Dienstregeling 2011

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: Dienstregeling 2011

Bericht door K V B »

kika schreef:
K V B schreef:
FLV-FGSP schreef:Een stad als Diest verdient toch meer dan een tweeuursverbinding met Leuven en Brussel? Wat mij betreft mag dat gerust verbeteren naar een uurdienst.
Als je kijkt naar andere verstedelijkte gebieden in Europa dan is de halfuurdienst daar de norm. Zelfs op zondag. In Vlaanderen daarentegen...

* zucht *
K V B: dat klopt niet. Stadjes van ocharme 20.000 inwoners die ergens tussen 2 steden niet langs een zeer belangrijke spoorlijn liggen die hebben meestal op zondag geen halfuurdienst in Europa. Een uurdienst lijkt me inderdaad ook zeker op z'n plek, maar sowieso vind ik het lovenswaardig dat de NMBS hier een verstandige zet doet met die extra P-trein. Ik blijf het een merkwaardig verschijnsel vinden die Belgische studentenverhuis.
In Nederland ga je toch hard moeten zoeken naar stations die het nog steeds met "maar" een uurdienst moeten doen hoor. Daar is de halfuurdienst al lang de regel. Net als in het Zwitserse Mittelland. Zelfs in de het verstedelijkte zuiden van Engeland zijn halfuurdiensten eerder de regel dan de uitzondering...
De tendens, zowel in Zwitserland als in Nederland is zelfs naar kwartierdiensten.
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Uursdiensten in Nederland (alleen stoptreinen)
-Vlissingen-Roosendaal; totdat de benelux via de HSL gaat rijden.
-Roosendaal-Dordrecht; buiten de spitsen, zaterdag en zondag.
-Breda-Dordrecht; buiten de spitsen, zaterdag en zondag
-Apeldoorn-Wierden(-Almelo), 'savonds, zaterdag en zondag
-Roermond-Maastricht, alleen op zondag
-Sittard-Heerlen, tussen de spitsen, zaterdag en zondag
-De stoptreinstations op de lijn Zwolle-Emmen (dus Marienberg, Gramsbergen, en Dalen)
-Weert-Eindhoven, op zondag

De andere vervoerders:
-Almelo-Marienberg; alleen op zondag
-Sneek-Stavoren.
-Zutphen-Hengelo;alleen op zondag
-Zutphen-Winterswijk-Doetinchem; alleen zondag
-Arnhem-Tiel (dus eigenlijk Elst-Tiel); alleen tussen de spitsen, zaterdag en zondag
K V B

Bericht door K V B »

MaartendeJ schreef:Uursdiensten in Nederland (alleen stoptreinen)
-Vlissingen-Roosendaal; totdat de benelux via de HSL gaat rijden.
-Roosendaal-Dordrecht; buiten de spitsen, zaterdag en zondag.
-Breda-Dordrecht; buiten de spitsen, zaterdag en zondag
-Apeldoorn-Wierden(-Almelo), 'savonds, zaterdag en zondag
-Roermond-Maastricht, alleen op zondag
-Sittard-Heerlen, tussen de spitsen, zaterdag en zondag
-De stoptreinstations op de lijn Zwolle-Emmen (dus Marienberg, Gramsbergen, en Dalen)
-Weert-Eindhoven, op zondag

De andere vervoerders:
-Almelo-Marienberg; alleen op zondag
-Sneek-Stavoren.
-Zutphen-Hengelo;alleen op zondag
-Zutphen-Winterswijk-Doetinchem; alleen zondag
-Arnhem-Tiel (dus eigenlijk Elst-Tiel); alleen tussen de spitsen, zaterdag en zondag
Zijn er meer dan ik dacht. Ik had net even de dienstregeling van de lijn Maastricht - Heerlen bekeken, en was verbaasd dat er daar zowat een kwartierdienst aangeboden wordt (maar dat is natuurlijk Veolia, niet NS...)

Ik heb overigens zelf net Lenzburg - Luzern even gedaan (heb nog een maand een GeneralAbo) en het op deze wel erg landelijke nevenlijn rijd toch elk halfuur een trein...
Shrek

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Zijn er meer dan ik dacht. Ik had net even de dienstregeling van de lijn Maastricht - Heerlen bekeken, en was verbaasd dat er daar zowat een kwartierdienst aangeboden wordt (maar dat is natuurlijk Veolia, niet NS...)

Ik heb overigens zelf net Lenzburg - Luzern even gedaan (heb nog een maand een GeneralAbo) en het op deze wel erg landelijke nevenlijn rijd toch elk halfuur een trein...
En zit daar dan volk op al die treinen?
kars

Bericht door kars »

In Nederland niet te vergeten:
Groningen-Delfzijl (Arriva, zondag en 's avonds na 19u)
Groningen-Roodeschool (Arriva, zondag en 's avonds na 19u. Voor drgl 2011 zelfs altijd 1x per uur, uitgezonderd spitsuren)
Groningen-Leer (Arriva, 1x per twee uur)

En ik denk dat we er dan nog niet zijn. :wink: Wat denk je bijvoorbeeld van de stations tussen Meppel en Groningen (uitgezonderd Assen), de stoptrein (9100-serie) begint op zondag pas tegen 14.30u te rijden waardoor Haren, Beilen en Hoogeveen daarvoor slechts een uursverbinding hebben. En dan nog een aantal tussenstations op de lijn Meppel-Leeuwarden, ook daar is buiten de spitsuren slechts een uursfrequentie.
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

Zwolle-Leeuwarden en Zwolle-Groningen was ik vergeten iderdaad. En Groningen-Leer is een halfuursdienst tot Nsch. Nsch-Leer is grensovergang; in dat geval zou Arnhem-Emmerich (twee keer per dag), Oldenzaal-Bad Bentheim (elk uur), Maastricht-Luik (elk uur-volgens dgrl-, Roosendaal-Essen (elk uur) daar ook bij horen.

Uiteraard, er komt geld van de provincie/stadsregio. Maar dat heeft wel geleid tot volle treinen.
4x per uur een stoptrein Amersfoort-Barneveld Centrum (NS-tijd: 1x per uur een stoptrein, in de spits 2x per uur)
4x per uur een stoptrein Nijmegen-Venray (NS-Tijd: 2x per uur)
4x per uur een trein Maastricht-Heerlen (NS-tijd: 2x per uur)
3x per uur een stoptrein Leeuwarden-Sneek (NS-tijd: 1x per uur
4x per uur een stoptrein Arnhem-Doetichem (NS-tijd: 2x per uur waarvan 1x per uur tot Zevenaar)
Straks 4x per uur een stoptrein Dordrecht-Gorichem (NS-tijd: 2x per uur)

Alle vervoerders hebben een probleem: er komen meer mensen dan dat ze materieel hebben. Veolia huurt bij een groot defect meteen een/twee DM90 '(en), Connexxion huurt een planV, Arriva heeft extra treinstellen gekocht...

MEt een goede samenwerking tussen de vervoerder en de overheid (provincie/stadsregio) kan er dus een onrendabel spoorlijntje groeien tot een lijntje die succesvol is.
K V B

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
K V B schreef:Zijn er meer dan ik dacht. Ik had net even de dienstregeling van de lijn Maastricht - Heerlen bekeken, en was verbaasd dat er daar zowat een kwartierdienst aangeboden wordt (maar dat is natuurlijk Veolia, niet NS...)

En zit daar dan volk op al die treinen?
Ja. Nu gaat het hier om de Seetalbahn. Dat wil zeggen: Normaalspoor met smalspoorkarakter, stukken rijden op zicht, geen bemande stations, geen conducteurs...
kars

Bericht door kars »

MaartendeJ schreef:En Groningen-Leer is een halfuursdienst tot Nsch. Nsch-Leer is grensovergang; ...
Klopt! Maar dat is ´s avonds en op zondag ook één keer per uur.
ReisThijs

Bericht door ReisThijs »

Een belangrijk verschil met de situatie in België is dat in Nederland een uurdienst als het absolute minimum wordt gezien. Vervoerders zijn hier verplicht alle stations op alle dagen minstens met een uurdienst te bedienen.
MaartendeJ schreef:Alle vervoerders hebben een probleem: er komen meer mensen dan dat ze materieel hebben.
Dat probleem hebben die vervoerders wel aan zichzelf te danken, door veel te laag in te schrijven op concessies. Daardoor moeten ze bezuinigen op materieel en wordt er dus krap ingekocht (precies genoeg treinstellen om de geplande dienstregeling mee te kunnen rijden, niets extra). En zonder reserve ontstaat er snel een tekort.
Steven

Bericht door Steven »

Dat is voor België niet waar. Hier betreft het een groei die de NMBS gewoonweg zelf niet kan volgen, niet alleen op gebied van rollend materieel maar ook op gebied van infra(bel) zijn niet alle werken klaar waardoor je automatisch een capaciteitsprobleem krijgt.
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Dat is voor België niet waar. Hier betreft het een groei die de NMBS gewoonweg zelf niet kan volgen, niet alleen op gebied van rollend materieel maar ook op gebied van infra(bel) zijn niet alle werken klaar waardoor je automatisch een capaciteitsprobleem krijgt.
voor enkele 2-uursdiensten in het weekend te verdubbelen zijn geen van die problemen relevant. De infra wordt in het weekend amper gebruikt en het rollend materiaal staat aan de kant.
melle

Bericht door melle »

Het is gewoon de schuld van de regering(en) en politici die dit beheerscontract hebben opgesteld dat er 2-uursdiensten kùnnen zijn in het weekend.
Shrek

Bericht door Shrek »

melle schreef:Het is gewoon de schuld van de regering(en) en politici die dit beheerscontract hebben opgesteld dat er 2-uursdiensten kùnnen zijn in het weekend.
Dat, en het feit dat er niet genoeg geld naar de exploitatie gaat.
Ze zouden perfect een trein extra in het weekend kunnen laten rijden, maar dat betekent dan wel een trein minder door de week. :wink:
pietje

Bericht door pietje »

Shrek schreef:
melle schreef:Het is gewoon de schuld van de regering(en) en politici die dit beheerscontract hebben opgesteld dat er 2-uursdiensten kùnnen zijn in het weekend.
Dat, en het feit dat er niet genoeg geld naar de exploitatie gaat.
Ze zouden perfect een trein extra in het weekend kunnen laten rijden, maar dat betekent dan wel een trein minder door de week. :wink:
Niet akkoord: er gaat meer dan genoeg geld naar exploitatie, maar het wordt niet verstandig gebruikt.
ferry

Bericht door ferry »

Hoi

Normaal was gepland om vanaf juni 2011 de L Antwerpen-Roosendaal (eindelijk) via de NZ tunnel te leiden.
De nieuwe dienstregelingen per 12/06/2011 geven evenwel geen wijziging aan bestaande reisweg!

f
Plaats reactie