Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Het is vandaag weer serieus prijs.
Dat is nu al drie dagen dat het treinverkeer 's morgens echt serieus in de mist loopt.
Dat kan niet alleen Murphy zijn hoor...
Dat is nu al drie dagen dat het treinverkeer 's morgens echt serieus in de mist loopt.
Dat kan niet alleen Murphy zijn hoor...
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Ik denk dat Murphy er niets mee te maken heeft,Kristofke schreef:Het is vandaag weer serieus prijs.
Dat is nu al drie dagen dat het treinverkeer 's morgens echt serieus in de mist loopt.
Dat kan niet alleen Murphy zijn hoor...
maar wel het koudefront.
Blijkbaar was de voorbereiding voor de winter toch niet zo schitterend.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
maar enfin... het vriest een paar graden en het treinverkeer ligt helemaal overhoop dan?
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Goh zageventK V B schreef:In Zwitserland slaagt men er in de hele dienstregeling (voor alle OV!) een half jaar op voorhand al op het internet te hebben. Dat is pas informeren...stefanic schreef:
-Info (routeplanner en statisch) op de NMBS-website
-affiches in de stations (blauwe versie van de gele affiches)
-brochures (lijnfolders, ICIR-gids, spoorboekje) in de stations
-de nodige persbelangstelling (13 november)
-in de grotere stations bemande infostands meerdere dagen
(Ik weet het, ik ben een zagevent. Maar 'k moest het toch wel even kwijt)

Beeld u in:
-in oktober 2009 maken wij (NMBS Mobility) onze plannen/wensen bekend (intern NMBS-Mobility) betreffende het te realiseren aanbod in december 2010. De nieuwe treindienst dec2009 is nog geeneens opgestart of bekend bij de reizigers, dus we weten nog geeneens waar er eventueel onvoorziene problemen zullen opduiken, maar goed... Het Directiecomite geeft proiriteiten, snoeit in de wensen (er is een budget, beperkingen beheerscontract, crisis...)
-tegen april 2010 moeten wij al onze rijpaden bevestigen (bestaande) of aanvragen (nieuwe, aangepaste) bij Infrabel Toegang Net (I-TN)
-tegen september 2010 krijgen wij de totale feedback van I-TN (in juni krijgen we al wel wat indicaties... het is dan al Maand-6!) maar in september 2010 zitten we op 3 maanden voor de start van de nieuwe dienst!
Op dat moment moeten eventuele problemen (rijpaden, materieelinzet, personeelinzet) nog opgelost en gefinaliseerd worden. Pas als alles VAST ligt (toch 99.9%) kan pas aan spoorboekjes etc. begonnen worden. Da's dus voor oktober... (ondertussen ook wel even de wensen voor december 2011 bekend maken aub...)
Tussen de soep en de pattaten ook nog rap aanpassingen voorzien voor de zomerwijziging van juni, en als Infrabel hevig staat nog extra wijzigingen voor werven (dit jaar was dit in zowel juni als september...)
Ik weet persoonlijk niet waar het verschil zit met Zwitserland. Is 'Infrabel' daar minder actief, of wel op een dusdanige wijze dat de treindienst niet om de haverklap moet omgegooid worden? Want let wel: veel van de aanpassingen die het aanbod momenteel ondergaat zijn enkel en alleen het gevolg van werven (zie maar naar de klotesituatie waar we nu met L26 inzitten). Of werkt de Zwitserse infrabel met duidelijke (en land op voorhand gekende) werftimingen die ook niet uitlopen door procedures bij de raad van state etc...
spoorwegrealist
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Zou het ook kunnen dat de IC treinen van Oostende Naar Antwerpen nu met 2 AM96's gereden worden ipv 3?
Vanmorgen (IC 1810) was er zelf maar een AM96 stel! Dat was serieus proppen! 'k heb wel kunnen zitten, met drie op twee stoeltjes gepropt dan wel
Vanmorgen (IC 1810) was er zelf maar een AM96 stel! Dat was serieus proppen! 'k heb wel kunnen zitten, met drie op twee stoeltjes gepropt dan wel

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Weet iemand al iets meer over dit?
http://www.brusselnieuws.be/artikels/st ... el-congres
http://www.brusselnieuws.be/artikels/st ... el-congres
Brussel - Vanaf 4 januari 2010 komen er betere verbindingen voor de treinstations Etterbeek en Brussel-Congres. Op vraag van de reizigers, zegt de NMBS vandaag in een persbericht. De afgelopen weken kreeg een nieuwe dienstregeling voor die stopplaatsen de wind van voren, onder meer van de Vrije Universiteit Brussel (VUB).
Met de aanpassingen voor Etterbeek lijkt de NMBS tegemoet te komen aan het luide protest van studenten en personeelsleden van de VUB. Zij dienden massaal klacht in tegen de afschaffing van rechtstreekse treinen tussen Etterbeek en Mechelen, en hielden vandaag een "bezettings-TD" in het station van Etterbeek.
Wat verandert er vanaf 4 januari?
Mechelen krijgt er directe verbindingen met Etterbeek bij. Tijdens de ochtendspits vertrekken er vanuit Mechelen vier treinen per uur, in de avondpiek komen er vier treinen in Mechelen toe. Daarnaast wijzigt ook de regeling van de P-trein Aarschot-Mechelen, waardoor er in Mechelen aansluiting is met de L-trein 3378 naar Etterbeek.
Voor de halte Brussel-Congres overweegt de vervoersmaatschappij ook aanpassingen. Sinds 13 december stopt de trein Schaarbeek (16.06 uur)-Doornik (17.28 uur) daar niet meer. Omdat daar veel reactie op kwam, wordt ook deze stopplaats mogelijk heringevoerd vanaf 4 januari 2009.
© brusselnieuws.be
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Ja! Ga gewoon in de routeplanner kijken (datum vanaf 4/1/2010 natuurlijk...)fets schreef:Weet iemand al iets meer over dit?
http://www.brusselnieuws.be/artikels/st ... el-congres
Brussel - Vanaf 4 januari 2010 komen er betere verbindingen voor de treinstations Etterbeek en Brussel-Congres. Op vraag van de reizigers, zegt de NMBS vandaag in een persbericht. De afgelopen weken kreeg een nieuwe dienstregeling voor die stopplaatsen de wind van voren, onder meer van de Vrije Universiteit Brussel (VUB).
Met de aanpassingen voor Etterbeek lijkt de NMBS tegemoet te komen aan het luide protest van studenten en personeelsleden van de VUB. Zij dienden massaal klacht in tegen de afschaffing van rechtstreekse treinen tussen Etterbeek en Mechelen, en hielden vandaag een "bezettings-TD" in het station van Etterbeek.
Wat verandert er vanaf 4 januari?
Mechelen krijgt er directe verbindingen met Etterbeek bij. Tijdens de ochtendspits vertrekken er vanuit Mechelen vier treinen per uur, in de avondpiek komen er vier treinen in Mechelen toe. Daarnaast wijzigt ook de regeling van de P-trein Aarschot-Mechelen, waardoor er in Mechelen aansluiting is met de L-trein 3378 naar Etterbeek.
Voor de halte Brussel-Congres overweegt de vervoersmaatschappij ook aanpassingen. Sinds 13 december stopt de trein Schaarbeek (16.06 uur)-Doornik (17.28 uur) daar niet meer. Omdat daar veel reactie op kwam, wordt ook deze stopplaats mogelijk heringevoerd vanaf 4 januari 2009.
© brusselnieuws.be
'Extra' treinen om 7u33 tot 10u33 uit Mechelen en 's avonds ook 4 verlengde treinen
spoorwegrealist
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Waarom kon dit niet onmiddellijk met de ingang van de nieuwe dienstregeling?
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Omdat de NMBS de exacte nieuwe dienstregeling geheimhoudt tot na het moment dat er half december nog wijzigingen mogelijk zijn. Het gevolg is dat er ieder jaar na een paar weken reparaties nodig zijn.Hogersluys schreef:Waarom kon dit niet onmiddellijk met de ingang van de nieuwe dienstregeling?
Groetjes,
Rian
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Toch niet helemaal akkoord, hoor. De meeste reizigers beseffen pas op het moment zelf dat de dienstregelingen veranderen. Nochtans zijn de nieuwe dienstregelingen al minstens een week of 5 beschikbaar.rvdborgt schreef:Omdat de NMBS de exacte nieuwe dienstregeling geheimhoudt tot na het moment dat er half december nog wijzigingen mogelijk zijn. Het gevolg is dat er ieder jaar na een paar weken reparaties nodig zijn.Hogersluys schreef:Waarom kon dit niet onmiddellijk met de ingang van de nieuwe dienstregeling?
Groetjes,
Rian
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
De druk neemt inderdaad enorm toe na de invoering van de nieuwe dienstregeling, maar de pijnpunten worden doorgaans door liefhebbers er al vroeger uitgehaald. Alleen is dan het antwoord dat het te kort is op de invoering om er nog iets aan te wijzigen...
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
5 weken voor ingang van de nieuwe dienstregeling is doorgaans te laat voor wijzigingen.overweg13 schreef:Toch niet helemaal akkoord, hoor. De meeste reizigers beseffen pas op het moment zelf dat de dienstregelingen veranderen. Nochtans zijn de nieuwe dienstregelingen al minstens een week of 5 beschikbaar.rvdborgt schreef:Omdat de NMBS de exacte nieuwe dienstregeling geheimhoudt tot na het moment dat er half december nog wijzigingen mogelijk zijn. Het gevolg is dat er ieder jaar na een paar weken reparaties nodig zijn.Hogersluys schreef:Waarom kon dit niet onmiddellijk met de ingang van de nieuwe dienstregeling?
Groetjes,
Rian
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
[quote="rvdborgt"5 weken voor ingang van de nieuwe dienstregeling is doorgaans te laat voor wijzigingen.
Groetjes,
Rian[/quote]
Zal wel, maar stel dat je de nieuwe dienstregelingen 4 maand of eerder publiceert, hoe groot schat je dan de kans dat er tijdig gereageerd wordt door de betrokkenen? Niet vergeten dat het meestal maar om enkele tientallen, laat staan honderden gegadigden gaat. Ik vind het trouwens interessant om in een topic als dit eens het aantal keren te tellen dat "ik" voorkomt. Tot nader order is een dienstregeling van trein, tram en bus nog altijd een collectief gegeven en geen individuele bekommernis.
Groetjes,
Rian[/quote]
Zal wel, maar stel dat je de nieuwe dienstregelingen 4 maand of eerder publiceert, hoe groot schat je dan de kans dat er tijdig gereageerd wordt door de betrokkenen? Niet vergeten dat het meestal maar om enkele tientallen, laat staan honderden gegadigden gaat. Ik vind het trouwens interessant om in een topic als dit eens het aantal keren te tellen dat "ik" voorkomt. Tot nader order is een dienstregeling van trein, tram en bus nog altijd een collectief gegeven en geen individuele bekommernis.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Dat collectief is wel opgebouwd uit individuen met elk hun verwachtingen.
Maar je hebt ongelijk dat een ruimer op voorhand bekendgemaakte dienstregeling niet veel problemen zou kunnen oplossen. Zeker, het grote publiek merkt vaak pas dat er een andere treindienst is de dag dat die begint te rijden, of in het beste geval enkele dagen op voorhand. Maar er zijn heel wat gegadigden die niets liever doen dan spoorboekjes doorbladeren, om er de veranderingen en de gevolgen daarvan op te lijsten, niet in het minst bij TreinTramBus.
Hoe ruimer op voorhand bekend, hoe makkelijker het is om hier en daar nog bij te sturen, nu is het sowieso 'te laat', en gaat de wijziging dan maar door in januari, of in maart, of juni.
Want alle respect voor de dienstregelingsopstellers, maar het zijn maar mensen, ze kunnen niet alles zien. Hoe meer mensen er hun licht over kunnen laten schijnen, hoe sneller de kritieke punten bekend zijn. En hoe sneller er iets aan gewijzigd kan worden.
Maar je hebt ongelijk dat een ruimer op voorhand bekendgemaakte dienstregeling niet veel problemen zou kunnen oplossen. Zeker, het grote publiek merkt vaak pas dat er een andere treindienst is de dag dat die begint te rijden, of in het beste geval enkele dagen op voorhand. Maar er zijn heel wat gegadigden die niets liever doen dan spoorboekjes doorbladeren, om er de veranderingen en de gevolgen daarvan op te lijsten, niet in het minst bij TreinTramBus.
Hoe ruimer op voorhand bekend, hoe makkelijker het is om hier en daar nog bij te sturen, nu is het sowieso 'te laat', en gaat de wijziging dan maar door in januari, of in maart, of juni.
Want alle respect voor de dienstregelingsopstellers, maar het zijn maar mensen, ze kunnen niet alles zien. Hoe meer mensen er hun licht over kunnen laten schijnen, hoe sneller de kritieke punten bekend zijn. En hoe sneller er iets aan gewijzigd kan worden.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Precies. De NMBS laat gewoon een kans op gratis advies voorbijgaan. En daarmee ook de kans op het voorkomen van een deel van de ergernis van half december.groentje schreef:Want alle respect voor de dienstregelingsopstellers, maar het zijn maar mensen, ze kunnen niet alles zien. Hoe meer mensen er hun licht over kunnen laten schijnen, hoe sneller de kritieke punten bekend zijn. En hoe sneller er iets aan gewijzigd kan worden.
Groetjes,
Rian