Pagina 27 van 48

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 28 feb 2018, 11:37
door dekooiker
Aansluitingen?
Da' s een zaak van de vervoeronderneming, niet van de infrastructuurbeheerder.
Die moet maar berekenen dat er door ETCS en op plaatsen waar dat nog niet is, door hun eigen reglementering de stiptheid omlaag gehaald wordt.
Om maar te zeggen: het is niet zo eenvoudig als we allemaal zouden willen.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 28 feb 2018, 15:08
door brouckie
dekooiker schreef: 28 feb 2018, 11:37 Aansluitingen?
Da' s een zaak van de vervoeronderneming, niet van de infrastructuurbeheerder.
Die moet maar berekenen dat er door ETCS en op plaatsen waar dat nog niet is, door hun eigen reglementering de stiptheid omlaag gehaald wordt.
Om maar te zeggen: het is niet zo eenvoudig als we allemaal zouden willen.
Infrabel legt bij het naderen van een beheerd sein onder ETCS een beperkende snelheid van 25km/h op. Niet NMBS,... Een stootbok naderen onder ETCS is aan max 15km/u. NMBS reglementering zegt max 20km/h.
Feit is, als het mogelijk is zet je de seinen open. Punt!
Zo eenvoudig is het. Vroeger kon het wel, sinds ARS kan het plots niet meer. Nochtans zelfde treinen, zelfde plaats, zelfde uur, ...

Binnenkomen op rood

Geplaatst: 28 feb 2018, 17:50
door dekooiker
Als je de komma's wil zetten: ETCS is het systeem dat Infrabel moet implementeren.
Zelfs al zouden ze anders willen.
Waar geen ETCS is en louter op laterale seininrichting gereden wordt mag je van 2 gele naar rood van Infrabel nog altijd 40 km/u rijden.
Tot zover het vitten op punten en komma's :wink:

Ik ben voorstander van seinen open te zetten als het nodig is.
Dus om beperkingen te vermijden tenzij er een stilstand te verwachten is terwijl andere bewegingen moeten kruisen of die meer dan een paar minuten duurt.
Als je over vroeger spreekt: vroeger gebruikten we papieren stationsgrafieken, iemand tekende de grafieken naar werkelijkheid, blokten alle treinen door en we reden zeker niet minder stipt dan vandaag met allerlei programma's.
Ik vind dat het tot nadenken stemt.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 28 feb 2018, 21:19
door rvdborgt
dekooiker schreef: 28 feb 2018, 17:50Als je de komma's wil zetten: ETCS is het systeem dat Infrabel moet implementeren.
Zelfs al zouden ze anders willen.
Waar geen ETCS is en louter op laterale seininrichting gereden wordt mag je van 2 gele naar rood van Infrabel nog altijd 40 km/u rijden.
En waarom beperkt Infrabel dat dan bij de invoering van een op ETCS gebaseerd seinstelsel? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dergelijke zaken in de TSI staan.

Groetjes,
Rian

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 28 feb 2018, 21:38
door Shrek
Die 25 km/h geldt slechts in de laatste tientallen meter voor het sein, daarvoor kan je nog altijd sneller rijden zolang je maar onder de curve blijft. Sommige bestuurders hebben echter (begrijpelijk) nog de neiging de klassieke regels te volgen en gaan zo snel mogelijk naar die doelsnelheid. Ik heb al bestuurders gezien die op de kop van het perron al 25 km/h rijden terwijl hun curve nog aan 70 km/h zit.
Dat is gewenning zeker?

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 28 feb 2018, 21:38
door Shrek
rvdborgt schreef: 28 feb 2018, 21:19
dekooiker schreef: 28 feb 2018, 17:50Als je de komma's wil zetten: ETCS is het systeem dat Infrabel moet implementeren.
Zelfs al zouden ze anders willen.
Waar geen ETCS is en louter op laterale seininrichting gereden wordt mag je van 2 gele naar rood van Infrabel nog altijd 40 km/u rijden.
En waarom beperkt Infrabel dat dan bij de invoering van een op ETCS gebaseerd seinstelsel? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dergelijke zaken in de TSI staan.

Groetjes,
Rian
En wat juist zou Infrabel beperken?

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 28 feb 2018, 21:57
door rvdborgt
Shrek schreef: 28 feb 2018, 21:38
rvdborgt schreef: 28 feb 2018, 21:19
dekooiker schreef: 28 feb 2018, 17:50Als je de komma's wil zetten: ETCS is het systeem dat Infrabel moet implementeren.
Zelfs al zouden ze anders willen.
Waar geen ETCS is en louter op laterale seininrichting gereden wordt mag je van 2 gele naar rood van Infrabel nog altijd 40 km/u rijden.
En waarom beperkt Infrabel dat dan bij de invoering van een op ETCS gebaseerd seinstelsel? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dergelijke zaken in de TSI staan.
En wat juist zou Infrabel beperken?
Met je uitleg dat het om een remcurve gaat, lijkt me dat wel mee te vallen inderdaad. Natuurlijk wel afhankelijk van de precieze curve :)

Groetjes,
Rian

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 28 feb 2018, 22:00
door Shrek
rvdborgt schreef: 28 feb 2018, 21:57
Shrek schreef: 28 feb 2018, 21:38
rvdborgt schreef: 28 feb 2018, 21:19En waarom beperkt Infrabel dat dan bij de invoering van een op ETCS gebaseerd seinstelsel? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dergelijke zaken in de TSI staan.
En wat juist zou Infrabel beperken?
Met je uitleg dat het om een remcurve gaat, lijkt me dat wel mee te vallen inderdaad. Natuurlijk wel afhankelijk van de precieze curve :)
De exacte curve wordt bepaald door de constructeur van de trein, niet door Infrabel.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 28 feb 2018, 22:10
door overweg13
Wat er ook van zij en hoe interessant de uitleg van de specialisten ook is, voor de reiziger komt het er op neer dat treinen de hele weg zo goed als stipt kunnen rijden en dan bij het binnenrijden van stations als Gent, Leuven, Mechelen... plots 3 minuten vertraging oplopen. Die goede aansluiting van 5 of 6 minuten wordt dan plots bijzonder precair. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zaakje bijna nooit meer vertrouw en dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 28 feb 2018, 22:36
door Asterix
Jongens, Infrabel laat weten dat ze overweldigd zijn door jullie positieve reacties op ARS! Daarom steken we een tandje bij en voeren we het vandaag nog in in Visé en maandag in de actiezone van B.14 Hasselt 😬

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 28 feb 2018, 22:46
door Ducktape
brouckie schreef: 27 feb 2018, 19:18
rvdborgt schreef: 27 feb 2018, 18:37
Asterix schreef: 27 feb 2018, 17:28Wat zeggen eigenlijk de spoorwegoperatoren? Krijgen de bestuurders geen steun wanneer ze bij hun werkgever hun beklag doen?
De vervoerders zouden hier eigenlijk zeer bezorgd over moeten zijn: binnenkomen op rood levert immers vertraging op, of op zijn minst wordt het inhalen van vertraging bemoeilijkt. En dat is allemaal slecht voor de statistieken. Maar misschien zie ik dat te simpel...

Groetjes,
Rian
De vertraging is het minst van mijn zorgen. Speelt veiligheid dan geen rol?
Hoor het de woordvoerders zo zeggen "Veiligheid is onze topprioriteit!". :roll: :roll:
Elke beperkend seinbeeld dat de bestuurder krijgt is er één te veel, zeker als ze niet nodig zijn.

Overal waar ik nodeloos met 2G aan het perron kom schrijf ik op mijn verslag. Blijkbaar zet NMBS onvoldoende druk bij Infrabel want tot op heden nog niets veranderd. Of toch, Brugge spoor 9 (richting Gent) stond in het begin altijd dicht. Ondertussen toch al een jaar dat we daar met groen aan het perron komen. Aan de andere kant, spoor 10 (richting kust) staat nog steeds dicht ook al is er in de eerst 15min geen enkele kruising :roll: .
In Gent de omgekeerde situatie. Spoor 12 (richting kust) meestal groen, spoor 9 - 11 (richting Brussel) zo goed als altijd 2G.

Oh ja, nu Leuven en Luik in een etcs zone liggen is het daar binnen slenteren aan 25km/h. In plaats van naar buiten, zit je constant op uw etcs scherm te kijken. Waarvoor dank, Infrabel!!! Ook hier weer. Veiligheid topprioriteit :?: Mocht stiptheidsmanager Jos meelezen. Misschien hier iets aan doen, beste vriend. 't Zal dan gedaan zijn met uw slapeloze nachten ;)
Met de 18xx is het nog erger geworden in Brugge richting Oostende. Voor de nieuwe dienstregeling kwam je binnen met 2G, en nu sinds midden december 2G EN EEN 4 ER NOG EENS BIJ. Of je nu te vroeg, op tijd of een kwartier vertraging hebt, je zal op spoor 9 aankomen en terug vertrekken! Daar kan je echt makkelijk 2-3 minuten tijd winnen als ze die reisweg nu eens gewoon aanpassen naar groen binnen en groen buiten...
Asterix schreef: 28 feb 2018, 22:36 Jongens, Infrabel laat weten dat ze overweldigd zijn door jullie positieve reacties op ARS! Daarom steken we een tandje bij en voeren we het vandaag nog in in Visé en maandag in de actiezone van B.14 Hasselt 😬
Hasselt kan niet nóg erger worden, toch? :roll:

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 01 mar 2018, 07:02
door pastore
1

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 01 mar 2018, 13:11
door brouckie
Shrek schreef: 28 feb 2018, 21:38 Die 25 km/h geldt slechts in de laatste tientallen meter voor het sein, daarvoor kan je nog altijd sneller rijden zolang je maar onder de curve blijft. Sommige bestuurders hebben echter (begrijpelijk) nog de neiging de klassieke regels te volgen en gaan zo snel mogelijk naar die doelsnelheid. Ik heb al bestuurders gezien die op de kop van het perron al 25 km/h rijden terwijl hun curve nog aan 70 km/h zit.
Dat is gewenning zeker?
Remcurve ETCS is veel te sportief. Ook ik rem bij een stopopdracht direct naar mijn doelsnelheid, zeker als ik weet dat een sein nodeloos dicht staat. Plaatsen waar ik weet dat er nog een kruising is rij ik iets dichter tegen de curve, maar nog altijd met voldoende marge. Zeker bij lange gesleepte treinen neem je beter wat speling. De remming is niet zo direct als op een desiro. Voor je het weet krijg je een noodremming.
Ducktape schreef: 28 feb 2018, 22:46 Met de 18xx is het nog erger geworden in Brugge richting Oostende. Voor de nieuwe dienstregeling kwam je binnen met 2G, en nu sinds midden december 2G EN EEN 4 ER NOG EENS BIJ. Of je nu te vroeg, op tijd of een kwartier vertraging hebt, je zal op spoor 9 aankomen en terug vertrekken! Daar kan je echt makkelijk 2-3 minuten tijd winnen als ze die reisweg nu eens gewoon aanpassen naar groen binnen en groen buiten...
Dat is omdat de Knokke (E28**) nog op spoor 10 staat. Waarom die tegenwoordig op spoor 10 aankomt weet ik ook niet. Via Y Oostkamp en dan aankomen op spoor 5 of 6 was te gemakkelijk waarschijnlijk... :roll:
pastore schreef: 01 mar 2018, 07:02 Dit is totaal niet aan onwil, ARS of geen ARS te wijten. Het is gewoon de realiteit.
Op deze manier staat men inderdaad altijd stil in Hasselt.
Hasselt ken ik niet, dus zal mij daar ook niet over uitspreken. Brugge, Leuven, Luik, Denderleeuw, Lichtervelde, Zottegem, Oudenaarde, ... ken ik wel en daar komt het wel door onwil en ARS. Hulde aan de traffic controllers die durven ingrijpen. Het gebeurd helaas zeer weinig.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 01 mar 2018, 13:18
door Davy
Ik ben natuurlijk geen kenner, maar Brugge valt toch nog wel mee? Ik zie daar regelmatig treinen gewoon op groen binnenkomen...

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 01 mar 2018, 13:21
door brouckie
Davy schreef: 01 mar 2018, 13:18 Ik ben natuurlijk geen kenner, maar Brugge valt toch nog wel mee? Ik zie daar regelmatig treinen gewoon op groen binnenkomen...
Enkel van Oostende richting Gent. Andere richting is het een ramp :!: