Pagina 26 van 158

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 14:05
door Shrek
dan ga je er vanuit dat alles in 1 jaar geleverd moet worden.
Er komen ook 300 Desiro's (900 bakken) en dat vormt ook geen probleem net omdat het over 5 jaar gespreid geleverd mag worden.
Bij de M7 zal het niet anders zijn waardoor de bestaande productiecapaciteit van de 4 groten dat zeker moet aankunnen zonder andere orders te moeten weigeren.

Als je het opsplitst zit je met het enorme nadeel dat je technische verschillen gaat hebben (tenzij men werkt zoals in de jaren 60 met de klassiekjes, maar dat zal geen enkele constructeur willen denk ik).

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 14:07
door Steven
De zottigheden gaat niet zozeer over het hebben van twee producenten (zoals nu bij de desiro) maar over uw combinatie. Jij wil altijd alles met elkaar kunnen combineren. Een zware dubbeldekker aan een lichte desiro willen koppelen is alle eigenschappen waarvoor die desiro gekocht is om zeep doen. Kort optrekken en snel afremmen is bij dubbeldekkers altijd lastiger dan bij licht enkeldeksmaterieel. Dan spreken we nog niet door de verschillende eigenschappen van evenetuele fysieke reacties die je voelt in de rijtuigen bij het in tractie brengen of het onderbreken van de tractie.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 14:11
door pietmol
Steven schreef:De zottigheden gaat niet zozeer over het hebben van twee producenten (zoals nu bij de desiro) maar over uw combinatie. Jij wil altijd alles met elkaar kunnen combineren. Een zware dubbeldekker aan een lichte desiro willen koppelen is alle eigenschappen waarvoor die desiro gekocht is om zeep doen. Kort optrekken en snel afremmen is bij dubbeldekkers altijd lastiger dan bij licht enkeldeksmaterieel. Dan spreken we nog niet door de verschillende eigenschappen van evenetuele fysieke reacties die je voelt in de rijtuigen bij het in tractie brengen of het onderbreken van de tractie.
alles met elkaar kunnen combineren
1. niet alles, maar er moeten m.i. wel dubbeldekstellen zijn die gecombineerd kunnen worden met desiro; net als er dubbeldekstellen zouden moeten zijn die gecombineerd kunnen worden met M6-GF/T19; maar er moeten GEEN dubbeldekstellen zijn die met M6-GF/T19 EN desiro gecombineerd kan worden.
2. in t buitenland doet men dat ook of heeft men plannen om dit te doen... (oa CFL, DB)

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 14:20
door pietmol
Shrek schreef:dan ga je er vanuit dat alles in 1 jaar geleverd moet worden.
Er komen ook 300 Desiro's (900 bakken) en dat vormt ook geen probleem net omdat het over 5 jaar gespreid geleverd mag worden.
Bij de M7 zal het niet anders zijn waardoor de bestaande productiecapaciteit van de 4 groten dat zeker moet aankunnen zonder andere orders te moeten weigeren.

Als je het opsplitst zit je met het enorme nadeel dat je technische verschillen gaat hebben (tenzij men werkt zoals in de jaren 60 met de klassiekjes, maar dat zal geen enkele constructeur willen denk ik).

jij gaat er dus zelf al vanuit dat de 4 constructeurs gaan samenwerken,.... dan zul ook de beste prijzen niet krijgen...

jij gaat er van uit dat alle rijtuigen 'hetzelfde' zijn; allemaal 200 km/u, allemaal hetzelfde comfortniveau (dus waarschijnlijk allemaal middelmatig, want anders onvoldoende budget)...

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 14:27
door Shrek
pietmol schreef: jij gaat er dus zelf al vanuit dat de 4 constructeurs gaan samenwerken,.... dan zul ook de beste prijzen niet krijgen...

jij gaat er van uit dat alle rijtuigen 'hetzelfde' zijn; allemaal 200 km/u, allemaal hetzelfde comfortniveau (dus waarschijnlijk allemaal middelmatig, want anders onvoldoende budget)...
Ik zeg net dat ze niet moeten samenwerken omdat ze op zich allemaal al genoeg productiecapaciteit hebben. De enige reden dat er Desiro's uit Brugge komen is politiek.
En ja, ik hoop dat alle rijtuigen hetzelfde zijn. Dat maakt het onderhoud en de inzet veel eenvoudiger. 200 km/h voor alle IC's is net een enorm voordeel, gezien er in de toekomst nog lijnen gaan bijkomen met hogere snelheden. En het comfortniveau hangt af van wat er in het lastenboek staat, niet van het aantal varianten.
pietmol schreef:1. niet alles, maar er moeten m.i. wel dubbeldekstellen zijn die gecombineerd kunnen worden met desiro
Dat is juist nergens voor nodig. Als je de spoorwegen toch op kosten wil jagen, doe dan een voorstel met effectieve meerwaarde.
Een deftige eerste klasse in de M7? Een rijtuig waarin je kan vergaderen? Een kinderhoek? Daar hebben sommige mensen nog iets aan, maar totaal verschillende treinen koppelen haalt niets uit.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 14:57
door pietmol
Shrek schreef: doe dan een voorstel met effectieve meerwaarde.
Een deftige eerste klasse in de M7? Een rijtuig waarin je kan vergaderen? Een kinderhoek? Daar hebben sommige mensen nog iets aan, maar totaal verschillende treinen koppelen haalt niets uit.
idd als je een dubbeldek treinstel heb met bv een rijtuig waarin je kan vergaderen en een kinderhoek, en dat motorstel kan gecombineerd worden met desiro, wel dan heb je deze faciliteiten ineens in een desiro-trein ter beschikking, gewoon door nen desiro te koppelen aan zo'n dubbeldek stel... :wink:

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 15:22
door Shrek
pietmol schreef: idd als je een dubbeldek treinstel heb met bv een rijtuig waarin je kan vergaderen en een kinderhoek, en dat motorstel kan gecombineerd worden met desiro, wel dan heb je deze faciliteiten ineens in een desiro-trein ter beschikking, gewoon door nen desiro te koppelen aan zo'n dubbeldek stel... :wink:
Op de korte afstanden waar de Desiro rijdt ben je niets met al die voorzieningen. Of wil jij een Desiro achter de IC Charleroi-Antwerpen hangen?

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 15:33
door pietmol
Shrek schreef:
pietmol schreef: idd als je een dubbeldek treinstel heb met bv een rijtuig waarin je kan vergaderen en een kinderhoek, en dat motorstel kan gecombineerd worden met desiro, wel dan heb je deze faciliteiten ineens in een desiro-trein ter beschikking, gewoon door nen desiro te koppelen aan zo'n dubbeldek stel... :wink:
Op de korte afstanden waar de Desiro rijdt ben je niets met al die voorzieningen. Of wil jij een Desiro achter de IC Charleroi-Antwerpen hangen?

op den Oostende Antwerpen zou da wel leuk zijn :wink:

en de mensen die in Brussel de L-trein naar Hove nemen zouden ook nie vies zijn van zo'n oplossing :wink:

NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 15:45
door Steven
Dat laatste is absurd want als reiziger heb je er niets aan. Je kan toch enkel van het ene deel naar het andere tijdens een stilstand wat bijna niemand zal doen uitgezonderd de mensen die aan een controle willen ontsnappen (of toch proberen).

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 15:53
door Shrek
pietmol schreef: op den Oostende Antwerpen zou da wel leuk zijn :wink:

en de mensen die in Brussel de L-trein naar Hove nemen zouden ook nie vies zijn van zo'n oplossing :wink:
Die zouden daar wel vies van zijn want M7 op die L-trein wilt zeggen langere rittijd. L-trein (of GEN) = Desiro. Zo simpel is het.

Op Oostende-Antwerpen Desiro's is al helemaal te gek, niemand wil daar zo lang inzitten. Het is net op zo'n verbindingen dat de M7 voor comfortverbetering kan zorgen.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 15:55
door pietmol
Shrek schreef:
Op Oostende-Antwerpen Desiro's is al helemaal te gek, niemand wil daar zo lang inzitten.

ga dat eens zeggen tegen die NMBS-ers die beslist hebben om Antwerpen Oostende met desiro's te rijden :wink:

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 15:59
door Shrek
pietmol schreef:
Shrek schreef:
Op Oostende-Antwerpen Desiro's is al helemaal te gek, niemand wil daar zo lang inzitten.

ga dat eens zeggen tegen die NMBS-ers die beslist hebben om Antwerpen Oostende met desiro's te rijden :wink:
Daarom ook dat er extra IC-materieel besteld wordt in de vorm van M7. Dan kunnen alle Desiro's weg van alles wat IC/IR is.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 16:00
door pietmol
Shrek schreef:
Die zouden daar wel vies van zijn want M7 op die L-trein wilt zeggen langere rittijd. L-trein (of GEN) = Desiro. Zo simpel is het.

Desiro = luxueuse metro stel
dat is mss goed voor GEN, maar niet voor L-trein waar de mensen veel langer opzitten dan op een metro

als je een dubbeldek motorstel koopt dat gecombineerd kan worden met desiro, dan heeft dat ook dezelfde acceleraties als desiro, dus uwe reistijd wordt niks langer dan met desiro.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 16:07
door Shrek
pietmol schreef: Desiro = luxueuse metro stel
dat is mss goed voor GEN, maar niet voor L-trein waar de mensen veel langer opzitten dan op een metro

als je een dubbeldek motorstel koopt dat gecombineerd kan worden met desiro, dan heeft dat ook dezelfde acceleraties als desiro, dus uwe reistijd wordt niks langer dan met desiro.
Al een hele tijd terug is er gekozen om 305 desiros te kopen. Vermits je die niet wil gebruiken op IC wil dat zeggen dat sowieso alle L-treinen met Desiro gaan zijn.
Nieuwe motorstellen gaan kopen voor de L-treinen en daardoor de Desiros op IC moeten gebruiken is dus helemaal te gek voor woorden, zoals de meeste van jouw ideëen helaas.

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Geplaatst: 03 apr 2014, 16:16
door pietmol
Shrek schreef:
pietmol schreef: Desiro = luxueuse metro stel
dat is mss goed voor GEN, maar niet voor L-trein waar de mensen veel langer opzitten dan op een metro

als je een dubbeldek motorstel koopt dat gecombineerd kan worden met desiro, dan heeft dat ook dezelfde acceleraties als desiro, dus uwe reistijd wordt niks langer dan met desiro.
Al een hele tijd terug is er gekozen om 305 desiros te kopen. Vermits je die niet wil gebruiken op IC wil dat zeggen dat sowieso alle L-treinen met Desiro gaan zijn.
Nieuwe motorstellen gaan kopen voor de L-treinen en daardoor de Desiros op IC moeten gebruiken is dus helemaal te gek voor woorden, zoals de meeste van jouw ideëen helaas.
nou draai je de boel toch wel een beetje om: het is NMBS dat beslist om GEN materieel, op IC-treinen in te zetten.

en dat is de realiteit vandaag.