Pagina 26 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 07 jan 2011, 16:07
door LRDArdo
Wat is het alternatief? Hebben heren politici, studiebureaus in binnen- en buitenland daar al over nagedacht?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 07 jan 2011, 16:16
door brunel
De Duitsers steken hun geld liever in verbetering van de verbinding over Venlo. Daar hebben zij namelijk het meeste aan en dan kan bij hun de meeste vrachtauto's schelen als je dat bedoelt.
Het is opmerkelijk dat de Duitse kant van het verhaal zo weinig wordt belicht. Zelfs voor België en Nederland is een en ander nauwelijks rendabel te maken, maar kennelijk vraagt niemand zich af waarom Duitsland zoveel geld in het project zou moeten steken.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 07 jan 2011, 16:19
door calabria
Het alternatief? Heropening tot Weert, en een bocht net voor Weert richting Eindhoven en een bocht net voor Eindhoven naar Venlo en zo naar Duitsland? Maar dat lijkt dan eigenlijk nergens meer op.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 07 jan 2011, 16:20
door dentheo
Al dat geld is toch alleen voor die "graanhamsters " of wat zijn het.

Ongelooflijk hoeveel miljoenen de NMBS had kunnen verdienen, door elke week één lok naar Mönchengladbach te sturen voor "lijnstudie" of een "Kaffee mit Kuche".

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 07 jan 2011, 17:42
door melle
Ik vind dat de regering zich er maar eens naarstig mee moet gaan bemoeien. Daar dient de overheid toch voor, om onze economie te sturen? Oh wacht, we hebben al 6 maanden geen regering meer.. :roll:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 08 jan 2011, 10:44
door brunel
En met welke argument zou een eventuele regering (welke eigenlijk, Brussel of Vlaanderen?) de Duitsers er dan van moeten overtuigen om zinloos geld uit te geven?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 08 jan 2011, 10:52
door kika
brunel schreef:En met welke argument zou een eventuele regering (welke eigenlijk, Brussel of Vlaanderen?) de Duitsers er dan van moeten overtuigen om zinloos geld uit te geven?
De regeringen van NRW en de BRD natuurlijk. *kuch* De ene politieker (B) vergeet compleet dat er zoiets is als Rotterdam, de andere (Nl) vergeet de Antwerpse haven, nog een andere wil het niet door zijn achtertuin (D) ... Er valt veel te zeggen voor de IJzeren Rijn, maar gezien verschillende belangenconflicten en prioriteiten denk ik dat het verloren energie is om er voor te lobbyen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 08 jan 2011, 11:38
door LML
De IJzeren Rijn wordt momenteel maar op 1 manier bekeken: goederentreinen tussen Antwerpen en het Ruhrgebied.

Er bestaat ook een andere kant van een medaille: reizigerstreinen.
België, Nederland en Duitsland zijn (dacht ik, aan de hand van opzoekingswerk op internet) zeker te vinden om terug reizigerstreinen te laten bollen tussen Neerpelt-Weert-Roermond-Dalheim. Weert en Hamont is zelfs vragende partij om terug te kunnen treinen richting Antwerpen. Over Budel heb ik niets teruggevonden...

Alleen hebben Nederland en Duitsland schrik vanaf het moment er reizigerstreinen gaan rijden op deze as, er ook wordt gestart met goederentreinen...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 08 jan 2011, 13:14
door Shrek
LRDArdo schreef:Wat is het alternatief? Hebben heren politici, studiebureaus in binnen- en buitenland daar al over nagedacht?
De huidige route via montzen :wink:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 08 jan 2011, 17:32
door ijzeren rijn 82
brunel schreef:De Duitsers steken hun geld liever in verbetering van de verbinding over Venlo. Daar hebben zij namelijk het meeste aan en dan kan bij hun de meeste vrachtauto's schelen als je dat bedoelt.
Het is opmerkelijk dat de Duitse kant van het verhaal zo weinig wordt belicht. Zelfs voor België en Nederland is een en ander nauwelijks rendabel te maken, maar kennelijk vraagt niemand zich af waarom Duitsland zoveel geld in het project zou moeten steken.
de verbinding over venlo wordt steeds minder gebruikt door DBS , sinds dec gaat bijna alles via de Betuweroute en Emmerich naar Rotterdam
nu zullen ze daar is gaan investeren in die lijn
belgische politiek en de Antwerpse haven zou meer druk moeten zetten , ijzeren rijn blijft de kortse weg naar duitsland , en kan zwaardere treinen aan , zolang dat niet gebeurt duurt het nog 100 jaar

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 jan 2011, 08:44
door brunel
Weet je wat mijn analyse is? Dat zelfs de Belgische/Vlaamse politiek niet echt gelooft dat de IJzeren Rijn nu zo'n noodzakelijke verbinding is. Dan is het moeilijk overtuigen. Nederland is nog gehouden aan het verdrag, maar Duitsland niet. Waarmee zouden die moeten worden overtuigd? Er is capaciteit genoeg via Montzen en die enkele tientallen kilometers maken het verschil niet.
Het wordt tijd om er een punt achter te zetten. Er zijn zinvollere bestedingen voor dat geld.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 jan 2011, 12:05
door Trammist
We moeten ook denken aan de eventuele splitsing van Vlaanderen en Wallonië.
Eens België uiteengevallen is, zullen de Vlamingen de treinen nar 'hun' havens niet meer over 'vijandelijk' grondgebied willen sturen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 jan 2011, 12:26
door pietje
Trammist schreef:We moeten ook denken aan de eventuele splitsing van Vlaanderen en Wallonië.
Eens België uiteengevallen is, zullen de Vlamingen de treinen nar 'hun' havens niet meer over 'vijandelijk' grondgebied willen sturen.
Ik ga er van uit dat dit als grap bedoeld is?
Bij een scheiding worden er verdragen afgesloten en dan is er nog de EU die grensoverschrijdend verkeer garandeert.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 jan 2011, 16:25
door ijzeren rijn 82
LML schreef:De IJzeren Rijn wordt momenteel maar op 1 manier bekeken: goederentreinen tussen Antwerpen en het Ruhrgebied.

Er bestaat ook een andere kant van een medaille: reizigerstreinen.
België, Nederland en Duitsland zijn (dacht ik, aan de hand van opzoekingswerk op internet) zeker te vinden om terug reizigerstreinen te laten bollen tussen Neerpelt-Weert-Roermond-Dalheim. Weert en Hamont is zelfs vragende partij om terug te kunnen treinen richting Antwerpen. Over Budel heb ik niets teruggevonden...

Alleen hebben Nederland en Duitsland schrik vanaf het moment er reizigerstreinen gaan rijden op deze as, er ook wordt gestart met goederentreinen...
Budel behoort onder de gemeente Cranendonck , en die zien de reizigerstrein ook zitten , zij opperen een Halte in Budel schoot
ook worden er gesprekken gevoerd aan NL zijde om voor 1 dag een trein in te zetten tussen Neerpelt-Weert om hun eisen kracht bij te zetten mogelijke datum is Do 01-06-11 (hemelvaartsdag) als dit haalbaar is of de weertse kermis eind september (NMBS staat positief tegenover het initiatief en wil meewerken,Ook zal ProRail benaderd worden voor het verlenen van nodige vergunningen. )Het Nederlandse ministerie Verkeer en Waterstaat liet informeel weten dat de NMBS gewoon rijpaden moet aanvragen en bij IVW ATB-ontheffing moet vragen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 09 jan 2011, 16:48
door brunel
pietje schreef:
Trammist schreef:We moeten ook denken aan de eventuele splitsing van Vlaanderen en Wallonië.
Eens België uiteengevallen is, zullen de Vlamingen de treinen nar 'hun' havens niet meer over 'vijandelijk' grondgebied willen sturen.
Ik ga er van uit dat dit als grap bedoeld is?
Bij een scheiding worden er verdragen afgesloten en dan is er nog de EU die grensoverschrijdend verkeer garandeert.
Zo is het de vorige keer tenslotte ook gegaan. :mrgreen:
In ieder geval zal Duitsland niet erg onder de indruk zijn van dat argument.