werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Shrek

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

bobby schreef: daar is wel degelijk behoefte aan
wat is het meest interessante voor de reiziger/het meest efficiente
een trein Charleroi - Brussel Zuid- Br Luxemburg - Schumann - Luchthaven
of een trein Charleroi - Br Luxemburg - Schumann - Luchthaven?
Voor de reiziger is er geen verschil.
Charleroi - Brussel-Zuid kan even goed met de huidige IC. Charleroi-Schuman even goed met de toekomstige IC. Brussel Zuid-Luchthaven kan even goed met de huidige luchthaventreinen en Brussel-Zuid - Schuman is iets voor de metro (daar wordt een nieuwe metrotunnel voor aangelegd).
Dus de tunnel die jij beschrijft heeft geen meerwaarde.
bobby

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
bobby schreef: straf in de zin dat het een lange tunnel zou zijn,
maar redelijk voor de hand liggend: Bordet -(Josaphat tunnel)- Schumann - Luxemburg - (nieuwe tunnel ) -Zuid
Voor de hand liggend? Geweldig duur en totaal overbodig noem ik niet voor de hand liggend...

als je de komende 50 jaar elk uur een trein Charleroi -Brussel Zuid/Centraal/Noord inlegt kort daarna gevolgd door een trein Charleroi- Br Luxemburg - Schumann - Luchthaven
of je kan deze 2 treinen vervangen door 1 trein Charleroi -Brussel Zuid- Br Luxemburg - Schumann - Luchthaven

dan vrees ik dat die tunnel niet eens zo duur zal uitvallen.
Shrek

Bericht door Shrek »

bobby schreef: als je de komende 50 jaar elk uur een trein Charleroi -Brussel Zuid/Centraal/Noord inlegt kort daarna gevolgd door een trein Charleroi- Br Luxemburg - Schumann - Luchthaven
of je kan deze 2 treinen vervangen door 1 trein Charleroi -Brussel Zuid- Br Luxemburg - Schumann - Luchthaven

Een tunnel bouwen voor 1 trein per uur is nooit rendabel, zelfs niet op 100 jaar. Alle grote projecten waar Infrabel nog maar durft aan denken gaan over 3 treinen of meer per uur per richting (behoudens de HSL).

En stel jij nu voor om 1 van de 2 rechstreekse verbindingen van Charleroi met Brussel-Centraal te schrappen? Dat zegt genoeg over jouw zin voor realiteit :wink:
bobby

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
bobby schreef: als je de komende 50 jaar elk uur een trein Charleroi -Brussel Zuid/Centraal/Noord inlegt kort daarna gevolgd door een trein Charleroi- Br Luxemburg - Schumann - Luchthaven

Een tunnel bouwen voor 1 trein per uur is nooit rendabel, zelfs niet op 100 jaar. Alle grote projecten waar Infrabel nog maar durft aan denken gaan over 3 treinen of meer per uur per richting (behoudens de HSL).

En stel jij nu voor om 1 van de 2 rechstreekse verbindingen van Charleroi met Brussel-Centraal te schrappen? Dat zegt genoeg over jouw zin voor realiteit :wink:

zin voor realiteit?

als men treinen Charleroi Br Luxemburg - Schumann - Luchthaven wil in leggen, en NMBS wil geen (heeft geen budget om) extra kilometers te maken, dan moet er altijd ergens bespaard worden op treinen.

ofwel leg je naast de 2 bestaande ic treinen vanuit Charleroi een extra trein in via Br Luxemburg en zal er dus ergens anders een trein wegvallen
ofwel blijft het aantal IC treinen Charleroi - Brussel op 2 met op sommige momenten een overstap in Br Zuid

er is trouwens nergens gezegd dat dat een tunnel zou zijn voor slechts 1 trein, ook Thalys zou daar door kunnen, net als treinen vanuit Denderleeuw of vanuit Halle, of vanuit Mons
groentje

Bericht door groentje »

Of het technisch haalbaar zou zijn, weet ik niet, maar als je Brussel-Zuid als grote vervoersknoop wil uitbouwen van Brussel (en van België), dan lijkt een snellere verbinding met de Europese wijk niet zo vergezocht. Het zou ook de NZV kunnen ontlasten, en toch vlot minstens Zuid aandoen als groot Brussels station, geen enkel van de grote 3 stations aandoen, ligt politiek nu eenmaal heel erg gevoelig. Ook bij mij. Om de NZV te ontlasten, zou een treinverbinding het beste zijn, maar voor de Europese Wijk beter te ontsluiten, zou je ook voor een metro kunnen opteren, het zgn. TRIAS-project. Wat de beste optie is, daar ben ik zelf nog niet over uit.
Als we (een beetje) mogen dromen, dan is bobby's Zuid-Luxemburg-tunnel belange niet zo vergezocht. Op zijn minst het stuk van Zuid tot Luxemburg is technisch zelfs niet eens zo moeilijk, op het eerste zicht, je gaat immers recht een heuvelkam in, zodat je kan gaan boren zonder de hele stad om te ploegen, zoals men indertijd met de NZV heeft gedaan. En ik geloof dat we het wél met elkaar eens zijn, dat er iets moet gebeuren om de capaciteit te verhogen dat niet meer reizigers wegjaagt, dan er bijgecreëerd worden...
Steven

Bericht door Steven »

Maar wat doe je in Brussel zuid? Bovengronds aansluiten?? Zie ik niet gebeuren dus ondergronds, maar in de ondergrond zit je daar ook al met de metro dus moet je nog dieper gaan en over de prijs voor dergelijk project hebben we het dan nog niet. Dan moet je nog rekening houden met het hoogste verschil tussen die twee stadsdelen.
groentje

Bericht door groentje »

Misschien ben ik naïef, maar ik wil graag geloven dat het technisch gezien mogelijk is met minimale schade aan het stadsbeeld. Maar we spreken natuurlijk over veel geld. En dan bedoel ik echt wel véél geld. Alleen, hoe gaan we de capaciteit in Brussel op kunnen drijven? De NZV verbreden? Dat wordt net zo'n harde technische uitdaging, en eerlijk gezegd, dan lijkt het me niet oninteressant om een alternatieve route te bestuderen. van Zuid naar Luxemburg lijkt me wel een studie waard, als er ooit geld wordt gevonden om iets te doen aan het groeiende capaciteitsprobleem rond Brussel...
Tot die tijd geloof ik wél dat er moet worden ingezet op de alternatieve verbindingen, zoals lijnen 26 en 28, maar ook lijn 53 of 161. Net zo goed als het een capaciteitsprobleem is om zoveel treinen door 3 kokers te persen, is het ook een probleem om zoveel reizigers erdoor te persen. En als je minstens een deel van de reizigers uit die NZV kan houden, kan je het een tijdje langer volhouden zonder extra treinen in te zetten door de NZV...
pietmol

Bericht door pietmol »

Steven schreef:Maar wat doe je in Brussel zuid? Bovengronds aansluiten?? Zie ik niet gebeuren dus ondergronds, maar in de ondergrond zit je daar ook al met de metro dus moet je nog dieper gaan en over de prijs voor dergelijk project hebben we het dan nog niet. Dan moet je nog rekening houden met het hoogste verschil tussen die twee stadsdelen.

ik denk dat er dan in Brussel Zuid idd ondergrondse sporen moeten gelegd worden (eigenlijk een ondergronds station omdat je toch voldoende perrons moet voorzien, de Thalys bv blijft lang aan het perron staan).
Die ondergrondse sporen moeten dan idd zeer diep zitten omwille van het metrostation; waarschijnlijk zoiets als in Antwerpen Centraal, waar niveau -2 op -24 meter is gebouwd.

Dat ondergrondse (mini) station zal idd veel geld kosten... (maar om de bestaande NZ tunnel uit te breiden ga je waarschijnlijk in Brussel Zuid en Brussel Noord ook onder de metro moeten gaan).

Zo'n tunnel tussen Brussel Zuid en Brussel Lux kan idd de NZ-tunnel ontlasten, en kan er voor zorgen dat er bij ernstige calamiteiten in Brussel Centraal toch doorstroming is in Brussel.

Thalys Parijs-Brussel-Amsterdam best door deze tunnel zou rijden: waarom NZ tunnel belasten met een trein die niet in Centraal of Noord stopt? (ik denk trouwens dat het traject Brussel Zuid - Brussel Lux - Jossapha-lijn26 - lijn25N korter is dan het traject doorheen de NZ tunnel)

Grootste bezwaar van deze alternatieve verbinding (naast de kosten)

als voorbeeld de trein Charleroi - Antwerpen via Brussel Zuid & Lux: voor de reizigers uit Charleroi die in Centraal of Noord moeten zijn is het onaangenaam dat ze in Brussel Zuid moeten overstappen maar niet problematisch (treinen genoeg doorheen de NZ tunnel); maar voor reizigers uit Antwerpen en Mechelen die in Noord of Centraal moeten zijn zou deze trein geen valabele optie zijn
Laatst gewijzigd door pietmol op 07 mar 2014, 09:53, 2 keer totaal gewijzigd.
pietmol

Bericht door pietmol »

groentje schreef: voor de Europese Wijk beter te ontsluiten, zou je ook voor een metro kunnen opteren, het zgn. TRIAS-project.
zolang je met een treinkaartje naar zone Brussel niet op de metro mag is de metro een duur alternatief voor de reiziger...
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Spoorlijn 59 wordt gedurende drie weekends afgesloten wegens werken tussen Sint-Niklaas en Lokeren.
Zo te zien is Infrabel aan het werk in Lokeren-Oost. Weet iemand wat er juist staat te gebeuren? Eens te meer een drastische vereenvoudiging van de installaties? Of wordt de hele handel daar simpelweg uitgebroken?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Steve

Bericht door Steve »

Over de werkzaamheden tussen Jette en Bockstael is er intussen een antwoord van Infrabel:
We zijn momenteel bezig met het aanleggen van nieuwe kabels voor de seininrichting en nieuwe installaties voor de bovenleiding.

Om deze kabels te kunnen aanleggen, moeten we grondwerken uitvoeren.

Deze werken gebeuren enkel op weekdagen en zullen nog ongeveer een maand duren.

Het is niet de bedoeling om in deze zone een nieuw spoor aan te leggen.
BVG1988
Contacteer:

Bericht door BVG1988 »

Wordt morgen ook het goederenverkeer van spoorlijn 59 ook omgeleid dit weekend via spoorlijn 50/53? Ik neem aan dat er maar weinig marge toch gaat zijn tussen Schellebelle en Gent-Sint-Pieters dit weekend met dat ook de IC A en IC E van spoorlijn 50A omgeleid worden via spoorlijn 50 tussen Denderleeuw en Gent-Sint-Pieters.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Shrek

Bericht door Shrek »

die persdienst van infrabel zijn toch kapoenen 8-) die trein bestaat al veel langer maar toch moet hij nog eens in het nieuws komen :grin:
dentheo

Bericht door dentheo »

Is dit de trein van Switelsky ? Naam werd netjes verborgen..
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie