Fyra

dentheo
Berichten: 8275
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:De ICE-3-stellen waarmee naar o.a. Brussel en Amsterdam wordt gereden zijn nog niet voorzien van ERTMS en kunnen daardoor dus ook niet op de HSL-Zuid / Lijn 4 rijden. Inbouw van ERTMS in die stellen loopt nog.
Eigenaardig want die stellen rijden toch op ETCS in Belgie, tussen Luik en de Duitse grens.
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

kika schreef:Alex: in januari 2011 werd 8 december 2011 voorgesteld, toen werden de stellen in de zomer van 2011 verwacht. Eind oktober werd de verwachting van levering van het rollend materieel uitgesproken voor eind 2011... maar toch pas 'De prognose is tweede helft 2012. Kan het helaas niet preciezer zeggen.' Misschien dat ze er nog wel een keer komen. Met een vmax van 160 o.i.d.

En nog iets: de IC-stellen die enkele jaren geleden teveel waren in Duitsland, waren toch ook overgenomen door NS Reizigers zonder alteveel poeha?
De IC-stellen in Duitsland? Bedoel je toevallig de ICK- en ICL-rijtuigen? Die waren inderdaad 'over', maar ook al zo'n 30 jaar oud (als het niet meer is). Daar een treindienst mee uitvoeren zou natuurlijk een enorm gezichtsverlies zijn voor NS... :roll:
dentheo schreef:
AlexNL schreef:De ICE-3-stellen waarmee naar o.a. Brussel en Amsterdam wordt gereden zijn nog niet voorzien van ERTMS en kunnen daardoor dus ook niet op de HSL-Zuid / Lijn 4 rijden. Inbouw van ERTMS in die stellen loopt nog.
Eigenaardig want die stellen rijden toch op ETCS in Belgie, tussen Luik en de Duitse grens.
Oja, dat is waar ook! In ieder geval zijn nog niet alle stellen van ERTMS voorzien. Dat proces loopt nog. En daarnaast zijn er niet voldoende stellen beschikbaar om ook nog eens een treindienst over de HSL-Zuid mee uit te voeren: het gebeurt vaak zat dat er een ICE-3M uitvalt (vanwege een defect bijvoorbeeld) en dat men Amsterdam - Emmerich met vervangend materieel (Mat '64 of een Koploper) rijdt, zodat reizigers in Emmerich over kunnen stappen op een ICE-3.
kika
Berichten: 2866
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

AlexNL schreef:
kika schreef: En nog iets: de IC-stellen die enkele jaren geleden teveel waren in Duitsland, waren toch ook overgenomen door NS Reizigers zonder alteveel poeha?
De IC-stellen in Duitsland? Bedoel je toevallig de ICK- en ICL-rijtuigen? Die waren inderdaad 'over', maar ook al zo'n 30 jaar oud (als het niet meer is). Daar een treindienst mee uitvoeren zou natuurlijk een enorm gezichtsverlies zijn voor NS... :roll:
[/quote]

Dat was een reactie op jou statement dat het per sé uniek moet zijn, geen pleidooi voor een oldtimer. Met een ander kleurtje kom je al een heel eind als je. 'uniek' wilt zijn.
dentheo schreef:
AlexNL schreef:De ICE-3-stellen waarmee naar o.a. Brussel en Amsterdam wordt gereden zijn nog niet voorzien van ERTMS en kunnen daardoor dus ook niet op de HSL-Zuid / Lijn 4 rijden. Inbouw van ERTMS in die stellen loopt nog.
En daarnaast zijn er niet voldoende stellen beschikbaar om ook nog eens een treindienst over de HSL-Zuid mee uit te voeren: het gebeurt vaak zat dat er een ICE-3M uitvalt (vanwege een defect bijvoorbeeld) en dat men Amsterdam - Emmerich met vervangend materieel (Mat '64 of een Koploper) rijdt, zodat reizigers in Emmerich over kunnen stappen op een ICE-3.
Vaak, maar niet zo extremistisch vaak als bij Fyra...
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

kika schreef:Dat was een reactie op jou statement dat het per sé uniek moet zijn, geen pleidooi voor een oldtimer. Met een ander kleurtje kom je al een heel eind als je. 'uniek' wilt zijn.
Ah, dat bedoel je. Dat zou natuurlijk kunnen, maar dat is niet "uniek" genoeg voor NS. NS wil een stevige vinger in de pap hebben bij het ontwerp van een trein. Voorbeeldje:
Afbeelding Dit is Baureihe 425 van de Deutsche Bahn. Dit type is door Bombardier en Siemens gebruikt als basis van hun aanbod aan NS, toen NS in 2005 de nieuwe Sprinters bestelde.
Afbeelding Dit is SLT. Hoewel de stellen technische overeenkomsten vertonen met eerder getoonde BR 425, is het toch een geheel andere trein.

Zo ver gaat NS. Zo ver is NS altijd al gegaan. Zo ver zal NS ook altijd wíllen gaan.
dentheo schreef:Vaak, maar niet zo extremistisch vaak als bij Fyra...
De huidige Fyra valt inderdaad véél te vaak uit. Het is ook slechts een noodoplossing, het alternatief was géén trein, maar wél de concessieprijs betalen. De Nederlandse Staat heeft min of meer tegen NS gezegd "Het spoor is klaar, dus jullie moeten gaan betalen. Of je rijdt of niet, maakt niet uit, betalen moet je." Toen is men dus gaan rijden met wat er nu rijdt, Traxx-locs + gepimpte ICRm-rijtuigen.

Men hoopte dat het V250 snel in dienst zou komen...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

En de Denen? Waren die ook niet niet te spreken over AnsaldoBreda?
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

De Denen zouden het liefst van al hun AnsaldoBreda-treinen terugsturen naar de fabriek en al het geld terugeisen. Echter, ook zij zitten om materieel verlegen en volgens een onderzoek is de basis van de trein wel redelijk in orde. Daarnaast heeft AnsaldoBreda al zo'n 45% van de aanschafprijs teruggestort, dus voor DSB zijn het relatief goedkope treinen.
Hobbes
Berichten: 760
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Fyra.

Bericht door Hobbes »

Ik heb vorige week een artikel gelezen (was het nu hier op het forum?) dat de Denen al hun Ansaldo Breda rommel aan de kant hebben gezet, omdat er meer en meer mankementen aan kwamen, zodat het zelfs gevaarlijk werd om er mee te blijven rijden...
De maximum snelheid van die stellen had men trouwens al teruggebracht wegens veiligheidsredenen.
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Dat kan kloppen.
De treinen die de Deense spoorwegen (DSB) bij treinfabrikant AnsaldoBreda heeft laten maken, zijn per direct uit de reizigersdienst gehaald. Aanleiding: twee incidenten waarbij treinstellen van de fabrikant niet tijdig voor rood sein stopte. Het zijn de zoveelste problemen waarmee de DSB dankzij AnsaldoBreda mee te maken heeft.
Bron en geheel artikel: Treinreiziger.nl
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Fyra.

Bericht door Asterix »

Ik meende hier vroeger ook gelezen te hebben dat de Nederlandse Tweede Kamer nu eens wel hun tanden zou gaan laten zien als er niet snel duidelijkheid kwam over die trein. Blijkbaar was dat weer een typisch rondje blaffen-maar-niet-durven-bijten.
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

De Nederlandse Tweede Kamer kan niet zo veel doen op het gebied van treinen, dat is geheel de zaak van HSA, fabrikant AnsaldoBreda en leasemaatschappij NSFSC. De toelating van die treinstellen is niet hun verantwoordelijkheid, maar van de Notified Bodies die daarover gaan - in dit geval Lloyd's Register Rail en de Inspectie Verkeer en Waterstaat.

Wat de politiek wel kan doen is harder gaan handhaven: in de concessie HSL-Zuid is een dienstregelingsmodel opgenomen, waarin beschreven staat welke diensten met welke frequentie minimaal moeten worden aangeboden: 16x per dag Amsterdam - Brussel, 32x per dag Amsterdam - Breda, 32x per dag Amsterdam - Rotterdam en 8x per dag Den Haag - Breda - Brussel. En natuurlijk de omgekeerde richting ook. Op dit moment wordt die dienstregeling niet aangeboden (alleen de 32x per dag Amsterdam - Breda), men zou daarop kunnen handhaven.

Echter, er is besloten een ingroeiperiode toe te staan, waarin HSA ook nog niet het volledige concessiebedrag in 1x hoeft te betalen (uitgestelde betaling, mét rente). Ingroei van de dienstregeling valt hier naar mijn weten ook onder. Die ingroeiperiode is voorzien voor 4 jaar (begindatum 1 juli 2009), inmiddels is daarvan bijna 2,5 jaar verstreken...
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

In het HSL-Zuid-topic op Opeens Had Ik Het ging het over de Olympische Spelen en de V250. Naar aanleiding daarvan ging ik eens kijken op de website van NS Hispeed, waar ze een pagina speciaal voor de Olympische Spelen in Londen hebben gemaakt.

Daar staat deze tekst:
Vervoer naar en in Londen tijdens de Spelen

In no-time met de trein naar de Spelen!
Tijdens de Spelen in 2012 reist u nog sneller met de trein naar Londen. Voor uw reis naar Brussel heeft u dan de keuze uit Thalys of Intercity Brussel. Deze brengen u rechtstreeks en razendsnel via de kanaaltunnel naar hartje Londen, naar St. Pancras International
Een half jaar geleden stond er nog deze tekst:
In no-time met de trein naar de Spelen!

Tijdens de Spelen in 2012 reist u nog sneller met de trein naar Londen. Voor uw reis naar Brussel heeft u dan de keuze uit 2 hogesnelheidsverbindingen: behalve Thalys rijdt dan ook hogesnelheidstrein Fyra naar Brussel, waar u overstapt op Eurostar. Deze brengt u rechtstreeks en razendsnel via de kanaaltunnel naar hartje Londen, naar St. Pancras Station.
Lees meer over overstappen in Brussel
Bron: eigen post, 21 juni 2011, nadruk door mij toegevoegd.

Dat die tekst inmiddels is veranderd geeft mij het gevoel dat NS Hispeed er niet meer op vertrouwt dat men op tijd (dat wil zeggen: juli 2012) voldoende V250 ter beschikking heeft om een dienst naar Brussel uit te kunnen voeren..
kika
Berichten: 2866
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Ondertussen is er weer een soort van nieuws: bij de dienstregeling deze december wordt er al serieus gepuzzelt en voor het traject tussen Brussel en Antwerpen kregen we dit te horen: "Thalys en Benelux/Fyra bepalen veel."

Dus ook België heeft zoiets van we zien wel wat het wordt, nu valt er blijkbaar nog niets zinnigs over te zeggen. Of zo interpreteer ik dat toch.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Fyra.

Bericht door stefanic »

Kika, ik had het in dat andere draadje over dec2013, niet over dec2012.
En wat ik wil zeggen is dat het binnenlandse aanbod in veel gevallen bepaald wordt door de internationale rijpaden. Daar speelt dus ook de Benelux/Fyra in mee, maar niet meer of minder dan andere internationale verbindingen.

Voor 2013 wordt veel gepuzzeld omdat we daarvoor in principe vertrekken van een leeg blad. Een volledig omgegooide dienstregeling en/of totaal andere treinverbindingen zijn hierbij meer een evidentie dan een uitzondering. Het is dan ook de bedoeling dat het hele aanbod wordt herbekeken op basis van nieuwe infrastructuur (Diabolo bv.) en veranderende vervoersstromen. Andere jaren wordt veeleer bijgestuurd aan het bestaande aanbod, waar het bijsturen vooral het gevolg is van wijzigingen in de infrastructuurwerken. Maar ook voor het anbod van dec2013 moeten we uitgaan van de bestaande (of eventueel gewijzigde) rijpaden van internationale treinen. Bij het toewijzen van rijpaden door de onafhankelijke instantie Toegang-Net, geldt de prioriteitsvolgorde steeds als volgt:
Internationale verbindingen > nationale verbindingen > goederentreinen, hoewel er soms wat discussie is als de amplitudes sterk verschillen. Bv. krijgt de internationale trein voorrang op een bepaald rijpad als er op dat rijpad per dag maar enkele treinen zullen rijden, terwijl een nationale trein elk uur zou rijden?
spoorwegrealist
kika
Berichten: 2866
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Goed opgemerkt, ik ben blijkbaar nog niet zo fris in mijn hoofd vandaag, mijn excuses. Tellen nationale treinen die over de grens gaan anders mee (bvb. de IC naar Lille of stoptrein naar Maastricht)?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5461
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Wat is nu eigenlijk de laatste stand van zaken rond Fyra en met name de V250? Iemand nog iets opgevangen? Het blijft oorverdovend stil voor iets dat voor de deur zou moeten staan...
Plaats reactie