Pagina 26 van 152

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 22 jan 2010, 00:18
door Beesty
ronny schreef:Vandaag was ook de 1838 IC Antwerpen Oostende met 3 stelletjes, vooraan de 181.
Tof voor de fans van klassiekjes, maar anderzijds zouden ze dan toch wel beter 2 breaks op de IC-g steken plaats van klassiekjes. Is ergens niet te verantwoorden om met prullen die max 130/140 gaan op een lijn van 160 te gaan tuffen. :)

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 22 jan 2010, 20:25
door HLE 2302
Beesty schreef:
ronny schreef:Vandaag was ook de 1838 IC Antwerpen Oostende met 3 stelletjes, vooraan de 181.
Tof voor de fans van klassiekjes, maar anderzijds zouden ze dan toch wel beter 2 breaks op de IC-g steken plaats van klassiekjes. Is ergens niet te verantwoorden om met prullen die max 130/140 gaan op een lijn van 160 te gaan tuffen. :)
Waarom niet verantwoord ?
Als je een beetje doorrijd blijft de vertraging beberkt tot 1 a 2 minuten ...
En van waar ga jij die 2 breaks halen ? :P

Het enige matrieel die in de meeste depot's als 'reserve' staat zijn klassiekjes ...

Der zijn maar weinig depot's die DMT's al reserve staan hebben, als er al zijn. :P

Greetz 2302

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 22 jan 2010, 23:30
door Trammist
Ik ben in juli 2009 ook al een met een stam klassiekjes van Antwerpen-Berchem naar Oostende gespoord, maar we zijn toen stipt op tijd aangekomen, meen ik me te herinneren.

ps: werd er niet gezegd dat er met de winterkoude veel Breaks in panne staan/stonden?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 23 jan 2010, 10:54
door Hobbes
De uurregeling van de 18xx treinen tussen Antwerpen en Oostende is meer als breed genoeg om zelfs tegen 130km/h op tijd te rijden.
Ik rij tussen Gent en Beernem en tussen Oostende en Brugge (160km/h zones) zelfs met een DMT max 140km/h anders staat ge toch ettelijke minuten te schilderen in Aalter of Brugge.
Dit is één van de maatregelen die men toepast om te proberen de stiptheid naar omhoog te krijgen... :roll:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 23 jan 2010, 20:31
door hein
ronny schreef:[Vandaag was ook de 1838 IC Antwerpen Oostende met 3 stelletjes, vooraan de 181.
Vandaag ook klassiekjes op de IC G. De trein komende uit Antwerpen met de 188 op kop en de 181 achteraan met daartussen cityrail 981.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 23 jan 2010, 23:09
door Lukas
Hoi,

Gisteren was in Gent Sint Pieters de L trein van 20u45 naar Brugge samengesteld uit 1 "Klassiekske" met het volgende nummer:169.

Lukas

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 27 jan 2010, 14:22
door Snaaip
Vandaag de eerste keer dat ik op een MS CR zat (Leuven - Kortrijk). Best gezelliger dan de oudere interieur. Zelfs vind ik stiller, ook bij de deuren. Of vergis ik me?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 27 jan 2010, 14:34
door Steven
ze hebben een elektronische omvormer ipv de oude draaiende elektrische groep.
De gemoderniseerde klassiekjes hebben allemaal nieuwe deuren, ook al zijn ze van het zelfde type als het origineel.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 29 jan 2010, 20:51
door LHOON
Vandaag moest ik van Mechelen naar Gent.

De trein vanmorgen (878 van 0733): 2 gerenoveerde klassiekjes

De trein terug van 1626 ook, die heb ik laten rijden.
De 867 van 1726 echter reed met de 178 en 206! Heb mij op een kaartje eerste klasse getrakteerd om toch nog maar eens in het rode fluweel te zitten!

Wat ook opvalt: deze trein rijdt verder van Gent naar Brugge, maar dit wordt hoegenaamd nergens aangekondigd (waarschijnlijk omdat hij voor die rit een ander nummer draagt). Goed om weten dat er een rechstreekse (maar wellicht niet de snelste) verbinding Mechelen-Brugge bestaat!

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 29 jan 2010, 21:00
door am62
Dag Lhoon

Vandaag zat ik zelf in stel 210 (A-deel tussen FBN en FGRA) maar van ma-do reis ik vanuit Antwerpen naar Geraardsbergen. Dit is een rechtstreekse trein (treinnummers 3336/8572) én de snelste verbinding. Alleen geeft ARI die niet aan ! Reizigers krijgen telkens een overstap te Brussel jawel. Gelukkig heeft men op lijn 25 wel de juiste reflex om ook "Brussel-Geraardsbergen" aan te kondigen. Misschien dat ik dit toch maar even signaleer aan de juiste dienst (iemand een idee welk adres) want ook de info via sms is fout.

Ik wil hier niet verder afwijken en dan terug on topic gaan met deze melding :
De 676 en 714 (de oudste van de langstlevende klassiekjes dus) zijn in januari nog steeds gezien door diverse waarnemers.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 29 jan 2010, 21:48
door AM'er
Inderdaad, de 676 en de 714 zijn nog "in leven". De voorgangers uit de reeksen AM66-79 hebben allemaal een modernisering achter de rug, waarvan de laatste allemaal tot cityrail.

Het alleroudste langstlevende klassiekje (stel 153, bouwjaar 1962) heb ik al een hele tijd niet meer gezien.
Hopelijk doet dit stelletje nog trouw z'n dienst en is het nog niet richting schroothoop gegaan.

Gisteren heb ik vele andere klassiekjes gezien:

-195
-212
-190
-218
-221
-183
-220
-210
-222
-184
-198
-237

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 29 jan 2010, 21:51
door am62
Heb het even opgezocht in mijn database. Het is van 09/09/09 jawel geleden dat ik nog eens in dat oudste klassiekje 153 zat. De rest wat ik zie kan ik spijtig genoeg niet noteren wegens gewoon teveel.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 01 feb 2010, 09:31
door Marcad
Halo,

Ik heb de volgende rode klassiekes in Namen gezien.
Sinds 1 januari 2010...

153 154 155 156 158 159 160 162 164 165 166 168 169 171 174
178 179 182 183 185 186 189 198 204 209 213 214 216 217 231
235 236 239 240 243 245 246 247 248 249 250 253 255 256 258
261 262 263 265 267 268 269
595 597 598 599 600

M

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 01 feb 2010, 12:23
door AM'er
Ik kan de lijst vervolledigen met de Oost-en West-Vlaamse klassiekjes vanaf 2010.

- 163-176-177-181-184-187-188-190-191-193-195-196-197-201-202-203-205-206-207-210-212-215-218
- 220-221-222-223-224-225-226-227-228-229-230-232-233-234-237-238-270

Conclusie: Nog heel wat klassiekjes kunnen aan hun 48ste dienstjaar beginnen :)

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 01 feb 2010, 12:54
door Marcad
Halo,

De 225 is terug na het ongeval van 2009... toen denken wij dat die zou niet meer rijden :)

Dus we zijn nog op zoek naar de volgende (3 uit Stockem, 2 uit Oostende en 8 uit Kinkempois)

157
161
175
180
208
244
251
252
254
257
259
260
596