NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
wbrm

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door wbrm »

Maar waarom moeten er zoveel verschillende kaartjes zijn? Kan niet de helft gewoon weg? Is het die halve euro waard om in een lange rij te gaan staan?
Als het aan mij lag:
- Biljetten
- Passen (Go, Rail, Key card)
- Abbo's
- Sociaal tarief (alle rommel van apparte kaartjes in dit tarief)
Alles kan je dan kopen via de (nieuwe) automaat of online. De moederkaart van de abbo's koop je aan het loket van een (groot) station, daar staan dan enkel nog bij mensen die info nodig hebben.
Trammist

Bericht door Trammist »

Waarom moet er hier zo uitvoerig gediscussieerd worden over zulk iets simpel?

Probleemstelling: Jeroen klaagt over een tekort aan automaten tout court, én het feit dat de weinige aanwezige automaten gedurig kapot staan en àls ze toch werken een miserie zijn om te bedienen. Iedereen moet naar het loket, waar het ondanks vier operationele balies ellendig traag vooruitgaat wegens de verscheidenheid aan verrichtingen en inlichtingen.

Oplossing: plaats meer - moderne én gebruiksvriendelijke - automaten, en behoudt de capaciteit der loketten in grote stations als Brussel-Zuid. De NMBS kan makkelijk 20 tot 30 (of zelfs nog meer) automaten laten plaatsen, maar onmogelijk 20 loketten installeren én bemannen. Reizigers die weten wat ze moeten hebben moeten maar aan de automaat gaan, ook al vinden ze een kaartje kopen aan het loket 'gezelliger'. De persoonlijke bediening van de loketten kan zo voorbehouden worden voor de formaliteiten waar die voor nodig is.
odul

Bericht door odul »

wbrm schreef:Maar waarom moeten er zoveel verschillende kaartjes zijn?
Ik denk dat de NMBS zo veel mogelijk de individuele klant wil benaderen door op zijn wensen in te gaan wat betreft de "keuze" van het traject.
Zo heb je nu het summerticket in het najaar is dat het "shopingticket"
Je hebt ook tal van B dagtrips, die gaan van vaste tot tijdelijke.
Dan heb je nog de festivalstickets, de weekendbiljetten, groepsbiljetten,..enz.

Stap dus maar naar die automaat voor een uitstapje als je een dagje wil 'treinen' voor de eerste keer.
odul

Bericht door odul »

Trammist schreef:Waarom moet er hier zo uitvoerig gediscussieerd worden over zulk iets simpel?

Probleemstelling: Jeroen klaagt over een tekort aan automaten tout court, én het feit dat de weinige aanwezige automaten gedurig kapot staan en àls ze toch werken een miserie zijn om te bedienen. Iedereen moet naar het loket, waar het ondanks vier operationele balies ellendig traag vooruitgaat wegens de verscheidenheid aan verrichtingen en inlichtingen.

Oplossing: plaats meer - moderne én gebruiksvriendelijke - automaten, en behoudt de capaciteit der loketten in grote stations als Brussel-Zuid. De NMBS kan makkelijk 20 tot 30 (of zelfs nog meer) automaten laten plaatsen, maar onmogelijk 20 loketten installeren én bemannen. Reizigers die weten wat ze moeten hebben moeten maar aan de automaat gaan, ook al vinden ze een kaartje kopen aan het loket 'gezelliger'. De persoonlijke bediening van de loketten kan zo voorbehouden worden voor de formaliteiten waar die voor nodig is.
Zoals ik reeds schreef, automaten kunnen een zeer efficiënte "versterking" geven naast de loketten.
Maar ik vrees dat men bij de NMBS daar anders zal over denken.
wbrm

Bericht door wbrm »

Trammist schreef:Oplossing: plaats meer - moderne én gebruiksvriendelijke - automaten, en behoudt de capaciteit der loketten in grote stations als Brussel-Zuid.
Maar daar bespaar je geen geld mee...
Of er moeten (extra) kleintjes dicht.
overweg13

Bericht door overweg13 »

wbrm schreef:Maar waarom moeten er zoveel verschillende kaartjes zijn? Kan niet de helft gewoon weg? Is het die halve euro waard om in een lange rij te gaan staan?
Als het aan mij lag:
- Biljetten
- Passen (Go, Rail, Key card)
- Abbo's
- Sociaal tarief (alle rommel van apparte kaartjes in dit tarief)
Alles kan je dan kopen via de (nieuwe) automaat of online. De moederkaart van de abbo's koop je aan het loket van een (groot) station, daar staan dan enkel nog bij mensen die info nodig hebben.
De oplossing ligt eigenlijk voor de hand: tabula rasa. Hou over: standaardbiljet, treinkaart en biljet met klantenkaart (de halveprijskaart van vroeger) die je op elk moment de goedkoopste formule garandeert. Je kan met die kaart differentiëren qua leeftijd, afstand, periode... Dan hoeft niemand zich nog het hoofd te breken over het meest geschikte tarief. Vergelijk het met de Extra! kaart van Colruyt.
Met vriendelijke groet

overweg13
gysev

Bericht door gysev »

overweg13 schreef:De oplossing ligt eigenlijk voor de hand: tabula rasa. Hou over: standaardbiljet, treinkaart en biljet met klantenkaart (de halveprijskaart van vroeger) die je op elk moment de goedkoopste formule garandeert. Je kan met die kaart differentiëren qua leeftijd, afstand, periode... Dan hoeft niemand zich nog het hoofd te breken over het meest geschikte tarief. Vergelijk het met de Extra! kaart van Colruyt.
Ik vrees dat zoiets utopie is, ook al omdat België geen geïsoleerd eiland is. Je hebt nu eenmaal verbindingen naar het buitenland waarvoor andere formules (moeten) bestaan.
gysev

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Ik wil in de eerste plaats niet besparen, ik wil als reiziger snel en zonder 'gedoe' mijn ticket kunnen kopen. Dàt is in de grotere stations met hun loketten en eeuwige wachtrijen gewoonweg niet mogelijk. Daarnaast is de besparing mooi meegenomen, natuurlijk. Iemand die de automaten komt aanvullen of die ploeg van Securail of (waarom niet?) een goedkopere bewakingsfirma zullen volgens mij nooit duurder uitvallen dan al die statutairen moeten onderhouden. Idem dito met die beveiligingsmaatregelen: je schrijft ze af op langere termijn, je kan ze fiscaal inbrengen en ze staken nooit. Tot slot denk ik dat de reiziger meer wakker ligt van de klungelende automaten en dito treinen dan dat mannetje minder in die organisatie...
Die statutairen lijken je echt wel te frustreren hé? Troost je, tegenwoordig worden ook veel contractuelen aangeworven. En wat is er zo erg aan een paar minuten wachten? Buiten enkele grote stations heb je zelden meer dan 3 - 4 reizigers voor je aan het loket. Al eens op een zondagvoormiddag in een bakkerij binnen geweest? Je wacht daar veel langer en daar spreekt niemand van slechte service door statutairen en eist niemand een automaat om een paar minuten sneller te zijn.

Als het allemaal efficiënter moet, leg me dan eens het voordeel uit van de vervanging van één loketbediende per shift door nieuwe gedeeltelijke prestaties bij Securail, onderhoudsploegen ed. Daarmee creëer je nu net meer bureaucratie en nieuwe statutaire postjes. Automaten zijn wat mij betreft enkel noodzakelijk in onbemande stopplaatsen. Dan is er ook geen discussie meer met de treinbegeleiders wanneer je geen ticket hebt en is die begeleider niet meer met zoveel geld onderweg. In zeer drukke stations kunnen ze inderdaad een aanvulling zijn, maar nooit een mirakeloplossing en zeker geen volwaardig alternatief voor een loket.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

gysev schreef:Ik vrees dat zoiets utopie is, ook al omdat België geen geïsoleerd eiland is. Je hebt nu eenmaal verbindingen naar het buitenland waarvoor andere formules (moeten) bestaan.
Maar heen en terug naar een buitenlandse bestemming is toch niet anders dan bij een binnenlandse bestemming? Pas wanneer je te maken krijgt met boekingen enzo wordt het complexer, en dat is een scenario waarbij je naar een loket of reisbureau gaat.
gysev

Bericht door gysev »

AlexNL schreef:Maar heen en terug naar een buitenlandse bestemming is toch niet anders dan bij een binnenlandse bestemming? Pas wanneer je te maken krijgt met boekingen enzo wordt het complexer, en dat is een scenario waarbij je naar een loket of reisbureau gaat.
Interrail, Eurailpass,...
AlexNL

Bericht door AlexNL »

gysev schreef:Interrail, Eurailpass,...
Want dat zijn ook passen die de gemiddelde klant iedere week koopt, inderdaad.

Een automaat hoeft niet alle kaartverkoop te faciliteren, alleen de meest gangbare. En dat zijn toch echt enkeltjes, retourtjes en abonnementen.
gysev

Bericht door gysev »

AlexNL schreef:Een automaat hoeft niet alle kaartverkoop te faciliteren, alleen de meest gangbare. En dat zijn toch echt enkeltjes, retourtjes en abonnementen.
Precies, en wat doe je met klanten die niet alleen maar een retourtje willen? De dagtrips van de NMBS zijn enorm populair, dus wat doe je daarmee? OK, de zoo, de kust ed zijn blijvertjes die je in een automaat kan steken, maar er zijn veel kortstondige biljetten voor bv concerten, musea ed. Ik blijf dus bij mijn overtuiging: wie denkt dat loketten overbodig zijn dwaalt.
overweg13

Bericht door overweg13 »

gysev schreef:
AlexNL schreef:Een automaat hoeft niet alle kaartverkoop te faciliteren, alleen de meest gangbare. En dat zijn toch echt enkeltjes, retourtjes en abonnementen.
Precies, en wat doe je met klanten die niet alleen maar een retourtje willen? De dagtrips van de NMBS zijn enorm populair, dus wat doe je daarmee? OK, de zoo, de kust ed zijn blijvertjes die je in een automaat kan steken, maar er zijn veel kortstondige biljetten voor bv concerten, musea ed. Ik blijf dus bij mijn overtuiging: wie denkt dat loketten overbodig zijn dwaalt.
Dat lijkt me toch geen probleem. Ook deze tijdelijke dagtrips en evenementenbiljetten moeten worden opgenomen in de basisbestanden waarop de automaten (en de loketten) aangesloten zijn. En wie een dagtrip wil kopen kan zich misschien toch maar eens informeren voor hij naar de automaat stapt. En nee, dat hoeft niet langs het loket te gebeuren, want de ervaring leert me dat ze daar net doen wat je ook als reiziger doet: het opzoeken...
Met vriendelijke groet

overweg13
Shrek

Bericht door Shrek »

gysev schreef:Precies, en wat doe je met klanten die niet alleen maar een retourtje willen? De dagtrips van de NMBS zijn enorm populair, dus wat doe je daarmee? OK, de zoo, de kust ed zijn blijvertjes die je in een automaat kan steken, maar er zijn veel kortstondige biljetten voor bv concerten, musea ed. Ik blijf dus bij mijn overtuiging: wie denkt dat loketten overbodig zijn dwaalt.
Met een chipkaart is dat allemaal geen probleem hoor, daar kan je àlles opzetten. Als het toch papier is kan een barcode (voor concerten) of een reserveringsnummer (voor een park) altijd. De tijd dat je je toegangsbiljet fysiek vast moet hebben is al lang voorbij, een gelinkte database kan veel meer en veel flexibeler :wink:
Asterix

Bericht door Asterix »

gysev schreef:Die statutairen lijken je echt wel te frustreren hé? Troost je, tegenwoordig worden ook veel contractuelen aangeworven. En wat is er zo erg aan een paar minuten wachten? Buiten enkele grote stations heb je zelden meer dan 3 - 4 reizigers voor je aan het loket. Al eens op een zondagvoormiddag in een bakkerij binnen geweest? Je wacht daar veel langer en daar spreekt niemand van slechte service door statutairen en eist niemand een automaat om een paar minuten sneller te zijn.
Ik koop mijn brood altijd aan een automaat. Trouwens, die bakker zuigt niet aan enorm tempo de staatskas leeg en verspilt ook niet aan een ongelooflijke snelheid mijn belastinggeld, noch heeft hij het monopolie dus als het mij niet aanstaat dat ik zo lang moet wachten, ga ik gewoon naar een andere bakker.
gysev schreef:Als het allemaal efficiënter moet, leg me dan eens het voordeel uit van de vervanging van één loketbediende per shift door nieuwe gedeeltelijke prestaties bij Securail, onderhoudsploegen ed. Daarmee creëer je nu net meer bureaucratie en nieuwe statutaire postjes. Automaten zijn wat mij betreft enkel noodzakelijk in onbemande stopplaatsen. Dan is er ook geen discussie meer met de treinbegeleiders wanneer je geen ticket hebt en is die begeleider niet meer met zoveel geld onderweg. In zeer drukke stations kunnen ze inderdaad een aanvulling zijn, maar nooit een mirakeloplossing en zeker geen volwaardig alternatief voor een loket.
Eerst en vooral dienen al die postjes die jij opnoemt toch niet per definitie te worden uitgevoerd door statutairen? :roll: Mij maak je niet wijs dat het niet goedkoper kan door de markt op te trekken en te zoeken naar goedkopere schoonmaak- of bewakingsfirma's. Daarenboven zullen die mensen worden ingezet waar het echt moet en enkel wanneer de machine het niet kan overnemen. Bij het overgrote deel van de verrichtingen aan het loket, zou de machine op zijn minst even goed hebben kunnen presteren. Voorwaardelijk want nu presteren die weinige ticketautomaten ondermaats, ze staan te veel uit het zicht etc etc. Gevolg: mensen kunnen niet anders dan zich tot het loket wenden waardoor loketliefhebbers weer munitie hebben om te zeggen: "Zie je wel, de bediende aan het loket is echt wel noodzakelijk". Met dergelijke cirkelredeneringen kom je natuurlijk nergens. Opperen dat automaten enkel noodzakelijk zijn in onbemande stopplaatsen is een goedbedoelde maar doorzichtige 'vakbondsstreek' waarbij er enkel wordt gefocust op werkgelegenheid en niet op de klant.
Plaats reactie