Pagina 25 van 158
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 27 mar 2014, 16:05
door Treinenman
In ODB 120 las ik dit (p 16):
Ook het rijtuigenpark zal sterk veranderen: enkel de reeksen l11, M5, M6 en de nieuwe reeks M7 blijven dan nog over.
Ik heb nog nooit van M7 gelezen of gehoord. Ook vind ik hier geen foto's of gegevens van.
Heeft hier iemand gegevens of eventueel afbeeldingen van M7 rijtuigen?
Het bericht in het Vragenhoekje mag verwijderd worden.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 27 mar 2014, 16:08
door 260689
Treinenman schreef:In ODB 120 las ik dit (p 16):
Ook het rijtuigenpark zal sterk veranderen: enkel de reeksen l11, M5, M6 en de nieuwe reeks M7 blijven dan nog over.
Ik heb nog nooit van M7 gelezen of gehoord. Ook vind ik hier geen foto's of gegevens van.
Heeft hier iemand gegevens of eventueel afbeeldingen van M7 rijtuigen?
Het bericht in het Vragenhoekje mag verwijderd worden.
Interne papieren die spreken over M7
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 27 mar 2014, 16:09
door Shrek
Treinenman schreef:In ODB 120 las ik dit (p 16):
Ook het rijtuigenpark zal sterk veranderen: enkel de reeksen l11, M5, M6 en de nieuwe reeks M7 blijven dan nog over.
Ik heb nog nooit van M7 gelezen of gehoord. Ook vind ik hier geen foto's of gegevens van.
Heeft hier iemand gegevens of eventueel afbeeldingen van M7 rijtuigen?
Het bericht in het Vragenhoekje mag verwijderd worden.
Er zijn nog geen afbeeldingen of gegevens, de treinen bestaan immers nog niet. Niet in realiteit en nog niet op papier.
Maar je mag er vanuit gaan dat er hier fotos zullen komen vanaf dat ze beschikbaar zijn

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 27 mar 2014, 16:10
door Steven
NMBS gaat nieuw materieel (dubbeldekkers) bestellen. De constructeurs mogen hun voorstellen indienen, er is dus nog steeds niets beslist over wie ze gaan bouwen en hoe ze er werkelijk gaan uitzien. Dus foto's zijn er niet en veel gegevens zal je er ook al niet van vinden.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 27 mar 2014, 19:44
door Stijn91
Ik had hier onlangs ook in dit forum een vraag over maar geen antwoord, dus nog is:
Tot wanneer krijgen ze de tijd om dit in te dienen bij de NMBS?
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 27 mar 2014, 21:47
door dentheo
Om WAT in te dienen ?
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 27 mar 2014, 21:50
door Stijn91
dentheo schreef:Om WAT in te dienen ?
Offerte of gegevens van de M7, weet ik veel, ik ken de procedure niet van de aankoop van trein/rijtuigen.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 27 mar 2014, 22:01
door dentheo
Volgens mij is er nog GEEN prijsaanvraag verstuurd.
Alleen een vraag wie er interesse heeft, die worden verzocht zich te komen voorstellen.
Daarna wordt pas beslist wie mag meedoen aan de prijsvraag en daarvoor het lastenboek krijgt.
Aan dat lastenboek wordt waarschijnlijk nu nog gewerkt.
Dit is de voorbereidende trap om een voorselectie te maken tussen de constructeurs .
Zo kun je de Ansaldo's netjes uitsluiten...
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 29 mar 2014, 22:43
door nahoj
Het lastenboek M7 is in volle ontwikkeling.
Een beetje geduld a.u.b.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 30 mar 2014, 10:47
door b-loc
Verschillende spoorfabrikanten hebben een tijdje geleden een verslag ingediend bij de NMBS.
Waarin staat dat ze ervaring hebben in het ontwerpen en produceren van dergelijke treinen en geen maffiose organisatie zijn.
Hierbij heeft de NMBS beslist dat Alstom, Bombardier, Siemens en Staddler een offerte mogen indienen.
De beslissing zal normaal gezien vallen in april 2015.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 30 mar 2014, 11:00
door dentheo
Persoonlijk vond ik zo'n voorselectiegesprek altijd interessant.
Niet voor de verkopers die meekwamen, maar dikwijls zaten er ook techniekers tussen met een massa ervaring, dan kon men bepaalde ideeën (die altijd leven in het projectteam) even toetsen aan hun ondervinding. Bepaalde "dromen" uit het ontwerp lastenboek konden dan nog geschrapt.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 03 apr 2014, 10:54
door pietmol
b-loc schreef:
Hierbij heeft de NMBS beslist dat Alstom, Bombardier, Siemens en Staddler een offerte mogen indienen.
allez, bestelling bij 2 verschillende leveranciers, en alle 4 gelukkig:
Siemens + Stadler: 3-ledige motorstellen die koppelbaar zijn met Desiro
Bombardier + Alstom: 4 & 6 -ledige motorstellen 200 km/u & koppelbaar met GF M6/T18
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 03 apr 2014, 11:03
door overweg13
pietmol schreef:
Siemens + Stadler: 3-ledige motorstellen die koppelbaar zijn met Desiro
Nee, bedankt.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 03 apr 2014, 11:05
door Shrek
pietmol schreef:b-loc schreef:
Hierbij heeft de NMBS beslist dat Alstom, Bombardier, Siemens en Staddler een offerte mogen indienen.
allez, bestelling bij 2 verschillende leveranciers, en alle 4 gelukkig:
Siemens + Stadler: 3-ledige motorstellen die koppelbaar zijn met Desiro
Bombardier + Alstom: 4 & 6 -ledige motorstellen 200 km/u & koppelbaar met GF M6/T18
Zon zottigheden gaan ze hopelijk niet doen...
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Geplaatst: 03 apr 2014, 13:50
door pietmol
Shrek schreef:pietmol schreef:b-loc schreef:
Hierbij heeft de NMBS beslist dat Alstom, Bombardier, Siemens en Staddler een offerte mogen indienen.
allez, bestelling bij 2 verschillende leveranciers, en alle 4 gelukkig:
Siemens + Stadler: 3-ledige motorstellen die koppelbaar zijn met Desiro
Bombardier + Alstom: 4 & 6 -ledige motorstellen 200 km/u & koppelbaar met GF M6/T18
Zon zottigheden gaan ze hopelijk niet doen...
zottigheden???
het gaat over een zeer grote bestelling met het equivalent van 1000 rijtuigen.
Alles bestellen bij 1 leverancier levert NMBS geen enkel voordeel op tov de bestelling op te splitsen en ze te plaatsen bij 2 leveranciers,
immers om een bestelling van 1000 rijtuig equivalenten aan te kunnen (en ook de andere klanten te kunnen blijven bedienen) moet een leverancier te veel extra kosten maken, zodat hij geen extra kortingen zal geven...
Macro-economisch zou het plaatsen van de bestelling bij 1 leverancier voor de Belgische industrie op termijn zeer nefast kunnen zijn.
ter verduidelijking:
Stel je plaatst de gehele bestelling bij 1 leverancier.
scenario 1: de leverancier huurt bij de "collega's " productiecapaciteit af (=extra kost, dus geen extra korting voor NMBS);
scenario 2: alles in eigen huis fabriceren:
scenario 2A: hij moet gigantisch investeren in extra capaciteit (in een lage loon EU land) waardoor er na het afwerken van de bestelling overcapaciteit is en hij de duurste entiteit van zijn groep dicht doet;
scenario 2B: hij gaat mogelijke bestellingen van andere bedrijven moeten weigeren, waardoor hij na die grote bestelling alle klanten kwijt is (Cfr werkspoor).