Pagina 26 van 34
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 11:09
door Steve
bobby schreef:
Is het niet net de bedoeling van het GEN om zoveel mogelijk mensen met de trein naar Brussel te brengen? wel dan mag de spoorwegmaatschappij ook eens in functie van die mensen denken. Als de mensen die tussen Burst en Aalst wonen eerst met de trein of auto naar Burst of Aalst moeten om daar de trein naar Brussel te nemen, dan zullen er velen gewoon met de auto blijven rijden...
Trouwens gezien de ligging (vlakbij de uitrit van E40) zou men van het station van Erpe-Mere een ideaal hub-station voor Brussel kunnen maken...
Hoppakee, daar komt de kerktorenmentaliteit in een groot deel van het land naar boven... zoveel mogelijk mensen naar Brussel brengen. Dat er in Brussel zelf ook een klein miljoen mensen woont en dat de trein er ook voor verplaatsingen binnen de stad een enorm potentieel heeft (en metro, tram en bus niet zonder reden overvol zitten), dat wordt nog maar eens vergeten. Enfin, troost je, je bent niet de enige als men ook bij de spoorwegen zelf er het nut niet van inziet om bepaalde haltes te (her)openen of beter bedienen die liggen op plaatsen met een enorm potentieel, zoals een hoge bevolkingsdichtheid en/of aansluiting met metro of tram.
De bedoeling van een GEN is vooral de verplaatsingen binnen het betrokken (voor)stedelijk gebied in het algemeen te verbeteren. Pendelaars die uit de standsrand naar de stad komen, stadsbewoners die vanuit de stad in de rand gaan werken, stadsbewoners die zich binnen de stad verplaatsen. Het GEN kent ook niet zozeer de notie van grote versterkingen richting Brussel in de spits: alles rijdt met een vaste frequentie en ook qua materieelsamenstellingen zal er wellicht niet ál te veel variatie zijn. Voor de grote volksverplaatsingen van pendelaars zijn er vooral de IC-verbindingen en P-treinen.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 11:17
door Shrek
bobby schreef:
de trein Antwerpen Mol Neerpelt wordt vandaag in mol wel gesplitst. Als men dezelfde dienst wil behouden eens Mol Neerpelt Hamont "onder de draad" hangt, dan moet toch een dual-mode motorstel hebben voor het gedeelte dat naar Hasselt gaat.
Inderdaad, als men dezelfde service wil aanbienden. Maar een goed geregeld overstapje in Mol of Herentals lijkt mij geen ramp voor mensen uit Beringen en omstreken. Ik zou persoonlijk kiezen voor een IC Hamont (of Weert)-Antwerpen en een L Hasselt-Herentals. Dat korte stukje MW41 onder de bovenleiding is nu ook weer geen ramp.
bobby schreef:
Is het niet net de bedoeling van het GEN om zoveel mogelijk mensen met de trein naar Brussel te brengen? wel dan mag de spoorwegmaatschappij ook eens in functie van die mensen denken. Als de mensen die tussen Burst en Aalst wonen eerst met de trein of auto naar Burst of Aalst moeten om daar de trein naar Brussel te nemen, dan zullen er velen gewoon met de auto blijven rijden...
Trouwens gezien de ligging (vlakbij de uitrit van E40) zou men van het station van Erpe-Mere een ideaal hub-station voor Brussel kunnen maken...
Ook met overstap kan zoiets een ideale hub zijn. Een overstap is helemaal geen hinderend gegeven
als je kan overstappen op een lijn met frequente bediening. Ik hoop uiteraard dat zeker Aalst een zeer frequente verbinding met Brussel krijgt.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 11:20
door bobby
Steve schreef:
De bedoeling van een GEN is vooral de verplaatsingen binnen het betrokken stedelijk gebied in het algemeen te verbeteren.
dat is de visie die de Brusselse politici willen uitdragen, maar als dat het doel van het GEN is dan is men totaal verkeerd bezig, dat men dan die miljoenen investeert in meer metrolijnen (en tramlijnen)... maar ja de spoorweg miljoentjes zijn federaal en Brussel zit zonder geld...dus geen geld voor meer metro
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 11:24
door Steve
bobby schreef:Steve schreef:
De bedoeling van een GEN is vooral de verplaatsingen binnen het betrokken stedelijk gebied in het algemeen te verbeteren.
dat is de visie die de Brusselse politici willen uitdragen, maar als dat het doel van het GEN is dan is men totaal verkeerd bezig, dat men dan die miljoenen investeert in meer metrolijnen (en tramlijnen)... maar ja de spoorweg miljoentjes zijn federaal en Brussel zit zonder geld...dus geen geld voor meer metro
Die miljoenen investeringen in metrolijnen en tramlijnen gebeuren óók. Ik denk dat je maar half beseft wat voor uitdagingen er te wachten staan (en eigenlijk al volop bezig zijn) in Brussel.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 11:29
door Cipallieter
Shrek schreef:
Inderdaad, als men dezelfde service wil aanbienden. Maar een goed geregeld overstapje in Mol of Herentals lijkt mij geen ramp voor mensen uit Beringen en omstreken. Ik zou persoonlijk kiezen voor een IC Hamont (of Weert)-Antwerpen en een L Hasselt-Herentals. Dat korte stukje MW41 onder de bovenleiding is nu ook weer geen ramp.
Er zijn nog geen plannen om voor de lijn tussen Mol en Hasselt een bovenleiding te voorzien?
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 11:31
door bobby
Shrek schreef:bobby schreef:
de trein Antwerpen Mol Neerpelt wordt vandaag in mol wel gesplitst. Als men dezelfde dienst wil behouden eens Mol Neerpelt Hamont "onder de draad" hangt, dan moet toch een dual-mode motorstel hebben voor het gedeelte dat naar Hasselt gaat.
Inderdaad, als men dezelfde service wil aanbienden. Maar een goed geregeld overstapje in Mol of Herentals lijkt mij geen ramp voor mensen uit Beringen en omstreken. Ik zou persoonlijk kiezen voor een IC Hamont (of Weert)-Antwerpen en een L Hasselt-Herentals. Dat korte stukje MW41 onder de bovenleiding is nu ook weer geen ramp.
het zijn net die overstappen die bij de reiziger ongenoegen, frustratie & stress veroorzaken. (gemiste aansluiting, geen plaats meer op de vervolgtrein,...)
ideaal zou zijn dat men die IC Antwerpen Hamont (op termijn Weert ) met bestaande (elektrische) motorstellen kan rijden (AM96, Desiro, AM80) waarbij er een motorstel per trein uitgerust is met zo'n powerpack, zodat dit motorstel van Mol naar Hasselt kan rijden
Shrek schreef:bobby schreef:
Is het niet net de bedoeling van het GEN om zoveel mogelijk mensen met de trein naar Brussel te brengen? wel dan mag de spoorwegmaatschappij ook eens in functie van die mensen denken. Als de mensen die tussen Burst en Aalst wonen eerst met de trein of auto naar Burst of Aalst moeten om daar de trein naar Brussel te nemen, dan zullen er velen gewoon met de auto blijven rijden...
Trouwens gezien de ligging (vlakbij de uitrit van E40) zou men van het station van Erpe-Mere een ideaal hub-station voor Brussel kunnen maken...
Ook met overstap kan zoiets een ideale hub zijn. Een overstap is helemaal geen hinderend gegeven
als je kan overstappen op een lijn met frequente bediening. Ik hoop uiteraard dat zeker Aalst een zeer frequente verbinding met Brussel krijgt.
Shrek, als hub met E40 is de ligging van Erpe-Mere veel beter dan die van Aalst, alleen wordt Erpe-Mere zeer slecht bediend...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 11:48
door Shrek
Cipallieter schreef:Shrek schreef:
Inderdaad, als men dezelfde service wil aanbienden. Maar een goed geregeld overstapje in Mol of Herentals lijkt mij geen ramp voor mensen uit Beringen en omstreken. Ik zou persoonlijk kiezen voor een IC Hamont (of Weert)-Antwerpen en een L Hasselt-Herentals. Dat korte stukje MW41 onder de bovenleiding is nu ook weer geen ramp.
Er zijn nog geen plannen om voor de lijn tussen Mol en Hasselt een bovenleiding te voorzien?
Voorlopig niet, ik denk dat dat pas zal komen als Neerpelt-Hasselt heropent.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 11:53
door Shrek
bobby schreef:het zijn net die overstappen die bij de reiziger ongenoegen, frustratie & stress veroorzaken. (gemiste aansluiting, geen plaats meer op de vervolgtrein,...)
ideaal zou zijn dat men die IC Antwerpen Hamont (op termijn Weert ) met bestaande (elektrische) motorstellen kan rijden (AM96, Desiro, AM80) waarbij er een motorstel per trein uitgerust is met zo'n powerpack, zodat dit motorstel van Mol naar Hasselt kan rijden
Ideaal maar veel te duur.
Wat er wèl moet gebeuren is zorgen dat die overstap geen stress meer veroorzaakt. Dat kan door voldoende capaciteit aan te bieden op Neerpelt-Antwerpen (dubbeldekkers) en te zorgen dat die treinen stipt rijden. Dan is zo'n overstap geen probleem meer.
Maar ik zou nog verder gaan en de L Hasselt-Mol verlengen tot Herentals om daar een overstap richting Brussel te geven. Dan geef je de mensen van Beringen en omstreken een zeer goede dienstverlening en kan je het gebruik van dieseltreinen toch beperken.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 12:01
door Bibke
bobby schreef:Shrek schreef:Het idee van dual-mode is inderdaad niet zo gek in landen met een spoornet waar verschillende hoofdlijnen niet geëlektrificeerd zijn.
In België is dat niet het geval, op Herentals-Hamont na (maar daar wordt aan gewerkt) zijn het alleen secundaire lijntjes die geen bovenleiding hebben. .
de trein Antwerpen Mol Neerpelt wordt vandaag in mol wel gesplitst. Als men dezelfde dienst wil behouden eens Mol Neerpelt Hamont "onder de draad" hangt, dan moet toch een dual-mode motorstel hebben voor het gedeelte dat naar Hasselt gaat.
Terug als vroeger met de 62-ers, overstap in Mol.
Maar ik denk als straks er een bovenleiding is tot Hamont, en men gaat de lijn 15 terug grotendeels tweesporig maken dat er ook snel een elektrificatie komt en heeft men een alternatief om bij problemen tussen Aarschot en Hasselt te kunnen blijven rijden zoals onlangs enkel Crossrail kon.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 12:56
door bobby
Shrek schreef: Ideaal maar veel te duur.
Hitachi Rail Europe Ltd. and the Tognum subsidiary MTU Friedrichshafen GmbH today announced that Hitachi chose MTU as preferred supplier for supplying
250 Powerpacks with
700kW engines of the type 12V 1600 R80L for the Hitachi Super Express Trains and
servicing these for the duration of 27.5 years. The contract value exceeds
EUR 200 million.
dus prijs van zo'n powerpack (inclusief onderhoudscontract voor 27.5 jaar) zou zo'n 800.000 Euro kosten.
natuurlijk is die prijs te vermeerderen met de kosten om zo'n pack te plaatsen & te integreren.
700 kW is slechts 50% van het tractie vermogen van AM80/AM96 dus waarschijnlijk 2 packs nodig tenzij deze stellen op halve kracht kunnen werken (dan veel trager

).
700 kW is zo'n 30% van het tractievermogen van desiro.
http://www.hitachirail-eu.com/hitachi-r ... u_100.html
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 13:03
door Shrek
bobby schreef:Shrek schreef: Ideaal maar veel te duur.
Hitachi Rail Europe Ltd. and the Tognum subsidiary MTU Friedrichshafen GmbH today announced that Hitachi chose MTU as preferred supplier for supplying
250 Powerpacks with
700kW engines of the type 12V 1600 R80L for the Hitachi Super Express Trains and
servicing these for the duration of 27.5 years. The contract value exceeds
EUR 200 million.
dus prijs van zo'n powerpack (inclusief onderhoudscontract voor 27.5 jaar) zou zo'n 800.000 Euro kosten.
natuurlijk is die prijs te vermeerderen met de kosten om zo'n pack te plaatsen & te integreren.
700 kW is slechts 50% van het tractie vermogen van AM80/AM96 dus waarschijnlijk 2 packs nodig tenzij deze stellen op halve kracht kunnen werken (dan veel trager

).
700 kW is zo'n 30% van het tractievermogen van desiro.
http://www.hitachirail-eu.com/hitachi-r ... u_100.html
Dat bedoel ik dus, 800.000€ per trein is veel te veel geld voor de beperkte winst die je kan maken.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 13:05
door bobby
Shrek schreef: Maar ik zou nog verder gaan en de L Hasselt-Mol verlengen tot Herentals om daar een overstap richting Brussel te geven. Dan geef je de mensen van Beringen en omstreken een zeer goede dienstverlening en kan je het gebruik van dieseltreinen toch beperken.
denk je dat die mensen van Lommel, Neerpelt, Hamont & Weert geen trein naar Brussel willen?
Als men rekening houdt met het aantal reizigers dan zou het logisch zijn dat die trein vanuit Brussel niet meer naar Turnhout zou rijden, maar naar Hamont/Weert...
(het station Turnhout telt slechts 1200 reizgers per dag, de stations Geel & Mol tellen elk 2100 reizigers per dag)
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 13:07
door bobby
Shrek schreef:bobby schreef:Shrek schreef: Ideaal maar veel te duur.
Hitachi Rail Europe Ltd. and the Tognum subsidiary MTU Friedrichshafen GmbH today announced that Hitachi chose MTU as preferred supplier for supplying
250 Powerpacks with
700kW engines of the type 12V 1600 R80L for the Hitachi Super Express Trains and
servicing these for the duration of 27.5 years. The contract value exceeds
EUR 200 million.
dus prijs van zo'n powerpack (inclusief onderhoudscontract voor 27.5 jaar) zou zo'n 800.000 Euro kosten.
natuurlijk is die prijs te vermeerderen met de kosten om zo'n pack te plaatsen & te integreren.
700 kW is slechts 50% van het tractie vermogen van AM80/AM96 dus waarschijnlijk 2 packs nodig tenzij deze stellen op halve kracht kunnen werken (dan veel trager

).
700 kW is zo'n 30% van het tractievermogen van desiro.
http://www.hitachirail-eu.com/hitachi-r ... u_100.html
Dat bedoel ik dus, 800.000€ per trein is veel te veel geld voor de beperkte winst die je kan maken.
dat is dan evenveel als ETCS op een AM80; maar daar heb je geen onderhoudscontract van 27.5 jaar

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 13:12
door Shrek
bobby schreef:dat is dan evenveel als ETCS op een AM80; maar daar heb je geen onderhoudscontract van 27.5 jaar

Jamaar ETCS heeft een duidelijke toegevoegde waarde, zo'n powerpack absoluut niet.
Het zou trouwens heel stom zijn om daar geld in te steken. Stel dat je ze zou installeren in "slechts" 20 breaks, en je bekomt toch dezelfde prijs als die bestelling van 250, dan zit je met een kost van 16M€. De elektrificatie Herentals-Mol is begroot op 15M€.
Dus in de plek van powerpacks koopt een mens met gezond verstand dan gewoon een wasdraad voor Mol-Hasselt.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 05 mar 2014, 13:28
door bobby
Shrek schreef:bobby schreef:dat is dan evenveel als ETCS op een AM80; maar daar heb je geen onderhoudscontract van 27.5 jaar

Jamaar ETCS heeft een duidelijke toegevoegde waarde, zo'n powerpack absoluut niet.
Het zou trouwens heel stom zijn om daar geld in te steken. Stel dat je ze zou installeren in "slechts" 20 breaks, en je bekomt toch dezelfde prijs als die bestelling van 250, dan zit je met een kost van 16M€. De elektrificatie Herentals-Mol is begroot op 15M€.
Dus in de plek van powerpacks koopt een mens met gezond verstand dan gewoon een wasdraad voor Mol-Hasselt.
Natuurlijk zou het veel beter zijn dat men ook het traject Mol Hasselt elektrificeert (idem voor Aalst ErpeMere Burst), maar zo lang Infrabel daar geen behoefte ziet zal dat niet gebeuren...
Onderstel NMBS is overtuigd van de behoefte om vleugeltreinen te hebben tussen Herentals Hamont & Hasselt (splitsing in Mol) dan gaat Infrabel die 15 M€ niet zomaar ophoesten hoor.