Pagina 25 van 34
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 01 mar 2014, 00:51
door Synrise
Cipallieter schreef:Ik hoorde vandaag van reizigers dat de werken stil zouden liggen.
Klopt dat?
Kan goed zijn. Ik heb dinsdag nog eens de trein 's middags gepakt en gewoonlijk zijn ze dan aan het werken op een van de sporen.
Toch stond de werktrein in Herentals maar er werd wel enkel gereden over spoor 2 tussen Herentals en Geel.

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 01 mar 2014, 08:29
door The_Knitter
Ik heb op Flickr foto's van donderdag gezien dat de Engema bvl-trein actie was. Incl de arbeiders.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 01 mar 2014, 08:41
door ijzeren rijn 82
in Mol werken ze met de nacht
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 01 mar 2014, 10:50
door Bibke
Soms vertrekt er ook een aannemer die ergens anders dringender werken moet uitvoeren en ligt de werf dan enige tijd stel. Gebeurt zelfs regelmatig.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 02 mar 2014, 09:51
door LML
260689 schreef:stefanic schreef:260689 schreef:Met de nieuwe dienstregeling in december zou de IC verbinding Antwerpen - Mol met desiros gereden worden.
Had inderdaad geweest, als de draad er had gehangen (MET stroom op)...
Bedoelde wel dienstregeling van 2015.
De L-trein Antwerpen-Mol wordt dan elektrisch gereden, de IR-trein (of hoe 'm ook genoemd wordt vanaf de nieuwe dienstreg.) Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt blijft diesel (MW41).
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 03 mar 2014, 21:02
door Dieselfreak
Als ik het goed begrijp, is lijn 122 nu de laatste volledig dubbelsporige diesellijn in België. Alle overige draadloze lijnen (Mol - Neerpelt, Mol - Hasselt, lijnen 58, 82, 86 en 132), zijn enkelsporig, al hebben 58, 86 en 132 nog kleine stukjes dubbelspoor.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 03 mar 2014, 22:22
door Bibke
Dieselfreak schreef:Als ik het goed begrijp, is lijn 122 nu de laatste volledig dubbelsporige diesellijn in België. Alle overige draadloze lijnen (Mol - Neerpelt, Mol - Hasselt, lijnen 58, 82, 86 en 132), zijn enkelsporig, al hebben 58, 86 en 132 nog kleine stukjes dubbelspoor.
Lijn 15 heeft tussen Mol en Hasselt ook nog stukken dubbelsporig.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 03 mar 2014, 22:32
door Paul
Dieselfreak schreef:Als ik het goed begrijp, is lijn 122 nu de laatste volledig dubbelsporige diesellijn in België. Alle overige draadloze lijnen (Mol - Neerpelt, Mol - Hasselt, lijnen 58, 82, 86 en 132), zijn enkelsporig, al hebben 58, 86 en 132 nog kleine stukjes dubbelspoor.
Lijn 132 is dubbelspoor van Charleroi tot Walcourt (19 km).
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 04 mar 2014, 11:29
door pietmol
LML schreef: De L-trein Antwerpen-Mol wordt dan elektrisch gereden, de IR-trein (of hoe 'm ook genoemd wordt vanaf de nieuwe dienstreg.) Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt blijft diesel (MW41).
Waarom koopt NMBS niet een aantal dual-mode locomotieven (elektricteit + diesel) zoals bv Bombardiers ALP-45DP (dan wel aan gepast aan 3000V, MUX en GF)?
dan zou bv de trein Brussel - Turnhout in Herentals kunnen splitsen en een stuk naar Neerpelt & Hamont (& mss zelfs naar Weert) sturen
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 04 mar 2014, 11:36
door Shrek
pietmol schreef:LML schreef: De L-trein Antwerpen-Mol wordt dan elektrisch gereden, de IR-trein (of hoe 'm ook genoemd wordt vanaf de nieuwe dienstreg.) Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt blijft diesel (MW41).
Waarom koopt NMBS niet een aantal dual-mode locomotieven (elektricteit + diesel) zoals bv Bombardiers ALP-45DP (dan wel aan gepast aan 3000V, MUX en GF)?
dan zou bv de trein Brussel - Turnhout in Herentals kunnen splitsen en een stuk naar Neerpelt & Hamont (& mss zelfs naar Weert) sturen
Dat zouden enorm zotte kosten zijn. Wat ga je immers doen met die dure locs als Mol-Neerpelt-Hamont over een paar jaar onder de draad hangt?
Zoveel voordeel zou je er ook niet mee doen want de huidige overstap is goed geregeld. Ik gok op een minuutje of 5 winst tegenover de huidige situatie, dat verantwoordt geen aankoop van nieuw materieel...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 04 mar 2014, 22:30
door LML
Bibke schreef:Dieselfreak schreef:Als ik het goed begrijp, is lijn 122 nu de laatste volledig dubbelsporige diesellijn in België. Alle overige draadloze lijnen (Mol - Neerpelt, Mol - Hasselt, lijnen 58, 82, 86 en 132), zijn enkelsporig, al hebben 58, 86 en 132 nog kleine stukjes dubbelspoor.
Lijn 15 heeft tussen Mol en Hasselt ook nog stukken dubbelsporig.
In Leopoldsburg en tussen Beringen-Mijn en Zolder om precies te zijn...

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 04 mar 2014, 22:33
door Cipallieter
Volgens heel recente berichten op een facebookpagina (
https://www.facebook.com/Elektrificatie ... ol?fref=ts)
is men begonnen met het ophangen van de bovenleiding van Geel naar Herentals.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 10:42
door bobby
Shrek schreef:pietmol schreef:LML schreef: De L-trein Antwerpen-Mol wordt dan elektrisch gereden, de IR-trein (of hoe 'm ook genoemd wordt vanaf de nieuwe dienstreg.) Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt blijft diesel (MW41).
Waarom koopt NMBS niet een aantal dual-mode locomotieven (elektricteit + diesel) zoals bv Bombardiers ALP-45DP (dan wel aan gepast aan 3000V, MUX en GF)?
dan zou bv de trein Brussel - Turnhout in Herentals kunnen splitsen en een stuk naar Neerpelt & Hamont (& mss zelfs naar Weert) sturen
Dat zouden enorm zotte kosten zijn. Wat ga je immers doen met die dure locs als Mol-Neerpelt-Hamont over een paar jaar onder de draad hangt?
Zoveel voordeel zou je er ook niet mee doen want de huidige overstap is goed geregeld. Ik gok op een minuutje of 5 winst tegenover de huidige situatie, dat verantwoordt geen aankoop van nieuw materieel...
enorme kosten? idd zo'n loc zou toch al gauw zo'n 8 miljoen dollr kosten (6 miljoen Euro, of zo'n 70% meer dan een HLE-18)
zot? wat is het commerciele potentieel van een directe trein Brussel - Weert?
Wat als Mol-Neerpelt-Hamont over een paar jaar onder de draad hangt?
Tja, ik zie in het Belgische personenvervoer niet veel diensten waar deze locs
optimaal benut zouden kunnen worden.
Mss de IC trein Genk-Gent laten doorrijden naar Oudenaarde en Ronse; of een P-trein Zottegem - Brussel via het dieselspoor in Burst?
men kan natuurlijk die locs doorverkopen...of doorverhuren... (mss aan logistics) of ze leasen ipv te kopen.
Het idee van treinen die "onder de draad" elektrisch rijden en elders op diesel is echter niet zo mal, alleen zullen deze verbindingen eerder met motorstellen dan met een trein met loc gereden worden.
Ik denk bv aan de L-trein Brussel Aalst (gereden met Desiro's) deze zou bv via Erpe Mere en Burst kunnen doorrijden naar Zottegem
wat is daar voor nodig: een elektrisch motorstel dat uitgerust is met een (diesel) "powerpack". Futuristisch? neen want het bestaat en het wordt gebruikt in UK.
zie brochure van Hitachi trein met "powerpack" van MTU
http://www.mtu-online.com/fileadmin/fm- ... ervice.pdf
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 10:52
door Shrek
Het idee van dual-mode is inderdaad niet zo gek in landen met een spoornet waar verschillende hoofdlijnen niet geëlektrificeerd zijn.
In België is dat niet het geval, op Herentals-Hamont na (maar daar wordt aan gewerkt) zijn het alleen secundaire lijntjes die geen bovenleiding hebben. Voor die lijntjes is een rechtstreekse verbinding met Brussel helemaal niet nodig. Dus laat die dual-mode maar zo.
Belangrijker is dat men bij de bestelling van de M7 zorgt dat (een deel van) deze treinen naar Nederland kunnen rijden. Infrabel zal dan wel zorgen voor een wasdraad tot aan de grens in Hamont.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 11:01
door bobby
Shrek schreef:
Belangrijker is dat men bij de bestelling van de M7 zorgt dat (een deel van) deze treinen naar Nederland kunnen rijden. Infrabel zal dan wel zorgen voor een wasdraad tot aan de grens in Hamont.
volledig mee eens
Shrek schreef:Het idee van dual-mode is inderdaad niet zo gek in landen met een spoornet waar verschillende hoofdlijnen niet geëlektrificeerd zijn.
In België is dat niet het geval, op Herentals-Hamont na (maar daar wordt aan gewerkt) zijn het alleen secundaire lijntjes die geen bovenleiding hebben. .
de trein Antwerpen Mol Neerpelt wordt vandaag in mol wel gesplitst. Als men dezelfde dienst wil behouden eens Mol Neerpelt Hamont "onder de draad" hangt, dan moet toch een dual-mode motorstel hebben voor het gedeelte dat naar Hasselt gaat.
Shrek schreef: Voor die lijntjes is een rechtstreekse verbinding met Brussel helemaal niet nodig.
Is het niet net de bedoeling van het GEN om zoveel mogelijk mensen met de trein naar Brussel te brengen? wel dan mag de spoorwegmaatschappij ook eens in functie van die mensen denken. Als de mensen die tussen Burst en Aalst wonen eerst met de trein of auto naar Burst of Aalst moeten om daar de trein naar Brussel te nemen, dan zullen er velen gewoon met de auto blijven rijden...
Trouwens gezien de ligging (vlakbij de uitrit van E40) zou men van het station van Erpe-Mere een ideaal hub-station voor Brussel kunnen maken...