Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Studenten die massaal op maandagochtend gaan reizen waar ze dat vroeger eerder op zondagavond hadden gedaan?
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Veronderstel, ik wil een trein nemen om 15u55, ik heb een trein+-kaart en ik heb een kaartje 'daluren' gekocht.
Om een of andere reden, buiten mijn wil om, mis ik de trein (mijn bus was te laat; ik werd opgehouden op weg naar het station; ...).
Mijn volgende trein gaat om 16u25, spitsuur.
Wat kan ik doen? Bestaat er een mogelijkheid om mijn kaartje 'om te boeken' of om een supplement 'van dal naar spits' aan te kopen?
Of is mijn gekochte kaartje waardeloos geworden en moet ik een nieuw kaartje 'spitsuren' kopen?
Een dergelijke situatie is toch niet denkbeeldig en het zou goed zijn mocht er voorzien worden in een mogelijkheid tot 'omboeking' of 'supplement'. Wat denken jullie?
Om een of andere reden, buiten mijn wil om, mis ik de trein (mijn bus was te laat; ik werd opgehouden op weg naar het station; ...).
Mijn volgende trein gaat om 16u25, spitsuur.
Wat kan ik doen? Bestaat er een mogelijkheid om mijn kaartje 'om te boeken' of om een supplement 'van dal naar spits' aan te kopen?
Of is mijn gekochte kaartje waardeloos geworden en moet ik een nieuw kaartje 'spitsuren' kopen?
Een dergelijke situatie is toch niet denkbeeldig en het zou goed zijn mocht er voorzien worden in een mogelijkheid tot 'omboeking' of 'supplement'. Wat denken jullie?
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Er is een supplement om van dal naar spits te gaan voor deze situatiePaul schreef: ↑20 okt 2025, 13:20 Veronderstel, ik wil een trein nemen om 15u55, ik heb een trein+-kaart en ik heb een kaartje 'daluren' gekocht.
Om een of andere reden, buiten mijn wil om, mis ik de trein (mijn bus was te laat; ik werd opgehouden op weg naar het station; ...).
Mijn volgende trein gaat om 16u25, spitsuur.
Wat kan ik doen? Bestaat er een mogelijkheid om mijn kaartje 'om te boeken' of om een supplement 'van dal naar spits' aan te kopen?
Of is mijn gekochte kaartje waardeloos geworden en moet ik een nieuw kaartje 'spitsuren' kopen?
Een dergelijke situatie is toch niet denkbeeldig en het zou goed zijn mocht er voorzien worden in een mogelijkheid tot 'omboeking' of 'supplement'. Wat denken jullie?

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Afwachten... tot 75 km is er wel nog een verschil en veel studenten maken nu ook al gebruik van hun studenteabonnement.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Ik vraag me af wat de effecten van het spitstarief gaan zijn in de kerstvakantie en het voorjaar aan de kust. IC515 zal wel wat meer reizigers krijgen in Oostende en Brugge en komt dan in volle spits in Brussel.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Dankjewel. Ik had het nog niet ontdekt. Je kunt inderdaad klikken op "alleen supplementen".FrederikD schreef: ↑20 okt 2025, 13:22Er is een supplement om van dal naar spits te gaan voor deze situatiePaul schreef: ↑20 okt 2025, 13:20 Veronderstel, ik wil een trein nemen om 15u55, ik heb een trein+-kaart en ik heb een kaartje 'daluren' gekocht.
Om een of andere reden, buiten mijn wil om, mis ik de trein (mijn bus was te laat; ik werd opgehouden op weg naar het station; ...).
Mijn volgende trein gaat om 16u25, spitsuur.
Wat kan ik doen? Bestaat er een mogelijkheid om mijn kaartje 'om te boeken' of om een supplement 'van dal naar spits' aan te kopen?
Of is mijn gekochte kaartje waardeloos geworden en moet ik een nieuw kaartje 'spitsuren' kopen?
Een dergelijke situatie is toch niet denkbeeldig en het zou goed zijn mocht er voorzien worden in een mogelijkheid tot 'omboeking' of 'supplement'. Wat denken jullie?![]()
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Een koppel senioren dat grotere afstanden aflegt, een mooie dag aan zee bv, betaalt flink meer. Die stappen misschien terug over naar de auto.
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Zeker van? Wie heel erg ver reist, verkiest misschien om voor 9u te reizen. Tot voor een week terug zou dat aan de volle pot geweest zijn, op z'n minst tot het eerste station na 9u. Vandaag krijgen ze korting op alle treinen. Je krijgt bovendien ook korting op een enkele reis, het Senior Ticket was altijd een retour, én een forfaitaire prijs gelijk welke afstand, waardoor het voor kortere trips vaak goedkoper was met een standaardbiljet. Je moet met de gecumuleerde korting van Train+ en leeftijdskorting al een heel eind rijden vooraleer je duurder af bent. En dan nog is de meerprijs dankzij het prijsplafond met Train+ nog best te verteren, me dunkt, voor de extra vrijheid die je ervoor in ruil krijgt...
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Ik denk niet dat je voor 30 EUR heen en terug naar zee kan met de auto over een grotere afstand. Dat is het maximum wat men betaalt, als me in de spits rijdt, en een train+ voor 2 personen voor één maand (aan toekomstig tarief) en die kaart voor niets anders gebruikt. OK, dat is meer dan de 22 EUR die men ervoor betaalde, maar dan mocht men niet in de spits.
Gent-Oostende is zowat het break-even punt: dat is aan vol tarief 14,20 h&t.
Gent-Oostende is zowat het break-even punt: dat is aan vol tarief 14,20 h&t.
-
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Senioren betalen met Train+ nooit meer dan €5,50 voor een enkele reis in 2e klas of €8,80 in 1e klas op elk moment van de dag, dus zowel in de spits als in de daluren.
-
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Studenten haten vroeg opstaan, dat is exact waarom ze op kot zitten, ze wonen bijlange niet allemaal te ver om te pendelen. Daarnaast zou deze redenering enkel opgaan voor studenten die pas les hebben rond 11h of de middag, wat er niet al te veel zijn en opnieuw, wie wilt om 8h de trein pakken voor zijn les 13h? (Dan hebben we het nog niet over kotabonementen)
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Een koppel betaalt nu 30% meer (h/t): dat kan tellen voor sommigen.ovspotter_be schreef: ↑20 okt 2025, 16:59 Senioren betalen met Train+ nooit meer dan €5,50 voor een enkele reis in 2e klas of €8,80 in 1e klas op elk moment van de dag, dus zowel in de spits als in de daluren.
-
- Berichten: 1323
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
Als men dezelfde dag terugkeert, maakt men slechts een enkele reis is het €2 goedkoper per persoon vergeleken met vroeger 

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025
vroeger: 2x 8,50 = 17ovspotter_be schreef: ↑20 okt 2025, 17:34 Als men dezelfde dag terugkeert, maakt men slechts een enkele reis is het €2 goedkoper per persoon vergeleken met vroeger![]()
nu: 2 x11 =22
Verschil = 30 % (in feite nog meer door de kost van train+)