Pagina 25 van 152

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 jan 2010, 22:40
door AM'er
LHOON schreef:Gisteravond nog de 165 op de CR Louvain-la-Neuve - Brussel

Ziehier een volledig illegale foto van de 1e klasse afdeling, ongeƫvenaard door wat in veel recent materieel voor 1e klasse moet doorgaan...
DSCF6011b.jpg

Als de reeks (AM62-65) grootschalig wordt geschrapt is het definitief gedaan met deze zachte zetels.
Met het verdwijnen van de M2-rijtuigen is deze vorm van eerste klasse al ferm uitgedund. :(

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 14 jan 2010, 14:42
door LHOON
Wat mag de reden zijn dat eerste klasse niet meer is als vroeger?

Op sommige riijtuigen (I11, Deense Neus) valt het mee (brede zetels 2x1), maar op bv. de M6 of 41 is het verschil met tweede miniem.

De oude L-rijtuigen hadden betere zetels in eerste klasse!

Wil men soms anticiperen op een eventuele afschaffing van eerste klasse op de lokale treinen?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 15 jan 2010, 13:21
door Hogersluys
^^Dat zou me niets verwonderen. Sinds de afschaffing van de halveprijskaart is het duidelijk dat de NMBS soms jarenlang naar een beslissing toeloopt.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 20 jan 2010, 19:27
door AM'er
Tot mijn vreugde rijden er weer volop klassiekjes als stoptrein op lijn Gent-Brugge.
Sedert maandag zie ik geen enkele break meer rijden 8)


De oerdegelijke oude rakkers zijn weer van stal gehaald :D

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 20 jan 2010, 20:03
door Presario
Ja inderdaad, zie hier de L Mechelen-Gent (Gent - Brugge wordt met zelfde stellen gereden) ook erg vaak passeren met klassiekjes. Hebben ze dan de klassiekjes weggehaald op de lijn Dendermonde - Simonis en daar de breaks opgezet? Wat steken ze toch uit :P.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 20 jan 2010, 20:19
door Beesty
AM'er schreef:Tot mijn vreugde rijden er weer volop klassiekjes als stoptrein op lijn Gent-Brugge.
Sedert maandag zie ik geen enkele break meer rijden 8)


De oerdegelijke oude rakkers zijn weer van stal gehaald :D
Is een break dan niet beter, voor het vele aanzetten en stoppen, kwestie van een beetje op tijd te rijden..?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 20 jan 2010, 21:03
door AM'er
Klassiekjes kunnen nochtans ook vrij snel optrekken.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 20 jan 2010, 21:30
door HLE 2302
Beesty schreef:
AM'er schreef:Tot mijn vreugde rijden er weer volop klassiekjes als stoptrein op lijn Gent-Brugge.
Sedert maandag zie ik geen enkele break meer rijden 8)


De oerdegelijke oude rakkers zijn weer van stal gehaald :D
Is een break dan niet beter, voor het vele aanzetten en stoppen, kwestie van een beetje op tijd te rijden..?
Lol, klassiekjes trekken toch wel een pak beter op dan Breaks hoor.
Het hangt ook wel van klassiekje tot klassiekje af, maar over het algemeen trekken die ferm goed op. :P

Greetz 2302.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 20 jan 2010, 21:31
door Dietrich
Dacht dat er juist nogal wat Breaks in panne waren gevallen door het winterweer, dus het is mogelijk dat die Breaks daar nu bvb de IC L doen, die heb ik al enkele keren met verminderde samenstelling gezien.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 21 jan 2010, 01:13
door Shrek
HLE 2302 schreef: Lol, klassiekjes trekken toch wel een pak beter op dan Breaks hoor.
Het hangt ook wel van klassiekje tot klassiekje af, maar over het algemeen trekken die ferm goed op. :P
Mijn indruk is toch net andersom hoor :roll:
De dienstregeling van de stoptrein Leuven-Hasselt was vroeger net goed voor de klassiekjes. Sinds men daar met breaks rijdt moeten de treinen in elk station even wachten...
Het is ook logisch dat de breaks veel beter optrekken, ze hebben immers meer vermogen per massa :wink:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 21 jan 2010, 11:11
door Stijn82
Misschien geven de klassiekskes het gevoel van sneller op te trekken, door al dat geschud en geschok ;)

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 21 jan 2010, 19:10
door ronny
AM'er schreef:Tot mijn vreugde rijden er weer volop klassiekjes als stoptrein op lijn Gent-Brugge.
Sedert maandag zie ik geen enkele break meer rijden 8)
De oerdegelijke oude rakkers zijn weer van stal gehaald :D
Vandaag was ook de 1838 IC Antwerpen Oostende met 3 stelletjes, vooraan de 181.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 21 jan 2010, 21:19
door AM'er
Die IC-verbinding werd tijdens de zomer ook geregeld gereden met klassiekjes.
Hopelijk nog een bewijs dat ze niet te snel naar de schroothoop moeten.

In Nederland is het oudste materieel (MAT 64) nog jonger dan de Belgische klassiekjes, maar worden massaal verschroot.
Wetende dat de MAT64 reeds een volledige revisie heeft ondergaan in het interieur.

Onze oudste klassiekjes laten anno 2010 nog steeds de jaren 60 doorsidderen :!:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 21 jan 2010, 22:22
door Presario
Vandaag heb ik hier lang lijn 53 toch wel wat Breaks zien passeren ipv de klassiekjes.

@AM'er, Nederland kan dat doen omdat ze degelijk modern materiaal hebben...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 21 jan 2010, 22:39
door giuseppe
Nou... er staan inmiddels al meer dan 50 SLT stellen klaar, maar die worden nog steeds alleen maar in proefbedrijf ingezet. Het is een beetje zelfde verhaal als HLE18. Trouwens zo'n oud klassiekje is echt duizend keer beter dan een Lint ofzo, ik denk dat je nog terug gaat verlangen op het moment dat de Desiro's gaan rijden.