Re: Dienstregeling december 2017
Geplaatst: 03 aug 2017, 11:12
45xx rijdt nu wel door naar Essen i.p.v. 33xx.
Waar vind ik recente beheersovereenkomsten? Als ik Google vind ik enkel beheersovereenkomsten van 2008 tot 2012, maar niet van later.rvdborgt schreef:Die staan in het beheerscontract. Maar die zijn niet echt veeleisend. Maar als je puntje vindt waarbij de NMBS zich niet aan de vereisten houdt, dan wordt dat wel snel gerepareerd.ToMiKoN schreef:Bestaan er eigenlijk afspraken of wetten waaraan de NMBS zich moet houden voor vroege en late treinen?
Groetjes.
Rian
Het beheerscontract is van 2008 en er zijn sindsdiens 4 bijvoegsels geweest. Zie ook:ToMiKoN schreef:Waar vind ik recente beheersovereenkomsten? Als ik Google vind ik enkel beheersovereenkomsten van 2008 tot 2012, maar niet van later.rvdborgt schreef:Die staan in het beheerscontract. Maar die zijn niet echt veeleisend. Maar als je puntje vindt waarbij de NMBS zich niet aan de vereisten houdt, dan wordt dat wel snel gerepareerd.ToMiKoN schreef:Bestaan er eigenlijk afspraken of wetten waaraan de NMBS zich moet houden voor vroege en late treinen?
Ik heb de precieze dienstregeling niet gedetailleerd bekeken, maar zou dat niet juist een gevolg zijn van de frequentieverhoging van de stopper? Met elk halfuur een stopper, heel wat goederenverkeer op de lijn en het feit dat die IC in een vaste cadans rijdt met andere treinen op Antwerpen - Brussel (- Charleroi) zal de mogelijkheden wellicht sterk beperken.BlackEagle schreef:P.S.: volgens de nieuwe routeplanner zou de IC 45xx ook aanzienlijk vertraagd worden tussen Antwerpen en Essen tov. de huidige dienstregeling: slechts twee minuten sneller (33min vs. 35min) dan de stoptrein, terwijl het verschil nu acht (!) minuten is (30min vs. 38min).
Die vaste cadans zal waarschijnlijk niet veel uitmaken: een snellere dienstregeling zou dan gewoon betekenen dat er extra keertijd is in Essen, of mogelijk genoeg om hem door te trekken tot Roosendaal (mocht er geschikt materiaal zijn...). Nu zal de keertijd wel aanzienlijk toenemen (38min vs. 14min nu), wat wel nodig is want de IC is wel vertragingsgevoelig...Steve schreef: Ik heb de precieze dienstregeling niet gedetailleerd bekeken, maar zou dat niet juist een gevolg zijn van de frequentieverhoging van de stopper? Met elk halfuur een stopper, heel wat goederenverkeer op de lijn en het feit dat die IC in een vaste cadans rijdt met andere treinen op Antwerpen - Brussel (- Charleroi) zal de mogelijkheden wellicht sterk beperken.
Als je kijkt naar de reizigersaantallen liggen die toch wel vrij dicht bij elkaar: de IC-stations liggen tussen de 778 (Ekeren) en de 1039 (Kapellen), terwijl die van de L-stations tussen de 58 (Noorderdokken) en de 189 (Wildert) liggen (cijfers van 2015). Geen enkel station op lijn 12 heeft een reizigersaantal in de range 189 - 778. Twee heel erg duidelijke clusters dus. Bovendien zijn er in de grotere stations wel wat pendelaars naar Brussel die gebaat zijn met de rechtstreekse trein.Fundamenteler zou je je de vraag kunnen stellen of die IC echt nog zo vaak moet stoppen op lijn 12 als de stoptrein voortaan om het halfuur rijdt... je zou kunnen overwegen om enkel nog in Kapellen en Essen te stoppen, al zal dat politiek ongetwijfeld gevoelig liggen. In een ideale wereld zou de IC rechtstreeks rijden tussen Antwerpen en Roosendaal, maar dat zal wel helemaal een utopie zijn.
Het klopt dat ze vrij dicht bij elkaar liggen, maar geen ervan heeft volgens mij echt het aantal reizigers dat (in een rationeel bekeken situatie) een IC "rechtvaardigt" als er al elk halfuur een stoptrein is die bovendien ook vrij goede aansluitingen biedt. Er zijn in het land (en zéker in het nabije buitenland) pakken stations die nog een stuk meer reizigers hebben maar desalniettemin twee treinen per uur hebben en een doorrijdende IC.BlackEagle schreef:Als je kijkt naar de reizigersaantallen liggen die toch wel vrij dicht bij elkaar: de IC-stations liggen tussen de 778 (Ekeren) en de 1039 (Kapellen), terwijl die van de L-stations tussen de 58 (Noorderdokken) en de 189 (Wildert) liggen (cijfers van 2015). Geen enkel station op lijn 12 heeft een reizigersaantal in de range 189 - 778. Twee heel erg duidelijke clusters dus. Bovendien zijn er in de grotere stations wel wat pendelaars naar Brussel die gebaat zijn met de rechtstreekse trein.Fundamenteler zou je je de vraag kunnen stellen of die IC echt nog zo vaak moet stoppen op lijn 12 als de stoptrein voortaan om het halfuur rijdt... je zou kunnen overwegen om enkel nog in Kapellen en Essen te stoppen, al zal dat politiek ongetwijfeld gevoelig liggen. In een ideale wereld zou de IC rechtstreeks rijden tussen Antwerpen en Roosendaal, maar dat zal wel helemaal een utopie zijn.
De IC op lijn 12 is eerder 'semi-direct' of 'IR' te noemen, maar die categorieën hebben we in België niet meer. Het is een typisch voorbeeld van een IC die rond Brussel wel een volwaardige IC is maar aan de uiteinden een lokaler karakter krijgt.Steve schreef:Het klopt dat ze vrij dicht bij elkaar liggen, maar geen ervan heeft volgens mij echt het aantal reizigers dat (in een rationeel bekeken situatie) een IC "rechtvaardigt" als er al elk halfuur een stoptrein is die bovendien ook vrij goede aansluitingen biedt. Er zijn in het land (en zéker in het nabije buitenland) pakken stations die nog een stuk meer reizigers hebben maar desalniettemin twee treinen per uur hebben en een doorrijdende IC.