Ja, dat is wel degelijk LINDA. De fase 4 waarover het in het bericht ging was de koppeling tussen de smartwatch en E-Drive (tablet treinbestuurder) waarbij die laatste de melding Verrichtingen Gedaan krijgt (hopelijk op het juiste moment). Deze fase wordt nu tijdelijk on-hold gezet maar LINDA blijft gewoon werkzaam en geeft bijvoorbeeld aan wanneer de treinbegeleider de vertrekprocedure kan starten.
Nieuwe vertrekprocedure
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Zijn horloge trilt als het tijd is om het vertrek in te zetten, en hij moet het vertrek bevestigen met zijn horloge, maar er is geen communicatie met de treinbestuurder.HLE18 schreef: ↑23 apr 2021, 18:16Wat zit de TBG dan tegenwoordig altijd over zijn smartwatch te swipen (hele tijd PING DING...)? Ik dacht dat dit voor Linda was?
In grote stations is het bv wel zo dat de tbg swiped om de vertrekprocedure in te zetten en dan komt er op de borden: niet meer instappen. Dat werkt dus feilloos, maar een echte vertrekprocedure is het niet omdat er geen communicatie tussen tbg en Tbs is via Linda op dit moment, dit is enkel op de testtreinen.
Ter info, alle tests zijn na het incident ook stopgezet en dit wordt eerst onderzocht, dus voorlopig is alles weer bij het oude.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Dat klopt maar mag tegenwoordig met time servers geen probleem meer zijn denk ik.jan_olieslagers schreef: ↑23 apr 2021, 18:21 Ja, maar dan moet men wel zeker zijn dat de klokken gelijk lopen, en dat is ook al niet zo danig vanzelfsprekend.
Maar wat ik hier lees wijst toch wel op een stevige graad van improvisatie, jawel.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Inderdaad - als de www-connecties betrouwbaar zijn - maar dat blijkt dus te durven tegenvallen...
Ik ga helemaal akkoord met de aanbeveling om enkel over kabel te connecteren (toch binnen een en dezelfde trein, althans), al dat draadloos gedoe is zo onbetrouwbaar als de pest. De hele spoorcultuur is gebouwd op een traditie van rotsvaste betrouwbaarheid, daar past dat draadloze gedoe niet in.
Ik ga helemaal akkoord met de aanbeveling om enkel over kabel te connecteren (toch binnen een en dezelfde trein, althans), al dat draadloos gedoe is zo onbetrouwbaar als de pest. De hele spoorcultuur is gebouwd op een traditie van rotsvaste betrouwbaarheid, daar past dat draadloze gedoe niet in.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Ik dacht dat die functie er wel in zat maar kan dat niet terugzoeken helaas. Als ik het goed herinner zou de smartwatch van de TBG automatisch de procedure afbreken als er niet binnen x seconden een bevestiging van de ontvangst van de tablet van de TB ontvangen is.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
- Contacteer:
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Hoe werkt het op de Franse RER?Glodenox schreef: ↑23 apr 2021, 10:27 Mijn standpunt blijft dat dit soort communicatie gewoon bekabeld in de treinstellen zelf moet gebeuren in plaats van draadloos of met GPS. Alleen de trein weet met zekerheid dat alle deuren goed vergrendeld zijn. Al de andere oplossingen introduceren variabiliteit die opgevangen moet worden met procedures om de risico's te beperken, maar dat risico tot nul herleiden gaat daar bijna nooit. Dus dan kan je beter voorkomen dat je risico's moet gaan beheersen.
Daar is doorgaans geen treingeleider en toch moet die ook veilig kunnen vertrekken. Is dit bekabeld?
Wat ik wel weet is dat de machinist verschillende videobeelden binnenkrijgt in de stuurcabine maar dit lijkt me niet voldoende als basis om te kunnen vertrekken (wellicht is er geen beeld van elke deur apart).
Wellicht komt er dus een signaal vanuit de trein dat alle deuren dicht zijn.
Kan een dergelijk systeem ook bij ons?
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Bij treinstellen kan dit gemakkelijk, de Desiros en sprinters hebben dit dan ook al. De complexiteit zit bij gesleepte stammen, dat hebben ze niet in Parijs op de RER.Olivier_Doorne schreef: ↑26 apr 2021, 15:56Hoe werkt het op de Franse RER?Glodenox schreef: ↑23 apr 2021, 10:27 Mijn standpunt blijft dat dit soort communicatie gewoon bekabeld in de treinstellen zelf moet gebeuren in plaats van draadloos of met GPS. Alleen de trein weet met zekerheid dat alle deuren goed vergrendeld zijn. Al de andere oplossingen introduceren variabiliteit die opgevangen moet worden met procedures om de risico's te beperken, maar dat risico tot nul herleiden gaat daar bijna nooit. Dus dan kan je beter voorkomen dat je risico's moet gaan beheersen.
Daar is doorgaans geen treingeleider en toch moet die ook veilig kunnen vertrekken. Is dit bekabeld?
Wat ik wel weet is dat de machinist verschillende videobeelden binnenkrijgt in de stuurcabine maar dit lijkt me niet voldoende als basis om te kunnen vertrekken (wellicht is er geen beeld van elke deur apart).
Wellicht komt er dus een signaal vanuit de trein dat alle deuren dicht zijn.
Kan een dergelijk systeem ook bij ons?
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Waarom zou dat complex zijn? In Nederland hebben we al tientallen jaren een loc+rijtuigen met een mooie lamp om te zien om alle deuren vergrendeld zijn en in Duitsland hebben ze ook dat soort stammen rondrijden waarbij de machinist de vertrekprocedure kan doen, ook vanuit de loc - eveneens al vele tientallen jaren.
Zelfs de Traxx en de ICR rijtuigen op de IC Amsterdam - Brussel kunnen dat laatste, ook al is de optie in de normale dienst uitgeschakeld.
Zelfs de Traxx en de ICR rijtuigen op de IC Amsterdam - Brussel kunnen dat laatste, ook al is de optie in de normale dienst uitgeschakeld.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
In België zijn er meerdere types rijtuigen en locomotieven en dus veel meer combinaties die met elkaar moeten kunnen communiceren.Lynx schreef: ↑26 apr 2021, 17:44 Waarom zou dat complex zijn? In Nederland hebben we al tientallen jaren een loc+rijtuigen met een mooie lamp om te zien om alle deuren vergrendeld zijn en in Duitsland hebben ze ook dat soort stammen rondrijden waarbij de machinist de vertrekprocedure kan doen, ook vanuit de loc - eveneens al vele tientallen jaren.
Zelfs de Traxx en de ICR rijtuigen op de IC Amsterdam - Brussel kunnen dat laatste, ook al is de optie in de normale dienst uitgeschakeld.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Daarvoor zijn er al even zovele jaren gewoon standaard modules die daarvoor gebruikt kunnen worden. Er wordt hier een oplossing gezocht voor een probleem dat helemaal niet meer bestaat (of zou moeten bestaan, want blijkbaar is het nog altijd een probleem in België).
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Als het niet nodig was is er geen enkele reden waarom dat had moeten bestaan. Als men nu een goedkoper alternatief kan vinden voor die complexe modules die in het rollend materiaal zouden moeten ingebouwd worden zie ik toch een goede businesscase om een oplossing te vinden.Lynx schreef: ↑26 apr 2021, 18:32 Daarvoor zijn er al even zovele jaren gewoon standaard modules die daarvoor gebruikt kunnen worden. Er wordt hier een oplossing gezocht voor een probleem dat helemaal niet meer bestaat (of zou moeten bestaan, want blijkbaar is het nog altijd een probleem in België).
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Dat is compleet onjuist. Draadloos kan je net even betrouwbaar zijn als met een kabel, alles hangt af van de manier waarop zaken geïmplementeerd worden. Een goed draadloos systeem heeft een rotsvaste betrouwbaarheid èn beschikbaarheid, kijk maar naar ETCS2 waar we treinen mee beveiligen aan 300 km/h.jan_olieslagers schreef: ↑23 apr 2021, 18:52 Ik ga helemaal akkoord met de aanbeveling om enkel over kabel te connecteren (toch binnen een en dezelfde trein, althans), al dat draadloos gedoe is zo onbetrouwbaar als de pest. De hele spoorcultuur is gebouwd op een traditie van rotsvaste betrouwbaarheid, daar past dat draadloze gedoe niet in.
Natuurlijk moet je alles wel fail-safe bouwen, als er even geen communicatie is mag er natuurlijk geen vertrekbevel gegeven worden, maar dat hangt meer van de softwre af dan van het communicatiemedium, een los draadje mag ook niet tot een verkeerd vertrekbevel leiden natuurlijk.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
ETCS krijgt wel degelijker materieel met subsidie dan wat een treinbestuurder in de hand heeft. We hebben een vrij goedkope tablet van Samsung met beperkt werkgeheugen en vrij zwakke gps ontvangst. Dan heb ik liever een bedraad systeem. Trouwens sinds de jaren 90 leveren ze alles met deurbediening in de stuurposten. HLE 13, 18 en 19 hebben de modules, ook stuurijtuigen i11, M6 en M7 hebben het maar in gebruik nemen doen we niet. Dat noem ik gewoon onwil. Dat ze gewoon zorgen dat het werkt. Het heeft een tijd in dienst geweest op M6 in combinatie met HLE27 maar jammer genoeg weer uitgeschakeld. Als het lukt om een traxx te laten samenwerken met bijna 40 jaar oude rijtuigen dan zie ik geen enkel excuus waarom dat men onze rijtuigen niet kan. Waar een wil is, is een weg. Het zorgt voor uniformiteit. Net zoals bij de traxx dan ook een onderbreking in de tractiekring dat als er nog een deur open is de trein niet kan vertrekken en je hebt weer een extra zekerheid tegen incidenten.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Als dat waar was dan werd er geen meter kabel meer geplaatst.Draadloos kan je net even betrouwbaar zijn als met een kabel
en van het bijhorende budget (zoals @Steven ook al aangaf).alles hangt af van de manier waarop zaken geïmplementeerd worden
Waar het mogelijk is om met kabel te werken (laat het dan koper zijn of glasvezel) daar zal men voor dezelfde kost een betere performantie/betrouwbaarheid realiseren met kabel dan draadloos. Een van de redenen dat ETCS nog een beetje betaalbaar blijft is de beperkte bandbreedte die er nodig is: zo'n Eurobalise heeft geen Terabytes aan data te behandelen. Dan nog wil ik wel eens weten wat die dingen kosten, het zal inderdaad aardig wat meer zijn dan de Samsung "consumer" dingen waarmee het voetvolk zijn plan moet kunnen trekken.
Reeds lang heb ik de indruk dat niet iedereen bij het spoorbedrijf overtuigd is van het belang van uniformiteit/standardisering - soms lijkt het me alsof sommigen niets liever doen dan uitzondering op uitzondering te stapelen. En daar ook de ruimte voor krijgen.Het zorgt voor uniformiteit.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Nieuwe vertrekprocedure
Draadloos heeft natuurlijk ook nadelen waarom met het in sommige toepassingen niet gebruikt. Bandbreedte of de mogelijkheid om ook stroomvoorziening over de draad mee te sturen bijvoorbeeld. Maar het kan absoluut even betrouwbaar.jan_olieslagers schreef: ↑26 apr 2021, 21:15Als dat waar was dan werd er geen meter kabel meer geplaatst.Draadloos kan je net even betrouwbaar zijn als met een kabel
Dat is zeker juist, betrouwbare draadloze systemen kosten wat, maar ze bestaan wèl èn kunnen even betrouwbaar zijn als hun bedrade evenkniën.jan_olieslagers schreef: ↑26 apr 2021, 21:15en van het bijhorende budget (zoals @Steven ook al aangaf).alles hangt af van de manier waarop zaken geïmplementeerd worden