Iets doorgeven kan iedereen, daarvoor moet je enkel je mond kunnen open doen.option schreef:Wat ik wou zeggen is dat ik het "onrechtvaardig" vind dat men je afwijst omdat men
twijfelt aan je leidinggevende capaciteiten. Een opdracht doorgeven aan een operator
of treinbestuurder zou ik nu niet bepaald benoemen als "leidig geven". Persoonlijk versta
ik daar iets anders onder. Misschien zou je dit assertiviteit kunnen noemen, maar dat
is iets anders.
Het gaat echter om het beslissingsproces vòòr het doorgeven en de consequenties nadien: waarom heb je zus of zo gedaan, welke redenering zit daar achter, ben je bereid om verantwoordelijkheid op te nemen en je collega's uit de wind te zetten, reageer je proactief, ken je je plaats tussen andere spelers, ben je empathisch ingesteld zodat je zaken voor mekaar krijgt bij andere spelers, ben je communicatief, kan men de winkel aan jou overlaten zonder dat de boel platbrandt etc etc Wie denkt dat leidinggeven enkel de blabla van het doorgeven is, is in mijn ogen (en misschien ook in die van de jury) een slechte leider.
Door alledaagse verhalen te aanhoren over vroegere werksituaties, heeft men vaker een beter beeld van iemand als werknemer dan door een testbatterij op één dag te lanceren. Het is vaak gemakkelijker om als sollicitant theoretische beschouwingen af te dreunen over hoe de ideale werknemer zou moeten zijn dan wanneer je vraagt om eens 3 voorbeelden uit je eigen werkverleden te geven. Dan blijft het vaak wat langer stiloption schreef:Het blijft me trouwens verbazen hoe men complexe gedragingen (als leiding geven) te weten
kan komen door simplistische vragen als 'heb je ervaring als...' 'of hoe zou je reageren als...'.

Wees gerust, zo een zaken heeft men snel genoeg door, hé (zie de eerste quote in dit bericht op jouw reactie). Ik geef zelf al 12 jaar leiding in allerhande functies en zit ook al eens in een jury. Wij zien dat ook wel.option schreef:Blijkbaar wordt eerlijkheid niet erg op prijs gesteld en wordt men liever belogen. Misschien was
ik er wel door als ik hen had wijsgemaakt dat ik ervaring had met leiding geven. Dit zou een
leugen zijn, maar weten zij veel.
Maar niet getreurd, het is het einde van de wereld niet.