Eigenaardig want die stellen rijden toch op ETCS in Belgie, tussen Luik en de Duitse grens.AlexNL schreef:De ICE-3-stellen waarmee naar o.a. Brussel en Amsterdam wordt gereden zijn nog niet voorzien van ERTMS en kunnen daardoor dus ook niet op de HSL-Zuid / Lijn 4 rijden. Inbouw van ERTMS in die stellen loopt nog.
Fyra
Re: Fyra.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Fyra.
De IC-stellen in Duitsland? Bedoel je toevallig de ICK- en ICL-rijtuigen? Die waren inderdaad 'over', maar ook al zo'n 30 jaar oud (als het niet meer is). Daar een treindienst mee uitvoeren zou natuurlijk een enorm gezichtsverlies zijn voor NS...kika schreef:Alex: in januari 2011 werd 8 december 2011 voorgesteld, toen werden de stellen in de zomer van 2011 verwacht. Eind oktober werd de verwachting van levering van het rollend materieel uitgesproken voor eind 2011... maar toch pas 'De prognose is tweede helft 2012. Kan het helaas niet preciezer zeggen.' Misschien dat ze er nog wel een keer komen. Met een vmax van 160 o.i.d.
En nog iets: de IC-stellen die enkele jaren geleden teveel waren in Duitsland, waren toch ook overgenomen door NS Reizigers zonder alteveel poeha?

Oja, dat is waar ook! In ieder geval zijn nog niet alle stellen van ERTMS voorzien. Dat proces loopt nog. En daarnaast zijn er niet voldoende stellen beschikbaar om ook nog eens een treindienst over de HSL-Zuid mee uit te voeren: het gebeurt vaak zat dat er een ICE-3M uitvalt (vanwege een defect bijvoorbeeld) en dat men Amsterdam - Emmerich met vervangend materieel (Mat '64 of een Koploper) rijdt, zodat reizigers in Emmerich over kunnen stappen op een ICE-3.dentheo schreef:Eigenaardig want die stellen rijden toch op ETCS in Belgie, tussen Luik en de Duitse grens.AlexNL schreef:De ICE-3-stellen waarmee naar o.a. Brussel en Amsterdam wordt gereden zijn nog niet voorzien van ERTMS en kunnen daardoor dus ook niet op de HSL-Zuid / Lijn 4 rijden. Inbouw van ERTMS in die stellen loopt nog.
Re: Fyra.
[/quote]AlexNL schreef:De IC-stellen in Duitsland? Bedoel je toevallig de ICK- en ICL-rijtuigen? Die waren inderdaad 'over', maar ook al zo'n 30 jaar oud (als het niet meer is). Daar een treindienst mee uitvoeren zou natuurlijk een enorm gezichtsverlies zijn voor NS...kika schreef: En nog iets: de IC-stellen die enkele jaren geleden teveel waren in Duitsland, waren toch ook overgenomen door NS Reizigers zonder alteveel poeha?![]()
Dat was een reactie op jou statement dat het per sé uniek moet zijn, geen pleidooi voor een oldtimer. Met een ander kleurtje kom je al een heel eind als je. 'uniek' wilt zijn.
Vaak, maar niet zo extremistisch vaak als bij Fyra...dentheo schreef:En daarnaast zijn er niet voldoende stellen beschikbaar om ook nog eens een treindienst over de HSL-Zuid mee uit te voeren: het gebeurt vaak zat dat er een ICE-3M uitvalt (vanwege een defect bijvoorbeeld) en dat men Amsterdam - Emmerich met vervangend materieel (Mat '64 of een Koploper) rijdt, zodat reizigers in Emmerich over kunnen stappen op een ICE-3.AlexNL schreef:De ICE-3-stellen waarmee naar o.a. Brussel en Amsterdam wordt gereden zijn nog niet voorzien van ERTMS en kunnen daardoor dus ook niet op de HSL-Zuid / Lijn 4 rijden. Inbouw van ERTMS in die stellen loopt nog.
Re: Fyra.
Ah, dat bedoel je. Dat zou natuurlijk kunnen, maar dat is niet "uniek" genoeg voor NS. NS wil een stevige vinger in de pap hebben bij het ontwerp van een trein. Voorbeeldje:kika schreef:Dat was een reactie op jou statement dat het per sé uniek moet zijn, geen pleidooi voor een oldtimer. Met een ander kleurtje kom je al een heel eind als je. 'uniek' wilt zijn.


Zo ver gaat NS. Zo ver is NS altijd al gegaan. Zo ver zal NS ook altijd wíllen gaan.
De huidige Fyra valt inderdaad véél te vaak uit. Het is ook slechts een noodoplossing, het alternatief was géén trein, maar wél de concessieprijs betalen. De Nederlandse Staat heeft min of meer tegen NS gezegd "Het spoor is klaar, dus jullie moeten gaan betalen. Of je rijdt of niet, maakt niet uit, betalen moet je." Toen is men dus gaan rijden met wat er nu rijdt, Traxx-locs + gepimpte ICRm-rijtuigen.dentheo schreef:Vaak, maar niet zo extremistisch vaak als bij Fyra...
Men hoopte dat het V250 snel in dienst zou komen...
Re: Fyra.
De Denen zouden het liefst van al hun AnsaldoBreda-treinen terugsturen naar de fabriek en al het geld terugeisen. Echter, ook zij zitten om materieel verlegen en volgens een onderzoek is de basis van de trein wel redelijk in orde. Daarnaast heeft AnsaldoBreda al zo'n 45% van de aanschafprijs teruggestort, dus voor DSB zijn het relatief goedkope treinen.
Re: Fyra.
Ik heb vorige week een artikel gelezen (was het nu hier op het forum?) dat de Denen al hun Ansaldo Breda rommel aan de kant hebben gezet, omdat er meer en meer mankementen aan kwamen, zodat het zelfs gevaarlijk werd om er mee te blijven rijden...
De maximum snelheid van die stellen had men trouwens al teruggebracht wegens veiligheidsredenen.
De maximum snelheid van die stellen had men trouwens al teruggebracht wegens veiligheidsredenen.
Re: Fyra.
Dat kan kloppen.
Bron en geheel artikel: Treinreiziger.nlDe treinen die de Deense spoorwegen (DSB) bij treinfabrikant AnsaldoBreda heeft laten maken, zijn per direct uit de reizigersdienst gehaald. Aanleiding: twee incidenten waarbij treinstellen van de fabrikant niet tijdig voor rood sein stopte. Het zijn de zoveelste problemen waarmee de DSB dankzij AnsaldoBreda mee te maken heeft.
Re: Fyra.
Ik meende hier vroeger ook gelezen te hebben dat de Nederlandse Tweede Kamer nu eens wel hun tanden zou gaan laten zien als er niet snel duidelijkheid kwam over die trein. Blijkbaar was dat weer een typisch rondje blaffen-maar-niet-durven-bijten.
Re: Fyra.
De Nederlandse Tweede Kamer kan niet zo veel doen op het gebied van treinen, dat is geheel de zaak van HSA, fabrikant AnsaldoBreda en leasemaatschappij NSFSC. De toelating van die treinstellen is niet hun verantwoordelijkheid, maar van de Notified Bodies die daarover gaan - in dit geval Lloyd's Register Rail en de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Wat de politiek wel kan doen is harder gaan handhaven: in de concessie HSL-Zuid is een dienstregelingsmodel opgenomen, waarin beschreven staat welke diensten met welke frequentie minimaal moeten worden aangeboden: 16x per dag Amsterdam - Brussel, 32x per dag Amsterdam - Breda, 32x per dag Amsterdam - Rotterdam en 8x per dag Den Haag - Breda - Brussel. En natuurlijk de omgekeerde richting ook. Op dit moment wordt die dienstregeling niet aangeboden (alleen de 32x per dag Amsterdam - Breda), men zou daarop kunnen handhaven.
Echter, er is besloten een ingroeiperiode toe te staan, waarin HSA ook nog niet het volledige concessiebedrag in 1x hoeft te betalen (uitgestelde betaling, mét rente). Ingroei van de dienstregeling valt hier naar mijn weten ook onder. Die ingroeiperiode is voorzien voor 4 jaar (begindatum 1 juli 2009), inmiddels is daarvan bijna 2,5 jaar verstreken...
Wat de politiek wel kan doen is harder gaan handhaven: in de concessie HSL-Zuid is een dienstregelingsmodel opgenomen, waarin beschreven staat welke diensten met welke frequentie minimaal moeten worden aangeboden: 16x per dag Amsterdam - Brussel, 32x per dag Amsterdam - Breda, 32x per dag Amsterdam - Rotterdam en 8x per dag Den Haag - Breda - Brussel. En natuurlijk de omgekeerde richting ook. Op dit moment wordt die dienstregeling niet aangeboden (alleen de 32x per dag Amsterdam - Breda), men zou daarop kunnen handhaven.
Echter, er is besloten een ingroeiperiode toe te staan, waarin HSA ook nog niet het volledige concessiebedrag in 1x hoeft te betalen (uitgestelde betaling, mét rente). Ingroei van de dienstregeling valt hier naar mijn weten ook onder. Die ingroeiperiode is voorzien voor 4 jaar (begindatum 1 juli 2009), inmiddels is daarvan bijna 2,5 jaar verstreken...
Re: Fyra.
In het HSL-Zuid-topic op Opeens Had Ik Het ging het over de Olympische Spelen en de V250. Naar aanleiding daarvan ging ik eens kijken op de website van NS Hispeed, waar ze een pagina speciaal voor de Olympische Spelen in Londen hebben gemaakt.
Daar staat deze tekst:
Dat die tekst inmiddels is veranderd geeft mij het gevoel dat NS Hispeed er niet meer op vertrouwt dat men op tijd (dat wil zeggen: juli 2012) voldoende V250 ter beschikking heeft om een dienst naar Brussel uit te kunnen voeren..
Daar staat deze tekst:
Een half jaar geleden stond er nog deze tekst:Vervoer naar en in Londen tijdens de Spelen
In no-time met de trein naar de Spelen!
Tijdens de Spelen in 2012 reist u nog sneller met de trein naar Londen. Voor uw reis naar Brussel heeft u dan de keuze uit Thalys of Intercity Brussel. Deze brengen u rechtstreeks en razendsnel via de kanaaltunnel naar hartje Londen, naar St. Pancras International
Bron: eigen post, 21 juni 2011, nadruk door mij toegevoegd.In no-time met de trein naar de Spelen!
Tijdens de Spelen in 2012 reist u nog sneller met de trein naar Londen. Voor uw reis naar Brussel heeft u dan de keuze uit 2 hogesnelheidsverbindingen: behalve Thalys rijdt dan ook hogesnelheidstrein Fyra naar Brussel, waar u overstapt op Eurostar. Deze brengt u rechtstreeks en razendsnel via de kanaaltunnel naar hartje Londen, naar St. Pancras Station.
Lees meer over overstappen in Brussel
Dat die tekst inmiddels is veranderd geeft mij het gevoel dat NS Hispeed er niet meer op vertrouwt dat men op tijd (dat wil zeggen: juli 2012) voldoende V250 ter beschikking heeft om een dienst naar Brussel uit te kunnen voeren..
Re: Fyra.
Ondertussen is er weer een soort van nieuws: bij de dienstregeling deze december wordt er al serieus gepuzzelt en voor het traject tussen Brussel en Antwerpen kregen we dit te horen: "Thalys en Benelux/Fyra bepalen veel."
Dus ook België heeft zoiets van we zien wel wat het wordt, nu valt er blijkbaar nog niets zinnigs over te zeggen. Of zo interpreteer ik dat toch.
Dus ook België heeft zoiets van we zien wel wat het wordt, nu valt er blijkbaar nog niets zinnigs over te zeggen. Of zo interpreteer ik dat toch.
Re: Fyra.
Kika, ik had het in dat andere draadje over dec2013, niet over dec2012.
En wat ik wil zeggen is dat het binnenlandse aanbod in veel gevallen bepaald wordt door de internationale rijpaden. Daar speelt dus ook de Benelux/Fyra in mee, maar niet meer of minder dan andere internationale verbindingen.
Voor 2013 wordt veel gepuzzeld omdat we daarvoor in principe vertrekken van een leeg blad. Een volledig omgegooide dienstregeling en/of totaal andere treinverbindingen zijn hierbij meer een evidentie dan een uitzondering. Het is dan ook de bedoeling dat het hele aanbod wordt herbekeken op basis van nieuwe infrastructuur (Diabolo bv.) en veranderende vervoersstromen. Andere jaren wordt veeleer bijgestuurd aan het bestaande aanbod, waar het bijsturen vooral het gevolg is van wijzigingen in de infrastructuurwerken. Maar ook voor het anbod van dec2013 moeten we uitgaan van de bestaande (of eventueel gewijzigde) rijpaden van internationale treinen. Bij het toewijzen van rijpaden door de onafhankelijke instantie Toegang-Net, geldt de prioriteitsvolgorde steeds als volgt:
Internationale verbindingen > nationale verbindingen > goederentreinen, hoewel er soms wat discussie is als de amplitudes sterk verschillen. Bv. krijgt de internationale trein voorrang op een bepaald rijpad als er op dat rijpad per dag maar enkele treinen zullen rijden, terwijl een nationale trein elk uur zou rijden?
En wat ik wil zeggen is dat het binnenlandse aanbod in veel gevallen bepaald wordt door de internationale rijpaden. Daar speelt dus ook de Benelux/Fyra in mee, maar niet meer of minder dan andere internationale verbindingen.
Voor 2013 wordt veel gepuzzeld omdat we daarvoor in principe vertrekken van een leeg blad. Een volledig omgegooide dienstregeling en/of totaal andere treinverbindingen zijn hierbij meer een evidentie dan een uitzondering. Het is dan ook de bedoeling dat het hele aanbod wordt herbekeken op basis van nieuwe infrastructuur (Diabolo bv.) en veranderende vervoersstromen. Andere jaren wordt veeleer bijgestuurd aan het bestaande aanbod, waar het bijsturen vooral het gevolg is van wijzigingen in de infrastructuurwerken. Maar ook voor het anbod van dec2013 moeten we uitgaan van de bestaande (of eventueel gewijzigde) rijpaden van internationale treinen. Bij het toewijzen van rijpaden door de onafhankelijke instantie Toegang-Net, geldt de prioriteitsvolgorde steeds als volgt:
Internationale verbindingen > nationale verbindingen > goederentreinen, hoewel er soms wat discussie is als de amplitudes sterk verschillen. Bv. krijgt de internationale trein voorrang op een bepaald rijpad als er op dat rijpad per dag maar enkele treinen zullen rijden, terwijl een nationale trein elk uur zou rijden?
spoorwegrealist