Steven schreef:Maar wat doe je in Brussel zuid? Bovengronds aansluiten?? Zie ik niet gebeuren dus ondergronds, maar in de ondergrond zit je daar ook al met de metro dus moet je nog dieper gaan en over de prijs voor dergelijk project hebben we het dan nog niet. Dan moet je nog rekening houden met het hoogste verschil tussen die twee stadsdelen.
ik denk dat er dan in Brussel Zuid idd ondergrondse sporen moeten gelegd worden (eigenlijk een ondergronds station omdat je toch voldoende perrons moet voorzien, de Thalys bv blijft lang aan het perron staan).
Die ondergrondse sporen moeten dan idd zeer diep zitten omwille van het metrostation; waarschijnlijk zoiets als in Antwerpen Centraal, waar niveau -2 op -24 meter is gebouwd.
Dat ondergrondse (mini) station zal idd veel geld kosten... (maar om de bestaande NZ tunnel uit te breiden ga je waarschijnlijk in Brussel Zuid en Brussel Noord ook onder de metro moeten gaan).
Zo'n tunnel tussen Brussel Zuid en Brussel Lux kan idd de NZ-tunnel ontlasten, en kan er voor zorgen dat er bij ernstige calamiteiten in Brussel Centraal toch doorstroming is in Brussel.
Thalys Parijs-Brussel-Amsterdam best door deze tunnel zou rijden: waarom NZ tunnel belasten met een trein die niet in Centraal of Noord stopt? (ik denk trouwens dat het traject Brussel Zuid - Brussel Lux - Jossapha-lijn26 - lijn25N korter is dan het traject doorheen de NZ tunnel)
Grootste bezwaar van deze alternatieve verbinding (naast de kosten)
als voorbeeld de trein Charleroi - Antwerpen via Brussel Zuid & Lux: voor de reizigers uit Charleroi die in Centraal of Noord moeten zijn is het onaangenaam dat ze in Brussel Zuid moeten overstappen maar niet problematisch (treinen genoeg doorheen de NZ tunnel); maar voor reizigers uit Antwerpen en Mechelen die in Noord of Centraal moeten zijn zou deze trein geen valabele optie zijn