IC/IR2007

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
overweg13

Re: Nieuwe spoorlijn Aarschot - Brussel

Bericht door overweg13 »

Kalimero schreef:
overweg13 schreef:Laat ons eerlijk zijn: de weersomstandigheden konden ook niet slechter zijn. Hier in het centrum was het druilerig nat, met een mengsel van motregen en echte regen.
Dag,

Door de late herfst liggen er nog behoorlijk wat bladeren, en die kunnen voor heel wat problemen zorgen. De NMBS (en de omringende netten) hebben er zelfs speciale apparatuur voor om de rails proper te spuiten.
Als je echt wil weten wat dit weretype doet aan de loop van de treinen, dan moet je maar eens met een treinbestuurder praten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Dietrich

Bericht door Dietrich »

tonicorsari schreef:
Dietrich schreef:Ik geloof dat deze Sprinters nu zijn ingezet als stoptrein Aalst-Geraardsbergen.
Sprinters dat zijn toch duikbrillen é ?
Inderdaad.
Teach2

Bericht door Teach2 »

Bij mij was het op z'n zachtst gezegd teleurstellend. Relaas van een bewogen ochtendrit.

Om half zeven stond ik in Aarschot samen met een pak reizigers reikhalzend uit te kijken naar de veelbesproken en langverwachte snele verbinding naar Brussel. De trein naar Knokke/Blankenberge via Leuven blijft ook in Aarschot stoppen. Die had wel 9 minuten vertraging, maar dat zou ons een worst wezen, we hadden immers onze snelle piekuurtrein.
In het wachtzaaltje hong een speciale sfeer. Was het geen druilerige en ontiegelijk vroege maandagmorgen, dan zou een kleine receptie niet misplaatst geweest zijn. Een splinternieuwe spoorlijn officieel mogen inrijden, het gebeurt niet elke dag.
Stipt om 6h45 was het dan zo ver. Het perron was intussen volgelopen en weer bleef hardnekkig rottig. Maar niet getreurd, de trein, een Deense neus, was op tijd en in geen tijd zouden we in Brussel zijn.

En dat is meteen ook het enige positieve wat hier verder over te zeggen valt. De verbijstering was immers groot: de trein was nog niet half zo lang als die naar Knokke/Blankenberge, en stond uiteraard al goed vol tot in de gangen. Onder het motto 'time is money' murwde er zich hier en daar nog iemand tussen de menigte, maar een heel deel is moeten achterblijven op het perron. Ook ik heb mezelf de ellende bespaard van een half uur rechtstaan, hoofdpijn door het zuurstoftekort en platte boterhammen. De trein naar Knokke/Blankenberge doet er wel iets langer over, maar in deze weersomstandigheden is een mens al tevreden met een warm en comfortabel plekje. En plek, dat was er in overvloed. De trein naar Knokke/Blankenberge is nog altijd even lang, ook al is het gros van de pendelaars vanuit Hasselt en Diest overgeschakeld op de piekuurtrein. Zelfs na de extra stop in Wezemaal en Leuven was onze wagon amper voor een derde bezet. Te gek om los te lopen.

Intussen heb ik het nieuws gehoord, en naar goede gewoonte kon de NMBS het weer niet laten om de nieuwe investeringen uitgebreid in de verf te zetten. Naar Brussel vanuit het Hageland in nog geen half uur ! Over de capaciteitsproblemen geen woord, een slag in het gezicht is dit voor de vele passagiers die te overvolle trein aan hun neus voorbij hebben zien gaan. O ja, de nieuwe trein is uiteindelijk vijf minuutjes te laat aangekomen. De reizigers voor de camera keken dit natuurlijk met de glimlach door de vingers. Ter info: de trein die ik uiteindelijk genomen heb was al 9 minuten te laat vertrokken, heeft onderweg nog een paar keer stilgestaan en is uiteindelijk aangekomen met een dikke 20 minuten vergtraging. Ik heb het alvast genoteerd op mijn vertragingslijstje, daarmee kom ik aan 15.

Conclusie: een flop, dat is die nieuwe spoorlijn, alvast toch voor de reizigers uit Aarschot. De keuze is dus enerzijds een relatief snel maar propvol prutstreintje, of een iets langere rit maar met een zee van zitplaats.
Als we het hiermee moeten doen, dan verkies ik toch het comfort boven de snelheid. Zo spectaculair is de tijdswinst nu ook weer niet: in absolute cijfers gaat het om welgeteld 13 minuten. Met de "oude" trein naar Knokke/Blankenberge, die 5 minuten eerder vertrekt, ben ik dus alles bij elkaar 8 minuten later in Brussel dan de piekuurtrein. Daar heb ik geen stressrit voor over.

Aan iedereen nog veel reisplezier.
Wow.. van een lichtelijk over the top reactie gesproken. Jij verklaart dus na EEN DAG een NIEUWE SPOORLIJN een flop om de simpele reden dat er onvoldoende plaats was op de eerste ingelegde trein? Ooit bij je opgekomen dat zoiets vrij typisch is voor een nieuwe dienstregeling, en dat men dit meer dan waarschijnlijk kan klasseren onder de noemer 'kinderziekte'?

Wanneer men op een bepaalde lijn een nieuwe trein inlegt, en zeker als dit een nieuwe verbinding is, dan is het onmogelijk om precies te voorspellen hoeveel mensen die bepaalde trein zullen gebruiken in de plaats van de trein die ze voordien namen. Het is maar normaal dat er daarom in het begin inschattingsfouten gemaakt worden. In dit geval blijkt de verbinding dus beduidend populairder dan de NMBS zelf had verwacht. Jij zélf zegt dat kennelijk bijna iedereen op die nieuwe trein wou overschakelen. Dat is echt wel een uiterste situatie, en het mag dan ook weinig verbazing wekken als daar inschattingsfouten worden gemaakt.

Het is perfect mogelijk (en zelfs waarschijnlijk!) dat binnen dit en enkele dagen (weken ten hoogste) die P-trein een stuk langer zal zijn, en het probleem zal zijn opgelost.

Mogen we hier dan een even uitgebreid verslag verwachten van de 'geflopte' nieuwe verbinding?

Wat jij beschreef zijn eenvoudig typische kinderziekten. ik kan me voorstellen dat je dat niet leuk vond deze ochtend, maar om daarom met deze gigantisch overgedramatiseerde hyperbolen te gaan werken...
Kalimero

Nieuwe spoorlijn Aarschot - Brussel

Bericht door Kalimero »

Teach2 schreef:Wow.. van een lichtelijk over the top reactie gesproken. Jij verklaart dus na EEN DAG een NIEUWE SPOORLIJN een flop om de simpele reden dat er onvoldoende plaats was op de eerste ingelegde trein? Ooit bij je opgekomen dat zoiets vrij typisch is voor een nieuwe dienstregeling, en dat men dit meer dan waarschijnlijk kan klasseren onder de noemer 'kinderziekte'?
Misschien is mijn reactie iets te voorbarig, laten we hopen dat ze de situatie herbekijken. Maar dan vind ik het minstens even ongepast van de NMBS om al van de eerste dag niets dan hoera-kreten te laten horen en alle strubbelingen weg te moffelen. Als ze aan berichtgeving doen, dan moet het volledig zijn: die van Hasselt waren dan misschien content, die van Aarschot daarentegen stonden in de regen en de kou. En dat hebben ze stilletjes verzwegen.
Teach2 schreef:Wanneer men op een bepaalde lijn een nieuwe trein inlegt, en zeker als dit een nieuwe verbinding is, dan is het onmogelijk om precies te voorspellen hoeveel mensen die bepaalde trein zullen gebruiken in de plaats van de trein die ze voordien namen.
Een volledig juiste inschatting mogen we inderdaad niet verwachten, maar dat ze er zo ver zouden naast zijn, dat gaat mijn petje te boven. Er is zoiets als tellingen, ook de verkoop van treinkaarten en biljetten kan een indicatie geven, en ze kunnen er toch van uitgaan dat de reiziger het meest baat heeft bij de snelste verbinding. Als de meerderheid van de reizigers in de streek Brussel heeft als bestemming, dan kan het niet anders dan dat de rechtstreekse trein het meest zal aantrekken. Waarom die dan maar half zo lang maken ?
Teach2 schreef:Mogen we hier dan een even uitgebreid verslag verwachten van de 'geflopte' nieuwe verbinding?
Wees gerust, ik zal de situatie met argusogen gadeslaan. Misschien probeer ik het nog eens op een vrijdag of zo, dat is voor velen een favoriete snipperdag en dan zijn er altijd iets minder reizigers.
Teach2

Bericht door Teach2 »

Er is zoiets als tellingen, ook de verkoop van treinkaarten en biljetten kan een indicatie geven, en ze kunnen er toch van uitgaan dat de reiziger het meest baat heeft bij de snelste verbinding.
Tellingen en verkoopsstatistieken zeggen enkel hoeveel mensen van A naar B gaan, en hoeveel er tot nu toe een bepaalde trein namen. Ze zeggen niets over hoeveel mensen in de toekomst een bepaalde, extra trein zullen nemen.
Als de meerderheid van de reizigers in de streek Brussel heeft als bestemming, dan kan het niet anders dan dat de rechtstreekse trein het meest zal aantrekken.
De mens is een 'gewoontedier' en het duurt vaak erg lang voor sommige mensen om hun gewoontes (lees: de trein die ze nemen) te veranderen, ook al is het alternatief beter. De NMBS is waarschijnlijk hiervan uitgegaan (en 9 keer op de 10 zou dat ook terecht geweest zijn), alleen blijkt dit nu net de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigt. Ik moet zeggen dat het mij ook serieus verbaast dat vanaf de allereerste dag al onmiddellijk ZOveel mensen die nieuwe trein nemen. Gewoonlijk heeft zoiets tijd nodig.
Estragon

Bericht door Estragon »

Het is misschien niet slecht dat er meteen veel volk op die trein zat...
Wat had er gebeurd als er weinig mensen die trein hadden genomen? Bij de volgende dienstregeling terug afschaffen? Dan is dit scenario toch beter...

Mijn eigen ervaring met de nieuwe regeling viel nog wel mee. De IC K kwam in Wetteren 4(!) minuten te vroeg aan zodat iedereen nogal verwonderd keek. Hij wachtte gelukkig ook 4 minuten. Vertrek was vroeger 8:19, nu 8:25

Tegen Brussel hadden we al 5 min vertraging opgelopen, maar in Leuven waren dat er nog 3. Ik was aangenaam verrast dat de trein over de nieuwe brug tussen Haren-Zuid en Schaarbeek reed en het ging dan ook goed vooruit, op wat traagheid en stilstaan vlak voor de brug...
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Dietrich schreef:De mensen van Zottegem naar Aalst zoals ik nemen die alleszins niet meer, eenvoudiger is nu de L-trein naar Schaarbeek en in Burst overstappen voor een paar MW41 (die redelijk goed bezet waren deze morgen).
L-trein naar Schaarbeek?

Ik heb voor de veiligheid maar de p-trein (7904) naar Schaarbeek van 7u13 te Haaltert genomen, dan was ik zeker dat ik niet in een sardienendoos terecht kwam! :D

Ik ben in Denderleeuw dan eens op verkenning gegaan naar het nieuwe treinaanbod en om 7u29 hoorde ik ineens de Tuybens express voorbij zoemen. :D

Op lijn 90 hebben ze inderdaad vandaag de legendarische Duikbrillen AM86 = Sprinters, mogen ontvangen. :D
Ze gelijken wel sterk op die triestige M5 dubbeldekkers, alhoewel de groene zeltels beter ogen dan het triestige bruine kleurtje in de M5.
Blijkbaar zorgt de deklassering van het vroegere rokersgedeelte 1ste klas toch voor wat verwarring bij sommige reizigers! :D

Duikbrillen op inflatorslang in de lucht vergeet uwe neus niet te klaren, we duiken de NMBS archieven in. :D

Afbeelding (Bron: http://www.belrail.be)
Laatst gewijzigd door Duikbril AM86 op 11 dec 2006, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Teach2 schreef:Het is perfect mogelijk (en zelfs waarschijnlijk!) dat binnen dit en enkele dagen (weken ten hoogste) die P-trein een stuk langer zal zijn, en het probleem zal zijn opgelost.
In dit geval is de oplossing zelfs tamelijk eenvoudig: de IC krijgt een treinstel minder, de P-trein 1 meer.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

FLV-FGSP schreef:
Ruben schreef:Gisteren iets gemerkt dat waarschijnlijk nog wel zal voorkomen: de IC G vertrekt met vertraging uit Brugge richting Antwerpen. De IC A, die nu na de IC G vertrekt, vertrekt dus ook met vertraging en moet bovendien nog eens serieus vertragen net voor Aalter (waar de IC G stopt)... Niet dat de vertraging spectaculair was, maar het is iets dat voordien niet gebeurde.
Voordien gebeurde dat ook, maar dan in de richting Gent-> Kust.
NMBS zou de drie IC's tussen Gent en Brugge vv verder uitelkaar moeten halen...
Het is net beter dat IC A en IC G gewisseld zijn. De kans is veel kleiner dat de IC G in de richting Oostende - Antwerpen vertraging heeft dan omgekeerd. Dit wil dus ook zeggen dat de IC A minder kans heeft om achter een in vertraging zijnde IC G te hangen.
Ook de spreiding van de reizigers van Brugge naar Gent is nu veel beter. Vroeger namen zowel reizigers voor Gent als Brussel de IC A, terwijl de IC G enkel maar reizigers naar Aalter, Sint-Niklaas, Antwerpen, ... meehad, redelijk rustig dus. Nu worden de twee grote reizigersgroepen "Gent" en "Brussel" dus op twee treinen verdeeld.

Ik denk niet dat een betere spreiding van de drie IC's tussen Gent en Brugge er direct zit aan te komen. Niet vergeten dat Brugge ook graag zijn halfuurdienst met Brussel behoudt!

Het weer was vandaag inderdaad slecht voor de treinen! Op de IC van Gent naar Brugge (AM96) begonnen de wielen bij het optrekken toch af en toe door te slippen.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Mensen, waarover wordt er hier nu eigenlijk geklaagd? Het is toch doodnormaal dat er vandaag treinen met vertraging reden! Globaal gezien vond ik het zelfs nog meevallen, als je vergelijkt met de nieuwe IC/IR-dienst dat in 1998 ingevoerd werd! En ja, de NMBS kan niet altijd ruiken hoeveel mensen er een nieuwe trein zullen nemen.

Mijn treinreis van Brugge naar Gent ging zeer vlot! De IC-trein van 7.35 (ipv 7.31) vertrok mooi op tijd. De verwachte drukte op de IC (wegens het verlaten van de P-trein Oostende - Schaarbeek) bleef zelfs uit!
Op de terugreis had de Knokke/Blankenberge wel vanaf Beernem de L-trein aan zijn been, maar dat is niet onmiddellijk iets nieuws.
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Kan je deze wijziging in de dienstregeling eigenlijk wel vergelijken met IC/IR 98?
Ja, feit is wel dat het inderdaad nog X aantal dagen zal duren voordat iedereen weer weet welke trein het beste in zijn/ haar kraam past. :D
Is inderdaad normaal dat er wat vertragingen zijn in de streken waar er grote veranderingen zijn in de dienstregeling.
Bart

Re: Nieuwe spoorlijn Aarschot - Brussel

Bericht door Bart »

[quote="Kalimero"][quote="Kalimero"]
Dat treinverkeer hinder kan ondervinden van extreme warmte of vriesweer, dat is bekend, maar dat ze nu ook al last hebben van regen dat is nieuw voor mij.[quote]

Bepaalde treintypes hebben idd last van regen. Meer bepaald lichte regen.
Vooral de sprinters, 2ledige stellen (vooral degene tot nummer 270)(omdat ze enkel schijfremmen hebben), en type 13.
Als er bladeren op de rails vallen, en er bolt een trein over, geeft dat blad zijn laatste sapresten vrij. Van zodra het begint te miezeren vermengt dit nat zich met de sapresten van het blad, en krijg je een soort gladde filmlaag op de rails. Zowel bij optrekken als afremmen heb je dan kans dat de wielen beginnen glijden ipv rollen.
Wat heeft dat als resultaat, dat het behoorlijk lang kan duren, alvorens een trein zijn maximum snelheid kan halen. (Vooral op lijnen met hellingen) en alzo krijg je vertraging.
Wat remmen betreft, iedere treinbestuurder die met slipgevoelig materiaal rijdt, zal veel vroeger beginnen remmen als normaal, om met een geringe remkracht aan het perron te kunnen komen, zonder het risico te hebben dit voorbij te schuiven.

** Als je dit ooit moest zien gebeuren dan een trein een perron voorbij bolt, denk dan niet meteen welke onozelaar bolt er daar met dienen trein, want in de meeste gevallen kunnen wij er niet veel aan verhelpen. :wink:
Kalimero

Bericht door Kalimero »

Trainspotterke schreef:Mensen, waarover wordt er hier nu eigenlijk geklaagd? Het is toch doodnormaal dat er vandaag treinen met vertraging reden! Globaal gezien vond ik het zelfs nog meevallen, als je vergelijkt met de nieuwe IC/IR-dienst dat in 1998 ingevoerd werd! En ja, de NMBS kan niet altijd ruiken hoeveel mensen er een nieuwe trein zullen nemen.
Neem mij niet kwalijk dat ik hier nog even over doorboom. Als alles niet vanaf dag 1 in de plooi valt, dan heb ik daar alle begrip voor. Maar het gaat bij mij niet op dat de NMBS op het nieuws doodleuk komt verkondigen dat alles vlot verlopen, terwijl ze nog volop moeten bijsturen. Of willen ze misschien nog meer publiciteit voor hun paradepaardje van het jaar, het nieuwe spoor Hasselt - Brussel ?

We zijn gewoontedieren, maar dat betekent niet dat we achterlijk zijn. De aanleg van het nieuwe spoor werd al jaren geleden aangekondigd, en de laatste maanden waren ze ons al volop warm aan het maken voor de trein die daar gebruik van zal maken. Ook in en rond de trein was het een veelbesproken thema.
Het principe dat de reiziger moet wennen, daar twijfel ik aan. Er is een gezegde "you never get a second chance to make a first impression". Wie gaat er na zo'n belabberde eerste ervaring nog het risico nemen om te passen voor de IC, hopend dat ze meekunnen met de P ? Op die fameuze maandag hadden we nog "geluk". Doordat de IC vertraging had, kwam die nà de P-trein en zo bleef de schade beperkt. Maar in normale omstandigheden komen ze in omgekeerde volgorde, eerst de IC en dan de P. Om te weten of er iets wijzigt aan de samenstelling zit er niets anders op dan te gokken. Of mogen we ons misschien verwachten aan een campagne met de boodschap: "Beste reiziger, de P-trein naar Brussel wordt verlengd. Met wat geluk kan u er vanaf nu wél op." Dat zou pas gezichtsverlies betekenen.
Een suggestie: laat de P-trein altijd nà de IC komen. Dan hebben de reizigers die niet meekunnen tenminste een alternatief.
Steven

Bericht door Steven »

en gewoon leren dat het nieuws het nieuws is, wat ze op tv zeggen en doen met een korel zout nemen, je zou soms verschieten wat die journalisten forceren. ik zie op tv en in kranten geregeld fouten staan ivm de spoorweg. niet omdat de bevraagde persoon verkeerd was, maar gewoon omdat ze de feiten zodanig anders weergeven dat iedereen een verkeerd beeld moet krijgen gewoonweg.
Merijn

Bericht door Merijn »

Merijn schreef:Voor de mensen die bij de NMBS werken: ik heb eens op ArtWeb gekeken. Ik heb gemerkt dat de stoptrein die tussen Leuven en Brussel rijdt (vertrek rond 08u te Leuven) zal bestaan uit 2 "tweetjes". Nu bestaat deze (die rijdt een kwartier vroeger) uit....5 "tweetjes"....en die zitten meestal goed vol. Ik hoop echt dat dit een fout is in het systeem, maar ik vrees er een beetje voor.....
Een tegenbericht op mijn eigen bericht, moet kunnen... :lol:

Maar eerst en vooral: ik wil positief zijn ;)

Het waren inderdaad maar 2 treinstelletjes aan elkaar. Maar het viel nog mee wat drukte betrof: hier en daar waren nog zitplaatsen, dus ik hoef zeker niet te klagen. Alhoewel een 3de stel meer comfort zou bieden, vind ik dus dat ik geen reden tot klagen heb. Mijn trein reed op 2 minuten na stipt.

Een klein minpunt: nu er 2 CR-treinen per uur zijn, is er tegen 08u geen enkele parkeerplaats meer vrij (zoals in zoveel stopplaatsen). Maar ik vind persoonlijk dat dit niet enkel de verantwoordelijkheid is van de NMBS.
Plaats reactie