spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Is het mogelijk dat die Diabolo-toeslag ooit afgeschaft zal worden, want men kan toch niet eeuwig die toeslag vragen aan de pendelaars naar de luchthaven.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Infrabel is gedurende 35 jaar, te rekenen vanaf volgende maand, die Diabolo-toeslag verschuldigd aan de eigenaars van de tunnel: nv Northern Diabolo. Daarna gaat de tunnel over in handen van de Belgische spoorwegen, en zal naar alle waarschijnlijkheid de toeslag worden afgeschaft. Tenzij er al eerder een akkoord wordt gevonden, en Northern Diabolo akkoord gaat met een of andere compensatie.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
De staat zou het geheel ook kunnen uitkopen, moest daar geld voor zijn, dan is de toeslag ook meteen weg.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Dat kan, maar als het een groot succes wordt, denk je dat Northern Diabolo zo maar voetstoots de boel zullen verkopen voor het algemeen goed? Zij hebben erin geïnvesteerd omdat het opbrengt, vergeet dat niet. Dat kan dan nog een zeer gepeperde rekening worden in de vorm van compensaties en contractverbrekingen.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Toch even verduidelijken, want echt leesbaar is dat niet.hle2127 schreef:hij heeft in het ECTS rijtuig gezeten in de 08002
Hij heeft in het ETCS test-motorrijtuig van Infrabel en MR 08002 van de NMBS gezeten.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Dank voor de info hle2127 wist niet dat infrabel een nieuwe meetmotorwagen voor het ETCS-systeem en TBL1+ te testen had aangeschaft, zie ook het topic http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=17&t=9880 blijkaar is het 2de stel dus ook al geleverd.nahoj schreef:Toch even verduidelijken, want echt leesbaar is dat niet.hle2127 schreef:hij heeft in het ECTS rijtuig gezeten in de 08002
Hij heeft in het ETCS test-motorrijtuig van Infrabel en MR 08002 van de NMBS gezeten.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Men zal die toeslag wel behouden. Misschien wél de term afschaffen maar ik moet nog de eerste prijsverlaging na zo een lange tijd zien, zeker in tijden van inflatie.groentje schreef:Infrabel is gedurende 35 jaar, te rekenen vanaf volgende maand, die Diabolo-toeslag verschuldigd aan de eigenaars van de tunnel: nv Northern Diabolo. Daarna gaat de tunnel over in handen van de Belgische spoorwegen, en zal naar alle waarschijnlijkheid de toeslag worden afgeschaft.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Dus gaan ze de M6 eindelijk ook overdag inzetten en niet louter P-treinsgewijs voor een enkele rit tijdens de spits.. wat ook niet meer dan logisch zou zijn, aangezien het vanuit Mechelen inderdaad allemaal perfect op elkaar aansluit (in tegenstelling tot Landen). Goede evolutie!Matjas__ schreef:Merijn, met het in dienst nemen van de diabolo verbinding zijn de diensten in o.a. De Panne grondig gewijzigd. De belangerijkste veranderingen ivm het materieel zijn de volgende:Merijn schreef:Mijn excuses, ik had dit al eens gevraagd, maar de vraag is een beetje in de vergetelheid geraakt. Met dat de IR-I vanaf 10 juni van/naar Mechelen zal rijden, zal er ook ander materieel gebruikt worden?
Merijn
- 3605 als MUX naar Mechelen (met koppeling te Gent St Pieters), wordt terug ontkoppeld te Mechelen en keert als 1 stam terug naar De Panne als 3631. Deze trein vertrekt 's middags terug vanuit De Panne als 3613 naar Mechelen om daar opnieuw te koppelen en als dubbele stam terug te keren als 3639 naar Gent St Pieters, terug ontkoppeld en als 1 stam verder naar De Panne.
- 3606 als MUX naar Mechelen (met koppeling te Gent St Pieters), wordt terug ontkoppeld te Mechelen en keert als 1 stam terug naar De Panne als 3632. Deze trein vertrekt 's middags terug vanuit De Panne als 3612 naar Mechelen om daar opnieuw te koppelen en als dubbele stam terug te keren als 3638 naar Gent St Pieters, terug ontkoppeld en als 1 stam verder naar De Panne.
Op te merken valt, in verband met de samenstelling, dat deze treinen zouden rijden met 9 M6 rijtuigen ipv de gebruikelijke 10! Dit omdat de afstanden tussen de seinen te Mechelen (men kan maar op 4 sporen ontvangen worden van de L.25N, spoor 7,8,9 en 10) te kort is om de trein aan het perron te brengen. Er is slecht 1 meter speling om te ontkoppelen, en daarvoor dient de bestuurder tot tegen het sein te rijden met 10 rijtuigen. Dus 1 stam van de 2, die van Poperinge/Kortijk of die van De Panne zou rijden met 4 rijtuigen en de ander met 5.
Groeten Matjas.
Zijn er nog wijzigingen, nota bene qua MS80 of MS96? De nieuwe M6-ritten overdag werden tot nu toe door MS96 gedaan dacht ik, enige kans dat die doorschuiven en nog een paar extra MS80-treinparen eruit schoppen?
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Het afgekoppelde deel te Mechelen wordt uitgeweken naar Schaarbeek Groep R. Deze ledige rit gaat via Brussel Nationale Luchthaven, via L.36 naar station Schaarbeek, frontverandering, naar Groep G, frontverandering en daarna groep R binnen.dentheo schreef:Wat doet men met het afgekoppelde deel ? De hooggelegen sporen zijn niet zo direkt verbonden aan wijksporen volgens mij ???Matjas__ schreef: Er is slecht 1 meter speling om te ontkoppelen, en daarvoor dient de bestuurder tot tegen het sein te rijden met 10 rijtuigen. Dus 1 stam van de 2, die van Poperinge/Kortijk of die van De Panne zou rijden met 4 rijtuigen en de ander met 5.
Groeten Matjas.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
3627 is ng steeds met 1 MS96, die gekoppeld wordt in De Panne met een 2e stel om opnieuw te vertrekken als 3608 (behalve maandag, komt reeds toe met 2 stellen). 3628 is normaal nog steeds voorzien van 1 MS80 en 3629 naar mijn weten nog steeds met 1 MS96. Dus normaal gezien geen grote verrassingen voorlopigMerijn schreef:Hoi Matjas,
Dank je voor je bericht! Ik vroeg me nog enkel af welk materieel zou gebruikt worden voor de eerste trein van Mechelen naar De Panne (treinen 3628 & 3629). Zullen dit ook MS80 of MS96 zijn, of krijgen we een "verrassing" (zoals MS75 of zo...)
Groetjes

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Graag zou ik even een fout rechtzetten; vandaag (vr 08/06) was de 3639 van Landen naar De Panne reeds klaargemaakt voor de nieuwe beurtregeling; elke stam was voorzien van 4 rijtuigen, dus 8 in totaal ipv de voorgestelde 9 (idem 3638). Viel op te merken dat deze stam zéér grondig gereinigd was te Hasselt; zijkanten EN fronten waren vrij van enig vuil, wat niet veel voorkomt. Met een schone lei de beurtregeling beginnen? De eerste ritten door het diabolo-project vuilvrij verzekeren? Mooie foto's langs de nieuwe lijn? Wie weet...kika schreef:Dat is een prachtig voorbeeld om als antwoord te dienen wanneer iemand vraagt waarom xyz niet met materieel abc van die of die lengte wordt gereden: het is niet eenvoudig om bruikbare samenstellingen en omlopen op te stellen.Matjas__ schreef:Op te merken valt, in verband met de samenstelling, dat deze treinen zouden rijden met 9 M6 rijtuigen ipv de gebruikelijke 10! Dit omdat de afstanden tussen de seinen te Mechelen (men kan maar op 4 sporen ontvangen worden van de L.25N, spoor 7,8,9 en 10) te kort is om de trein aan het perron te brengen. Er is slecht 1 meter speling om te ontkoppelen, en daarvoor dient de bestuurder tot tegen het sein te rijden met 10 rijtuigen. Dus 1 stam van de 2, die van Poperinge/Kortijk of die van De Panne zou rijden met 4 rijtuigen en de ander met 5.

Grtjs Matjas.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Dat lijkt me wel een hele omweg... kan dat niet korter (of korter bij Mechelen uitgeweken?)Matjas__ schreef:
Het afgekoppelde deel te Mechelen wordt uitgeweken naar Schaarbeek Groep R. Deze ledige rit gaat via Brussel Nationale Luchthaven, via L.36 naar station Schaarbeek, frontverandering, naar Groep G, frontverandering en daarna groep R binnen.
Probleem: als men van zuidelijke richting Mechelen binnenrijdt kan men wel van L27 naar L25 (via een enkele jaren geleden aangelegd verbindingsspoor) maar niet omgekeerd. Zoniet kon de trein op de lage sporen ontvangen worden en in Muizen uitgeweken....
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Dat waren de oorspronkelijke plannen om de treinen uit te wijken in Muizen, maar wegens problemen id beurtregeling kon dit niet doorgaan...LHOON schreef:Dat lijkt me wel een hele omweg... kan dat niet korter (of korter bij Mechelen uitgeweken?)Matjas__ schreef:
Het afgekoppelde deel te Mechelen wordt uitgeweken naar Schaarbeek Groep R. Deze ledige rit gaat via Brussel Nationale Luchthaven, via L.36 naar station Schaarbeek, frontverandering, naar Groep G, frontverandering en daarna groep R binnen.
Probleem: als men van zuidelijke richting Mechelen binnenrijdt kan men wel van L27 naar L25 (via een enkele jaren geleden aangelegd verbindingsspoor) maar niet omgekeerd. Zoniet kon de trein op de lage sporen ontvangen worden en in Muizen uitgeweken....
En dit klopt inderdaad, de ledige rit zal gebeuren via Brussel Nationale Luchthaven, via L.36 naar station Schaarbeek, frontverandering, naar Groep G, frontverandering en daarna groep R binnen. Dit omdat o.a. de bestuurders van De Panne enkel het stuk dienen te kennen tussen Mechelen en Brussel Nat. Luchthaven en niet naar Schaarbeek via L.25N. Waarbij eveneens het probleem zich dient; wat als er iets gebeurd in de luchthaven? Persoonlijk ben ik ook meer voor het rechtstreeks te laten rijden via L.25N naar Schaarbeek. Maar naar de toekomst toe zullen de bestuurders (hopelijk) wss eveneens het stuk tussen Mechelen en Schaarbeek aangeleerd krijgen... Maar logica is soms iets verder te zoeken... Grtjs Matjas.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Misschien dom vraagje..
is de zuidelijke tak van de diabolo ook al klaar ? Dus naar Brussel zonder langs de luchthaven ?
is de zuidelijke tak van de diabolo ook al klaar ? Dus naar Brussel zonder langs de luchthaven ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Het zuidelijk deel van L25N, en de verbindingsboog L36C/2, zullen deze reeds worden gebruikt door commerciële diensten?