Pagina 26 van 132

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 16 jan 2014, 22:13
door Kristofke
Aansluitingen in Brussel-Centraal worden nooit toegelaten.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 16 jan 2014, 22:22
door Stijn91
Kristofke schreef:Aansluitingen in Brussel-Centraal worden nooit toegelaten.
Aansluiting vragen in Brussel-Centraal voor een ander station.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 16 jan 2014, 22:42
door Kristofke
En waarom is de GSM van de treinbegeleider niet goed genoeg?

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 16 jan 2014, 22:47
door Stijn91
Kristofke schreef:En waarom is de GSM van de treinbegeleider niet goed genoeg?
Ik heb gewerkt in Brussel in de maand juli, de IR naar Gent komende van de luchthaven had iets meer dan 10 min. vertraging, dus heb ik in Brussel-Centraal aan de mensen die daar rond liepen of het mogelijk was om in Denderleeuw aansluiting te voorzien met de trein naar Geraardsbergen, de TBG die kwam controleren net voorbij het station van Liedekerke. Waarom vragen aan een TBG als je het al op voorhand kan vragen in het station.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 16 jan 2014, 22:52
door Kristofke
Stijn91 schreef:
Kristofke schreef:En waarom is de GSM van de treinbegeleider niet goed genoeg?
Ik heb gewerkt in Brussel in de maand juli, de IR naar Gent komende van de luchthaven had iets meer dan 10 min. vertraging, dus heb ik in Brussel-Centraal aan de mensen die daar rond liepen of het mogelijk was om in Denderleeuw aansluiting te voorzien met de trein naar Geraardsbergen, de TBG die kwam controleren net voorbij het station van Liedekerke. Waarom vragen aan een TBG als je het al op voorhand kan vragen in het station.
Omdat u toevallig in Brussel-Centraal opstapt kan u dat daar vragen ja, maar dat is niet in elk station mogelijk, en dus is het best in zulk geval om de treinbegeleider op te zoeken.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 18 feb 2014, 07:40
door kika
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... ager.dhtml
De honderd belangrijkste spoorlijnen zullen er in de nieuwe dienstregeling van eind dit jaar gemiddeld 3,3 procent langer over doen. Dat zegt NMBS-woord­voerder Bart Crols in Het Nieuwsblad en De Standaard.

Voor het eerst is tot op de minuut bekend hoeveel langer de treinen vanaf december over hun traject zullen doen. Dat blijkt uit de gelekte
dienstregeling die de NMBS vanaf eind dit jaar wil in­voeren. Dat alle treinen tra­ger zouden rijden om stipter te kunnen zijn, was al be­kend. Nu blijkt ook hoeveel trager.

Zo gaat het om tot zeven minuten extra van Brugge naar Brussel­-Centraal, tot tien minuten extra van Gent­-Sint­-Pieters naar Kortrijk en tot 29 mi­nuten extra van De Panne naar Brussel­-Centraal.

Vooral voor de as tussen Brussel­-Zuid en Brussel-­Noord wil­ men meer tijd nemen. Het is er zo druk dat de meeste vertragingen daar ontstaan. En daardoor zijn de treinen in theorie momenteel misschien snel­ler, maar in praktijk halen ze dat vaak niet. "Liever een realistische uurregeling dan een regeling waardoor je je overstap alleen in theorie haalt", luidt het bij de NMBS.
Is dit een politieke zet om het zo naar buiten te brengen? Of sensatiezucht van media? Of … ik weet het even niet meer.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 18 feb 2014, 09:10
door bobby
en wanneer wordt nu eindelijk de nieuwe dienstregeling "gelekt"?

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 18 feb 2014, 09:24
door Steve
Aangezien Het Nieuwsblad nu over informatie beschikt die erop wijzen dat ze de hand hebben kunnen leggen op de hele boel (en ook Le Soir uitpakt met de nonsensicale titel dat "de IR's geschrapt worden" terwijl het vooral een naamswijziging is), verwacht ik dat het niet lang zal duren. Al zullen ze het misschien nog wel wat rekken om de verkoopscijfers op te krikken.

Uit de vermelde rittijdverlenging tussen De Panne en Brussel kun je alvast opmaken dat de verbinding wel degelijk omgeleid zal worden via Aalst (huidig weekendscenario), zoals links en rechts al geopperd was. En dat riskeert wel wat ontevredenheid los te weken op lijn 73, enerzijds in het verder gelegen stuk waar men zich wellicht nog meer geïsoleerd zal voelen (terwijl er naar de andere kustplaatsen wel snelle en goede verbindingen zijn), anderzijds op het stukje net voor Gent (Deinze en De Pinte) waar heel wat pendelaars en anderen er wellicht ook niet happig op zullen zijn.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 18 feb 2014, 09:28
door stefanic
kika schreef:http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... ager.dhtml
De honderd belangrijkste spoorlijnen zullen er in de nieuwe dienstregeling van eind dit jaar gemiddeld 3,3 procent langer over doen. Dat zegt NMBS-woord­voerder Bart Crols in Het Nieuwsblad en De Standaard.

Voor het eerst is tot op de minuut bekend hoeveel langer de treinen vanaf december over hun traject zullen doen. Dat blijkt uit de gelekte
dienstregeling die de NMBS vanaf eind dit jaar wil in­voeren. Dat alle treinen tra­ger zouden rijden om stipter te kunnen zijn, was al be­kend. Nu blijkt ook hoeveel trager.

Zo gaat het om tot zeven minuten extra van Brugge naar Brussel­-Centraal, tot tien minuten extra van Gent­-Sint­-Pieters naar Kortrijk en tot 29 mi­nuten extra van De Panne naar Brussel­-Centraal.

Vooral voor de as tussen Brussel­-Zuid en Brussel-­Noord wil­ men meer tijd nemen. Het is er zo druk dat de meeste vertragingen daar ontstaan. En daardoor zijn de treinen in theorie momenteel misschien snel­ler, maar in praktijk halen ze dat vaak niet. "Liever een realistische uurregeling dan een regeling waardoor je je overstap alleen in theorie haalt", luidt het bij de NMBS.
Is dit een politieke zet om het zo naar buiten te brengen? Of sensatiezucht van media? Of … ik weet het even niet meer.
Wederom 100% RIOOL-journalistiek. Als ge natuurlijk de snelste trein van vandaag vergelijkt met de traagste trein van december...

10' extra Gent-Kortrijk? Inderdaad: trein 1: 36minuten (=huidige IRf, vandaag.... ook 36min), trein 2: 26minuten (=huidige ICC, vandaag...ook 26min). Verschil dus: NIHIL voor BEIDE treinen

Brugge-BrusselC.: +5' (3' door werken, 2' door 1' langer stilstand in Gent en Brussel-Zuid)

Inderdaad: een pak langer RECHTSTREEKS van DePanne naar Brussel, daar de IRi via L50 rijdt ipv L50A. Maar slechts een minderheid van L73 rijdt voorbij Gent, en via (comfortabele) overstap ben je even snel (zelfs sneller) in Brussel als vandaag, en bovendien met een ruimer aanbod dan vandaag!

Hasselt-BrusselC: +7??? ICK: nu 1u14 wordt 1u17 (+3 dus)
Maar je kan wel elk uur via de Leuvenboog met ICE: 0u58 (1u10 vandaag)

Brussel-Antwerpen: vandaag doet 1 IC er 41' over, de andere 43'. In het nieuwe plan: beide 43'...

@Bobby: Maandag 24/2 beginnen de Roadshows per provincie (Oost-Vlaanderen bijt de spits af) en daar zal hopelijk veel duidelijk worden.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 18 feb 2014, 09:41
door bobke
Zonde
Jammer dat de nmbs de vertragingen zo aanpakt. De hele boel vertragen :( terwijl met juist de boel zou moeten versnellen, want sommige treinen zijn echt traag :( kijk maar naar de trein Blankenberge-Hasselt ... ; langer dan 10 min stil staan in station van Brugge.

Men zou beter de NZV wat ontlasten. Treinen met eindstation in Brussel-Zuid of laten omrijden rond Brussel.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 18 feb 2014, 09:47
door Steve
bobke schreef: Men zou beter de NZV wat ontlasten. Treinen met eindstation in Brussel-Zuid of laten omrijden rond Brussel.
Die discussie is al vaak gevoerd en omhelst heel wat meer dan dergelijke "kort door de bocht"-uitspraken...

Eindstation in Brussel-Zuid is weinig realistisch vanwege de beschikbare perroncapaciteit (temeer daar een deel voorbehouden is voor HST en andere) en laten omrijden rond Brussel is vandaag slechts heel beperkt mogelijk omdat veel werkzaamheden nog bezig zijn. De Schuman-Josaphattunnel is nog niet klaar (waardoor je bv. nog niet zomaar van Namen/Charleroi via Schuman naar Antwerpen kunt) en ook via het westelijke ringspoor zijn de mogelijkheden op dit moment heel beperkt.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 18 feb 2014, 10:12
door kika
stefanic schreef:Als ge natuurlijk de snelste trein van vandaag vergelijkt met de traagste trein van december...
Bedankt om al de vermelde verbindingen te verduidelijken met tekst en uitleg. Er doet hier iemand z'n job beter dan die bende journalisten :D

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 18 feb 2014, 11:32
door RLL
Inderdaad: een pak langer RECHTSTREEKS van DePanne naar Brussel, daar de IRi via L50 rijdt ipv L50A. Maar slechts een minderheid van L73 rijdt voorbij Gent, en via (comfortabele) overstap ben je even snel (zelfs sneller) in Brussel als vandaag, en bovendien met een ruimer aanbod dan vandaag!
Ik ben ver van een expert, maar zowat alle treinen op lijn 73 rijden toch via Gent? Wel is het zo dat in het weekend op de lijn De Panne - Brussel al wordt omgereden via Aalst.

Het klopt natuurlijk dat men in de heenreis kan overstappen in Gent (momenteel heb je hiervoor in realiteit 's ochtends ongeveer 2 minuten in Gent). Veel pendelaars doen dit nu al (ik ook), het wachten op het tweede deel uit Kortrijk en de koppeling duurt namelijk vaak vrij lang.

Overstappen in de terugreis is minder handig: ofwel neemt men een trein naar Gent met een kleine overstaptijd en heeft men het risico dat men de trein naar de De Panne mist (en dus lang moet wachten) ofwel neemt men een grote marge maar dan sta je elke dag te wachten in Gent.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 18 feb 2014, 12:16
door Stijn91
Men zou die trein vanuit De Panne gewoon via L50A laten rijden met stop in Denderleeuw en van daaruit overstap naar Aalst maar dat mag waarschijnlijk niet.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 18 feb 2014, 12:20
door Merijn
RLL schreef:Ik ben ver van een expert, maar zowat alle treinen op lijn 73 rijden toch via Gent? Wel is het zo dat in het weekend op de lijn De Panne - Brussel al wordt omgereden via Aalst.
Ik denk dat Stefanic met "voorbij Gent" eerder bedoelde, dat de meeste mensen slechts tot Gent rijden. Echter denk ik dat er meer en meer mensen tot Brussel rijden.

Nu mijn mening hierover is dat elkeen liefst een rechtstreekse verbinding heeft en dan liefst nog zo snel mogelijk. Begrijpelijk dat dit gewoonweg onmogelijk is. Echter is het wel zo dat de NMBS indertijd met veel poeha een rechtstreekse verbinding gelanceerd heeft vanuit De Panne naar Brussel en dat men, zoveel jaren later, deze plots minder aantrekkelijk maakt. Ook begrijpelijk dus dat mensen die deze trein nemen, nu niet bepaald zullen gelukkig zullen zijn.

En een andere bedenking: zal deze langere rittijd ook een tweegbrengen dat de comfortabele MS96'en zullen verdwijnen langs lijn73...?