overweg13 schreef:In Halle staat er één automaat, goed in het zicht, van waar je ook de stationshal binnenkomt. Ze is bovendien niet zo vaak defect. Je ziet er soms wel rijen van 7 - 8 aan het loket aanschuiven , en toch heeft niemand de reflex om dan naar de automaat te stappen. Blijkbaar verkiezen de meeste reizigers dus toch nog altijd het loket. (Ik ook, maar dat is omdat de meeste loketbedienden mij kennen en omgekeerd.)
Het zijn zo van die onverklaarbare dingen, zoals: waarom blijven regelmatige busgebruikers toch dure biljetten in de bus kopen? (Ik zie het bijna dagelijks.) Waarom staan er geen files aan de selfscanners in de Delhaize? Waarom verkiezen NMBS-reizigers het loket boven de automaat?
Een automaat die "niet zo vaak defect is", daarvoor wil ik nog wel eens naar Halle komen om dat te zien

Nu, als men zou willen, kan men volgens mij perfect verklaren waarom die automaat geen succes heeft en dit door middel van enquêtes maar blijkbaar wil men gewoonweg niet of mag men niet van de vakbonden. Ik kan alvast wel enkele mogelijke redenen opsommen: de automaat heeft een slechte reputatie inzake betrouwbaarheid of is te ingewikkeld in gebruik. Dat wil daarom niet zeggen dat men als reiziger à priori tegen een automaat is. En ja, soms hebben de Belgen (die bekend staan als zeer volgzaam) eens een duwtje in de andere richting nodig. Ik herinner mij nog de hele consternatie toen mijn bank verrichtingen aan het loket duurder of voor sommige soorten rekeningen gewoonweg onmogelijk ging maken. Men zou alles via de pc moeten doen, dat zou niet lukken, het zou onveilig zijn, de wereld zou bijna vergaan etc etc. Inmiddels is Home Banking al zeer goed ingeburgerd en maken de meesten er niet langer misbaar om.
gysev schreef:Of dat nu statutairen zijn of niet, loonkost heb je altijd aangezien de tijd van slavernij voorbij is. En je loopt achter: in Brussel gebeurt het kuisen en bewaken van NMBS-gebouwen al enkele jaren door privéfirma's. En wat zie je dan wanneer je de goedkoopste inhuurt? Uitgebuite Aziaten met minderwaardige producten die uren in de wind stinken en die op korte tijd zoveel lokalen moeten reinigen dat ze eigenlijk niet meer doen dan de vloer wat nat maken. De bureaus blijven stofnesten. Voorwaar een grote vooruitgang. Ik durf gerust zeggen dat die "vermaledijde" statutairen dat vroeger veel beter deden. Zoiets mag jouw droombeeld zijn, het mijne is het niet.
Het verschil zit em erin dat de loonkost van één werknemer door de werkgever kan worden doorgerekend aan verschillende (rijke) klanten en dus niet met overheidsgeld moet worden betaald. Of het uitgebuite Aziaten

zijn, weet ik niet maar het zegt wederom meer over de klant (Infrabel/NMBS) dan over de dienstverlener (schoonmaakfirma) dat men lustig betaalt voor half werk en niet op de tafel klopt en de SLA's erbij haalt. Ach, wie ligt er toch wakker van de goede besteding van overheidsgeld?
gysev schreef:Je bent dus waarschijnlijk de enige Belg die nooit eens een boterkoek of gebakje koopt

Al eens bedacht dat zijn grondstoffen met je belastingsgeld te goedkoop geproduceerd worden dankzij de bodemloze put van de landbouwsubsidies?
Natuurlijk koop ik al eens persoonlijk bij de bakker maar er zijn nu eenmaal meerdere bakkers dus ik heb op zijn minst keuzevrijheid. Wil ik het koekje uiteindelijk in een grootwarenhuis gaan kopen omdat de selfscan daar nu eenmaal sneller werkt, is er niemand die aan de uitgang zegt: "Wacht, mijnheer, ook al hebt u bij die bakker geen koeken gekocht omdat de wachtrijen te lang waren en de kwaliteit van de koeken niet goed is, toch moet u bovenop uw aankoop hier hem ook nog betalen want anders gaat ie overkop. En ook al staan er daar 5 verkopers met hun vingers te draaien en ook al is die bakker niet betrouwbaar als het op het tijdig leveren van bestellingen aankomt, u moet zich daar allemaal niet te veel vragen over stellen en toch maar betalen. Maar als u wil, mag u dan nog altijd zelf uw brood bakken of naar een andere bakker gaan." O ja, die landbouwsubsidies zijn schandalig maar dat is een andere discussie.
gysev schreef:En wat die verspilling betreft: die gebeurt niet door die paar loketbedienden maar door een door de politiek verziekte directie waar nog bijna dagelijks nieuwe postjes worden gecreëerd. Die parasieten kosten de maatschappij héél wat meer dan de door jou uitgespuwde statutaire bedienden op het terrein.
Dat weet ik nog zo niet, mocht je de som eens maken... Kijk, dat is ook typisch NMBS, hé: iedereen wijst naar de bureau een verdieping hoger, dààr zitten de verspillers maar zij zelf? Nee hoor, zij niet. Ik ken TB's die worden afgekeurd maar worden zij nadien nuttig ingezet? Nee, er wordt een postje in een lokale depot gecreëerd waar zij letterlijk de ganse dag de krant zitten te lezen. Er zijn er van de cargodivisie die een ganse dagen zaten/zitten te kaarten maar zich nuttiger maken en met een ander type locomotief beginnen rijden? Oei nee, dat wil de vakbond niet! Maar de profiteurs, dat zijn zij niet, die zitten altijd ergens in die gefantaseerde bureau het tussenverdiep boven hen. Allemaal nogal ongeloofwaardig...