NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Maar waarom moeten er zoveel verschillende kaartjes zijn? Kan niet de helft gewoon weg? Is het die halve euro waard om in een lange rij te gaan staan?
Als het aan mij lag:
- Biljetten
- Passen (Go, Rail, Key card)
- Abbo's
- Sociaal tarief (alle rommel van apparte kaartjes in dit tarief)
Alles kan je dan kopen via de (nieuwe) automaat of online. De moederkaart van de abbo's koop je aan het loket van een (groot) station, daar staan dan enkel nog bij mensen die info nodig hebben.
Als het aan mij lag:
- Biljetten
- Passen (Go, Rail, Key card)
- Abbo's
- Sociaal tarief (alle rommel van apparte kaartjes in dit tarief)
Alles kan je dan kopen via de (nieuwe) automaat of online. De moederkaart van de abbo's koop je aan het loket van een (groot) station, daar staan dan enkel nog bij mensen die info nodig hebben.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Waarom moet er hier zo uitvoerig gediscussieerd worden over zulk iets simpel?
Probleemstelling: Jeroen klaagt over een tekort aan automaten tout court, én het feit dat de weinige aanwezige automaten gedurig kapot staan en àls ze toch werken een miserie zijn om te bedienen. Iedereen moet naar het loket, waar het ondanks vier operationele balies ellendig traag vooruitgaat wegens de verscheidenheid aan verrichtingen en inlichtingen.
Oplossing: plaats meer - moderne én gebruiksvriendelijke - automaten, en behoudt de capaciteit der loketten in grote stations als Brussel-Zuid. De NMBS kan makkelijk 20 tot 30 (of zelfs nog meer) automaten laten plaatsen, maar onmogelijk 20 loketten installeren én bemannen. Reizigers die weten wat ze moeten hebben moeten maar aan de automaat gaan, ook al vinden ze een kaartje kopen aan het loket 'gezelliger'. De persoonlijke bediening van de loketten kan zo voorbehouden worden voor de formaliteiten waar die voor nodig is.
Probleemstelling: Jeroen klaagt over een tekort aan automaten tout court, én het feit dat de weinige aanwezige automaten gedurig kapot staan en àls ze toch werken een miserie zijn om te bedienen. Iedereen moet naar het loket, waar het ondanks vier operationele balies ellendig traag vooruitgaat wegens de verscheidenheid aan verrichtingen en inlichtingen.
Oplossing: plaats meer - moderne én gebruiksvriendelijke - automaten, en behoudt de capaciteit der loketten in grote stations als Brussel-Zuid. De NMBS kan makkelijk 20 tot 30 (of zelfs nog meer) automaten laten plaatsen, maar onmogelijk 20 loketten installeren én bemannen. Reizigers die weten wat ze moeten hebben moeten maar aan de automaat gaan, ook al vinden ze een kaartje kopen aan het loket 'gezelliger'. De persoonlijke bediening van de loketten kan zo voorbehouden worden voor de formaliteiten waar die voor nodig is.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Ik denk dat de NMBS zo veel mogelijk de individuele klant wil benaderen door op zijn wensen in te gaan wat betreft de "keuze" van het traject.wbrm schreef:Maar waarom moeten er zoveel verschillende kaartjes zijn?
Zo heb je nu het summerticket in het najaar is dat het "shopingticket"
Je hebt ook tal van B dagtrips, die gaan van vaste tot tijdelijke.
Dan heb je nog de festivalstickets, de weekendbiljetten, groepsbiljetten,..enz.
Stap dus maar naar die automaat voor een uitstapje als je een dagje wil 'treinen' voor de eerste keer.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Zoals ik reeds schreef, automaten kunnen een zeer efficiënte "versterking" geven naast de loketten.Trammist schreef:Waarom moet er hier zo uitvoerig gediscussieerd worden over zulk iets simpel?
Probleemstelling: Jeroen klaagt over een tekort aan automaten tout court, én het feit dat de weinige aanwezige automaten gedurig kapot staan en àls ze toch werken een miserie zijn om te bedienen. Iedereen moet naar het loket, waar het ondanks vier operationele balies ellendig traag vooruitgaat wegens de verscheidenheid aan verrichtingen en inlichtingen.
Oplossing: plaats meer - moderne én gebruiksvriendelijke - automaten, en behoudt de capaciteit der loketten in grote stations als Brussel-Zuid. De NMBS kan makkelijk 20 tot 30 (of zelfs nog meer) automaten laten plaatsen, maar onmogelijk 20 loketten installeren én bemannen. Reizigers die weten wat ze moeten hebben moeten maar aan de automaat gaan, ook al vinden ze een kaartje kopen aan het loket 'gezelliger'. De persoonlijke bediening van de loketten kan zo voorbehouden worden voor de formaliteiten waar die voor nodig is.
Maar ik vrees dat men bij de NMBS daar anders zal over denken.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Maar daar bespaar je geen geld mee...Trammist schreef:Oplossing: plaats meer - moderne én gebruiksvriendelijke - automaten, en behoudt de capaciteit der loketten in grote stations als Brussel-Zuid.
Of er moeten (extra) kleintjes dicht.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
De oplossing ligt eigenlijk voor de hand: tabula rasa. Hou over: standaardbiljet, treinkaart en biljet met klantenkaart (de halveprijskaart van vroeger) die je op elk moment de goedkoopste formule garandeert. Je kan met die kaart differentiëren qua leeftijd, afstand, periode... Dan hoeft niemand zich nog het hoofd te breken over het meest geschikte tarief. Vergelijk het met de Extra! kaart van Colruyt.wbrm schreef:Maar waarom moeten er zoveel verschillende kaartjes zijn? Kan niet de helft gewoon weg? Is het die halve euro waard om in een lange rij te gaan staan?
Als het aan mij lag:
- Biljetten
- Passen (Go, Rail, Key card)
- Abbo's
- Sociaal tarief (alle rommel van apparte kaartjes in dit tarief)
Alles kan je dan kopen via de (nieuwe) automaat of online. De moederkaart van de abbo's koop je aan het loket van een (groot) station, daar staan dan enkel nog bij mensen die info nodig hebben.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Ik vrees dat zoiets utopie is, ook al omdat België geen geïsoleerd eiland is. Je hebt nu eenmaal verbindingen naar het buitenland waarvoor andere formules (moeten) bestaan.overweg13 schreef:De oplossing ligt eigenlijk voor de hand: tabula rasa. Hou over: standaardbiljet, treinkaart en biljet met klantenkaart (de halveprijskaart van vroeger) die je op elk moment de goedkoopste formule garandeert. Je kan met die kaart differentiëren qua leeftijd, afstand, periode... Dan hoeft niemand zich nog het hoofd te breken over het meest geschikte tarief. Vergelijk het met de Extra! kaart van Colruyt.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Die statutairen lijken je echt wel te frustreren hé? Troost je, tegenwoordig worden ook veel contractuelen aangeworven. En wat is er zo erg aan een paar minuten wachten? Buiten enkele grote stations heb je zelden meer dan 3 - 4 reizigers voor je aan het loket. Al eens op een zondagvoormiddag in een bakkerij binnen geweest? Je wacht daar veel langer en daar spreekt niemand van slechte service door statutairen en eist niemand een automaat om een paar minuten sneller te zijn.Jeroen schreef:Ik wil in de eerste plaats niet besparen, ik wil als reiziger snel en zonder 'gedoe' mijn ticket kunnen kopen. Dàt is in de grotere stations met hun loketten en eeuwige wachtrijen gewoonweg niet mogelijk. Daarnaast is de besparing mooi meegenomen, natuurlijk. Iemand die de automaten komt aanvullen of die ploeg van Securail of (waarom niet?) een goedkopere bewakingsfirma zullen volgens mij nooit duurder uitvallen dan al die statutairen moeten onderhouden. Idem dito met die beveiligingsmaatregelen: je schrijft ze af op langere termijn, je kan ze fiscaal inbrengen en ze staken nooit. Tot slot denk ik dat de reiziger meer wakker ligt van de klungelende automaten en dito treinen dan dat mannetje minder in die organisatie...
Als het allemaal efficiënter moet, leg me dan eens het voordeel uit van de vervanging van één loketbediende per shift door nieuwe gedeeltelijke prestaties bij Securail, onderhoudsploegen ed. Daarmee creëer je nu net meer bureaucratie en nieuwe statutaire postjes. Automaten zijn wat mij betreft enkel noodzakelijk in onbemande stopplaatsen. Dan is er ook geen discussie meer met de treinbegeleiders wanneer je geen ticket hebt en is die begeleider niet meer met zoveel geld onderweg. In zeer drukke stations kunnen ze inderdaad een aanvulling zijn, maar nooit een mirakeloplossing en zeker geen volwaardig alternatief voor een loket.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Maar heen en terug naar een buitenlandse bestemming is toch niet anders dan bij een binnenlandse bestemming? Pas wanneer je te maken krijgt met boekingen enzo wordt het complexer, en dat is een scenario waarbij je naar een loket of reisbureau gaat.gysev schreef:Ik vrees dat zoiets utopie is, ook al omdat België geen geïsoleerd eiland is. Je hebt nu eenmaal verbindingen naar het buitenland waarvoor andere formules (moeten) bestaan.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Interrail, Eurailpass,...AlexNL schreef:Maar heen en terug naar een buitenlandse bestemming is toch niet anders dan bij een binnenlandse bestemming? Pas wanneer je te maken krijgt met boekingen enzo wordt het complexer, en dat is een scenario waarbij je naar een loket of reisbureau gaat.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Want dat zijn ook passen die de gemiddelde klant iedere week koopt, inderdaad.gysev schreef:Interrail, Eurailpass,...
Een automaat hoeft niet alle kaartverkoop te faciliteren, alleen de meest gangbare. En dat zijn toch echt enkeltjes, retourtjes en abonnementen.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Precies, en wat doe je met klanten die niet alleen maar een retourtje willen? De dagtrips van de NMBS zijn enorm populair, dus wat doe je daarmee? OK, de zoo, de kust ed zijn blijvertjes die je in een automaat kan steken, maar er zijn veel kortstondige biljetten voor bv concerten, musea ed. Ik blijf dus bij mijn overtuiging: wie denkt dat loketten overbodig zijn dwaalt.AlexNL schreef:Een automaat hoeft niet alle kaartverkoop te faciliteren, alleen de meest gangbare. En dat zijn toch echt enkeltjes, retourtjes en abonnementen.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Dat lijkt me toch geen probleem. Ook deze tijdelijke dagtrips en evenementenbiljetten moeten worden opgenomen in de basisbestanden waarop de automaten (en de loketten) aangesloten zijn. En wie een dagtrip wil kopen kan zich misschien toch maar eens informeren voor hij naar de automaat stapt. En nee, dat hoeft niet langs het loket te gebeuren, want de ervaring leert me dat ze daar net doen wat je ook als reiziger doet: het opzoeken...gysev schreef:Precies, en wat doe je met klanten die niet alleen maar een retourtje willen? De dagtrips van de NMBS zijn enorm populair, dus wat doe je daarmee? OK, de zoo, de kust ed zijn blijvertjes die je in een automaat kan steken, maar er zijn veel kortstondige biljetten voor bv concerten, musea ed. Ik blijf dus bij mijn overtuiging: wie denkt dat loketten overbodig zijn dwaalt.AlexNL schreef:Een automaat hoeft niet alle kaartverkoop te faciliteren, alleen de meest gangbare. En dat zijn toch echt enkeltjes, retourtjes en abonnementen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Met een chipkaart is dat allemaal geen probleem hoor, daar kan je àlles opzetten. Als het toch papier is kan een barcode (voor concerten) of een reserveringsnummer (voor een park) altijd. De tijd dat je je toegangsbiljet fysiek vast moet hebben is al lang voorbij, een gelinkte database kan veel meer en veel flexibelergysev schreef:Precies, en wat doe je met klanten die niet alleen maar een retourtje willen? De dagtrips van de NMBS zijn enorm populair, dus wat doe je daarmee? OK, de zoo, de kust ed zijn blijvertjes die je in een automaat kan steken, maar er zijn veel kortstondige biljetten voor bv concerten, musea ed. Ik blijf dus bij mijn overtuiging: wie denkt dat loketten overbodig zijn dwaalt.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Ik koop mijn brood altijd aan een automaat. Trouwens, die bakker zuigt niet aan enorm tempo de staatskas leeg en verspilt ook niet aan een ongelooflijke snelheid mijn belastinggeld, noch heeft hij het monopolie dus als het mij niet aanstaat dat ik zo lang moet wachten, ga ik gewoon naar een andere bakker.gysev schreef:Die statutairen lijken je echt wel te frustreren hé? Troost je, tegenwoordig worden ook veel contractuelen aangeworven. En wat is er zo erg aan een paar minuten wachten? Buiten enkele grote stations heb je zelden meer dan 3 - 4 reizigers voor je aan het loket. Al eens op een zondagvoormiddag in een bakkerij binnen geweest? Je wacht daar veel langer en daar spreekt niemand van slechte service door statutairen en eist niemand een automaat om een paar minuten sneller te zijn.
Eerst en vooral dienen al die postjes die jij opnoemt toch niet per definitie te worden uitgevoerd door statutairen?gysev schreef:Als het allemaal efficiënter moet, leg me dan eens het voordeel uit van de vervanging van één loketbediende per shift door nieuwe gedeeltelijke prestaties bij Securail, onderhoudsploegen ed. Daarmee creëer je nu net meer bureaucratie en nieuwe statutaire postjes. Automaten zijn wat mij betreft enkel noodzakelijk in onbemande stopplaatsen. Dan is er ook geen discussie meer met de treinbegeleiders wanneer je geen ticket hebt en is die begeleider niet meer met zoveel geld onderweg. In zeer drukke stations kunnen ze inderdaad een aanvulling zijn, maar nooit een mirakeloplossing en zeker geen volwaardig alternatief voor een loket.
