FLV-FGSP schreef:Lijn 27 wordt zondags niet bereden. Niet duidelijk voor de reizigers, maar Infrabel heeft het zo gewild.
erg vreemd ... op zondag rijden er toch goederentreinen op lijn 27
Toch niet. Op misschien een werktrein na rijdt er niets tussen minstens Kontich-Lint en Y-Drabstraat. Lijn 27 is dan ook om historische redenen gesloten op zondag. Vroeger werd L27 exclusief voor goederenverkeer gebruikt, en gezien er op zondag niets reeds, mocht de lijn zonder hinder toe voor onderhoud. Ondertussen wil NMBS het echter (al vele jaren) anders want alle verkeer is moeilijk in te plannen op enkel L25.
stefanic schreef: ↑08 aug 2017, 22:25Toch niet. Op misschien een werktrein na rijdt er niets tussen minstens Kontich-Lint en Y-Drabstraat. Lijn 27 is dan ook om historische redenen gesloten op zondag. Vroeger werd L27 exclusief voor goederenverkeer gebruikt, en gezien er op zondag niets reeds, mocht de lijn zonder hinder toe voor onderhoud. Ondertussen wil NMBS het echter (al vele jaren) anders want alle verkeer is moeilijk in te plannen op enkel L25.
Als het op zondag echt niet meer past op lijn 25, dan moet je aansturen op een overbelastingsverklaring.
Volgens de planner rijdt de tweede L, maar enkel tussen Puurs en Noorderdokken, behalve één heen-en-terugrit per dag die tot Essen gaat. Er is meer dan een uur stilstand in Noorderdokken, dus het zal inderdaad zijn dat de Benelux voorlopig in de weg zit om verder te gaan. Benieuwd of het dan uiteindelijk Roosendaal of Essen wordt, maar ik vermoed het laatste...
Ik ben ook heel erg benieuwd naar de materieelsamenstellingen. Iemand al wat gehoord hierover? De geruchten die ik al eens gehoord heb, geen idee hoe waarheidsgetrouw dit is: Blankenberge Genk deels met Breaks en de terugkeer van de Klassiekjes naar Maastricht.
Davy schreef: ↑21 sep 2017, 11:06
Ik ben ook heel erg benieuwd naar de materieelsamenstellingen. Iemand al wat gehoord hierover? De geruchten die ik al eens gehoord heb, geen idee hoe waarheidsgetrouw dit is: Blankenberge Genk deels met Breaks en de terugkeer van de Klassiekjes naar Maastricht.
Het gerucht dat Blankenberge - Genk deels met breaks zal gereden worden heb ik ook al vrij hardnekkig gehoord, dus ik denk wel dat dit vrij waarschijnlijk is.
Ik hoop alleen dat men niet met te kleine samenstellingen gaat werken "omdat ze nu elk hun eigen IC hebben"... die extra IC is er vandaag al (alleen beperkt tot Brugge of Gent in het weekend) maar niettemin zitten de 10 M6'en van de Knokke-Blankenberge meer dan vol (om nog maar te zwijgen over de treinen met MS96). Ook tussen Brussel en Genk zitten die treinen goed vol en daar is er geen echt alternatief om op terug te vallen.
In dat verband hoop ik ook dat er geen koppeling meer zal zijn tussen de Knokke-Airport en Airport-Oostende, want die laatste telt verschillende treinen met beperkte samenstelling - wellicht net voldoende voor het lange traject via Kortrijk maar absoluut onvoldoende voor het rechtstreekse traject naar Brugge en Knokke, zeker bij mooi weer.
Een voordeel zou wel kunnen zijn dat er overdag met minder lange treinen gereden kan worden. En dus kan er op die manier toch wat bespaard worden op materieelinzet, zonder de reizigers te treffen.
overweg13 schreef: ↑21 sep 2017, 20:01
Een voordeel zou wel kunnen zijn dat er overdag met minder lange treinen gereden kan worden. En dus kan er op die manier toch wat bespaard worden op materieelinzet, zonder de reizigers te treffen.
Inderdaad zo rijdt smorgens de 1503 met 10 M6 terwijl 1 break of MS96 ruim voldoende zou zijn
overweg13 schreef: ↑21 sep 2017, 20:01
Een voordeel zou wel kunnen zijn dat er overdag met minder lange treinen gereden kan worden. En dus kan er op die manier toch wat bespaard worden op materieelinzet, zonder de reizigers te treffen.
Inderdaad zo rijdt smorgens de 1503 met 10 M6 terwijl 1 break of MS96 ruim voldoende zou zijn
... maar aangekomen in Genk rijdt diezelfde trein in volle spits terug naar Brussel (Genk 7.08 Brussel-Centraal 8.42) en zijn zelfs die 10 M6'en krap... en snel even van trein wisselen is ook geen sinecure daar. Vaak is het veel ingewikkelder dan je denkt. Zeker op zulke lange verbindingen zullen bijna alle treinen op een gegeven moment wel ergens in de spits terechtkomen (die ook breder en breder wordt) en zijn de mogelijkheden dus beperkt.
Ik denk dat je inderdaad de moeite onderschat om te koppelen en ontkoppelen, treinen gaan parkeren in de bundel... Dat vraagt ook personeel, en dus geld, dat ik betwijfel dat je op het einde nog veel zal besparen...
Ik heb een vraagje of de treinen Zottegem-Denermonde in de nieuwe dienstregeling (nu Oudenaarde-Dendermonde).
In de huidige dienstregeling komen de treinen uit Oudenaarde om .25 in Dendermonde en vertrekken ze terug richting Oudenaarde om .34.
Dit is dezelfde trein en ze hebben een keertijd van 9 minuten.
In de nieuwe dienstregeling echter komen de treinen uit Zottegem toe om .29 in Dendermonde en vertrekken ze terug uit Dendermonde om .30.
Ik vermoed dat dit niet dezelfde trein zal zijn aangezien ze dan maar 1 minuut keertijd hebben?