Volgens mij wordt 4534 (Essen - Charleroi Zuid) gereden met een MR75.railtravelmanager schreef: ↑20 nov 2020, 13:43 hallo,
zouden AM 75 Varkensneus op weekdagen nog ingezet worden op IC 2009/2034 tussen Charleroi en Antwerpen Noorderdokken en terug ?
Kwestie van een zeldzaamheid te filmen op lijn 25 als oud materieel![]()
Erwin
Ongewone samenstelling.
Re: Ongewone samenstelling.
Laatst gewijzigd door Zwoopaman op 20 nov 2020, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ongewone samenstelling.
Volgens het doorgaans goed geïnformeerde Beluxtrains.net worden de 2009, 2034, 4509, 4521, 4526 en 4534 er nog steeds mee gedaan. Als het specifiek om lijn 25 gaat, heb je ook nog de nodige treinen 31xx, 33xx en 34xx.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Ongewone samenstelling.
hoi,
vandaag op lijn 25 IC 2009 en 4509 met varkensneuzen gefilmd
https://youtu.be/mff1-Q2jhZo
Erwin
vandaag op lijn 25 IC 2009 en 4509 met varkensneuzen gefilmd
https://youtu.be/mff1-Q2jhZo
Erwin
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: Ongewone samenstelling.
hoi
vandaag IC 3409 Binche - Turnhout HLE 27 met M4 stuurstand erachter plus M4 stam en achteraan op sleep HLE 2710
https://youtu.be/8NclagaTxrE
Erwin
vandaag IC 3409 Binche - Turnhout HLE 27 met M4 stuurstand erachter plus M4 stam en achteraan op sleep HLE 2710

https://youtu.be/8NclagaTxrE
Erwin
Re: Ongewone samenstelling.
Niet om je enthousiasme te temperen, maar dit topic dient voor ongewone samenstellingen. Spottersfilmpjes etc horen in een andere topic thuis 

-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ongewone samenstelling.
Vandaag in Schuman, 17:08: op spoor 1 een stam I-rijtuigen (I6? I10? I11? ik zou het verschil niet kunnen zien) met een 13-loc ervoor, ik dacht 1353. IC2137, blijkbaar. Is het niet ongebruikelijk dat een 13'er een reizigerstrein trekt/sleept? Normaliter doen die toch goederentreinen, wijl daarentegen de 18/19 de reizigers rondhossen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ongewone samenstelling.
Is zeker geen ongewone samenstellingen. Normaal dezer tijden rijden ze als volgt:jan_olieslagers schreef: ↑09 dec 2020, 20:22 Vandaag in Schuman, 17:08: op spoor 1 een stam I-rijtuigen (I6? I10? I11? ik zou het verschil niet kunnen zien) met een 13-loc ervoor, ik dacht 1353. IC2137, blijkbaar. Is het niet ongebruikelijk dat een 13'er een reizigerstrein trekt/sleept? Normaliter doen die toch goederentreinen, wijl daarentegen de 18/19 de reizigers rondhossen?
I11BDX
I11A
I11B
I10B
I10B
I10B
1xT13
Deze samenstellingen rijden integraal door naar Luxemburg!
Er kan nog af en toe een I6 tussen zitten.
Er zit ook een samenstelling in als volgt:
M6BX
M6B
M6BD
M6A
M6B
1xT13
Ook deze samenstelling rijd integraal door naar Luxemburg.
Dan heb je nog samenstellingen met:
AM96 en 1xT18 met 9M6 alsook 2xT18 kop/staart met 8/9 M6
Deze rijden maar tot Arlon.
Je hebt een 15tal (juiste aantal ontga me even) T13en van NMBS nog.
Laatst gewijzigd door 260689 op 09 dec 2020, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ongewone samenstelling.
Ah, dus het verhaal luidt ongeveer als "Ja, normaliter zouden dit inderdaad 18/19 moeten zijn MAAR die zijn (nog?) niet toegelaten in het groothertogdom dus zet men er maar 13-ers voor/achter. En als dat al eens niet lukt dan wordt de trein noodgedwongen beperkt tot Arlon."
Zijn de andere dan overgedragen aan Lineas?Je hebt een 15tal (juiste aantal ontga me even) T13en van NMBS nog.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ongewone samenstelling.
Ze rijden met I11/M6 stuurrijtuigen Luxemburg binnen. Deze zijn toegelaten. Ze rijden in de configuratie trek/duw.jan_olieslagers schreef: ↑09 dec 2020, 20:40 Ah, dus het verhaal luidt ongeveer als "Ja, normaliter zouden dit inderdaad 18/19 moeten zijn MAAR die zijn (nog?) niet toegelaten in het groothertogdom dus zet men er maar 13-ers voor/achter. En als dat al eens niet lukt dan wordt de trein noodgedwongen beperkt tot Arlon."
Zijn de andere dan overgedragen aan Lineas?Je hebt een 15tal (juiste aantal ontga me even) T13en van NMBS nog.
De andere zijn inderdaad overgedragen aan Lineas waar Lineas eveneens nu baas van is. Maar zodra de T18/19 toegelaten zijn in Luxemburg zullen deze in het begin in pool rijden met de T13.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ongewone samenstelling.
Ze worden al jaren ingezet op de lijn naar Luxemburg, en niet per se als vervanging van de HLE18. Voor die laatste waren nog nooit rijpaden tot Luxemburg voorzien die achteraf geannuleerd moesten worden. Of ze zouden verdwijnen nadat HLE18 z'n toelating beet heeft, is niet geweten, maar dat denk ik niet; de treinen met HLE18 die momenteel beperkt zijn tot Aarlen zullen dan wel verlengd worden tot Luxemburg uiteraard.jan_olieslagers schreef: ↑09 dec 2020, 20:40 Ah, dus het verhaal luidt ongeveer als "Ja, normaliter zouden dit inderdaad 18/19 moeten zijn MAAR die zijn (nog?) niet toegelaten in het groothertogdom dus zet men er maar 13-ers voor/achter. En als dat al eens niet lukt dan wordt de trein noodgedwongen beperkt tot Arlon."
Zijn de andere dan overgedragen aan Lineas?Je hebt een 15tal (juiste aantal ontga me even) T13en van NMBS nog.
Re: Ongewone samenstelling.
De 18 mag sinds vorige maand naar Luxemburg. De effectieve inzet laat nog even op zich wachten, maar bij de M6-stuurstanden zat er ook bijna een half jaar tussen de toelating en effectieve inzet.
Het is zo dat sinds de zomer van 2018 (?) het stuk tussen Aarlen en Luxemburg op 25 kV is gezet. In Luxemburg mochten 13'en komen en de enkelspannige AM96. Enkelspannige AM96 kon dus niet meer binnen met die 25 kV, dus dan bleef enkel de 13 over. Dan heeft men de I11-stuurstanden gehomologeerd voor Luxemburg om op die manier toch NMBS-treinen te kunnen maken die op een ietwat vlotte manier tussen Aarlen en Luxemburg kunnen pendelen.jan_olieslagers schreef: ↑09 dec 2020, 20:40 Ah, dus het verhaal luidt ongeveer als "Ja, normaliter zouden dit inderdaad 18/19 moeten zijn MAAR die zijn (nog?) niet toegelaten in het groothertogdom dus zet men er maar 13-ers voor/achter. En als dat al eens niet lukt dan wordt de trein noodgedwongen beperkt tot Arlon."
Intussen is dus ook al de M6-stuurstand gehomologeerd, en Desiro, en 18. Het schijnt dat de AM96 ook nog terug naar Luxemburg gaat rijden (dan wel de tweespannige stellen). Ik vind dat wel knap hoor, dat elke NMBS-trein met 25kV en ETCS naar Luxemburg zal mogen rijden. Zo komen we toch iets dichter in de buurt van een soort van homogeen Europees spoorwegnet.

Re: Ongewone samenstelling.
Er lijken links en rechts toch wat bijzonderheden te zijn in de materieelinzet sinds de nieuwe dienstregeling. Ik heb het volgende opgemerkt:
- MS96 doet nu een heen-en-terugrit als P tussen Charleroi en Erquelinnes. Op zich zijn MS96 geen zeldzame verschijning (meer) op lijn 130A sinds er weer een paar treinen naar Maubeuge rijden, maar inzet op de lokale stoptrein is bij mijn weten een première.
- Een van de ritten Antwerpen - luchthaven - Hasselt met MS80 vertrekt nu (voor dag en dauw) in... Essen. Ook niet bepaald een regelmatige verschijning op lijn 12.
- Een van de P-treinen Zottegem-Schaarbeek rijdt nu - onder de vlag van S3 - met I6 in plaats van M4. We zitten dus opnieuw met de vrij unieke situatie dat internationale coupérijtuigen ingezet worden op een voorstandstrein. De I10'en blijven onder meer actief op de P-treinen Aalst - Jette - Brussel (als S10) en op één van beide P's Dendermonde - Brussel (ook als S3, maar momenteel opgeschort).
- De nieuwe IC Kortrijk - Schaarbeek brengt een grote variatie aan materieel, met vooral M4 en M5 maar ook een paar ritten MS96 en MS80. Voor de M5 is het voor de eerste keer sinds jaren opnieuw een extra inzet buiten P-treinen: de voormalige P-treinen Kortrijk - Schaarbeek rijden nu onder de vlag van die IC, maar een van beide stammen blijft nu ook overdag en 's avonds actief. Een tweede min of meer "vaste" inzet naast Antwerpen-Brussel dus.
- MW41 blijft volop rijden op geëlektrificeerde lijnen in de regio Charleroi: een heel aantal treinen naar Erquelinnes, de P-treinen op lijn 144 en een paar ritten tussen Charleroi en Luttre. Dat was ook in de vorige dienstregeling al zo, maar blijft toch opmerkelijk.
- MS96 doet nu een heen-en-terugrit als P tussen Charleroi en Erquelinnes. Op zich zijn MS96 geen zeldzame verschijning (meer) op lijn 130A sinds er weer een paar treinen naar Maubeuge rijden, maar inzet op de lokale stoptrein is bij mijn weten een première.
- Een van de ritten Antwerpen - luchthaven - Hasselt met MS80 vertrekt nu (voor dag en dauw) in... Essen. Ook niet bepaald een regelmatige verschijning op lijn 12.
- Een van de P-treinen Zottegem-Schaarbeek rijdt nu - onder de vlag van S3 - met I6 in plaats van M4. We zitten dus opnieuw met de vrij unieke situatie dat internationale coupérijtuigen ingezet worden op een voorstandstrein. De I10'en blijven onder meer actief op de P-treinen Aalst - Jette - Brussel (als S10) en op één van beide P's Dendermonde - Brussel (ook als S3, maar momenteel opgeschort).
- De nieuwe IC Kortrijk - Schaarbeek brengt een grote variatie aan materieel, met vooral M4 en M5 maar ook een paar ritten MS96 en MS80. Voor de M5 is het voor de eerste keer sinds jaren opnieuw een extra inzet buiten P-treinen: de voormalige P-treinen Kortrijk - Schaarbeek rijden nu onder de vlag van die IC, maar een van beide stammen blijft nu ook overdag en 's avonds actief. Een tweede min of meer "vaste" inzet naast Antwerpen-Brussel dus.
- MW41 blijft volop rijden op geëlektrificeerde lijnen in de regio Charleroi: een heel aantal treinen naar Erquelinnes, de P-treinen op lijn 144 en een paar ritten tussen Charleroi en Luttre. Dat was ook in de vorige dienstregeling al zo, maar blijft toch opmerkelijk.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Ongewone samenstelling.
IC1834 rijdt momenteel met 1 desiro van Antwerpen naar Oostende....
Daar stap ik niet op!