Pagina 24 van 48

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 01 dec 2017, 05:02
door Eimai
Asterix schreef: 25 nov 2017, 20:29 ARS is nu volledig uitgerold in de zones van Doornik, Antwerpen, Kortrijk, Mechelen en bestond ook al in Brussel-Noord.
Wat betreft Mechelen was dat al heel duidelijk te merken :roll: Die kunnen hun seinen ineens niet meer op tijd open zetten als je zelfs al te laat binnen komt en er geen kruisingen of voorliggers zijn.

Voor Antwerpen heb ik nog niet veel verschil gemerkt met vroeger, maar in stations als Lier en Herentals kwam je ervoor sowieso al altijd met twee geel binnen. Enkel vertrek ik tegenwoordig veel vaker met twee geel vanuit Schijnpoort, weet niet of dat gerelateerd is.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 01 dec 2017, 06:51
door Asterix
Eimai schreef: 01 dec 2017, 05:02Enkel vertrek ik tegenwoordig veel vaker met twee geel vanuit Schijnpoort, weet niet of dat gerelateerd is.
Ik ken de situatie daar niet precies maar het is een fenomeen dat met de nieuwste versie van EBP op meerdere plaatsen voorkomt: er wordt maar één sectie aangelegd en de computer legt pas de reisweg verder aan wanneer de 2G wordt overschreden. Ik heb mij laten vertellen dat dit een fout in de parametrering is.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 dec 2017, 00:03
door dentheo
Ik zou zo denken dat men door één sectie aan te leggen, bij de grootste meerderheid van de stations achter het wisselveld is.
Waarom dan geen twee, je blokkeert dan toch geen wisselmogelijkheden voor andere treinen meer.
De blokkade zit in de wisselstraat naar de eerste sectie.
Of begrijp ik dit verkeerd ?

Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 dec 2017, 12:20
door dekooiker
Dat is het meest ideale geval en geniet ook de voorkeur.
Hoe minder geel, hoe beter en veiliger.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 dec 2017, 15:03
door groentje
Maar wel moeilijk te doen op veel plaatsen, je hebt er immers veel ruimte voor nodig. Kijk al eens naar de grote ruimte voor Brussel-Noord komende van het noorden, je moet immers het aantal stationsporen aanhouden gedurende minstens 2 km. Met één extra sectie ben je echter ook al veel, de trein kan vlot het station binnenrijden, de reisweg kan aangelegd worden op het voorziene uur van vertrek en op tijd open staan om het uitritsein van dubbel geel op groen te laten vallen als er geen kruisende bewegingen zijn, en zelfs zonder kan de trein wel het perron al vrijmaken voor een volgende trein.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 dec 2017, 15:09
door Steven
Maar er zijn stations genoeg waar het wel anders kan. Zoals Jette om richting Dendermonde of Aalst te rijden. Doorgaans zit er geen trein voor maar toch staat eind perron het sein nog geregeld rood.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 dec 2017, 15:14
door traxie

groentje schreef:Maar wel moeilijk te doen op veel plaatsen, je hebt er immers veel ruimte voor nodig. Kijk al eens naar de grote ruimte voor Brussel-Noord komende van het noorden, je moet immers het aantal stationsporen aanhouden gedurende minstens 2 km. Met één extra sectie ben je echter ook al veel, de trein kan vlot het station binnenrijden, de reisweg kan aangelegd worden op het voorziene uur van vertrek en op tijd open staan om het uitritsein van dubbel geel op groen te laten vallen als er geen kruisende bewegingen zijn, en zelfs zonder kan de trein wel het perron al vrijmaken voor een volgende trein.
Dat het uitritsein open komt op het voorziene vertekuur is eigenlijk vaak een probleem. Doordat je daardoor binnen rijdt aan een veel lagere snelheid dan initieel bedoelt, waardoor je later aan het perron bent en vervolgens het vertrekuur niet kan aanhouden. Indien mogelijk moet het uitritsein de doorrit toelaten voor het inritsein wordt overschreden en na het bedienen van de avg, openen met groen.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 dec 2017, 15:22
door groentje
Ik bedoel het uitritsein van de sectie volgend op de perronsectie, dus perrron-automatische sectie (en dus gegarandeerd open, tenzij er een trein staat)-uitritsein.
In het station van Jette snap ik het inderdaad niet helemaal, ik dacht dat na Jette het automatische secties waren tot de inrit van resp. Asse en Ternat.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 dec 2017, 16:07
door Steven
Dat laatste klopt groentje. Het schijnt al beter te zijn maar nog niet volledig verdwenen. Het zal dus een beetje afhankelijk zijn van de operator.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 dec 2017, 16:25
door groentje
Dat is het net, automatische secties zijn onafhankelijk van de operator, omdat ze niet bediend worden... Ik zie ook niet in waarom er een sein moet staan aan de uitrit van Jette weg van Brussel, er liggen geen wissels meer voorbij het station...

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 dec 2017, 18:25
door dentheo
groentje schreef: 03 dec 2017, 15:03 Maar wel moeilijk te doen op veel plaatsen, je hebt er immers veel ruimte voor nodig. Kijk al eens naar de grote ruimte voor Brussel-Noord komende van het noorden, je moet immers het aantal stationsporen aanhouden gedurende minstens 2 km.
Begrijpelijk, als de afstand tussen de wisselvelden slechts één sectie is kun je waarschijnlijk beter op dubbel geel weggaan. Anders blokkeer je het volgende wisselrooster ook al. Antwerpen centraal -Berchem zal ook wel zoiets zijn.

Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 dec 2017, 18:56
door dekooiker
Vanuit Centraal Berchem binnenrijden rijden doe je richting lijn 25-27 best op groen omdat je zo het risico uitsluit dat er treinen kop aan kop komen te staan.
Het geval Jette ken ik niet; het lijkt me op de commentaren af te gaan het best dat het automatisme gewijzigd wordt.
Minder werk voor iedereen en vlotter verkeer.
Helaas sluipt er in de parametrering hier en daar een fout en da's dan weer wachten tot die opgelost raakt.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 dec 2017, 19:23
door Asterix
Normaal gezien komen de uitritseinen van Jette richting Vlaanderen nu steeds onmiddellijk open indien sectie niet bezet. Dat is daar inderdaad ooit anders geweest, onder andere omdat er soms bestuurders van lege stellen in Jette per se hun buffertijd wilden opsouperen. Gevolg: het sein richting volle baan stond al open en de overwegen afwaarts kwamen in groot alarm. Je ziet, soms zijn er wel degelijk goede redenen om het vertreksein pas op het laatste ogenblik open te zetten want sommige bestuurders mag je geen vinger geven of ze nemen een hand. En wees maar zeker dat die op GSM-R dan ook niet thuis geven om het sein opnieuw te sluiten. Toen heeft men gezegd: genoeg is genoeg.

Met de meest recente aanpassingen aan de dienstregeling werden die ritten anders ingepland en stelt het probleem zich niet meer. Sindsdien komen de uitritseinen weer meteen open.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 dec 2017, 20:20
door Steve
Overigens heb je in Jette op beide lijnen wel degelijk een wissel vlak na het station, die in het geval van lijn 60 (en zijn samengaan van een "snelle" IC en "trage" S-treinen die elkaar wel eens in de weg zitten) haast dagelijks gebruikt wordt. Op lijn 50 is het wat zeldzamer, soms bij werkzaamheden of als er een werk- of goederentrein langs moet.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 dec 2017, 21:08
door groentje
Je hebt gelijk, er ligt een trapezium zowel op lijn 50 als op lijn 60, dat was ik vergeten...