NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
En de grootste reden waarom auto's toch nog zo makkelijk gebruikt worden lijkt me het groot aantal bedrijfswagens te zijn, al dan niet met tankkaart.
Als je een wagen krijgt aangeboden en er nauwelijks iets voor moet betalen, zou je al helemaal gek zijn om te gaan betalen voor een trein.
Een gelijkaardig onderwerp wordt momenteel bediscussieerd op SSC: http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 72&page=64
In elk geval: het aanbod met 10% doen krimpen lijkt me niet echt de juiste zet. Bij het verhaal over BeLean dat bij die werkplaats wordt toegepast gaan ze toch wel zeer snel de negatieve toer op door de aandacht volledig te vestigen op jobs die verloren gaan en niet op de allerhande aanpassingen aan de werking van de werkplaats zelf. Ik hoop dat met het vergrijzen van het NMBS-personeel er een hoop inefficiënt geplaatst personeel zal afvloeien en niet vervangen zal worden.
Groeten,
Glodenox
Als je een wagen krijgt aangeboden en er nauwelijks iets voor moet betalen, zou je al helemaal gek zijn om te gaan betalen voor een trein.
Een gelijkaardig onderwerp wordt momenteel bediscussieerd op SSC: http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 72&page=64
In elk geval: het aanbod met 10% doen krimpen lijkt me niet echt de juiste zet. Bij het verhaal over BeLean dat bij die werkplaats wordt toegepast gaan ze toch wel zeer snel de negatieve toer op door de aandacht volledig te vestigen op jobs die verloren gaan en niet op de allerhande aanpassingen aan de werking van de werkplaats zelf. Ik hoop dat met het vergrijzen van het NMBS-personeel er een hoop inefficiënt geplaatst personeel zal afvloeien en niet vervangen zal worden.
Groeten,
Glodenox
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Volgens sommige kranten zijn er gisteren in de Raad van Bestuur van de NMBS besprekingen geweest om geen 10% van de treinen af te schaffen maar zo maar eventjes 25% van de treinen ! (1000 treinen)
Dit is toch te gek voor woorden.
De Raad van Bestuur zou opnieuw samenkomen op 25 augustus om de knoop definitief door te hakken.
Dit is toch te gek voor woorden.
De Raad van Bestuur zou opnieuw samenkomen op 25 augustus om de knoop definitief door te hakken.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Beter de raad van bestuur met 25% afschaffen?Adler schreef:Volgens sommige kranten zijn er gisteren in de Raad van Bestuur van de NMBS besprekingen geweest om geen 10% van de treinen af te schaffen maar zo maar eventjes 25% van de treinen ! (1000 treinen)
Dit is toch te gek voor woorden.
De Raad van Bestuur zou opnieuw samenkomen op 25 augustus om de knoop definitief door te hakken.

(grapje)




- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Adler schreef:Volgens sommige kranten zijn er gisteren in de Raad van Bestuur van de NMBS besprekingen geweest om geen 10% van de treinen af te schaffen maar zo maar eventjes 25% van de treinen ! (1000 treinen)
Dit is toch te gek voor woorden.

Minder treinen



Wat zal er op die manier uiteindelijk nog van de trein als vervoermiddel overblijven?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Laat dat (grapje) maar weg. Saneren aan de top. Laat ons daar beginnen.vasonline schreef: Beter de raad van bestuur met 25% afschaffen?![]()
(grapje)
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Mooie woorden, maar zolang niemand iets doet zal er niets gebeuren. De Belgische politiek heeft momenteel belangrijkere zaken aan haar hoofd (Nota Di Rupo, anyone?) dus daar hoeven we niet veel van te verwachten. En 'de top' zal zichzelf niet wegsaneren. Staken helpt ook niet meer, dat wordt gezien als een manier om stoom af te blazen.
Wat zou wel helpen?
Wat zou wel helpen?
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Moest dit waar zijn , dan mag voor mijn part heel die boel over kop gaan.Adler schreef:Volgens sommige kranten zijn er gisteren in de Raad van Bestuur van de NMBS besprekingen geweest om geen 10% van de treinen af te schaffen maar zo maar eventjes 25% van de treinen ! (1000 treinen)
Dit is toch te gek voor woorden.
De Raad van Bestuur zou opnieuw samenkomen op 25 augustus om de knoop definitief door te hakken.
Ik heb al langer gedacht dat het laten rijden van treinen voor heel die bende in Brussel maar een vervelende bijzaak is, en dit bewijst het nog maar eens.
Ik had nooit gedacht dat ik als treinbestuurder bij de NMBS dit zou zeggen, maar zoals het nu aan het gaan is: privatiseer de zaak OF anders een Sabena scenario: de boel laten failliet gaan en de dag erop doorstarten met een serieuze afgeslankte bureaucratie EN met mensen aan de top die weten waar ze mee bezig zijn.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Ik weet zeker dat NS en DB nog wel wat mensen daarvoor kennen hoor...Hobbes schreef:...EN met mensen aan de top die weten waar ze mee bezig zijn.

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Het valt ook niet op dat dergelijke cruciale beslissingen genomen worden in volle vakantieperiode.
Geen gezeur van politici, reizigersorganisaties, vakbonden, enz.
Men zal nu ook nog enkele weken wachten tot het parlement met vakantie is, dan is men ook van die lastige post vanaf, en dan iedereen voor een voldongen feit plaatsen als ze terugkomen van vakantie.
Geen gezeur van politici, reizigersorganisaties, vakbonden, enz.
Men zal nu ook nog enkele weken wachten tot het parlement met vakantie is, dan is men ook van die lastige post vanaf, en dan iedereen voor een voldongen feit plaatsen als ze terugkomen van vakantie.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Daarjuist enkele artikels op de knipselkrant van intraweb gelezen:
Dit artikel stond in "De Tijd":
Er wordt niet massaal geschrapt in het aantal reizigerstreinen. Dat heeft de raad van bestuur van de NMBS beslist. De directie heeft een lijst gemaakt van zwaar verlieslatende treinen. Het aantal op die lijst schommelt tussen 140 en 600, afhankelijk van het criterium: minder dan 5 procent of minder dan 10 procent kostendekking. Snoeien mag, maar de raad wil dat voldoende rekening wordt gehouden met de impact op stiptheid en doorstroming.
De treinen op de lijst zijn zo slecht bezet dat ze zelfs de energiekosten van de rit niet dekken. Die gaan er in principe uit, 'maar ook hier mag niet geraakt worden aan de vlotheid van het verkeer', luidt het. 'Als op één lijn twee opeenvolgende treinen niet aan dat criterium voldoen, gaan we ze niet allebei schrappen.' Hoeveel treinen uiteindelijk sneuvelen, zal in de loop van het najaar duidelijk worden. De raad van bestuur komt eind augustus opnieuw bijeen.
Daarnaast werd een lijst gemaakt met 40 stopplaatsen die mogelijk geschrapt worden omdat er te weinig reizigers opstappen. Maar die lijst is nog niet definitief en moet ook rekening houden met de gevolgen op de stiptheid en de doorstroming. Vorige maand kondigde de NMBS al aan dat in een 40-tal stations waar nauwelijks vervoersbewijzen worden verkocht, de loketten dichtgaan. Reizigers zullen dan nog een kaartje moeten kopen aan een automaat.
Personeel
Op operationeel personeel wordt niet bezuinigd. De NMBS heeft eerder gebrek aan bestuurders en treinbegeleiders dan aan administratief personeel. Van 2012 tot 2015 worden daarom slechts twee op de drie administratieve werknemers die met pensioen vertrekken, vervangen. Jaarlijks verlaten bijna 150 administratieve personeelsleden de NMBS, wat betekent dat er over die vier jaar 200 minder zijn. Dat levert een serieuze besparing op.
Al die maatregelen passen in het streven van de NMBS om tegen 2012 het verlies te beperken tot een negatieve bedrijfskasstroom van 48 miljoen euro. Vorig jaar was er nog een verlies van ruim 126 miljoen euro.
Vooral dat laatste vind ik goed nieuws, eindelijk gaat men eens besparen op de bureaus. Nu nog bij de directie zelf en we zijn al een hele stap in de goede richting.
Zotte Jos is er natuurlijk weer niet mee akkoord:
NMBS moet meer besparen op personeel
brussel l De bestuursraad van de NMBS vraagt aan de directie om meer te besparen op personeel en minder op de treinen. Dat heeft ze gisteren gezegd op de bestuursvergadering over het besparingsplan van de directie.
De vakbonden reageren woedend. "Als de NMBS denkt dat ze haar problemen opnieuw kan afschuiven op de kleine man, dan zullen we geen twee seconden nadenken om actie te voeren", waarschuwt Jos Digneffe van ACOD-spoor. Ook Luc Piens van ACV-Transcom slijpt de messen. "Ik vrees sociale onrust."
Dit artikel stond in "De Tijd":
Er wordt niet massaal geschrapt in het aantal reizigerstreinen. Dat heeft de raad van bestuur van de NMBS beslist. De directie heeft een lijst gemaakt van zwaar verlieslatende treinen. Het aantal op die lijst schommelt tussen 140 en 600, afhankelijk van het criterium: minder dan 5 procent of minder dan 10 procent kostendekking. Snoeien mag, maar de raad wil dat voldoende rekening wordt gehouden met de impact op stiptheid en doorstroming.
De treinen op de lijst zijn zo slecht bezet dat ze zelfs de energiekosten van de rit niet dekken. Die gaan er in principe uit, 'maar ook hier mag niet geraakt worden aan de vlotheid van het verkeer', luidt het. 'Als op één lijn twee opeenvolgende treinen niet aan dat criterium voldoen, gaan we ze niet allebei schrappen.' Hoeveel treinen uiteindelijk sneuvelen, zal in de loop van het najaar duidelijk worden. De raad van bestuur komt eind augustus opnieuw bijeen.
Daarnaast werd een lijst gemaakt met 40 stopplaatsen die mogelijk geschrapt worden omdat er te weinig reizigers opstappen. Maar die lijst is nog niet definitief en moet ook rekening houden met de gevolgen op de stiptheid en de doorstroming. Vorige maand kondigde de NMBS al aan dat in een 40-tal stations waar nauwelijks vervoersbewijzen worden verkocht, de loketten dichtgaan. Reizigers zullen dan nog een kaartje moeten kopen aan een automaat.
Personeel
Op operationeel personeel wordt niet bezuinigd. De NMBS heeft eerder gebrek aan bestuurders en treinbegeleiders dan aan administratief personeel. Van 2012 tot 2015 worden daarom slechts twee op de drie administratieve werknemers die met pensioen vertrekken, vervangen. Jaarlijks verlaten bijna 150 administratieve personeelsleden de NMBS, wat betekent dat er over die vier jaar 200 minder zijn. Dat levert een serieuze besparing op.
Al die maatregelen passen in het streven van de NMBS om tegen 2012 het verlies te beperken tot een negatieve bedrijfskasstroom van 48 miljoen euro. Vorig jaar was er nog een verlies van ruim 126 miljoen euro.
Vooral dat laatste vind ik goed nieuws, eindelijk gaat men eens besparen op de bureaus. Nu nog bij de directie zelf en we zijn al een hele stap in de goede richting.
Zotte Jos is er natuurlijk weer niet mee akkoord:
NMBS moet meer besparen op personeel
brussel l De bestuursraad van de NMBS vraagt aan de directie om meer te besparen op personeel en minder op de treinen. Dat heeft ze gisteren gezegd op de bestuursvergadering over het besparingsplan van de directie.
De vakbonden reageren woedend. "Als de NMBS denkt dat ze haar problemen opnieuw kan afschuiven op de kleine man, dan zullen we geen twee seconden nadenken om actie te voeren", waarschuwt Jos Digneffe van ACOD-spoor. Ook Luc Piens van ACV-Transcom slijpt de messen. "Ik vrees sociale onrust."
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Die studie over een 40-tal stations die zouden sluiten vind ik anders wel behoorlijk verontrustend.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Daar zal de politiek wss wel een stokje voor steken vermoed ik.groentje schreef:Die studie over een 40-tal stations die zouden sluiten vind ik anders wel behoorlijk verontrustend.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Vooral aangezien die stopplaatsen met weinig opstappers hoofdzakelijk in Wallonië liggen.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Gaat het over stations of stopplaatsen ?
Het verbaasde mij ook dat het aantal sluitende loketten vooral in Vlaanderen ligt... kent iemand de juiste beslissingslogica ?
Een beetje (on-belgische ) openheid was niet slecht geweest, dan had de gemeente nog een actie kunnen starten om de mensen aan te zetten "hun" station met loket te steunen. Dat kon redelijk eenvoudig door bv. abonnementen hier te verlengen, key-kaarten hier te kopen enz maar ja ....
Het verbaasde mij ook dat het aantal sluitende loketten vooral in Vlaanderen ligt... kent iemand de juiste beslissingslogica ?
Een beetje (on-belgische ) openheid was niet slecht geweest, dan had de gemeente nog een actie kunnen starten om de mensen aan te zetten "hun" station met loket te steunen. Dat kon redelijk eenvoudig door bv. abonnementen hier te verlengen, key-kaarten hier te kopen enz maar ja ....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide