Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door jan_olieslagers »

Dankje, @Steven, voor de zoveelste keer :) Er gaat niets boven "inside information"! Bevestigt ge eigenlijk niet dat er gewoonweg te weinig spoorcapaciteit is tussen Brussel en Antwerpen? Zeker met de huidige werken in Mechelen, maar wellicht zelfs daarna? Er moeten alsmaar meer treinen rijden, maar er kunnen er maar zoveel op de bestaande sporen als er op kunnen, lijkt mij. Men kan ietskes "fine-tunen" met geschipper in de dienstregeling, en daar zal wel alles uit de kan worden geperst, maar als het op is dan is het op!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

TimJ36 schreef: 31 aug 2024, 19:51
jan_olieslagers schreef: 31 aug 2024, 18:36 * "fel gecontesteerd"? Door sommigen wel, ja, maar HOEVEEL zijn er dat?
Reizigersbelangenvereniging TreinTramBus schreef een open brief aan Sophie Dutordoir.

Ondertekenden deze brief:

Hans Bonte, burgemeester Vilvoorde
Erik Broeckx, burgemeester Mortsel
Jacques Chabot, burgemeester Waremme
Kris Declercq, burgemeester Roeselare
Koen Kennis, schepen van mobiliteit Antwerpen
Björn Prasse, burgemeester Blankenberge
Ann Schrijvers, burgemeester Zutendaal
Peter Meukens, voorzitter TreinTramBus
ACHT dus. Niet echt indrukwekkend op een totaal van 11.000.000 Belgen, al zijn er wel enkele bekende namen bij.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 31 aug 2024, 19:56 ACHT dus. Niet echt indrukwekkend op een totaal van 11.000.000 Belgen, al zijn er wel enkele bekende namen bij.
Alles samen vertegenwoordigen deze burgemeesters (en schepen) 715 500 inwoners.
Het waren er misschien nog veel meer geweest mocht TreinTramBus de burgemeesters van alle getroffen steden en gemeentes had aangeschreven, maar het is de boodschap die telt, en er zijn duidelijk zorgen over de impact op het binnenlandse treinaanbod.
Steven

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 31 aug 2024, 19:54 Dankje, @Steven, voor de zoveelste keer :) Er gaat niets boven "inside information"! Bevestigt ge eigenlijk niet dat er gewoonweg te weinig spoorcapaciteit is tussen Brussel en Antwerpen? Zeker met de huidige werken in Mechelen, maar wellicht zelfs daarna? Er moeten alsmaar meer treinen rijden, maar er kunnen er maar zoveel op de bestaande sporen als er op kunnen, lijkt mij. Men kan ietskes "fine-tunen" met geschipper in de dienstregeling, en daar zal wel alles uit de kan worden geperst, maar als het op is dan is het op!
Ik spreek me uit over ons volledig traject daarom dat ik ook duidelijk zei zowel in België als Nederland. Zowel problemen op L0, L25 als de tussen Breda/Rotterdam/Amsterdam. Bij wijze van spreken is op dit hele traject het voldoende dat er een pluimpje valt om alles in de war te sturen en dat volgorde der treinen in de vuilbak ligt. Op een moment in Breda zei de treindienstleider dat ik moest wachten op den IC want die had een kleine vertraging. (Bleek 6 minuten te zijn). Ik had tijdig kunnen vertrekken en er voor blijven maar kreeg toch tien minuten cadeau. Dat is dan 1 voorbeeld maar het is dagelijks zo op heel het traject Brussel Amsterdam. Eens je die vertraging hebt zeggen ze tegen je dat je moet wachten want je hebt vertraging …. Dus prioriteiten ….. breek mij aub de mond niet open. Mijn mening is dat er te weinig mensen zijn die voldoende inzicht hebben in het verkeer dat ze moeten regelen en de eventuele bijkomende effecten verderop die hun beslissing veroorzaken. Er zijn zeker goede mensen want er zijn ook dagen dat je soms wonderen ziet gebeuren. Maar die zijn niet echt in de meerderheid is mijn gevoel.
desirootje

Bericht door desirootje »

TimJ36 schreef: 31 aug 2024, 19:51
jan_olieslagers schreef: 31 aug 2024, 18:36 * "fel gecontesteerd"? Door sommigen wel, ja, maar HOEVEEL zijn er dat?
Reizigersbelangenvereniging TreinTramBus schreef een open brief aan Sophie Dutordoir.

Ondertekenden deze brief:

Hans Bonte, burgemeester Vilvoorde
Erik Broeckx, burgemeester Mortsel
Jacques Chabot, burgemeester Waremme
Kris Declercq, burgemeester Roeselare
Koen Kennis, schepen van mobiliteit Antwerpen
Björn Prasse, burgemeester Blankenberge
Ann Schrijvers, burgemeester Zutendaal
Peter Meukens, voorzitter TreinTramBus
Voor Roeselare verandert er toch niets, behalve mss dat de trein naar Brussels Airport daarna doorrijdt Naar Aalst en Gent, ipv Knokke, niet dat er een Roeselarenaar ooit die rit zou moeten nemen, of zitten ze te klagen over hun verbinding met Blankenberge? Zutendaal snap ik nog minder, gaan hun bussen minder goed aansluiten op de trein uit Aalst?
Steven schreef: Maak u geen zorgen, de voorrang voor internationale treinen is heel beperkt. Als je twijfelt moet je eens meekomen met de Benelux, Zowel in België als Nederland krijgen we geregeld binnenlandse treinen voor ons. Zelfs als die veel meer stoppen waardoor de vertraging voor de internationale trein ontploft want in het volgende grote knooppunt doet men dan weer hetzelfde. Deze week nog van 2 naar 26 minuten tussen Brussel en Amsterdam waarvan de eerste 12 minuten in Brussel al werden verkregen. Dat is dan nog een trein waar je WEL met je gewone ticket gebruik van kan maken. Dus bezin eer je begint voor je zoiets begint te roepen. Waarom denk je dat de Benelux zo’n slechte reputatie heeft op vlak van stiptheid?
Ik neem aan dat die geen voorrang krijgen op vlak van voorlaten, hoogstens mss op vlak van snelheid en stoppatroon, maar wel op vlak van rijpaden aanvragen. Dit jaar reden er al enkele ritten op Antwerpen-Brussel om vanwege een internationale trein, nu verdwijnt de helft van die treinen. Wat moet ik verwachten voor 2026, 2030? Moeten wij ons voorbereiden op een constante trein vervangende bus op die lijn?
Steven

Bericht door Steven »

Ik heb het over real time verkeer, rijpaden aanvragen in realtime doe je enkel voor niet geplande ritten of ritten die moeten aangepast worden (zoals een lijn die versperd is). Vertraging in het dagelijks laten rijden vergt niet het aanvragen van een nieuw rijpad (letterlijk zou je dan ook een ander treinnummer aanvragen in België).
ronny

Bericht door ronny »

TimJ36 schreef: 31 aug 2024, 20:08 Alles samen vertegenwoordigen deze burgemeesters (en schepen) 715 500 inwoners.
Het waren er misschien nog veel meer geweest mocht TreinTramBus de burgemeesters van alle getroffen steden en gemeentes had aangeschreven, maar het is de boodschap die telt, en er zijn duidelijk zorgen over de impact op het binnenlandse treinaanbod.
Nu doet TTB alsof er geen verbeteringen ingevoerd worden. Ik vind er toch verbeteringen in zoals :
- een rechtstreekse trein tussen Luik en de luchthaven
- 2 treinen per uur voor Sint-Truiden tijdens de week
- de snelle IC naar Tongeren nu op perron 6 ipv 1 in Brussel-Noord zodat het ellendige wisselen van perron verdwijnt
- Aarschot krijgt in het weekend terug een goede overstap in Leuven richting Blankenberge.Voor de wijzigingen tgv de verbouwing van Antwerpen-Centraal was deze mogelijkheid er ook.
Alles bijeen vind ik het beter dan het nu is en motiveren deze wijzigingen mij om meer de trein te gebruiken.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

ronny schreef: 31 aug 2024, 21:37 Nu doet TTB alsof er geen verbeteringen ingevoerd worden. Ik vind er toch verbeteringen in zoals :
- een rechtstreekse trein tussen Luik en de luchthaven
- 2 treinen per uur voor Sint-Truiden tijdens de week
- de snelle IC naar Tongeren nu op perron 6 ipv 1 in Brussel-Noord zodat het ellendige wisselen van perron verdwijnt
- Aarschot krijgt in het weekend terug een goede overstap in Leuven richting Blankenberge. Voor de wijzigingen tgv de verbouwing van Antwerpen-Centraal was deze mogelijkheid er ook.
Alles bijeen vind ik het beter dan het nu is en motiveren deze wijzigingen mij om meer de trein te gebruiken.
Sorry Ronny, maar ik vind bovenstaande verbeteringen toch maar heel erg mager om het verdwijnen van haltes en aansluitingen te rechtvaardigen voor de komst van een internationale trein waar eigenlijk nooit iemand om gevraagd heeft. Die ene trein zorgt voor een verschuiving van de dienstregeling in het hele land, van West-Vlaanderen tot Limburg. Bovendien, hoeveel keer ga jij die rechtstreekse trein tussen de luchthaven en Luik nemen, dat je dat motiveert om meer de trein te nemen?
Shrek

Bericht door Shrek »

Niet alles is de schuld van die IC-NG hoor. Er waren al veel langer plannen om de oost-west as her in te delen. De "problemen" in Waremme en Blankenberge hadden er sowieso ooit gekomen.
Als je enkel die as bekijkt is de balans dan ook overduidelijk positief. Op de noord-as is dat echter iets helemaal anders...
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

"Wat de situatie nog schrijnender maakt, is het totale gebrek aan transparantie en communicatie vanuit de NMBS. Zowel reizigersverenigingen, lokale overheden als zelfs het federale parlement hebben tevergeefs om opheldering gevraagd over de invoering van de “IC-Snel” en de gevolgen voor het binnenlandse treinverkeer. De NMBS heeft tot dusver de vragen en zorgen van de betrokkenen grotendeels genegeerd, wat het vertrouwen in de spoorwegmaatschappij verder ondermijnt." (Pitane Blue, 31 augustus 2024)
Steven

Bericht door Steven »

Inderdaad niet alles wijst naar de nieuwe trein naar Amsterdam, maar het is wel snel en goedkoop daar alles op te schuiven. Sommige relaties worden gewoon aangepast nu functie van rollend materieel en bij horende capaciteit (lees waar willen we vooral de nieuwe M7 zien rijden). Ook dat speelt een rol. Bepaalde aanpassingen zouden er hoe dan ook komen met of zonder ICNG. Dat er op zaterdag een aantal frequentie verhogingen zijn op bepaalde lijnen mag ook vermeld worden als extra positief, dat er op een aantal lijnen latere treinen gaan zijn is ook iets positiefs waar we blij om mogen zijn. Niet alles is negatief en het gevoel dat je plaatst bij bepaalde aanpassingen zal vooral afhangen of je er zelf voordeel bij hebt of net niet. Het blijft dus vrij subjectief.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 31 aug 2024, 22:23 Niet alles is de schuld van die IC-NG hoor. Er waren al veel langer plannen om de oost-west as her in te delen. De "problemen" in Waremme en Blankenberge hadden er sowieso ooit gekomen.
Dat kunnen we niet weten zonder details van die plannen te kennen.
Shrek schreef: 31 aug 2024, 22:23 Als je enkel die as bekijkt is de balans dan ook overduidelijk positief.
Dat kun je pas beoordelen als je weet hoeveel reizigers er hoeveel voordeel of nadeel van hebben.
Steven

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 01 sep 2024, 00:11
Shrek schreef: 31 aug 2024, 22:23 Niet alles is de schuld van die IC-NG hoor. Er waren al veel langer plannen om de oost-west as her in te delen. De "problemen" in Waremme en Blankenberge hadden er sowieso ooit gekomen.
Shrek schreef: 31 aug 2024, 22:23 Als je enkel die as bekijkt is de balans dan ook overduidelijk positief.
Dat kun je pas beoordelen als je weet hoeveel reizigers er hoeveel voordeel of nadeel van hebben.
Het feit dat bepaalde verbindingen herschikt zijn kan nooit 1 reden hebben. Zijn alle herschikkingen ideaal? Dat weten we pas nadat ze in voege zijn. Zoals ik al zei een deel is ook mede bepaald door de instroom van de M7. Hierdoor moet je gaan kijken waar welk type trein in onderhoud gaat, welke werkplaats geschikt/opgeleid is om dat materieel te onderhouden. Het verdwijnen van Klassiekjes en M4 zal zijn impact nog wel hebben. Ook naar de toekomst toe zie ik soms nog bepaalde verbindingen herschikt worden. Onder meer in het S netwerk rond Brussel zijn er nog aanpassingen. Daar zal het dan minder rond materieel hangen maar eerder onder meer logische verbindingen. Zoals de S treinen uit Dendermonde zouden weer naar Geraardsbergen gaan ipv Zottegem (S3).
Shrek

Bericht door Shrek »

De plannen zijn toch gewoon raadpleegbaar in de reisplanner? Daar kan je alle details vinden van de nieuwe verbindingen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 01 sep 2024, 00:27
De plannen zijn toch gewoon raadpleegbaar in de reisplanner? Daar kan je alle details vinden van de nieuwe verbindingen.
Dan ga je ervan uit dat de plannen om de oost-west as her in te delen die al langer bestonden hetzelfde waren als wat er nu wordt ingevoerd. Dat weten we echter niet.
Plaats reactie