Pagina 25 van 36
Re: Klassieke treinen Aken-België
Geplaatst: 02 apr 2023, 19:51
door Shrek
desirootje schreef: ↑02 apr 2023, 19:15
De HLE17 zou 15 kV AC omzetten naar 1kV DC (denk ik, ik kan fout zijn) de spanning doet er niet toe, het is geen 1.5kV of 3kV. De huidige M7's kunnen enkel overweg met voeding van 1.5 of 3 kV, 25 kV AC wordt omgezet naar 1.5 kV DC, vandaar dat ze ook op de HSL's en naar Luxemburg ingezet kunnen worden. De M7's moeten voor zover ik het begrijp aangepast worden om getrokken te kunnen worden door een locomotief die onder 15 kV AC rijdt.
Het is geen DC, maar AC op 16,7Hz. Maar voor de rest klopt de uitleg wel, M7 kunnen hier niet op werken.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Geplaatst: 02 apr 2023, 19:52
door trainlovertje
desirootje schreef: ↑02 apr 2023, 19:15
De HLE17 zou 15 kV AC omzetten naar 1kV DC (denk ik, ik kan fout zijn) de spanning doet er niet toe, het is geen 1.5kV of 3kV. De huidige M7's kunnen enkel overweg met voeding van 1.5 of 3 kV, 25 kV AC wordt omgezet naar 1.5 kV DC, vandaar dat ze ook op de HSL's en naar Luxemburg ingezet kunnen worden. De M7's moeten voor zover ik het begrijp aangepast worden om getrokken te kunnen worden door een locomotief die onder 15 kV AC rijdt.
Ik verwacht dat we oftewel een pendeltrein krijgen, Luik-Aachen, later Keulen met I11'en en dan in 2040 bestellen we de M8 of dubbeldeks EMU's die dan de route kunnen doen, als vervangen van de M6 en de I11. Oftewel krijgen we niets tot en met de bestelling van de M8. Ik denk dat het een beetje laat is om nog zulke grondige wijzigingen aan te brengen aan de M7's...
De exacte spanning/stroomdetails wat betreft communicatie tussen rijtuigen en locomotieven ken ik niet, maar het zou me verbazen moesten er geen geschikte combinaties mogelijk zijn om met de huidige rijtuigenvloot de HLE 17 richting Duitsland te zenden. De I11-rijtuigen misschien?
Re: Klassieke treinen Aken-België
Geplaatst: 02 apr 2023, 19:53
door Shrek
trainlovertje schreef: ↑02 apr 2023, 18:51
DB Netz inderdaad niet, go.rheinland wel.
En gaan die materieel aankopen dat in België kan rijden op klassieke lijnen en HSL?
Re: Klassieke treinen Aken-België
Geplaatst: 02 apr 2023, 19:54
door Shrek
trainlovertje schreef: ↑02 apr 2023, 19:52
De exacte spanning/stroomdetails wat betreft communicatie tussen rijtuigen en locomotieven ken ik niet, maar het zou me verbazen moesten er geen geschikte combinaties mogelijk zijn om met de huidige rijtuigenvloot de HLE 17 richting Duitsland te zenden. De I11-rijtuigen misschien?
Ja HLE17+I11 kan. Maar die heeft een te lage capaciteit om verder te rijden als IC naar Oostende of Kortrijk. Daardoor spreek je meteen over een extra trein die voor overaanbod zorgt.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Geplaatst: 02 apr 2023, 20:14
door trainlovertje
Shrek schreef: ↑02 apr 2023, 19:54
Ja HLE17+I11 kan. Maar die heeft een te lage capaciteit om verder te rijden als IC naar Oostende of Kortrijk. Daardoor spreek je meteen over een extra trein die voor overaanbod zorgt.
Kortrijk - Welkenraedt rijdt al jaren met I11 (+ één enkele M6 voor de fietsers.) Daar lijkt ook niet echt verandering in te komen.
Shrek schreef:
trainlovertje schreef: ↑02 apr 2023, 18:51
DB Netz inderdaad niet, go.rheinland wel.
En gaan die materieel aankopen dat in België kan rijden op klassieke lijnen en HSL?
Waarom zouden ze dat doen? Zij volgen de Belgische situatie immers ook op en zien een evolutie richting 'IC-treinen naar Duitsland proberen sturen'.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Geplaatst: 02 apr 2023, 21:22
door Shrek
trainlovertje schreef: ↑02 apr 2023, 20:14
Kortrijk - Welkenraedt rijdt al jaren met I11 (+ één enkele M6 voor de fietsers.) Daar lijkt ook niet echt verandering in te komen.
Misschien moet je toch eens beter kijken dan
Waarom zouden ze dat doen? Zij volgen de Belgische situatie immers ook op en zien een evolutie richting 'IC-treinen naar Duitsland proberen sturen'.
Die evolutie is er net niet
Edit: de enige evolutie die ik zie zijn de nieuwe ICE's die mogelijk de frequentie op Brussel-Frankfurt verder verhogen. Dat op zich kan natuurlijk een reden zijn om geen IC's in te willen leggen.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Geplaatst: 03 apr 2023, 08:56
door ovspotter_be
Shrek schreef: ↑02 apr 2023, 21:22
de enige evolutie die ik zie zijn de nieuwe ICE's die mogelijk de frequentie op Brussel-Frankfurt verder verhogen. Dat op zich kan natuurlijk een reden zijn om geen IC's in te willen leggen.
Een uursdienst op de ICE zou mooi zijn, maar ik vrees niet dat dat snel zal gebeuren.
En deels bestaat dit ook al tussen Brussel en Köln met de Thalys richting het Ruhrgebiet.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 11 aug 2023, 15:30
door Steve
En specifieker (want intussen is het antwoord gekomen met het bekendmaken van de details van de nieuwe dienstregeling): het wordt voorlopig HLE 18 + I11, die een nieuwe S-trein Luik-Guillemins - Aachen zal verzorgen. De S uit Spa wordt op hetzelfde moment beperkt tot Verviers-Centraal.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 16 aug 2023, 14:40
door jotie
Enig idee uit hoeveel rijtuigen die nieuwe combinatie zal krijgen? Een A en een B-rijtuig, of toch net ietsje meer? De situatie met één enkele AM66 vandaag is echt schrijnend op sommige momenten.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 16 aug 2023, 14:56
door 260689
jotie schreef: ↑16 aug 2023, 14:40
Enig idee uit hoeveel rijtuigen die nieuwe combinatie zal krijgen? Een A en een B-rijtuig, of toch net ietsje meer? De situatie met één enkele AM66 vandaag is echt schrijnend op sommige momenten.
Tegenwoordig zijn er voldoende I11 rijtuigen om deze dienst met 6 rijtuigen te kunnen uitvoeren.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 16 aug 2023, 15:56
door Steven
Ik dacht dat ze deze gewoon met 3 of 4 rijtuigen ging verzekeren (3 is de minimum voor de reglementering anders voldoet hij niet aan bepaalde remvoorwaarden en moet je hem beschouwen als een losse locomotief en is het max 100 km/u)
Re: Klassieke treinen Aken-België
Geplaatst: 16 aug 2023, 16:09
door Shrek
De perrons in Luik-St Lambert zijn vrij kort. Langer dan 5 rijtuigen gaat daar niet passen.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Geplaatst: 16 aug 2023, 16:22
door DDietzen
Wat is daar ineens gebeurd? De laatste keer dat ik de perronlengtes uit de bijlagen van de netverklaring noteerde (een paar maanden geleden) was de kortste nuttige lengte nog 222 meter
Ik bied in elk geval Hergenrath met 129 meter perron. Dat geeft een maximum van 4 rijtuigen, of heel misschien 5 als je de locomotief en een deel van een rijtuig (de stuurstand met bagageruimte?) buiten het perron laat steken. Wel goed mikken dan
Wat ik hier ergens op het forum eerder las als samenstelling was BDx+B+B+A+loc, dus 4 rijtuigen.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Geplaatst: 16 aug 2023, 16:38
door 260689
DDietzen schreef: ↑16 aug 2023, 16:22
Wat is daar ineens gebeurd? De laatste keer dat ik de perronlengtes uit de bijlagen van de netverklaring noteerde (een paar maanden geleden) was de kortste nuttige lengte nog 222 meter
Ik bied in elk geval Hergenrath met 129 meter perron. Dat geeft een maximum van 4 rijtuigen, of heel misschien 5 als je de locomotief en een deel van een rijtuig (de stuurstand met bagageruimte?) buiten het perron laat steken. Wel goed mikken dan
Wat ik hier ergens op het forum eerder las als samenstelling was BDx+B+B+A+loc, dus 4 rijtuigen.
Verlopig zijn de stuurrijtuigen I11 nog niet geschikt voor DB netz. Dus het zal kop/staart een 18 worden.
Re: Klassieke treinen Aken-België
Geplaatst: 16 aug 2023, 16:41
door Steve
En hoe doet pakweg de IC Luik - Namen - Brussel het dan in Saint-Lambert, als je weet dat veel treinen daar wel 10 rijtuigen tellen?