[quote="Kalimero"][quote="Kalimero"]
Dat treinverkeer hinder kan ondervinden van extreme warmte of vriesweer, dat is bekend, maar dat ze nu ook al last hebben van regen dat is nieuw voor mij.[quote]
Bepaalde treintypes hebben idd last van regen. Meer bepaald lichte regen.
Vooral de sprinters, 2ledige stellen (vooral degene tot nummer 270)(omdat ze enkel schijfremmen hebben), en type 13.
Als er bladeren op de rails vallen, en er bolt een trein over, geeft dat blad zijn laatste sapresten vrij. Van zodra het begint te miezeren vermengt dit nat zich met de sapresten van het blad, en krijg je een soort gladde filmlaag op de rails. Zowel bij optrekken als afremmen heb je dan kans dat de wielen beginnen glijden ipv rollen.
Wat heeft dat als resultaat, dat het behoorlijk lang kan duren, alvorens een trein zijn maximum snelheid kan halen. (Vooral op lijnen met hellingen) en alzo krijg je vertraging.
Wat remmen betreft, iedere treinbestuurder die met slipgevoelig materiaal rijdt, zal veel vroeger beginnen remmen als normaal, om met een geringe remkracht aan het perron te kunnen komen, zonder het risico te hebben dit voorbij te schuiven.
** Als je dit ooit moest zien gebeuren dan een trein een perron voorbij bolt, denk dan niet meteen welke onozelaar bolt er daar met dienen trein, want in de meeste gevallen kunnen wij er niet veel aan verhelpen.
