Klassieke treinen Aken-België
Re: Klassieke treinen Aken-België
De trein zou toch niet in ST. Lambert komen (als het een S-trein is Luik-Guillemins - Aachen HBF)?
-
Maar daar kan je niet keren. Dat kan enkel vanop perron 2 en dat heeft een korte nuttige lengte.
Als de trein niet moet keren kan hij daar het volledige perron benutten en zelfs nog deels in de wissel staan. Voor een kerende trein kan dat uiteraard niet.
Het is een S-trein Luik-Aken. Er heeft nooit iemand gezegd dat het een trein Guillemins-Aken ging worden

-
Nou ja, je kan wel keren maar dan zou je inderdaad een heel stuk tegenspoor moeten rijden.Shrek schreef: ↑16 aug 2023, 17:14Maar daar kan je niet keren. Dat kan enkel vanop perron 2 en dat heeft een korte nuttige lengte.
De treinen met terminus Liège-St-Lambert rijden toch allemaal door naar Liers dus dat lijkt me dan ook het meest logische daar.
Inderdaad de meeste treinen keren in Liers, daar is een bundel en normaal ook een team poetsers.
Ik lees daar toch wel een "Guillemins"..Steve schreef: ↑11 aug 2023, 15:30 En specifieker (want intussen is het antwoord gekomen met het bekendmaken van de details van de nieuwe dienstregeling): het wordt voorlopig HLE 18 + I11, die een nieuwe S-trein Luik-Guillemins - Aachen zal verzorgen. De S uit Spa wordt op hetzelfde moment beperkt tot Verviers-Centraal.
My bad, het is wel degelijk Saint-Lambert. Maar dan nog snap ik het verschil niet met de IC Brussel - Namen - Luik die evenzeer tot Saint-Lambert rijdt met z'n 10 rijtuigen. Misschien gaat die dan inderdaad in Liers keren (was mij onbekend - waarom dan trouwens geen commerciële haltes in Herstal en Liers?), maar dat kan deze nieuwe S toch evengoed doen indien nodig?
Ik zie niet direct een Frontkering in Aachen-hbf gebeuren want dan moet je iemand van DB betalen om aan/af koppelen. (bij de NJ doen de mannen van Newrest de spanningswissels en aan/af koppelen.)
Ik heb opgevangen dat ze er wel mee bezig zijn. Duitsland is op grenstrajecten gelukkig redelijk pragmatisch (in tegenstelling tot bijvoorbeeld onze noorderburen) waardoor het wel eens snel zou kunnen gaan met de toelating van I11Bdx op dat traject.
Iemand die zich bezig houd daarmee op de bureau in Brussel heeft mij vorig weekend uitdrukkelijk gezegd dat het zeker nog niet voor het eerste jaar zal zijn. Ze zijn stelselmatig de T18 van andere software voorzien voor Luxemburg en Frankrijk. De T19 zou zijn KVB verliezen daar ze niet echt handig zijn voor naar Frankrijk te rijden.
Dus we zouden in eerste instantie volgende treinsamenstelling krijgen :
18 + 4 rijtuigen + 18
Klopt dat of heb ik niet goed gelezen ?
18 + 4 rijtuigen + 18
Klopt dat of heb ik niet goed gelezen ?
Neen hoor, de S52xx keren vandaag in St Lambert.Klassiekje schreef: ↑16 aug 2023, 17:32 Nou ja, je kan wel keren maar dan zou je inderdaad een heel stuk tegenspoor moeten rijden.
De treinen met terminus Liège-St-Lambert rijden toch allemaal door naar Liers dus dat lijkt me dan ook het meest logische daar.
Vermits er geen bijkomende rijpaden St-Lambert - Liers voorzien zijn zal ook de S naar Aken daar moeten keren.
Ik denk dat er nog geen zekerheid is over het aantal rijtuigen.
Wel wordt nog onderzocht of een voor fietsentransport aangepaste I10 kan worden toegevoegd.
-
Ah ok, maar daar heb je dan maar een nuttige lengte van 115m.Shrek schreef: ↑17 aug 2023, 16:26Neen hoor, de S52xx keren vandaag in St Lambert.Klassiekje schreef: ↑16 aug 2023, 17:32 Nou ja, je kan wel keren maar dan zou je inderdaad een heel stuk tegenspoor moeten rijden.
Vermits er geen bijkomende rijpaden St-Lambert - Liers voorzien zijn zal ook de S naar Aken daar moeten keren.
Wat niet meer toelaat dan HLE18 + 3 I11.