Pagina 24 van 32
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 17 jul 2024, 21:57
door DDietzen
Inmiddels is NS bezig met de uitrol van indicatoren van 1e klasse-rijtuigen, er is al mee getest op Utrecht Centraal. Het vermeende probleem van onbekende materieelpolariteit - oftewel, dat het systeem niet wist welke kant van een treinstel voorop reed - lijkt zodoende te zijn opgelost. Fietsrijtuigen zullen vast spoedig volgen. Dan komt NS aardig op niveau van de Zwitsers

Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 17 jul 2024, 23:57
door AlexNL
En de schermen van NS geven dan ook nog eens met een pinnetje aan waar je staat t.o.v. de verwachte stoppositie van de trein.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 18 jul 2024, 16:59
door Steven
AlexNL schreef: ↑17 jul 2024, 23:57
En de schermen van NS geven dan ook nog eens met een pinnetje aan waar je staat t.o.v. de verwachte stoppositie van de trein.
Heb ik vandaag ook gemerkt tijdens mijn halte te Breda.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 24 jul 2024, 22:02
door Natje049
DDietzen schreef: ↑17 jul 2024, 21:57
Dan komt NS aardig op niveau van de Zwitsers
Wat ik zeker een voordeel vind bij NS tegenover de Zwitsers is dat je bij NS niet moet kijken welke kant de trein zal rijden met de zones, aangezien het bord de rijrichting aangeduid staat. Bij de Zwitsers moet je eerst de zones op het bord vergelijken met de realiteit, klein secondje werk dus geen drama haha
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 09 sep 2024, 19:20
door Olivier_Doorne
Vandaag was de P8006 Schaarbeek - De Panne afgeschaft.
De automatische aankondiging in het station Brusse-Noord gaf voor de reizigers naar de verschillende stations de alternatieven.
Telkens werd dan de volgende rechtstreekse trein die in dat station stopt voorgesteld. Steeds was het eigenlijk beter om de eerstvolgende trein naar Gent (6 minuten later dan de P8006) te nemen en daar over te stappen.
In het geval van Lichtervelde werd de “sightseeing” via Zottegem en Kortrijk voorgesteld die zelfs later aankomt dan de P8007 van een uur later die je ook zonder overstap in Lichtervelde brengt.
Kan men dit niet beter programmeren in plaats van reizigers te misleiden en naar tijdrovende alternatieven te sturen.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 09 sep 2024, 20:30
door Steve
In die gevallen mis ik ook de menselijke oproeper sterk om zo'n boodschap gebald en to the point te brengen. Hetzelfde wanneer bijvoorbeeld een trein te lang is voor sommige perrons, nog zoiets wat je veel beter samengevat kunt brengen ("reizigers voor X en Y niet in de laatste 2 rijtuigen, voor Z niet het laatste"...) in plaats van de papegaai z'n werk te laten doen.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 09 sep 2024, 20:41
door TimJ36
Steve schreef: ↑09 sep 2024, 20:30
Hetzelfde wanneer bijvoorbeeld een trein te lang is voor sommige perrons, nog zoiets wat je veel beter samengevat kunt brengen ("reizigers voor X en Y niet in de laatste 2 rijtuigen, voor Z niet het laatste"...) in plaats van de papegaai z'n werk te laten doen.
Ik merk ook op dat die informatie soms niet eens juist is, en de trein wel degelijk binnen de lengte van het perron past.
Een nog grotere vraag die ik me stel, is waarom de perronlengte niet verlengd kan worden zodat langere samenstellingen mogelijk zijn. In Zedelgem zijn de perrons vernieuwd, maar de lengte blijkbaar (?) niet. Ook daar hoor ik bij het uitstappen bij een lange samenstelling dat je 'niet mag uitstappen uit het laatste rijtuig / de laatste rijtuigen'.
Soms zijn die laatste rijtuigen ook zonder pardon afgesloten, wat heel erg vervelend is bij het opstappen.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 10 sep 2024, 15:45
door ovspotter_be
Heeft allemaal te maken met interne reglementering.
Voor beperkingen qua perronlengtes houdt het systeem rekening met een marge van 25m (circa 1 rijtuig) waardoor het vaak voorkomt dat er bv. wordt omgeroepen dat de laatste 2 rijtuigen niet aan het perron komen maar het in werkelijkheid maar enkel het laatste is dat niet volledig aan perron komt.
En over het afsluiten van laatste rijtuigen, vaak wordt dit bij lange samenstellingen gedaan uit veiligheidsoverwegingen indien die capaciteit niet nodig is.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 10 sep 2024, 17:07
door rvdborgt
ovspotter_be schreef: ↑10 sep 2024, 15:45
En over het afsluiten van laatste rijtuigen, vaak wordt dit bij lange samenstellingen gedaan uit veiligheidsoverwegingen indien die capaciteit niet nodig is.
Dat kan ik snappen, maar het wordt helaas lang niet altijd van tevoren aangegeven, waardoor alle stops langer duren.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 10 sep 2024, 17:58
door ovspotter_be
Is blijkbaar omdat dit niet zo gemakkelijk in het LINDA-systeem ingegeven kan worden want heb er al meermaals voor gebeld als ik rijtuigen afsluit.
En het kan ook zijn dat de ene treinbegeleider rijtuigen afsluit en dat deze dan halverwege wordt afgelost door een collega die dat allemaal niet nodig vindt en die rijtuigen terug openstelt.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 10 sep 2024, 18:33
door wbrm
Kan het zijn dat bij een kortere samenstelling dan planmatig voorzien de omroep bij de "niet instappen in de laatste x-rijtuigen" alsnog uitgaat van de theoretisch samenstelling ipv de kortere actuele? Ik dacht dit recent gehoord te hebben in Berchem maar ben niet zeker.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 10 sep 2024, 18:47
door ovspotter_be
Is mogelijk indien de werkelijke samenstelling nog door niemand (treinbegeleider of treinbestuurder) werd bevestigd en het systeem er dus nog van uit gaat dat de geplande samenstelling rijdt.
En soms kan het ook andersom, heb al gehoord in Mechelen dat het systeem flipte en een trein aankondigde alsof die ging bestaan uit 16 rijtuigen, en dan was de lijst met te korte perrons wel redelijk lang.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 11 sep 2024, 12:10
door Eimai
ovspotter_be schreef: ↑10 sep 2024, 18:47
Is mogelijk indien de werkelijke samenstelling nog door niemand (treinbegeleider of treinbestuurder) werd bevestigd en het systeem er dus nog van uit gaat dat de geplande samenstelling rijdt.
En soms kan het ook andersom, heb al gehoord in Mechelen dat het systeem flipte en een trein aankondigde alsof die ging bestaan uit 16 rijtuigen, en dan was de lijst met te korte perrons wel redelijk lang.
Bij de dubbele mux'en (twee gekoppelde rammen van loc plus vier-vijf m6'en) gebeurde dat soms in het begin, omdat er wat geschoven was met materieel kwam er een gewone ram met één loc en acht m6'en op de samenstelling maar het systeem ging te veel uit van de geplande samenstellingen en als in de materieelgrafiek bij het begin van de dag dan de twee delen van de dubbele mux ingevuld werden door een ram van acht m6'en kreeg je soms van die rare samenstellingen tot 16 rijtuigen in het systeem.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 18 sep 2024, 13:52
door K V B
Natje049 schreef: ↑24 jul 2024, 22:02
DDietzen schreef: ↑17 jul 2024, 21:57
Dan komt NS aardig op niveau van de Zwitsers
Wat ik zeker een voordeel vind bij NS tegenover de Zwitsers is dat je bij NS niet moet kijken welke kant de trein zal rijden met de zones, aangezien het bord de rijrichting aangeduid staat. Bij de Zwitsers moet je eerst de zones op het bord vergelijken met de realiteit, klein secondje werk dus geen drama haha
Bij de SBB wordt de rijrichting ook aangegeven. Een van de voordelen van de LCD schermen: Je kan makkelijk dingen aanpassen in de software...
https://www.sbb.ch/de/reiseinformatione ... eiger.html
SBB geeft ook aan hoe vol men verwacht dat een rijtuig gaat zijn.
Re: Evolutie reizigersinformatie NMBS
Geplaatst: 25 sep 2024, 23:52
door Natje049
Vanaf nu worden fietsplaatsen PBM-plaatsen ook aangekondigd door EMMA!