar het wachten opnieuw beginnen... achteraan uiteraard. In totaal ongeveer 20 minuten aangeschoven en weg trein. Hoezo, aan het loket gaat het sneller? :roll:

Van mij mogen ze morgen alle loketten sluiten. Installeer in de plaats massaal veel betrouwbare (!) automaten, in de grote stations aangevuld met een infodesk (zoals nu al in Brussel-Zuid) en in de kleinere stations/stopplaatsen op elk perron een infozuil met een spraak/luisterverbinding naar Securail (noodoproep) of naar een service center voor reisinfo. Een beetje respect voor de reiziger, kan het?
Er staan in de grote hall zeker 8 automaten in Brussel zuid, je loopt er gewoon tegen als je de hele hall doorloopt, er staan er nog twee in de Zuidgang, eentje aan ieder uiteinde.

Er zijn zoveel balies maar nooit met het doel om alles open te hebben. Het nut daarvan is dat collega A kan afsluiten daar waar collega B die overneemt zijn kassa all kan open doen, in het oude station (dus versie voor TGV periode) moest de nieuwe bediende wachten tot de andere collega weg was omdat er net veel minder loketten waren. gevolg was dat er een periode NIETS werd verkocht wegens aflos.

Trouwens wat die infodeks betreft heeft men deze lokaaltjes al gepluimd. Als je goed ziet merk je op dat de neon met aanduiding informatie verwijderd is. Deze infolokalen zijn veel minder bemand op heden dan het moment toen ze voor het eerst open gingen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 aug 2011, 02:19
door Asterix
groentje schreef:Euh, die automaten staan in het midden van de hal, Jeroen.
Wel, dan staan ze bijzonder slecht aangeduid. Van alle stations tussen Landen en Gent is Brussel-Zuid het station waar ik het minste kom maar dan nog zouden de zaken veel beter mogen worden aangeduid. Bij het binnen komen in de' nieuwe' hal word je overstelpt met neon, reclame, standjes, winkeltjes, infoborden, loketten en wachtruimtes allerhande in combinatie met piepkleine pictogrammen en pijlen. Bijzonder onduidelijk (vb. pictogram premetro MIVB <> trein NMBS). De meeste internationale luchthavens die ik heb bezocht zijn een pak groter dan Brussel-Zuid maar véél overzichtelijker in signalisatie. Echt, ik heb geen automaten zien staan dus per definitie staan ze slecht opgesteld.
Steven schreef:Er zijn zoveel balies maar nooit met het doel om alles open te hebben. Het nut daarvan is dat collega A kan afsluiten daar waar collega B die overneemt zijn kassa all kan open doen, in het oude station (dus versie voor TGV periode) moest de nieuwe bediende wachten tot de andere collega weg was omdat er net veel minder loketten waren. gevolg was dat er een periode NIETS werd verkocht wegens aflos.
En hoe gaat het nu? Opeens gaat de balie dicht en heb je aangeschoven voor niets. Je voelt je ergens gepakt voor je beschaafdheid om netjes aan te schuiven. Een paar balies verder gaat er vervolgens één open maar uiteraard herverdeelt het wachtende volk in de rijen naast jou zich ook razendsnel. Zij staan er dichter bij dus komen als eerste aan die nieuwe balie aan en je staat weer achteraan zonder dat de capaciteit is uitgebreid (ene balie vervangt de andere). Is dat dan survival of the fittest of zo? Dat is toch allemaal geen systeem... :?

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 aug 2011, 03:01
door Steven
Jeroen schreef:
Wel, dan staan ze bijzonder slecht aangeduid. Van alle stations tussen Landen en Gent is Brussel-Zuid het station waar ik het minste kom maar dan nog zouden de zaken veel beter mogen worden aangeduid.

En hoe gaat het nu? Opeens gaat de balie dicht en heb je aangeschoven voor niets. Je voelt je ergens gepakt voor je beschaafdheid om netjes aan te schuiven. Een paar balies verder gaat er vervolgens één open maar uiteraard herverdeelt het wachtende volk in de rijen naast jou zich ook razendsnel. Zij staan er dichter bij dus komen als eerste aan die nieuwe balie aan en je staat weer achteraan zonder dat de capaciteit is uitgebreid (ene balie vervangt de andere). Is dat dan survival of the fittest of zo? Dat is toch allemaal geen systeem... :?
Die automaten staan in groepkes van 4 midden in de hall, je loopt er echt zo op, feit dat je die niet gezien hebt verbaasd me echt, de meeste zien ze vlotjes staan maar klagen dan natuurlijk over het feit dat ze niet werken zoals het moet.

ZE gaan niet voor uw neus zomaar een loket sluiten hoor, als ze normaal werken maken ze dat duidelijk voor ze sluiten dat je moet gaan aanschuiven bij de collega naast hun omdat die gaat overnemen, je moet normaal toch achter de lijn blijven staat tot ze u roepen in Brussel zuid (al zijn er genoeg mensen die dat niet respecteren).

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 aug 2011, 03:18
door Asterix
Steven schreef:Die automaten staan in groepkes van 4 midden in de hall, je loopt er echt zo op, feit dat je die niet gezien hebt verbaasd me echt, de meeste zien ze vlotjes staan maar klagen dan natuurlijk over het feit dat ze niet werken zoals het moet.
Tiens, heeft men ze misschien weggehaald? Ik heb het over de gang waar je rechts meteen kan inchecken voor de E*.
Steven schreef:ZE gaan niet voor uw neus zomaar een loket sluiten hoor, als ze normaal werken maken ze dat duidelijk voor ze sluiten dat je moet gaan aanschuiven bij de collega naast hun omdat die gaat overnemen, je moet normaal toch achter de lijn blijven staat tot ze u roepen in Brussel zuid (al zijn er genoeg mensen die dat niet respecteren).
Blijkbaar sluiten ze dus wél voor mijn neus een loket want ik heb het gisterenavond ondervonden. Misschien was men het uur uit het oog verloren. Ik snap ook niet goed wat die rode lijn ermee te maken heeft. Je wacht inderdaad achter de rode lijn maar achter die lijn vormt er zich een rij per loket. Moet je naar een ander loket, dien je logischerwijs aan te schuiven aan de rij voor dat ander loket.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 aug 2011, 12:37
door Steven
De grote gang is de gang waar bijna alle roltrappen toekomen (uitgezonderd die van Thalys en Eurostar). Je hebt daar die twee infoballies (die ze nog amper gebruiken) staan alsook de automaten. Met momenten zou er een afspanning moeten staan waardoor je eigenlijk aan alle loketten tegelijk aanschuift, komt er eentje vrij dan ga je naar het vrijgekomen loket. Het systeem is echter niet altijd in gebruik (jammer genoeg). Het basissysteem is inderdaad met de rode lijn aan elk loket. Minder handig maar normaal zeggen ze toch duidelijk tot die 2 of 3 reizigers nog en al wie er achter staat moet aan het volgende loket aanschuiven. Uit ervaring weet ik echter ook dat het in de ruimte van de loketten tussen de reizigers geregeld chaos is. Voorsteken en dergelijke zaken meer is er dagelijks kost.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 aug 2011, 13:12
door kika
Jeroen schreef:
Steven schreef:Die automaten staan in groepkes van 4 midden in de hall, je loopt er echt zo op, feit dat je die niet gezien hebt verbaasd me echt, de meeste zien ze vlotjes staan maar klagen dan natuurlijk over het feit dat ze niet werken zoals het moet.
Tiens, heeft men ze misschien weggehaald? Ik heb het over de gang waar je rechts meteen kan inchecken voor de E*.
En hoeveel groepkes staan er, 2 of 3? Als er voor een groepje toeristen staat zie je ze echt niet hoor. Je moet al weten hoe ze er uit zien (onopvallend grijs met een spikkeltje blauw), want pijltjes richting automaten zijn er ook niet. Je zou er nog nabij de loketten moeten hebben, als je van de Financientoren komt en je wilt via het vaak rustigere zuidelijke gang gaan, kom je er ook geen tegen, of als je van de metro komt. Maar goed, er zijn wel meer gebreken aan dat station...

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 aug 2011, 13:19
door Steven
In de zuidelijke gang staan er twee, die kant Fosnylaan staat zelfs in de new look NMBS, de witte kast met oranje lijn er op.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 aug 2011, 13:54
door kika
Steven schreef:In de zuidelijke gang staan er twee, die kant Fosnylaan staat zelfs in de new look NMBS, de witte kast met oranje lijn er op.
Tiens dat ze een nieuwe jas hebben, is me vorige week niet opgevallen, dan heeft Jeroen misschien toch een goed punt met dat ze niet opvallend of handig zijn geplaatst. (Ik kwam langs Fosny)

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 aug 2011, 14:03
door gysev
Jeroen schreef:... en even later gaat het gordijntje naar beneden. Aangeschoven voor niets dus en morrend schuifelt iedereen naar de resterende rijen en kan daar het wachten opnieuw beginnen... achteraan uiteraard. In totaal ongeveer 20 minuten aangeschoven en weg trein. Hoezo, aan het loket gaat het sneller? :roll:
Voor zover ik weet zijn het in FBMZ open loketten zonder rolgordijnen, maar soit.

Goed, alleen automaten. Stel dat je er 20 plaatst om 8 loketten te vervangen, dan nog ga je op drukke momenten aanschuiven vanwege mensen die het niet gewend zijn en eerst 10 keer de handleiding lezen, automaten die het midden in een transactie opgeven, bank- en kredietkaarten die niet leesbaar zijn ed. Maak me niet wijs dat je dat aan een geldautomaat of aan de kassa van een supermarkt nog nooit aan den lijve ondervonden hebt dat degene voor jou 20 keer herprobeert en de wachtrij alsmaar langer wordt.

Verder kan ik alleen steven gelijk geven: als je door de grote hal van FBMZ loopt en die automaten niet ziet staan moet je dringend een afspraak met de oogarts maken want dan wordt het tijd voor een bril, vooral omdat iemand die spoorwegliefhebber is toch wel weet hoe die dingen er uit zien.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 aug 2011, 14:06
door Steven
gysev schreef:
Voor zover ik weet zijn het in FBMZ open loketten zonder rolgordijnen, maar soit.
.
Het loket is inderdaad van het open type maar toch zijn er rolgordijnen, zo kan je per loket openen of sluiten. Ze zijn opgemaakt in de huiskleuren van mobility of Europe.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 02 aug 2011, 15:37
door gysev
Steven schreef:
gysev schreef:
Voor zover ik weet zijn het in FBMZ open loketten zonder rolgordijnen, maar soit.
.
Het loket is inderdaad van het open type maar toch zijn er rolgordijnen, zo kan je per loket openen of sluiten. Ze zijn opgemaakt in de huiskleuren van mobility of Europe.
Dat is dus ondertussen veranderd, vroeger waren die gordijnen er niet.