Ongevallen op het spoor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
DR-fan

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door DR-fan »

pietje schreef: 05 aug 2025, 22:41 net op dat moment komt er een andere vrachtwagen van rechts die net iets te ver stopt en je het zicht ontneemt van het licht recht voor je.
Als die vrachtwagen van rechts te ver doorrijdt is je eigen rijstrook versperd en moet je stoppen, tenzij je wil gaan spookrijden. Bovendien staat er ook overwegsignalisatie aan de linkerkant van de weg.

De realiteit is gewoon dat "verstrooidheid" en "de zon" vaak worden ingeroepen als excuus na een ongeval en meestal is het flauwekul. Ze denken sneller te zijn en wanneer de gok fout afloopt is het natuurlijk de fout van iemand anders.
pietje

Bericht door pietje »

Veralgemenen en iedereen over 1 kam scheren, is ook een kunst.
Begrijpen dat je soms iets moet doen om ongevallen te vermijden, is een andere.

Met de redeneringen die ik in enkele voorgaande posts lees, kunnen we op onze wegen heel wat veiligheidsmaatregelen beter weglaten.
Mensen rijden blijkbaar bewust door rood om ongevallen te veroorzaken....
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Mensen rijden blijkbaar bewust door rood om ongevallen te veroorzaken
Ik begrijp eerder dat er (een kleine minderheid van) mensen alle gezond verstand EN alle wettelijkheid aan hun laars lappen om toch maar vooruit te komen. Zulke zotten zullen er altijd overal zijn, het enige dat we als samenleving kunnen doen is ze streng bestraffen zodat de populatie niet al te talrijk wordt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje

Bericht door groentje »

Straffen alleen helpt echter duidelijk niet. Dat zie je elders ook, op een rechte 4-vaksweg mag je nog zoveel snelheidsborden zetten, mensen gaan er te snel rijden. Als je een weg als snelweg inricht, dan ga je mensen krijgen die die als snelweg gebruiken. Als je echt wat wil doen aan de veiligheid, dan zijn (ook) andere maatregelen nodig. Slagbomen, misschien, meer preventieve snelheidscontroles, overwegen met een slechte zichtbaarheid aanpassen of zelfs afschaffen...
maarten

Bericht door maarten »

pietje schreef: 06 aug 2025, 21:36
Mensen rijden blijkbaar bewust door rood om ongevallen te veroorzaken....
Mensen rijden niet bewust door rood om ongevallen te veroorzaken maar wel om andere egoïstische redenen en nemen de risico's op de koop toe.
maarten

Bericht door maarten »

pietje schreef: 05 aug 2025, 21:21 Er zijn nochtans situaties waar ik ongevallen als een reële mogelijkheid zie, door de specifieke inrichting.
Je rijdt met je vrachtwagen of zelfs auto in het perspectief van de streetview:
https://www.google.be/maps/@51.2874226, ... FQAw%3D%3D
net op dat moment komt er een andere vrachtwagen van rechts die net iets te ver stopt en je het zicht ontneemt van het licht recht voor je.
Is dit wat er gebeurd is of is dit speculatie?
Indien het speculatie is dan heeft het niets met dit ongeval te maken.
pietje

Bericht door pietje »

maarten schreef: 07 aug 2025, 08:18
pietje schreef: 05 aug 2025, 21:21 Er zijn nochtans situaties waar ik ongevallen als een reële mogelijkheid zie, door de specifieke inrichting.
Je rijdt met je vrachtwagen of zelfs auto in het perspectief van de streetview:
https://www.google.be/maps/@51.2874226, ... FQAw%3D%3D
net op dat moment komt er een andere vrachtwagen van rechts die net iets te ver stopt en je het zicht ontneemt van het licht recht voor je.
Is dit wat er gebeurd is of is dit speculatie?
Indien het speculatie is dan heeft het niets met dit ongeval te maken.
Dit had niets met het ongeval te maken, het was enkel een illustratie om duidelijk te maken dat niet alle ongevallen voor 100% de fout zijn van de betrokken chauffeur die onverantwoorde risico's neemt, maar dat de weginrichting het soms ook erg moeilijk maakt om alles veilig te houden.
Ik heb geen idee of er op die plek al ooit ongevallen geweest zijn, en zelfs niet of er daar regelmatig een trein rijdt.
Ik schets daar een reëel scenario waarbij ik mij afvraag waarom de beheerder van die weg niet aan dit scenario denkt en het kruispunt op dat vlak veiliger maakt.
Maar ik besef dat er in de haven zo heel veel punten zijn dus er is weinig kans dat men zoiets oplost.

In ieder geval blijf ik ervan overtuigd dat het nooit als normaal mag aanzien worden wanneer er op een bepaalde plek regelmatig ongevallen gebeuren met veel schade tot gevolg.
De oplossing is niet altijd dezelfde, het kan gaan van meer controles/beboeten tot aanpassingen aan de wegen/overwegen tot zelfs verleggen van een weg zodat de kruising veiliger is.
En als er wat meer controles gebeuren, zal het gedrag van de chauffeurs ook wel veranderen. Zo graag betalen ze nu ook weer geen boetes en ze vinden het al helemaal niet leuk om een rijbewijs in te leveren.

Maar ik vraag mij intussen wel af: zijn er eigenlijk cijfers over ongevallen op de overwegen in de haven, want als dat regelmatig gebeurt op dezelfde plek, zou ik ook vermoeden dat Infrabel daar camera's installeert? Of loopt het helemaal niet zo dikwijls mis?
Eimai

Bericht door Eimai »

Maar zie hoe de overweg aan de Steenlandlaan is, waar bij de lijnstudie die ik er ooit op had echt hard op gehamerd werd van ook als treinbestuurster echt het wegverkeer in het oog te houden omdat het een gevaarlijke overweg is die vaak genegeerd wordt en om de zoveel tijd wel een vrachtwagen tegen een trein zit, ook al is dat daar voor ons totaal niet onze job.

Daar is langs weerskanten een wegversmalling met S bochten om snelheid te verlagen, extra borden met waarschuwingen, extra verkeerslichten aan weerskanten, extra lichtborden, hoogteportieken, camera staat er ook op. En nog is het niet genoeg om vrachtwagens tegen te houden van over te steken als de lichten rood staan?
Plaats reactie