Pagina 27 van 58

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 01 jul 2013, 21:17
door Steve
Vandaag wat tijd gehad om een van de automaten in Brussel-Centraal wat beter te bekijken... en ik was niet bepaald overtuigd. :?

- Aanraakgevoeligheid van het scherm laat te wensen over: de ene keer neemt hij het vlot, de andere keer totaal niet. Er lijkt geen systeem in te zitten: het is geen kwestie van te hoog / te laag drukken, harder of zachter, niets... het lijkt meer toeval te zijn dan iets anders.

- Betaling met bankkaart was onmogelijk (staat gelukkig aangegeven op het beginscherm), ook al was het scherm van de kaartterminal gewoon opgelicht en leek alles op het eerste gezicht normaal. Gevolg is dat je een heel aantal producten niet kunt kopen, ofwel omdat het bedrag te hoog is met kleingeld, ofwel omdat je gewoon niet zoveel kleingeld op zak hebt. Desondanks was de led wel gewoon groen: ik zie de discussies in de trein met de TBG al ontstaan, als de klant (terecht) geen maakloon aangerekend wil zien terwijl de TBG een automaat met groene led ziet...

- Dan maar eens getest wat het zou geven om een product te bestellen waarvan de waarde hoger ligt dan wat je met kleingeld kunt betalen. Ik kon een Rail Pass bestellen enzovoort, maar bij het overgaan tot de betaling was het plots over en keerde hij naar het beginscherm terug, zonder specifieke melding.

- Een gewoon biljet nemen. Hij gaat er gelukkig automatisch van uit dat het vanuit Brussel-Centraal is, onderaan staan een aantal suggesties voor bestemmingen... maar vreemd genoeg staat daar ook Brussel-Centraal in! Dat dan maar genomen, ik kon tot m'n verbazing verder tot de bevestiging, maar dan kwam er een melding dat het ticket om technische redenen niet gekocht kon worden o.i.d. (stel je voor dat er echt een biljet Brussel-Centraal - Brussel-Centraal uitkwam...)

- De Brusselse stations ontbreken volledig in het overzicht van bestemmingsstations. Geen melding dat je in dat geval een JUMP moet gebruiken, laat staan dat de automaat zelf een JUMP-ticketje zou kunnen afleveren (al valt dat ergens natuurlijk te begrijpen aangezien dat over 1 à 2 jaar afgelopen zou moeten zijn, dan wordt het ook MOBIB). Bijzonder onduidelijk voor wie niet perfect vertrouwd is met het systeem!

- Wil je iets op je MOBIB-kaart zetten, dan moet je eerst "Abonnementen" kiezen. Heel erg duidelijk is dat opnieuw niet: akkoord dat er momenteel enkel abonnementen op de MOBIB-kaart kunnen, maar je moet er zelf weer achter komen. Enfin, ik leg er m'n MIVB-MOBIB-kaart in: steeds een melding dat er een probleem is met de kaart. Vermoedelijk moet hij nog "geïnitialiseerd" worden aan het loket voor gebruik met NMBS-producten (of is dat intussen niet meer zo?), maar opnieuw geen enkele melding, je moet het er zelf maar uit afleiden.

Toch wel jammer: de komst van de automaten is nu zo lang voorbereid, veel exemplaren staan er al bijna een jaar te blinken, maar toch nog zoveel elementaire missers, slechte/ontbrekende communicatie, en bugs aanwezig. Veel van de bovengenoemde situaties zijn echt niet zo uitzonderlijk, en ik vind het zeer verbazend dat men kennelijk geen uitgebreide ronde "wat als" gedaan heeft om minstens een duidelijke melding weer te geven bij alle dergelijke scenario's. Hopelijk zijn we niet vertrokken voor een nieuwe jarenlange knoeiboel met "huisgemaakte" software. :|

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 01 jul 2013, 22:09
door Kristofke
Het startscherm op zich is al een misser van formaat met "Klik hier voor..." Maar er is nergens een muis om te klikken ;)

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 02 jul 2013, 14:28
door mervyn
De ticket automaat in Merchtem heeft enkele dagen gewerkt (de eerste dagen werkte betalen met munten wel niet).
Nu staat hij al sinds vorige week donderdag of vrijdag geblokkeerd op een betaling.

Hopelijk slechts kinderziekten (alhoewel die er nu misschien al uit zouden moeten zijn).

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 02 jul 2013, 16:46
door overweg13
Het grootste nadeel van (alle) automaten is nog dat je er niet kunt op schelden, niet agressief kunt tegen doen en ook niet kunt dreigen met een klacht bij hun baas...

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 02 jul 2013, 17:22
door Steven
Schelden kan perfect. Ze ondergaan het gewoon zonder reactie te geven :mrgreen: :mrgreen:

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 02 jul 2013, 19:53
door apestaart
Je kan daar ook tegen schoppen, wel oppassen dat je geen gebroken tenen aan overhoudt. :mrgreen: :mrgreen:

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 02 jul 2013, 19:56
door apestaart
In Oostende staan er drietal nieuwe automaten in de hall waarvan er twee in werking zijn, natuurlijk hebben ze die ene oude automaat buiten werking gesteld en er een bord opgezet met de verwijzing naar de nieuwe automaten.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 02 jul 2013, 21:10
door thejay
In Gent-Sint-Pieters hebben ze de oude automaten ook allemaal afgedekt, in Antwerpen-Berchem dan weer niet. Daar kun je de oude automaat bij de lokettenzaal nog gebruiken... als ze eens werkt tenminste. De nieuwe staan in de perrontunnel aan de kant van de Statiestraat, maar de rechtse was alweer defect.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2013, 00:00
door Lukas
Hoi,

In Brussel Zuid kan je de oude automaten en de nieuwe automaten gebruiken(Altijd handig voor een vergelijkende studie). Ook zag ik dat men in Antwerpen Centraal 2 nieuwe automaten geplaatst heeft aan de 2 loketten in het atrium.

Lukas

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2013, 18:34
door apestaart
Eigenaardig genoeg staan er in Brugge nergens nieuwe automaten, in de hall staan nog de 4 oude automaten volop in werking.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2013, 18:40
door overweg13
apestaart schreef:Eigenaardig genoeg staan er in Brugge nergens nieuwe automaten, in de hall staan nog de 4 oude automaten volop in werking.
Die passen beter bij het middeleeuwse karakter van de stad...

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2013, 18:57
door Asterix
In de tunnel van het Leuvense station staat nog altijd maar één, oude automaat kant centrum en die was vandaag nog altijd buiten dienst. Toch fijn om te lezen dat Merchtem wel genoeg (nieuwe) automaten heeft gekregen :roll:

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2013, 19:28
door Steven
Merchtem heeft 1 automaat gekregen net zoals verschillende andere stopplaatsen in de regio, maar er zijn minstens nog evenveel plaatsen waar nog geen automaten staan (geen oude en geen nieuwe). Kortweg er is nog heel wat werk voor elk station en stopplaats zal voorzien zijn van een functionele degelijke automaat.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 03 jul 2013, 23:02
door jotie
Jeroen, er staan in Leuven wel degelijk twee oude automaten in de onderdoorgang,... maar veel maakt het niet uit, want ze zijn allebei al meerdere dagen buiten dienst. Van nieuwe automaten geen spoor en aan de loketten is het wachten, aanschuiven en uiteindelijk zonder kaartje weglopen in de hoop om je trein nog net te kunnen halen. Een trieste situatie.

In Gent-Sint-Pieters was het gisterenavond niet veel beter. De oude buiten dienst, sommige nieuwe ook. Op het moment dat ik er aankwam (+/- 23u) was dat geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat het daar overdag op sommige momenten ook geen makkelijke klus is om aan een ticket te geraken.

Nog afgezien van de relatieve gebruiks(on)vriendelijkheid van de nieuwe automaten, is het in ieder geval geen verstandige keuze geweest om die oude meteen buiten dienst te stellen. Met die gebruiks(on)vriendelijkheid vind ik het trouwens wel best meevallen. Het is nog altijd niet het snelste systeem, de reactie van het aanraakscherm is soms wat vreemd (maar minder erg dan de oude), en je moet effectief weten welk kaartje je wil, want in plaats van eerst vertrek- en beginpunt in te kunnen geven, moet je nog steeds eerst het kaarttype selecteren. Hoe dom is dat?

Maar ja, wat verwacht je dan ook: TreinTramBus biedt aan om de nieuwe toestellen te testen en dat wordt door de NMBS geweigerd. De reiziger centraal stellen? Misschien een ideetje voor 2065? Voortdurend en zoveel mogelijk kansen missen om de reiziger nauwer te betrekken bij het spoorwegbedrijf lijkt wel de 'grote missie' van NMBS Mobility.

Re: Ticket automaten NMBS

Geplaatst: 04 jul 2013, 00:48
door Retard
apestaart schreef:Eigenaardig genoeg staan er in Brugge nergens nieuwe automaten, in de hall staan nog de 4 oude automaten volop in werking.
Je moet eens goed kijken in die hal:
IMG_3297.JPG