NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
overweg13

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef: Bij het overgrote deel van de verrichtingen aan het loket, zou de machine op zijn minst even goed hebben kunnen presteren. Voorwaardelijk want nu presteren die weinige ticketautomaten ondermaats, ze staan te veel uit het zicht etc etc. Gevolg: mensen kunnen niet anders dan zich tot het loket wenden waardoor loketliefhebbers weer munitie hebben om te zeggen: "Zie je wel, de bediende aan het loket is echt wel noodzakelijk". Met dergelijke cirkelredeneringen kom je natuurlijk nergens. Opperen dat automaten enkel noodzakelijk zijn in onbemande stopplaatsen is een goedbedoelde maar doorzichtige 'vakbondsstreek' waarbij er enkel wordt gefocust op werkgelegenheid en niet op de klant.
In Halle staat er één automaat, goed in het zicht, van waar je ook de stationshal binnenkomt. Ze is bovendien niet zo vaak defect. Je ziet er soms wel rijen van 7 - 8 aan het loket aanschuiven , en toch heeft niemand de reflex om dan naar de automaat te stappen. Blijkbaar verkiezen de meeste reizigers dus toch nog altijd het loket. (Ik ook, maar dat is omdat de meeste loketbedienden mij kennen en omgekeerd.)
Het zijn zo van die onverklaarbare dingen, zoals: waarom blijven regelmatige busgebruikers toch dure biljetten in de bus kopen? (Ik zie het bijna dagelijks.) Waarom staan er geen files aan de selfscanners in de Delhaize? Waarom verkiezen NMBS-reizigers het loket boven de automaat?
Met vriendelijke groet

overweg13
gysev

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Eerst en vooral dienen al die postjes die jij opnoemt toch niet per definitie te worden uitgevoerd door statutairen? :roll: Mij maak je niet wijs dat het niet goedkoper kan door de markt op te trekken en te zoeken naar goedkopere schoonmaak- of bewakingsfirma's. Daarenboven zullen die mensen worden ingezet waar het echt moet en enkel wanneer de machine het niet kan overnemen.
Of dat nu statutairen zijn of niet, loonkost heb je altijd aangezien de tijd van slavernij voorbij is. En je loopt achter: in Brussel gebeurt het kuisen en bewaken van NMBS-gebouwen al enkele jaren door privéfirma's. En wat zie je dan wanneer je de goedkoopste inhuurt? Uitgebuite Aziaten met minderwaardige producten die uren in de wind stinken en die op korte tijd zoveel lokalen moeten reinigen dat ze eigenlijk niet meer doen dan de vloer wat nat maken. De bureaus blijven stofnesten. Voorwaar een grote vooruitgang. Ik durf gerust zeggen dat die "vermaledijde" statutairen dat vroeger veel beter deden. Zoiets mag jouw droombeeld zijn, het mijne is het niet.
gysev

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Ik koop mijn brood altijd aan een automaat. Trouwens, die bakker zuigt niet aan enorm tempo de staatskas leeg en verspilt ook niet aan een ongelooflijke snelheid mijn belastinggeld, noch heeft hij het monopolie dus als het mij niet aanstaat dat ik zo lang moet wachten, ga ik gewoon naar een andere bakker.
Je bent dus waarschijnlijk de enige Belg die nooit eens een boterkoek of gebakje koopt :wink: Al eens bedacht dat zijn grondstoffen met je belastingsgeld te goedkoop geproduceerd worden dankzij de bodemloze put van de landbouwsubsidies?

En wat die verspilling betreft: die gebeurt niet door die paar loketbedienden maar door een door de politiek verziekte directie waar nog bijna dagelijks nieuwe postjes worden gecreëerd. Die parasieten kosten de maatschappij héél wat meer dan de door jou uitgespuwde statutaire bedienden op het terrein.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

gysev schreef:Precies, en wat doe je met klanten die niet alleen maar een retourtje willen? De dagtrips van de NMBS zijn enorm populair, dus wat doe je daarmee? OK, de zoo, de kust ed zijn blijvertjes die je in een automaat kan steken, maar er zijn veel kortstondige biljetten voor bv concerten, musea ed. Ik blijf dus bij mijn overtuiging: wie denkt dat loketten overbodig zijn dwaalt.
Draai de vraag eens om, waarom verkoopt de NMBS dagkaarten voor de zoo, concerten, musea, enzovoorts? Het is niet de primaire taak van de NMBS om kaarten voor zulke attracties te verkopen, daar hoort dan ook de focus niet te liggen. Daarnaast is het natuurlijk ook nog altijd mogelijk om die tickets in de automaat te stoppen, uiteindelijk kan zo'n ding ook alles printen (op een bepaald formaat papier) dus zie ik het probleem als zodanig nog niet.

Dát de NMBS het doet is mooi (in het kader van 'ontdek eens wat van je land' enzo), maar dat soort kaartjes verkopen kan ook via internet, of de lokale Delhaize, Colruyt, GB of wat dan ook.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

gysev schreef: Of dat nu statutairen zijn of niet, loonkost heb je altijd aangezien de tijd van slavernij voorbij is. En je loopt achter: in Brussel gebeurt het kuisen en bewaken van NMBS-gebouwen al enkele jaren door privéfirma's. En wat zie je dan wanneer je de goedkoopste inhuurt? Uitgebuite Aziaten met minderwaardige producten die uren in de wind stinken en die op korte tijd zoveel lokalen moeten reinigen dat ze eigenlijk niet meer doen dan de vloer wat nat maken. De bureaus blijven stofnesten. Voorwaar een grote vooruitgang. Ik durf gerust zeggen dat die "vermaledijde" statutairen dat vroeger veel beter deden. Zoiets mag jouw droombeeld zijn, het mijne is het niet.
Pff die kuisploegen zijn een ramp.

Ze zijn zelfs zo'n grote ramp, dat vorige week op de blok in FBN zelfs Infrabelpersoneel vanuit Schaarbeek is opgetrommeld om de bureaus eens een kuisbeurt te geven en de computerkasten te stofzuigen.

Je wil niet weten wat daar uit komt, en welke kleur een vot heeft als men één computerscherm had afgeveegd.

Terwijl in de contracten met die schoonmaakbedrijven duidelijk staat wat allemaal moet gebeuren (en bureau's kuisen hoort daar wekelijks minstens eenmaal bij), en er gebeurt niet meer dan idd de vloer eens vegen met een half natte dweil. En van de toiletten zullen we nog maar zwijgen, want vele moslima's zijn daar bijzonder vies van. Toen de Blok 3 MTB nog actief was kwam er soms zelfs een héle week niemand opdagen om te kuisen, en als er dan iemand kwam dan deed die nog niet de helft van de "to do list" die uithangt. Op het aanwezigheidsblad logen ze vaak over hun gepresteerde uren etc.

En toch wordt die factuur elke maand betaald aan dat bedrijf. En wat kan je der aan doen? Weinig want je moet twintig lagen passeren voordat de boodschap bij de juiste terecht komt, terwijl je eigen schoonmaakpersoneel veel beter in de hand hebt! De directe reactie van oversten is "kuist dan zelf", want die leven nog in de tijd dat bepaald blokpersoneel nog moest kuisen.

Ja privé en markt opentrekken etc allemaal zéér positief!
Asterix

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:In Halle staat er één automaat, goed in het zicht, van waar je ook de stationshal binnenkomt. Ze is bovendien niet zo vaak defect. Je ziet er soms wel rijen van 7 - 8 aan het loket aanschuiven , en toch heeft niemand de reflex om dan naar de automaat te stappen. Blijkbaar verkiezen de meeste reizigers dus toch nog altijd het loket. (Ik ook, maar dat is omdat de meeste loketbedienden mij kennen en omgekeerd.)
Het zijn zo van die onverklaarbare dingen, zoals: waarom blijven regelmatige busgebruikers toch dure biljetten in de bus kopen? (Ik zie het bijna dagelijks.) Waarom staan er geen files aan de selfscanners in de Delhaize? Waarom verkiezen NMBS-reizigers het loket boven de automaat?
Een automaat die "niet zo vaak defect is", daarvoor wil ik nog wel eens naar Halle komen om dat te zien :wink: Nu, als men zou willen, kan men volgens mij perfect verklaren waarom die automaat geen succes heeft en dit door middel van enquêtes maar blijkbaar wil men gewoonweg niet of mag men niet van de vakbonden. Ik kan alvast wel enkele mogelijke redenen opsommen: de automaat heeft een slechte reputatie inzake betrouwbaarheid of is te ingewikkeld in gebruik. Dat wil daarom niet zeggen dat men als reiziger à priori tegen een automaat is. En ja, soms hebben de Belgen (die bekend staan als zeer volgzaam) eens een duwtje in de andere richting nodig. Ik herinner mij nog de hele consternatie toen mijn bank verrichtingen aan het loket duurder of voor sommige soorten rekeningen gewoonweg onmogelijk ging maken. Men zou alles via de pc moeten doen, dat zou niet lukken, het zou onveilig zijn, de wereld zou bijna vergaan etc etc. Inmiddels is Home Banking al zeer goed ingeburgerd en maken de meesten er niet langer misbaar om.
gysev schreef:Of dat nu statutairen zijn of niet, loonkost heb je altijd aangezien de tijd van slavernij voorbij is. En je loopt achter: in Brussel gebeurt het kuisen en bewaken van NMBS-gebouwen al enkele jaren door privéfirma's. En wat zie je dan wanneer je de goedkoopste inhuurt? Uitgebuite Aziaten met minderwaardige producten die uren in de wind stinken en die op korte tijd zoveel lokalen moeten reinigen dat ze eigenlijk niet meer doen dan de vloer wat nat maken. De bureaus blijven stofnesten. Voorwaar een grote vooruitgang. Ik durf gerust zeggen dat die "vermaledijde" statutairen dat vroeger veel beter deden. Zoiets mag jouw droombeeld zijn, het mijne is het niet.
Het verschil zit em erin dat de loonkost van één werknemer door de werkgever kan worden doorgerekend aan verschillende (rijke) klanten en dus niet met overheidsgeld moet worden betaald. Of het uitgebuite Aziaten :roll: zijn, weet ik niet maar het zegt wederom meer over de klant (Infrabel/NMBS) dan over de dienstverlener (schoonmaakfirma) dat men lustig betaalt voor half werk en niet op de tafel klopt en de SLA's erbij haalt. Ach, wie ligt er toch wakker van de goede besteding van overheidsgeld? :)
gysev schreef:Je bent dus waarschijnlijk de enige Belg die nooit eens een boterkoek of gebakje koopt :wink: Al eens bedacht dat zijn grondstoffen met je belastingsgeld te goedkoop geproduceerd worden dankzij de bodemloze put van de landbouwsubsidies?
Natuurlijk koop ik al eens persoonlijk bij de bakker maar er zijn nu eenmaal meerdere bakkers dus ik heb op zijn minst keuzevrijheid. Wil ik het koekje uiteindelijk in een grootwarenhuis gaan kopen omdat de selfscan daar nu eenmaal sneller werkt, is er niemand die aan de uitgang zegt: "Wacht, mijnheer, ook al hebt u bij die bakker geen koeken gekocht omdat de wachtrijen te lang waren en de kwaliteit van de koeken niet goed is, toch moet u bovenop uw aankoop hier hem ook nog betalen want anders gaat ie overkop. En ook al staan er daar 5 verkopers met hun vingers te draaien en ook al is die bakker niet betrouwbaar als het op het tijdig leveren van bestellingen aankomt, u moet zich daar allemaal niet te veel vragen over stellen en toch maar betalen. Maar als u wil, mag u dan nog altijd zelf uw brood bakken of naar een andere bakker gaan." O ja, die landbouwsubsidies zijn schandalig maar dat is een andere discussie.
gysev schreef:En wat die verspilling betreft: die gebeurt niet door die paar loketbedienden maar door een door de politiek verziekte directie waar nog bijna dagelijks nieuwe postjes worden gecreëerd. Die parasieten kosten de maatschappij héél wat meer dan de door jou uitgespuwde statutaire bedienden op het terrein.
Dat weet ik nog zo niet, mocht je de som eens maken... Kijk, dat is ook typisch NMBS, hé: iedereen wijst naar de bureau een verdieping hoger, dààr zitten de verspillers maar zij zelf? Nee hoor, zij niet. Ik ken TB's die worden afgekeurd maar worden zij nadien nuttig ingezet? Nee, er wordt een postje in een lokale depot gecreëerd waar zij letterlijk de ganse dag de krant zitten te lezen. Er zijn er van de cargodivisie die een ganse dagen zaten/zitten te kaarten maar zich nuttiger maken en met een ander type locomotief beginnen rijden? Oei nee, dat wil de vakbond niet! Maar de profiteurs, dat zijn zij niet, die zitten altijd ergens in die gefantaseerde bureau het tussenverdiep boven hen. Allemaal nogal ongeloofwaardig...
gysev

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Dat weet ik nog zo niet, mocht je de som eens maken... Kijk, dat is ook typisch NMBS, hé: iedereen wijst naar de bureau een verdieping hoger, dààr zitten de verspillers maar zij zelf? Nee hoor, zij niet. Ik ken TB's die worden afgekeurd maar worden zij nadien nuttig ingezet? Nee, er wordt een postje in een lokale depot gecreëerd waar zij letterlijk de ganse dag de krant zitten te lezen. Er zijn er van de cargodivisie die een ganse dagen zaten/zitten te kaarten maar zich nuttiger maken en met een ander type locomotief beginnen rijden? Oei nee, dat wil de vakbond niet! Maar de profiteurs, dat zijn zij niet, die zitten altijd ergens in die gefantaseerde bureau het tussenverdiep boven hen. Allemaal nogal ongeloofwaardig...
Nu bewijs je alleen dat je veel minder van de spoorwegen kent dan je zelf gelooft. Nog maar 5 jaar geleden hadden we één eerste adjunct als chef "algemeen toezicht", nu zijn dat er 3 per shift voor hetzelfde werk. Het aantal treinen is nochtans niet verdrievoudigd. Waar wordt het geld dan weggegooid? Niet bij die seingever of ostch die nog steeds op zijn zelfde post zit en merkt dat de actiezone van zijn blokpost in diezelfde periode dubbel zo groot is geworden zonder dat er extra personeel komt. Denk je echt dat die tientallen nieuwe diensten op directieniveau - met managers die nog nooit een trein van dichtbij gezien hebben - hun geld waard zijn? Sinds hun creatie gaat het alleen maar slechter.

Je voorbeelden kunnen dan misschien wel kloppen maar ze zijn de uitzondering. Geloof je echt dat er op de directie geen kranten gelezen worden? Je moet je ook realiseren dat er zeker bij bestuurders reservediensten zijn (minder en minder, maar toch) om onverwachte gebeurtenissen op te vangen. Goed, schaf ze af - daarna mag je hier je gal komen spuwen omdat je trein werd afgeschaft wegens tekort aan personeel.
Asterix

Bericht door Asterix »

gysev schreef:Nu bewijs je alleen dat je veel minder van de spoorwegen kent dan je zelf gelooft. Nog maar 5 jaar geleden hadden we één eerste adjunct als chef "algemeen toezicht", nu zijn dat er 3 per shift voor hetzelfde werk. Het aantal treinen is nochtans niet verdrievoudigd. Waar wordt het geld dan weggegooid? Niet bij die seingever of ostch die nog steeds op zijn zelfde post zit en merkt dat de actiezone van zijn blokpost in diezelfde periode dubbel zo groot is geworden zonder dat er extra personeel komt. Denk je echt dat die tientallen nieuwe diensten op directieniveau - met managers die nog nooit een trein van dichtbij gezien hebben - hun geld waard zijn? Sinds hun creatie gaat het alleen maar slechter.
Ik bewijs dat ik minder van de spoorwegen ken dan ik zelf geloof? Nou, blijkbaar valt het op dat vlak dan toch nog mee want jouw voorbeelden liggen perfect in lijn met wat ik eerder schreef: iedereen daar heeft boter op het hoofd. Het geld wordt daar blijkbaar langs alle kanten en op alle niveaus weggegooid. En zou het niet kunnen dat het actieterrein van de blokpost groter is geworden maar dat de pc een groot deel van de taken heeft overgenomen? Dan hoeft het toch allemaal zo geen ramp te zijn? Of is dat weer die angst voor de moderne technologie die eigen is aan de spoorwegen?
gysev schreef:Je voorbeelden kunnen dan misschien wel kloppen maar ze zijn de uitzondering. Geloof je echt dat er op de directie geen kranten gelezen worden? Je moet je ook realiseren dat er zeker bij bestuurders reservediensten zijn (minder en minder, maar toch) om onverwachte gebeurtenissen op te vangen. Goed, schaf ze af - daarna mag je hier je gal komen spuwen omdat je trein werd afgeschaft wegens tekort aan personeel.
Ik heb weet van die praktijken in twee depots maar dat zullen dan wellicht net weer die uitzonderingen binnen de spoorwegen zijn. Kan, natuurlijk. Alles kan. En zonder twijfel zitten er ook op directieniveau politiek benoemde nietsnutten (in elk overheidsbedrijf waar ik al ben geweest, kwam ik die tegen) maar het is nou exact dat dat ik zo pijnlijk vind: men dekt de wanpraktijken op het 'eigen' niveau toe door te wijzen naar het andere niveau: "Ja maar daar gebeurt het ook of zelfs nog meer." Zo kom je natuurlijk nergens als bedrijf. Tot slot, alle respect voor de bestuurders en de werkdruk maar was het niet een bekende vakbondsman die zich in Terzake kwam verzetten tegen het idee om de TB's van de vrachtafdeling over te hevelen naar het reizigersverkeer? Ongetwijfeld weer voor God-weet-welke-flauwe-reden...
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Jeroen schreef: Ik bewijs dat ik minder van de spoorwegen ken dan ik zelf geloof? Nou, blijkbaar valt het op dat vlak dan toch nog mee want jouw voorbeelden liggen perfect in lijn met wat ik eerder schreef: iedereen daar heeft boter op het hoofd. Het geld wordt daar blijkbaar langs alle kanten en op alle niveaus weggegooid. En zou het niet kunnen dat het actieterrein van de blokpost groter is geworden maar dat de pc een groot deel van de taken heeft overgenomen? Dan hoeft het toch allemaal zo geen ramp te zijn? Of is dat weer die angst voor de moderne technologie die eigen is aan de spoorwegen?
.
Schrik van technologie? Ik zou niet weten waarom. In FBN is intussen het automatische systeem volop in test, er komt in principe geen mens meer aan de pas. Echter werkt dat enkel zelfstandig als er niets mis loopt. En laat het nu in Brussel elke dag mislopen. Terwijl de ostchef zijn problemen oplost met eventueel een bestuurder aan de telefoon moet de rest van zijn zone ook blijven rijden, en als daar ook iets mis is, is het een soep. Momenteel heb je nog een operator (seingever) die kan mee helpen, maar die post moet verdwijnen over enkele jaren.

Technologie is niet zaligmakend, integendeel zelfs, het verdomd, toch zeker nieuwkomers die nu binnenkomen in dit nieuwe systeem zullen nog veel mogen zweten als het eens niet werkt.

De directie gaat eveneens besparen op de verkeersinfobediendes (oftewel de stationspeakers). De kogel is door de kerk, eind dit jaar komt er een computer mijn werk overnemen. Die computer doet dat goed hoor, maar met nog een hoop mankementen. Echter wordt de zone van zulke computeromroeper groter dan die van de huidige omroeper. Als het systeem op zijn gat valt (en dat gaat ongetwijfeld veel gebeuren zoals nu al geval in de testzone), dan moet de operator/speaker manueel de zone spreken, met als gevolg kwaliteitsverlies wegens onmogelijk alles te doen. En dan kan er weer in de gazet staan dat er "niets werd omgeroepen".

Roepen aan de zijlijn is allemaal makkelijk hé Jeroen, het vooroordeel van de luie inefficiënte spoorwegwerker zit bij de bevolking diep ingeprent.
Steven

Bericht door Steven »

Jeroen een paar opmerkingen.

De laatste jonge bestuurders die niet slagen in een test na een incident heeft men bij ons gewoon buiten gezet. Bye bye job. Je kan zelfs niet doppen want als NMBS wernemer draag je niet bij aan de kas voor de werklozen. Verder nog vermelden dat een goederenbestuurder niet zomaar met een reizigerstrein mag/kan rijden. Materieelkennis, lijnkennis zijn al twee zaken die tijd nemen. Daarbovenop komt nog het verschil in een deel van de regels. Onder meer vertrekprocedures, remproeven en nog wat kleinere zaken moeten allemaal aangeleerd worden. Dus zomaar even voor een maandje personeel van goederen op reizigers steken gaat niet. De kostprijs die met dergelijke actie volgt is zeker niet klein te noemen. Uw voorbeelden van bestuurders bestaan maar postjes zoals jij die noemt zijn zeldzaam. De postjes op hoger niveau die gemaakt worden zijn veel talrijker. Sinds er drie bedrijven zijn is er zowat van elke hogere functie een drievoud ontstaan of dat nu nodig was of niet. Je geeft daar een hoop voorbeelden maar dat is niet meer dan alles op 1 hoop gooien zonder enige nuance tussen al die zaken. Want ze mogen gerust besparen op personeel indien dat kan maar dan moet men dit consequent doen op alle niveau's. Nu is het eerder onderaan proberen te besparen om ze dan bovenaan dubbel uit te geven.
Asterix

Bericht door Asterix »

Kristofke schreef:Schrik van technologie? Ik zou niet weten waarom.
Men kan de spoorwegen moeilijk een trendsetter noemen als het gaat over het implementeren van technologische nieuwigheden in haar werking. Zelfs het internet is daar nog niet volledig doorgedrongen, getuige de onmogelijkheid om (vlot) de prijs van een ticket naar pakweg Lille of de prijs van een B-dagtrip te weten te komen.
Kristofke schreef:De directie gaat eveneens besparen op de verkeersinfobediendes (oftewel de stationspeakers). De kogel is door de kerk, eind dit jaar komt er een computer mijn werk overnemen. Die computer doet dat goed hoor, maar met nog een hoop mankementen. Echter wordt de zone van zulke computeromroeper groter dan die van de huidige omroeper. Als het systeem op zijn gat valt (en dat gaat ongetwijfeld veel gebeuren zoals nu al geval in de testzone), dan moet de operator/speaker manueel de zone spreken, met als gevolg kwaliteitsverlies wegens onmogelijk alles te doen. En dan kan er weer in de gazet staan dat er "niets werd omgeroepen".
Niets werd omgeroepen? Ik denk dat de meeste reizigers daar al lang niet meer van wakker liggen. In hoeveel stopplaatsen weerklinkt er überhaupt iets uit de luidsprekers? In hoeveel grote stations (Antwerpen-Centraal, de Brusselse, ...) wordt er 's avonds nog iets omgeroepen? Op die tijdstippen van de dag moet de reiziger het toch ook maar 'alleen' zien te redden? Idem dito in vele stations in het weekend of wanneer er geen stremmingen zijn. Ik zeg niet dat het jullie fout is maar welke reiziger kan nog vertrouwen op de speaker? Soms hoor je hem/haar, soms helemaal niet. Trouwens, als je die mensen dan al hoort, wordt er vaak geen essentiële info gemeld maar leest men enkel voor wat ik ook op de schermen kan zien (+ 0H05 of iets dergelijk). Dat heeft weinig meerwaarde, hé.
Kristofke schreef:Roepen aan de zijlijn is allemaal makkelijk hé Jeroen, het vooroordeel van de luie inefficiënte spoorwegwerker zit bij de bevolking diep ingeprent.
Ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren maar van waar komt dat vooroordeel? Dat wordt misschien gecreëerd door bepaalde vakbondsmensen die aan mij als burger via de media (en hierin gesteund door hun aanhang met lidkaart, mag ik aannemen) bepaalde zaken komen verklaren die mijn gezond boerenverstand te boven gaan. Die overheveling van die bestuurders, bijvoorbeeld. En ik kan mij inbeelden dat dat niet op 1-2-3 kan gebeuren, Steven maar als men al à priori het voorstel van de directie afschiet en helemaal niet schijnt in te zitten met de efficiënte besteding van belastinggeld, lijkt het u dan niet normaal dat de burger eens een scheve mond begint te trekken? :?
Laatst gewijzigd door Asterix op 06 aug 2011, 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

Beste Jeroen als je hebt over die ene rode vakbondsmens dan negeer je die best. Want als het aankomt op het verdedigen van rijdend personeel is hij veruit de laatste op wij kunnen rekenen in tegendeel. Ik hoor hem niet graag spreken omdat hij geregeld naast de feiten spreekt doet alsof hij onze job kent maar in feite enkel bezig is met zijn hoofd op tv te krijgenen het bestaan van zijn vakbond staat te verdedigen.
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

gysev schreef: Ik durf gerust zeggen dat die "vermaledijde" statutairen dat vroeger veel beter deden. Zoiets mag jouw droombeeld zijn, het mijne is het niet.
Volledig akkoord ik heb ook nog aan de overheid gewerkt en de diensten waar de kuis werd uitgevoerd, met eigen personeel
was de kuis veel beter gedaan dan bij die privéfirma's.

Die automaten onder houden kost ook geld al eens factuur gezien als zo een privéfirma langs komt voor het onderhoud?
Ik wil wel nog eens zien als ze een automaten in een onbewaakte stopplaats staan hoe lang het zal duren voor ze gevandaliseerd zullen zijn?
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Jeroen schreef:

Niets werd omgeroepen! Ik denk dat de meeste reizigers daar al lang niet meer van wakker liggen. In hoeveel stopplaatsen weerklinkt er überhaupt iets uit de luidsprekers? In hoeveel grote stations (Antwerpen-Centraal, de Brusselse, ...) wordt er 's avonds nog iets omgeroepen? Op die tijdstippen van de dag moet de reiziger het toch ook maar 'alleen' zien te redden? Idem dito in vele stations in het weekend of wanneer er geen stremmingen zijn. Ik zeg niet dat het jullie fout is maar welke reiziger kan nog vertrouwen op de speaker? Soms hoor je hem/haar, soms helemaal niet. Trouwens, als je die mensen dan hoort, wordt er vaak geen essentiële info doorgegeven en leest men enkel voor wat ik ook op de schermen ook kan zien (+ 0H05 of iets dergelijk). Dat heeft weinig meerwaarde
Wil je der toch wel even op wijzen dat in het Brusselse wij in vele stations niet mogen speaken tussen 20u en 7u uitgezonderd vertragingen, spoorveranderingen en afschaffingen. Als u dus toch graag wil dat treinen die op uur rijden aangekondigd worden dan moet u gaan klagen bij de buurtbewoners die wekelijks klacht indienen wegens geluidsoverlast van de aankondigingen. In een station als noord centraal en zuid worden enkel de IC verbindingen, de luchthaven treinen, de gesplitste treinen en de internationale treinen omgeroepen. Dus geen IR of een L trein. Dat zijn de regels, die vinden wij niet uit.

Wat moet een speaker trouwens anders zeggen bij 5 minuten? Niets? En de slechtziende reizigers dan? Of de stopplaatsen zonder automatische affichering? Moet je perse weten waarom die trein 5 minuten vertraging heeft, dat moeten we pas meedelen vanaf 10 minuten. Dat de informatie niet volledig is akkoord, we kregen net de officiële teksten voor treinen die door het rood rijden, dat zijn technische problemen met een trein. Wij moeten vaak liegen of verzwijgen, ik begrijp daar eigenlijk niet goed wat het probleem is. Meer begrip bij betere omschrijving van het probleem? Ach dat maakt weinig uit, de trein blijft even laat. Het interesseert mensen meer wat eventuele eerdere vertrekken zijn etc. en alternatieven worden in de mate van het mogelijke altijd gegeven. Echter is te veel info vaak slecht, ofwel luistert niemand ofwel is je info niet meer geldig (bv moet je in bxl omroepen dat er in Dinant iemand onder de trein zit als de trein naar Dinant aankomt, vooraleer die trein ginder is, is de situatie vaak al anders). Ik heb ooit twee keer omgeroepen in Schuman en Luxemburg dat de eerste trein naar Ottognies niet de IR aan het perron is maar de IC die zal volgen, wat gebeurd er: die IC neemt enkele minuten vertraging door beweging reizigers en het voorbijsteken in Groenendaal is geannuleerd, en dus was de IR wel de eerste aankomst. Met zulke goede bedoelingen speak ik niet meer want de spoorwegen zijn een bijzonder complexe materie waarbij zaken vaak veranderen.

Dat er in andere streken weinig omgeroepen wordt is geweten, echter in het Brusselse worden de speakers goed gecontroleerd, onze aankondigingen worden zelfs opgenomen als bewijs bij eventuele klachten.

Wij hebben trouwens geen pauzes, wij worden verzocht te eten tussen de aankondigingen, ooit al eens gedaan? Warm eten en elke anderhalve minuut iets moeten zeggen? Nochtans zou het moeten want alle aankondigingen moeten gedaan worden. Dus ja als de spits voorbij is en je zit niet op de post noord of centraal dan eet de speaker zijn avondeten en zegt die een kwartier niets (behalve bij vertragingen etc dan moet het wel, of eten we niet!).

Een speaker is geen pratende computer eh , die komen dus volgend jaar.
Steven

Bericht door Steven »

Kristofke schreef: Wij moeten vaak liegen of verzwijgen, ik begrijp daar eigenlijk niet goed wat het probleem is. Meer begrip bij betere omschrijving van het probleem?

Dat heeft met veiligheid te maken.
voorbeeldje

een bestuurder is te laat doordat hij zelf in de file zit. Een reservebestuurder stuurt men naar de trein maar deze vertrek misschien nog met 10 minuten. Als je omroept dat de trein vertraging heeft door afwezigheid van de bestuurder (zoals vroeger wel is gebeurde) dan bestaat de kans dat er wel een reiziger is die zich effe gaat uitleven op de bestuurder die de trein effectief doet ook al is hij niet de persoon in kwestie die te laat is maar de invallende bestuurder. Idem voor treinbegeleiders en ander personeel die in de buurt van reizigers komen.
Plaats reactie