Shrek schreef:pietmol schreef:LML schreef: De L-trein Antwerpen-Mol wordt dan elektrisch gereden, de IR-trein (of hoe 'm ook genoemd wordt vanaf de nieuwe dienstreg.) Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt blijft diesel (MW41).
Waarom koopt NMBS niet een aantal dual-mode locomotieven (elektricteit + diesel) zoals bv Bombardiers ALP-45DP (dan wel aan gepast aan 3000V, MUX en GF)?
dan zou bv de trein Brussel - Turnhout in Herentals kunnen splitsen en een stuk naar Neerpelt & Hamont (& mss zelfs naar Weert) sturen
Dat zouden enorm zotte kosten zijn. Wat ga je immers doen met die dure locs als Mol-Neerpelt-Hamont over een paar jaar onder de draad hangt?
Zoveel voordeel zou je er ook niet mee doen want de huidige overstap is goed geregeld. Ik gok op een minuutje of 5 winst tegenover de huidige situatie, dat verantwoordt geen aankoop van nieuw materieel...
enorme kosten? idd zo'n loc zou toch al gauw zo'n 8 miljoen dollr kosten (6 miljoen Euro, of zo'n 70% meer dan een HLE-18)
zot? wat is het commerciele potentieel van een directe trein Brussel - Weert?
Wat als Mol-Neerpelt-Hamont over een paar jaar onder de draad hangt?
Tja, ik zie in het Belgische personenvervoer niet veel diensten waar deze locs
optimaal benut zouden kunnen worden.
Mss de IC trein Genk-Gent laten doorrijden naar Oudenaarde en Ronse; of een P-trein Zottegem - Brussel via het dieselspoor in Burst?
men kan natuurlijk die locs doorverkopen...of doorverhuren... (mss aan logistics) of ze leasen ipv te kopen.
Het idee van treinen die "onder de draad" elektrisch rijden en elders op diesel is echter niet zo mal, alleen zullen deze verbindingen eerder met motorstellen dan met een trein met loc gereden worden.
Ik denk bv aan de L-trein Brussel Aalst (gereden met Desiro's) deze zou bv via Erpe Mere en Burst kunnen doorrijden naar Zottegem
wat is daar voor nodig: een elektrisch motorstel dat uitgerust is met een (diesel) "powerpack". Futuristisch? neen want het bestaat en het wordt gebruikt in UK.
zie brochure van Hitachi trein met "powerpack" van MTU
http://www.mtu-online.com/fileadmin/fm- ... ervice.pdf