Pagina 25 van 26

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 12 feb 2025, 13:40
door Nevermind
260689 schreef: 12 feb 2025, 09:04
trainlovertje schreef: 12 feb 2025, 08:59
260689 schreef: 12 feb 2025, 07:56

In Merelbeke is dat mogelijk! Melle daarintegen niet.
Wat in Melle wel kan, is de trein leegmaken aan het perron en dan verder rijden richting de bundel van de werkplaats om daar te keren.
Dat zou inderdaad wel nog een optie zijn! Goed punt!
In Melle zit je tussen 2 beheerde seinen en kan er perfect gekeerd worden.
Verderop in de bundel kan ook natuurlijk.
In Merelbeke op L50E zit je eveneens tussen 2 beheerde seinen, echter op L50 kan je enkel keren komende van Gent

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 14 feb 2025, 09:58
door koeleboe1
6224 schreef: 11 feb 2025, 16:55
rdv schreef: 11 feb 2025, 13:41 Aangezien het de ruime regio rond Gent St Pieters is (eindpunten in HAFAS zijn nu Schelelbelle, Deinze, Aalter en Gent-Dampoort als uitzondering) vermoedt ik eerder dat het iets met ETCS uitrol is (waarbij ik er van uitga dat Dampoort samen met Zeehaven al op ETCS zit, of later zal overgaan)?
Versterkt door het feit dat de sluiting enkel vanaf ong. 23 u tot einde dienst is.

Er zijn andere stations waar er volgnens mij gekeerd kan worden (De Pinte ipv Deinze, Landegem ipv Aalter, Merelbeke ipv Schellebelle), dus als er enkel in St Pieters gewerkt zou worden, zou er verder gereden worden volgens mij.
In De Pinte en Merelbeke is het niet mogelijk om op een normale manier te keren: er is geen beheerd vertreksein en de rijrichting van de seinen kan hierdoor niet veranderen (alle seinen blijven hierdoor rood staan en moeten overschreden worden).
Komende uit Oudenaarde kan wel gekeerd worden dacht ik? Uit Deinze inderdaad niet. Maar goed, laatste trein van/naar Oudenaarde laten ze gewoon vroeger rijden, dus het is niet noodzakelijk

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 14 feb 2025, 10:36
door Nevermind
koeleboe1 schreef: 14 feb 2025, 09:58
6224 schreef: 11 feb 2025, 16:55
rdv schreef: 11 feb 2025, 13:41 Aangezien het de ruime regio rond Gent St Pieters is (eindpunten in HAFAS zijn nu Schelelbelle, Deinze, Aalter en Gent-Dampoort als uitzondering) vermoedt ik eerder dat het iets met ETCS uitrol is (waarbij ik er van uitga dat Dampoort samen met Zeehaven al op ETCS zit, of later zal overgaan)?
Versterkt door het feit dat de sluiting enkel vanaf ong. 23 u tot einde dienst is.

Er zijn andere stations waar er volgnens mij gekeerd kan worden (De Pinte ipv Deinze, Landegem ipv Aalter, Merelbeke ipv Schellebelle), dus als er enkel in St Pieters gewerkt zou worden, zou er verder gereden worden volgens mij.
In De Pinte en Merelbeke is het niet mogelijk om op een normale manier te keren: er is geen beheerd vertreksein en de rijrichting van de seinen kan hierdoor niet veranderen (alle seinen blijven hierdoor rood staan en moeten overschreden worden).
Komende uit Oudenaarde kan wel gekeerd worden dacht ik? Uit Deinze inderdaad niet. Maar goed, laatste trein van/naar Oudenaarde laten ze gewoon vroeger rijden, dus het is niet noodzakelijk
In De Pinte op L86 komende uit Gent en Oudenaarde kan er gekeerd worden

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 14 feb 2025, 12:45
door klaas
Zou het dan geen idee zijn om de treinen vanaf L50, L50A, L53 en L122 naar Dampoort te laten rijden en vervolgens te laten keren in de groene banaan of bundel Zeehaven? En om voldoende perroncapaciteit te houden laat je de treinen die nu voorzien worden om te keren in Dampoort keren in bundel Merelbeke. Op een weekendavond zou dat vrij makkelijk moeten passen op de twee sporen van Dampoort lijkt mij. En ik denk dat je de mensen veel beter helpt door naar Dampoort te gaan in plaats van Schellebelle, dan ben je tenminste al in Gent. Of zie ik iets fundamenteels over het hoofd? Zijn er problemen met lijnkennis bijvoorbeeld?

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 15 feb 2025, 11:16
door desirootje
klaas schreef: 14 feb 2025, 12:45 Zou het dan geen idee zijn om de treinen vanaf L50, L50A, L53 en L122 naar Dampoort te laten rijden en vervolgens te laten keren in de groene banaan of bundel Zeehaven? En om voldoende perroncapaciteit te houden laat je de treinen die nu voorzien worden om te keren in Dampoort keren in bundel Merelbeke. Op een weekendavond zou dat vrij makkelijk moeten passen op de twee sporen van Dampoort lijkt mij. En ik denk dat je de mensen veel beter helpt door naar Dampoort te gaan in plaats van Schellebelle, dan ben je tenminste al in Gent. Of zie ik iets fundamenteels over het hoofd? Zijn er problemen met lijnkennis bijvoorbeeld?
Ik had een gelijkaardig idee, ik vrees dat men de voorbereidende werken voor ETCS wilt doen tot in Landegem, Deinze en Y Melle om zo die omweg vrij te hebben voor treinen naar Brussel wanneer de werken aan L50 en L53 zouden beginnen. Dat is mijn beste gok.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 01 mar 2025, 11:15
door ostbahnhof
werken op L59 thv Berchem

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 05 apr 2025, 22:35
door ostbahnhof
Dit weekend, het RvVl weekend zo‘n 2u20 per richting voor een rit Antwerpen-Oudenaarde en terug. Goe gepland zeg ik.
😡

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 06 apr 2025, 20:46
door BVG1988
Vandaag veel bedrijvigheid gezien op lijn 82 (met niet alleen de MW41s) door de werken op lijn 89 en de Ronde van Vlaanderen 2025. Het viel op dat spoor 1 in Burst buiten dienst is.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 22 apr 2025, 18:01
door Olivier_Doorne
Van 23 tem 25 april maakt de P7013 (Sint-Niklaas- Schaarbeek via Gent Dampoort) ook een tussenstop in Gent Sint-Pieters om 7u58.
Zowel in de app als op de website staat er geen uitroepteken nog info bij deze trein om je te waarschuwen dat deze trein een andere route neemt dan normaal.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 22 apr 2025, 19:43
door BVG1988
Ik denk dat het te maken heeft met bovenleidingwerken aan L50A/4, de aftakking naar lijn 50 en 122. In Welle/Denderleeuw zijn ze ook bezig met de bovenleiding te vernieuwen aan de aftakking van L50A/3

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 22 apr 2025, 21:13
door ovspotter_be
7013 vertrekt daardoor ook een kwartier eerder tussen Sint-Niklaas en Gent, mede doordat dit op geen enkele manier staat aangekondigd zal er hoogstwaarschijnlijk wel voor zorgen dat er velen morgen de trein zullen missen.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 22 apr 2025, 21:58
door jan_olieslagers
ovspotter_be schreef: 22 apr 2025, 21:13 7013 vertrekt daardoor ook een kwartier eerder tussen Sint-Niklaas en Gent, mede doordat dit op geen enkele manier staat aangekondigd zal er hoogstwaarschijnlijk wel voor zorgen dat er velen morgen de trein zullen missen.
Dan kan ik niet laten heel erg mede te voelen met de TBG van de eerste trein daarna - die zal wellicht een pak terechte ergernis over zich heen krijgen. Ik heb hier al steen en been geklaagd over de zwakke communicatiecultuur vanwege NMBS, maar zie nu pas dat daaruit ook ellende kan voortkomen voor het eigen personeel. Goe bezig, zeggen ze dan in Antwerpen. En maar klagen dat er meer uitstroom is dan instroom.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 22 apr 2025, 22:37
door ovspotter_be
En jij denkt dat wij als rijdend personeel dat al niet jaren proberen duidelijk te maken? En het wordt de laatste tijd erger en erger naar mijn gevoel, kijk maar naar de recente stakingen waar steeds nog meerdere treinen last-minute worden afgeschaft omdat ze niet uit de routeplanner werden gehaald.

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 29 apr 2025, 21:33
door Lukas
Hoi,

Ik heb gezien dat er de komende weekends werken gepland zijn tussen Brussel Zuid en Gent Sint Pieters. Worden de rechtstreekse treinen zoals de IC 01 tussen Oostende en Eupen omgeleid tussen Brussel Zuid en Gent Sint Pieters?

Lukas

Re: werken: aanpassing aan materieeltype/route door spoorwerken

Geplaatst: 29 apr 2025, 21:52
door trainlovertje
Lukas schreef: 29 apr 2025, 21:33 Hoi,

Ik heb gezien dat er de komende weekends werken gepland zijn tussen Brussel Zuid en Gent Sint Pieters. Worden de rechtstreekse treinen zoals de IC 01 tussen Oostende en Eupen omgeleid tussen Brussel Zuid en Gent Sint Pieters?

Lukas
Komend en daaropvolgend weekend zal voor directe IC’s Brussel - Gent (en vice versa) de omleidingsroute vanaf Y.Sint-Katarina-Lombeek over lijn 50C tot Denderleeuw en aansluitend lijn 50 tot Gent gebruikt worden.