Electrificatie Herentals-Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Shrek

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

bobby schreef: Natuurlijk zou het veel beter zijn dat men ook het traject Mol Hasselt elektrificeert (idem voor Aalst ErpeMere Burst), maar zo lang Infrabel daar geen behoefte ziet zal dat niet gebeuren...

Onderstel NMBS is overtuigd van de behoefte om vleugeltreinen te hebben tussen Herentals Hamont & Hasselt (splitsing in Mol) dan gaat Infrabel die 15 M€ niet zomaar ophoesten hoor.
Zo werkt het systeem niet.

Het is niet infrabel die bepaalt waar het geld naartoe gaat, dat beslist de regering. Als de regering het nuttig vindt om 15M te investeren enkel om die reizigers tussen Mol en Hasselt hun rechtstreekse verbinding te laten behouden dan moet zij dat geld voorzien in het investeringsplan. Het is dan aan de regering om te kiezen of dat gebeurt via aanpassingen aan het rollend materieel of aan de infra.
Maar 15M€ extra investeren op een 2e rangslijntje zie ik niet snel gebeuren in deze tijden.
LML

Bericht door LML »

Off-topic:
Laat ons momenteel focussen op Hamont-Antwerpen (evt. Weert-Antwerpen). Hoe langer een treinrit, hoe onbetrouwbaarder het allemaal wordt (vertraging, aansluiting weg,...).
Een trein vanuit Hamont (of zelfs Weert) moet niet persé naar Brussel als je een overstap hebt in Herentals (qua overstaptijd en -mogelijkheden (perron-perron, of toch maar de tunnel door...) kan er nog aan geknutseld worden). Dus laat deze IR-trein a.u.b. naar Antwerpen bollen. Reizigers uit bvb. Leuven die naar Gent willen, moeten die persé door de NZV als het evengoed via Mechelen kan?

Ik zie tenslotte ook meer mogelijkheden in een Hasselt-Mol-Herentals dan een Hasselt-Mol...

En kan het hier terug over de elektrificatiewerkzaamheden Herentals-Mol gaan? Of bovenstaande berichten verhuizen naar 'reizigerstrein Neerpelt-Weert'?
Laatst gewijzigd door LML op 07 mar 2014, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
groentje

Bericht door groentje »

Iedereen wil een rechtstreekse verbinding naar Brussel, bij voorkeur zonder tussenliggende stops, en aan 200 km/u.
En iedereen wil ook een rechstreekse verbinding naar Antwerpen, naar de luchthaven, naar de kust, naar de Ardennen, naar de familie...
Spijtig genoeg is dat onmogelijk, er moeten dus keuzes gemaakt worden. Hoeveel mensen uit de Oostelijke Kempen moeten naar Brussel? Is hun aantal groter dan naar Antwerpen? Nu is er misschien iets voor te zeggen om ipv Turnhout naar Brussel te sturen, dat te doen met de trein uit Hamont, maar dan krijg je gegarandeerd oorlog met de Turnhoutenaars. Niemand geeft graag een rechtstreekse verbinding op, kijk maar naar de Ninovieters, de Westhoekers, de mensen uit Gent-Dampoort, etc.
Veranderingen moeten dan ook met de nodige terughoudendheid worden doorgevoerd, ook al is het niet gemakkelijk. En zijn er in se vooral ook méér treinen nodig, maar goed, de NMBS kan en wil die niet inleggen. Investeren in technisch complexe treinen voor een zeer beperkte markt, lijkt me dan ook niet opportuun.
pietmol

Bericht door pietmol »

Shrek schreef: Dat zouden enorm zotte kosten zijn. Wat ga je immers doen met die dure locs als Mol-Neerpelt-Hamont over een paar jaar onder de draad hangt?
...

Shrek, allemaal goed en wel maar welke concrete plannen zijn er op dit moment vwb de elektrificatie van het traject Mol-Hamont?

ik vermoed dat oa de trein Antwerpen Neerpelt/Hamont nog jaren met diesel gereden zal worden.
tenzij men zo'n dualmode locs zou kopen.
ok je hebt gelijk die zijn zeer duur, maar men kan toch niet blijven rijden met die veel te trage diesels op een elektrisch spoor.
BlubBlub
Contacteer:

Bericht door BlubBlub »

pietmol schreef:
Shrek schreef: Dat zouden enorm zotte kosten zijn. Wat ga je immers doen met die dure locs als Mol-Neerpelt-Hamont over een paar jaar onder de draad hangt?
...

Shrek, allemaal goed en wel maar welke concrete plannen zijn er op dit moment vwb de elektrificatie van het traject Mol-Hamont?

ik vermoed dat oa de trein Antwerpen Neerpelt/Hamont nog jaren met diesel gereden zal worden.
ok je hebt gelijk die zijn zeer duur, maar men kan toch niet blijven rijden met die veel te trage diesels op een elektrisch spoor.
De snelheid van L15 en L19 tot Neerpelt is toch maar 120km/h (Neerpelt - Hamont-Grens 70km/h volgens Wikipedia) en dat kunnen de MW41's toch halen. Of wil men de snelheid optrekken [met de nodige veiligheidseisen en dus ook kosten die dat met zich meebrengt]?
pietmol

Bericht door pietmol »

BlubBlub schreef:
pietmol schreef:
...

De snelheid van L15 en L19 tot Neerpelt is toch maar 120km/h (Neerpelt - Hamont-Grens 70km/h volgens Wikipedia) en dat kunnen de MW41's toch halen. Of wil men de snelheid optrekken [met de nodige veiligheidseisen en dus ook kosten die dat met zich meebrengt]?

het gaat niet zo zeer over maximum snelheid, maar vooral over acceleratie.

als een MW41 op de lijn Antwerpen Lier ter hoogte van de krijgsbaan moet stoppen (rood sein), en nadien opnieuw vertrekken dan is die al in Lier voordat die 120 doet.

een AM80 zal ongeveer halverwege tussen de krijgsbaan en Lier de 120 halen...

over een afstand Antwerpen Mol (met 5 tussenliggende haltes) kan men men met een elektrische trein meer dan 10 minuten winnen tov MW41

daarenboven is een elektrische trein milieuvriendelijker dan een diesel...
Laatst gewijzigd door pietmol op 06 mar 2014, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Shrek

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:Shrek, allemaal goed en wel maar welke concrete plannen zijn er op dit moment vwb de elektrificatie van het traject Mol-Hamont?

Plannen zijn er, het is alleen wachten op budget :wink: Maar eens de centjes er zijn gaat dat veel sneller dan een aankoopprocedure van rollend materieel.
pietmol

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
pietmol schreef:Shrek, allemaal goed en wel maar welke concrete plannen zijn er op dit moment vwb de elektrificatie van het traject Mol-Hamont?

Plannen zijn er, het is alleen wachten op budget :wink: Maar eens de centjes er zijn gaat dat veel sneller dan een aankoopprocedure van rollend materieel.

dus iets voor na de verkiezingen :lol: :lol: :lol:
groentje

Bericht door groentje »

Zeg er maar niet bij dewelke :mrgreen:
Bibke

Bericht door Bibke »

Ik heb gehoord dat de elektrificatie tot Hamont voor volgend jaar gepland is.
BTW: de snelheid tss Neerpelt en Hamont wordt opgetrokken van 70 naar 90 km/u.
Shrek

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:Ik heb gehoord dat de elektrificatie tot Hamont voor volgend jaar gepland is.
BTW: de snelheid tss Neerpelt en Hamont wordt opgetrokken van 70 naar 90 km/u.
Dat is waarschijnlijk ooit wel gepland geweest voor 2015 ja, maar vandaag is het dat alvast niet meer. :wink:
Als daar in mei opeens budget voor gevonden wordt is het nog wachten tot 2017-2018 vooraleer de elektrificatie tot Hamont een feit is.
Maar hoe dan ook, het is gepland en het zal er ooit komen.
Bibke

Bericht door Bibke »

BTW: Wat ik ook gehoord heb, is dat de bouw van het onderstation in Mol met een half jaar uitgesteld is wegens budgettaire redenen.
Shrek

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:BTW: Wat ik ook gehoord heb, is dat de bouw van het onderstation in Mol met een half jaar uitgesteld is wegens budgettaire redenen.
Dat zou goed kunnen, zo zijn er (helaas) wel meer projecten :(
LML

Bericht door LML »

Ik zie - eerlijk gezegd - geen bovenleiding hangen tussen Mol en Hamont voor 2020...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

pietmol schreef:het gaat niet zo zeer over maximum snelheid, maar vooral over acceleratie.

als een MW41 op de lijn Antwerpen Lier ter hoogte van de krijgsbaan moet stoppen (rood sein), en nadien opnieuw vertrekken dan is die al in Lier voordat die 120 doet.

een AM80 zal ongeveer halverwege tussen de krijgsbaan en Lier de 120 halen...

over een afstand Antwerpen Mol (met 5 tussenliggende haltes) kan men men met een elektrische trein meer dan 10 minuten winnen tov MW41
Volgens BFOTO heeft een Break een maximale acceleratie van 54 cm/s², een MW41 haalt 55 cm/s². Naar mijn ervaring trekt een MW41 juist vrij snel op, dus ik begrijp uw standpunt niet?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie