opleiding onderstationschef

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Asterix

Re: opleiding onderstationschef

Bericht door Asterix »

option schreef:Wat ik wou zeggen is dat ik het "onrechtvaardig" vind dat men je afwijst omdat men
twijfelt aan je leidinggevende capaciteiten. Een opdracht doorgeven aan een operator
of treinbestuurder zou ik nu niet bepaald benoemen als "leidig geven". Persoonlijk versta
ik daar iets anders onder. Misschien zou je dit assertiviteit kunnen noemen, maar dat
is iets anders.
Iets doorgeven kan iedereen, daarvoor moet je enkel je mond kunnen open doen.
Het gaat echter om het beslissingsproces vòòr het doorgeven en de consequenties nadien: waarom heb je zus of zo gedaan, welke redenering zit daar achter, ben je bereid om verantwoordelijkheid op te nemen en je collega's uit de wind te zetten, reageer je proactief, ken je je plaats tussen andere spelers, ben je empathisch ingesteld zodat je zaken voor mekaar krijgt bij andere spelers, ben je communicatief, kan men de winkel aan jou overlaten zonder dat de boel platbrandt etc etc Wie denkt dat leidinggeven enkel de blabla van het doorgeven is, is in mijn ogen (en misschien ook in die van de jury) een slechte leider.
option schreef:Het blijft me trouwens verbazen hoe men complexe gedragingen (als leiding geven) te weten
kan komen door simplistische vragen als 'heb je ervaring als...' 'of hoe zou je reageren als...'.
Door alledaagse verhalen te aanhoren over vroegere werksituaties, heeft men vaker een beter beeld van iemand als werknemer dan door een testbatterij op één dag te lanceren. Het is vaak gemakkelijker om als sollicitant theoretische beschouwingen af te dreunen over hoe de ideale werknemer zou moeten zijn dan wanneer je vraagt om eens 3 voorbeelden uit je eigen werkverleden te geven. Dan blijft het vaak wat langer stil :wink:
option schreef:Blijkbaar wordt eerlijkheid niet erg op prijs gesteld en wordt men liever belogen. Misschien was
ik er wel door als ik hen had wijsgemaakt dat ik ervaring had met leiding geven. Dit zou een
leugen zijn, maar weten zij veel. :)
Wees gerust, zo een zaken heeft men snel genoeg door, hé (zie de eerste quote in dit bericht op jouw reactie). Ik geef zelf al 12 jaar leiding in allerhande functies en zit ook al eens in een jury. Wij zien dat ook wel.

Maar niet getreurd, het is het einde van de wereld niet.
option

Bericht door option »

Jeroen schreef: ...ben je bereid om verantwoordelijkheid op te nemen en je collega's uit de wind te zetten...
Op die vraag heb ik mij ook laten vangen. Ze vroegen of ik een sanctie op mij wou nemen als een collega van mij
(die onder mijn verantwoordelijk staat) een belangrijke fout maakt waar ik eigenlijk niets aan kon doen (omdat ik bijvoorbeeld
op dat moment even naar het WC was).

In principe zou je "ja" moeten zeggen, maar wie gaat dit ook in het echte leven doen? Iedereen is toch verantwoordelijk
voor zijn eigen daden? Indien een vergissing bestraft wordt met een blaam dan is het nog niet zo'n probleem,
maar wat als de sanctie ontslag is. Ga je dan ook de verantwoordelijk naar je toe trekken en jouw ontslag aanvaarden?
Je kan misschien op dat jurygesprek ja knikken om ze te overtuigen van je collegialiteit, maar in real life wil ik
het toch nog allemaal wel eens zien... :)

Dus als bijvoorbeeld twee politieagenten een neger in elkaar slaan, dan moet volgens die redenering de commissaris zijn
ontslag krijgen? Dus ook als hij al jaren uitstekend werk verricht, hij zich actief inzet tegen racisme,...?
Junkie88

Bericht door Junkie88 »

Hebben ze da zo gevraagd aan u?

Van mij vonden ze dat ik zeer verantwoordelijk was, en daarom kreeg ik de job. Collega's uit de wind zetten? Ja, Maar alleen als het werkgerelateerd is.
Junkie88

Bericht door Junkie88 »

[quote="Junkie88"]Hebben ze da zo gevraagd aan u?

Van mij vonden ze dat ik zeer verantwoordelijk was, en daarom kreeg ik de job. Collega's uit de wind zetten? Ja, Maar alleen als het werkgerelateerd is (dat was mijn antwoord)
dentheo

Bericht door dentheo »

Was het nu een "collega" of iemand waarover je "leidinggevend" bent ?
Theo
Groeten vanop de Heide
option

Bericht door option »

Een collega waar jij de hiërarisch meerdere van bent.

Maar is niet belangrijk. We zijn aan het afdwalen van de inhoud van dit topic.

Ik laat het topic terug over aan de geslaagden. :)
Asterix

Bericht door Asterix »

option schreef:Dus als bijvoorbeeld twee politieagenten een neger in elkaar slaan, dan moet volgens die redenering de commissaris zijn
ontslag krijgen? Dus ook als hij al jaren uitstekend werk verricht, hij zich actief inzet tegen racisme,...?
Hij hoeft niet noodzakelijk zijn ontslag te krijgen maar hij is wél mee verantwoordelijk (wat weer iets anders is dan 'schuldig') en zal dat ook moeten inzien als leidinggevende.
Junkie88

Bericht door Junkie88 »

Vraagje: krijgt ge uw congédagen al als ge uw opleiding start (voor het jaar 2012 hé, niet dat je ze gaat kunnen oppakken). En wordt er op 26 dec gewerkt?

tis omdat we hier al aan het kijken zijn voor een grote reis volgend jaar. Is het trouwens makkelijk om uw verlof op te nemen?
groentje

Bericht door groentje »

Heel wat collega's vroegen een aantal dagen congé om te studeren tijdens hun opleiding, en tussen de modules door wordt ook niet heel erg moeilijk gedaan. Tijdens de modules kan verlof slechts in uitzonderlijke gevallen. Ik heb amper verlof gevraagd het eerste jaar dat ik aangeworven was (biljetten vrij verkeer Europa en FIP krijg je pas na een jaar dienst), maar een aantal collega's trokken zich daar weinig van aan.
Veel hangt ook af van de werkpost, in sommige gevallen zit men een beetje krap met personeel, en zal je verlof worden ingewilligd in de mate van het mogelijke, maar als het niet mogelijk is, kan het worden geweigerd. Op andere plaatsen is dat al wat makkelijker. Ik ken er bij ons die wel voor 5 weken op verlof gaan...
Jonas_D

Bericht door Jonas_D »

@Junkie88: Proficiat dat je geslaagd bent. Misschien tot op de opleiding :wink:

@Option: Ze stellen inderdaad wel lastige vragen en het is soms makkelijk om rap verkeerd begrepen te worden. Da's toch wel serieus balen...
Junkie88

Bericht door Junkie88 »

Jonas_D schreef:@Junkie88: Proficiat dat je geslaagd bent. Misschien tot op de opleiding :wink:

@Option: Ze stellen inderdaad wel lastige vragen en het is soms makkelijk om rap verkeerd begrepen te worden. Da's toch wel serieus balen...
Ja, ik hoop het! Duurt het lang tegen dat je een brief krijgt voor het medisch onderzoek. Hopelijk duurt dat niet te lang, ik wil beginnen!
Jonas_D

Bericht door Jonas_D »

Junkie88 schreef:Ja, ik hoop het! Duurt het lang tegen dat je een brief krijgt voor het medisch onderzoek. Hopelijk duurt dat niet te lang, ik wil beginnen!
Van mij kwam die brief van CPS 2 dagen later al binnen. Van HR heb ik nog altijd niks ontvangen en da's nu toch al 3 weken geleden dat ik op medische controle geweest ben. Afwachten dus :P
Junkie88

Bericht door Junkie88 »

Jonas_D schreef:
Junkie88 schreef:Ja, ik hoop het! Duurt het lang tegen dat je een brief krijgt voor het medisch onderzoek. Hopelijk duurt dat niet te lang, ik wil beginnen!
Van mij kwam die brief van CPS 2 dagen later al binnen. Van HR heb ik nog altijd niks ontvangen en da's nu toch al 3 weken geleden dat ik op medische controle geweest ben. Afwachten dus :P
Moet ge nog altijd in een potje plassen of doet men dat niet meer.
Timmy

Bericht door Timmy »

Junkie88 schreef:
Jonas_D schreef:
Moet ge nog altijd in een potje plassen of doet men dat niet meer.
Moet inderdaad nog gebeuren ;-)
Jonas_D

Bericht door Jonas_D »

Junkie88 schreef:Moet ge nog altijd in een potje plassen of doet men dat niet meer.
Moet inderdaad nog gebeuren ;-)[/quote]

Ge krijgt zelfs nen halven emmer om u uit te leven.. :wink:
Plaats reactie