Pagina 24 van 37
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 26 nov 2009, 01:13
door groentje
Tja, als je ze gratis krijgt, is het niet belangrijk dat er nog een bon in zit voor een nieuwe versie, natuurlijk.
Ook wij krijgen er zo een, maar per dienst, niet individueel.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 nov 2009, 14:15
door K V B
Waarom worden een paar ritten van de IC-O ook volgend jaar nog steeds over de oude lijn gestuurd?
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 nov 2009, 19:06
door pietje
K V B schreef:Waarom worden een paar ritten van de IC-O ook volgend jaar nog steeds over de oude lijn gestuurd?
Waarschijnlijk dezelfde reden als nu: om een onderhoudsvenster te geven voor Infrabel.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 nov 2009, 23:46
door giuseppe
^^En het is niet mogelijk om dat 's nachts te doen?
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 28 nov 2009, 13:41
door rvdborgt
giuseppe schreef:^^En het is niet mogelijk om dat 's nachts te doen?
Natuurlijk kan dit ook op een andere manier worden opgelost: in (bv.) Duitsland en Nederland zijn er immers niet van dergelijke onderhoudsvensters en in Frankrijk willen ze er ook vanaf. Maar dat betekent inderdaad dat het onderhoud (deels) op andere tijden zal moeten plaatsvinden en dat zal wel duurder zijn voor Infrabel, dat dat dus niet zal willen.
Ik ben van mening dat de NMBS gewoon de gewenste paden via de HSL moet aanvragen. Als die niet kunnen worden toegekend, dan moet de lijn overbelast worden verklaard en moet Infrabel binnen een halfjaar met een plan komen om de overbelasting op te lossen. Het verschuiven van het onderhoud lijkt me dan een goede en goedkope oplossing. Of Infrabel kan zich de moeite van dat capaciteitsvergrotingsplan besparen en meteen een andere oplossing zoeken.
Groetjes,
Rian
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 28 nov 2009, 13:54
door calabria
Het lijstje wijzigingen op de site van de nmbs is onvolledig en er staan ook nog eens fouten in:
- De wijzigingen in het zuiden van het land zijn enkel in het Frans te vinden, die in het noorden enkel in het Nederlands. Wat is het probleem daarvan? Geen, zou ik zeggen, ware het niet dat sommige wijzingen die bv. ook voor de regio Leuven belangrijk zijn enkel in de Luik rubriek voorkomen (de IC F bevoorbeeld).
- Er wordt niet vermeld dat de extra L trein tussen Leuven en Ottignies 's avonds niet rijdt en er wordt niet vermeld dat ook in het weekend de dienstregeling aangepast wordt.
- Er is sprake van een verschuiving van de dienstregeling voor de L treinen Brugge-Kortrijk die veralgemeend wordt voor de hele dag terwijl het enkel om de L treinen om 6 uur gaat.
- Gingen de stops van Maastricht express in Leuven niet wat verschoven worden (volgens TTB)? Volgens de planner van de nmbs wel, maar deze wijzigingen worden nergens beschreven.
Dan doe je eens de moeite om het lijstje door te nemen, blijkt het dan nog niet volledig te kloppen. Dankuwel nmbs
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 28 nov 2009, 14:07
door LHOON
calabria schreef:De wijzigingen in het zuiden van het land zijn enkel in het Frans te vinden, die in het noorden enkel in het Nederlands. Wat is het probleem daarvan? Geen, zou ik zeggen, ware het niet dat sommige wijzingen die bv. ook voor de regio Leuven belangrijk zijn enkel in de Luik rubriek voorkomen (de IC F bevoorbeeld).
Dit is wel degelijk een probleem, het is not steeds de Nmbs met de N van Nationaal.
Er zijn genoeg Franstaligen die de trein naar zee nemen, of Nederlandstaligen naar de Ardennen.
Iedereen heeft recht op de nationale en volledige informatie.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 29 nov 2009, 17:36
door melle
Wanneer gaat er nu eens iets op de site staan voor de reizigers?
Zoiets moet op de homepage staan, en er staat NIETS....

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 08 dec 2009, 14:08
door OO-MSS
Een paar uurtjes nodig gehad om al mijn leeswerk terug in te halen.
voor mij veranderd er praktisch niets.
maar wat mij onlogisch lijkt is die verlenging van de IR-d, naar de meeste locaties heb je al een directe en snellere verbinding.
Kortrijk-Antwerpen:
IC C: 10u40-11u54 (1uur14min)
IR d: 10u50-13u25 (2uur35min)
Kortrijk-Mechelen
IR f: 10u18-11u37 (1uur19min)
IR d: 10u50-12u58 (2uur8min)
Kortrijk-Brussel
IC L: 10u15-11u19 (1uur3min)
IR d: 10u50-12u30 (1uur40min)
Hierbij heb je ook nog de aansluiting via Gent waar je ook in net iets meer dan een uur in Brussel staat. In Tournai heb je nu (tenzij je 30+minuten wacht) geen aansluiting naar Lille/Mons, dus daar heb je ook geen nut of tijdswinst, IMO hadden ze beter de IR-k Jambes-Tournai verlengd naar Kortrijk, dit ging veel logischer zijn.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 08 dec 2009, 19:13
door Henk
Er zal in Kortrijk overstap mogelijk zijn van de IR-d op de IR-f richting Gent en op de IC-L richting Oudenaarde, waardoor bv. Moeskroen-Harelbeke 23 minuten wordt i.p.v. 53 nu en Moeskroen-Oudenaarde 34 minuten i.p.v. 55. Ook vanuit Kortrijk naar Leuze , Ath... wordt wat sneller en overstapvrij. Toch wel interessante verbeteringen. Het voornaamste is echter dat er een mooie +/- halfuursverbinding Doornik-Kortrijk komt: een rechtstreekse trein die er 27 minuten over doet (de IR-d), en tussendoor een verbinding van 32 minuten met overstap in Moeskroen (de bestaande verbinding IC-H + IC-C). Bedoeling was immers dat er betere (lees: snellere en overstapvrije) verbindingen kwamen tussen het zuiden van West-Vlaanderen en de Henegouwse buren (met het oog op taalgrensoverschrijdende werknemers), en dat lijkt toch wel te lukken. Het is uiteraard niet de bedoeling dat de IR-d gebruikt wordt door reizigers vanuit Kortrijk naar Brussel, Mechelen of Antwerpen, zelfs al is dat theoretisch mogelijk.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 09 dec 2009, 02:31
door Glodenox
Och nee, dat wordt leuk.
De NMBS heeft systematisch de voorbije jaren de verbinding tussen Weerde met Etterbeek zitten afbouwen: 2 jaar geleden waren er 2 treinen om het uur die naar Etterbeek gingen, wat tot nog maar 1 trein per uur werd gebracht. Vanaf deze zondag zal ik er géén rechtstreekse verbinding meer hebben én overstappen in Vilvoorde, Schaarbeek of Brussel-Noord zorgen ervoor dat ik bijna een uur onderweg zou zijn! Ik gebruik graag de trein, maar als ik met de auto er zelfs in de ochtendfiles minder lang over zou doen om er te geraken, dan begin ik toch zwaar te twijfelen hoor.
Nu doe ik er 27 minuten over. Met de nieuwe uurregeling zou ik er in het beste geval 45 minuten over doen.
In principe kan ik ook naar Delta gaan en dan te voet stappen, maar eenmaal het regent heb ik daar niet veel zin voor hoor... Ik begrijp dat rechtstreekse verbindingen soms wegvallen omdat men de treinen op een meer optimale manier zou kunnen laten rijden, maar voorzie dan toch *tenminste* een deftige aansluiting voor die mensen.
Ik zal alvast maar eens gaan zien waar ik klacht kan indienen, want dit gaat echt niet.
EDIT: heb de planner nog eens zéér goed zitten doorpluizen. Blijkt dat de trein die rechtstreeks ging nu vanuit Vilvoorde vertrekt.
EDIT2: en zo te zien is dit al aan bod gekomen in deze topic als "werken aan de GEN". Ik kan me niet inbeelden waar er sporen minder zouden zijn op het traject, maar goed...
Greetings,
Glodenox
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 09 dec 2009, 06:44
door jan_olieslagers
Glodenox schreef:Ik kan me niet inbeelden waar er sporen minder zouden zijn op het traject, maar goed...
Ik heb willen begripjen dat lijn 26 serieus capaciteit verliest doordat ze over een kort stuk enkelsporig wordt gemaakt: van in de tunnel benoorden Merode tot aan de oude goederenkoer Josaphat. Dit omwille van de werken voor de nieuwe tunnel. Dus inderdaad omwille van het GEN. Nu maar afwachten hoelang dat gaat duren, hopelijk geen jaren.
Het ongenoegen is overigens groot over de nieuwe dienstregeling, ook bij mijn ex-collega's die naar Merode pendelen.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 09 dec 2009, 09:54
door Merijn
Steven schreef:calabria schreef:
De P-trein Kortrijk (07u 46) - Schaarbeek (09u 06)
De trein De Panne (06u 59) - Landen (10u 10). (DRAAIT OM IN DE LUCHTHAVEN)
De trein Landen (15u 50) - De Panne (19 u 01) en Kortrijk (18u 14)
Als ik in ArtWeb kijk, zie ik dat het materieel, gebruikt voor trein 3606, normaal als trein 3634 van Landen naar De Panne rijdt.
Wil dat zeggen dat trein 3634 dan ook met M6-en zal gereden worden? Is er iemand die dit zou kunnen nagaan?
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 09 dec 2009, 09:57
door Steve
Merijn schreef:Steven schreef:calabria schreef:
De P-trein Kortrijk (07u 46) - Schaarbeek (09u 06)
De trein De Panne (06u 59) - Landen (10u 10). (DRAAIT OM IN DE LUCHTHAVEN)
De trein Landen (15u 50) - De Panne (19 u 01) en Kortrijk (18u 14)
Als ik in ArtWeb kijk, zie ik dat het materieel, gebruikt voor trein 3606, normaal als trein 3634 van Landen naar De Panne rijdt.
Wil dat zeggen dat trein 3634 dan ook met M6-en zal gereden worden? Is er iemand die dit zou kunnen nagaan?
Zou mij verbazen, want dan krijgen ze die M6-stam bij lange na niet op tijd terug in Landen voor de avondspits...
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 09 dec 2009, 19:33
door ronny
De IC naar Tongeren en deze naar Luik gaan allebei om x.40 vertrekken in Brussel Noord. Dit wil dus zeggen dat de IC naar Tongeren altijd moet gaan vertragen in Haren/Diegem.