NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Asterix »

Duikbril AM86 schreef:Volledig akkoord ik heb ook nog aan de overheid gewerkt en de diensten waar de kuis werd uitgevoerd, met eigen personeel
was de kuis veel beter gedaan dan bij die privéfirma's.

Die automaten onder houden kost ook geld al eens factuur gezien als zo een privéfirma langs komt voor het onderhoud?
Ik wil wel nog eens zien als ze een automaten in een onbewaakte stopplaats staan hoe lang het zal duren voor ze gevandaliseerd zullen zijn?
Nou, ik heb ook al mogen "genieten" van de schoonmaakcapaciteiten van eigen personeel en dat van de ingehuurde firma. Je hebt bij beiden luieriken en hardwerkende mensen, ik denk niet dat er per definitie bij de ene beter wordt schoongemaakt dan bij de andere. Echter, wel worden de 'eigen' mensen beter ingedekt door de eigen vakbonden daar waar je de ingehuurde firma gemakkelijk kan bedanken voor (niet-)bewezen diensten en je kan overstappen naar een andere firma mocht dat noodzakelijk blijken.
Wat betreft de privé-automaten: ook hier kan de vrije markt spelen en kan er een goede prijs worden bedongen en in een onderhoudscontract worden vastgelegd dat voor beide partijen voldoet. Het vandalismeprobleem ligt trouwens niet aan de automaten maar aan de gebrekkige veiligheidsmaatregelen.

@ Kristof, uit jouw voorbeelden blijkt dat het wegvallen van aankondigingen dagelijkse kost is en mensen dus wel even zonder speaker kunnen mocht het geautomatiseerde systeem een panne vertonen. Trouwens, ik heb al jaren ervaring met werken in een volcontinue systeem van 12 uren op verschillende operationeel drukke dispatchings (privé en overheid, openbaar vervoer en andere) dus ik weet wat het is om uren niet te kunnen eten, drinken of pauze nemen :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Steven »

Een automatisch systeem gaat niets doen aan de klachten van die buurtbewoners, want ook dat automatisch systeem gaan ze veel te veel lawaai vinden.
Dus vanwege die buurtbewoners zijn er GEEN aankondigingen op die stations na 20u. Ik kan me perfect voorstellen dat er niet alleen in de Brusselse agglomeratie dergelijke plaatsen zijn maar evengoed op andere Vlaamse en Waalse statiions/stopplaatsen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Asterix »

Kristofke schreef:Meer begrip bij betere omschrijving van het probleem? Ach dat maakt weinig uit, de trein blijft even laat. Het interesseert mensen meer wat eventuele eerdere vertrekken zijn etc.
Niet akkoord! Mensen willen weten WAAROM hun trein te laat is en het is tevens een "geneesmiddel voor het psychologisch lijden" dat het wachten veroorzaakt. Het is zoals in de file staan met je wagen: je hoort er niets van de op radio en je vreet je kas op omdat je niet weet wat er exact is gebeurd, hoe lang je er nog gaat staan etc etc. Wanneer die info dan plots wél wordt omgeroepen (tijdens de verkeersinfo op de radio), zal dat het verkeer heus niet sneller doen laten rijden maar wél voelen mensen hun lijden als 'erkend' (iemand ginder op de radio of bij de politie weet er van dus men er is er mee bezig het op te lossen). Dat in combinatie met de reden waarom er file is, helpt de bestuurder mentaal al een pak vooruit. Het is ook een kwestie van respect naar je klant toe en het zet meer zoden aan de dijk dan het afgezaagde, nietszeggende en totaal ongeloofwaardige "... waarvoor onze excuses". Er zijn trouwens al meerdere wetenschappelijke onderzoeken aan gewijd en die kwamen steevast tot dit resultaat.

@ Steven, akkoord dat die buurtbewoners even zuur zullen blijven. Mijn punt was gewoon dat het argument dat automatische omroepsystemen in panne kunnen vallen, weinig relevant is omdat er nu ook al periodes zijn dat er niet wordt omgeroepen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Steven »

Jeroen schreef: @ Steven, akkoord dat die buurtbewoners even zuur zullen blijven. Mijn punt was gewoon dat het argument dat automatische omroepsystemen in panne kunnen vallen, weinig relevant is omdat er nu ook al periodes zijn dat er niet wordt omgeroepen.
Dat is eerder een kwestie van opvolging, bepaalde bazen moeten hun werk doen en dat wil dus zeggen controles uitvoeren. Ik stel geregeld vast dat voor wel meer zaken in de Brusselse regio (ook de spoorweg is opgedeeld in regio's) er iets strenger en meer opvolging is dan in de andere regio's. Maar zoals je zelf wel weet kent elke werkplek zijn zwakke schakel dat is haast niet uit te sluiten.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Kristofke »

Off topic trouwens maar het zou handig zijn moest de NMBS meer met treinnummers werken in de communicatie. We zijn er op voorzien bij Infrabel, maar de NMBS wil niet. In Frankrijk roept men wel om met treinnummers. Het zou veel makkelijker zijn ingevallen van verstoring om algemeen op een lijn (zoals L26) te kunnen omroepen dat de eerste trein die rijdt nummer zoveel is richting naar daar. Nu daarentegen moet de speaker in elk station omroepen met het uur en bestemming in dat station. Kortom 9 x 2 minuten voordat je elk station eenmaal gedaan hebt. In die tijd is er geen tijd om iets anders om te roepen op die lijn (als je nog in Sint job aan het roepen bent, is het alternatief al in Haren), en dan krijg je weer zo een reacties als Jeroen terecht opmerkt dat er soms gewoon geen info is. Maar dat wil niet zeggen dat de speaker niet ergens anders bezig is eh.

En laat dat automatisch systeem nu net goed werken als er niets aan de hand is, en net slecht werken als problemen zijn.

Dus er is wel een besparingsprobleem, want de post van L26 gaat ongetwijfeld samengevoegd worden met L161. Die lijn zal maar half automatisch omgeroepen worden (schuman, Luxemburg en Etterbeek), op L26 blijft dat Delta, boondaal, Diesdelle, Sint Job en Moensberg. Als de computer dan het begeeft staat de speaker er alleen voor om te roepen in 18 (!!) stations. Dat gaat niet! En dus zou speaken met treinnummers al veel helpen zodat meerdere stations tegelijk omgeroepen kunnen worden zonder het vertrekuur te vermelden.
rvdborgt
Berichten: 4657
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door rvdborgt »

Kristofke schreef:Off topic trouwens maar het zou handig zijn moest de NMBS meer met treinnummers werken in de communicatie. We zijn er op voorzien bij Infrabel, maar de NMBS wil niet. In Frankrijk roept men wel om met treinnummers. Het zou veel makkelijker zijn ingevallen van verstoring om algemeen op een lijn (zoals L26) te kunnen omroepen dat de eerste trein die rijdt nummer zoveel is richting naar daar.
Slechts weinig reizigers kennen het nummer van hun trein. Dat heeft dus geen zin.

Groetjes,
Rian
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door LML »

Alleen de treinliefhebbers, -freaks, -nurds, -specialisten (of hoe ze maar noemen wil) zoals wij, zullen het treinnr. kennen. De overgrote meerderheid van de dagdagelijkse reizigers of recreanten stellen zich daar enkel nog meer vragen bij als ze aankondigingen horen met treinnrs. Dus laat die terminologie achterwege en hou het bij bestemmingen... :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:
Kristofke schreef:Off topic trouwens maar het zou handig zijn moest de NMBS meer met treinnummers werken in de communicatie. We zijn er op voorzien bij Infrabel, maar de NMBS wil niet. In Frankrijk roept men wel om met treinnummers. Het zou veel makkelijker zijn ingevallen van verstoring om algemeen op een lijn (zoals L26) te kunnen omroepen dat de eerste trein die rijdt nummer zoveel is richting naar daar.
Slechts weinig reizigers kennen het nummer van hun trein. Dat heeft dus geen zin.

Groetjes,
Rian
Toch gebruiken de ons omringende landen geregeld die treinnummers ook op de luchthaven vermelden ze die nummers. Buitenlanders staan hier geregeld met afgedrukte uurregelingen te vragen of het die trein is met nr xxxx. Er is dus wel degelijk een zeker nut. Al was het maar 30% van de reizigers die er zouden op letten in het begin. Je kan er vanuit gaan dat het aantal enkel zal toenemen hoe meer je er gebruik van maakt. Er zijn nu al TBG's die geregeld hun aankondiging aanvullen met het treinnummer vooral op de IC treinen naar Luxemburg en Antwerpen heb ik het al ettelijke keren gehoord.
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Men kan de spoorwegen moeilijk een trendsetter noemen als het gaat over het implementeren van technologische nieuwigheden in haar werking. Zelfs het internet is daar nog niet volledig doorgedrongen, getuige de onmogelijkheid om (vlot) de prijs van een ticket naar pakweg Lille of de prijs van een B-dagtrip te weten te komen.
Daarvoor kan je natuurlijk naar het loket waar men je graag zal helpen :lol: Kwestie van weer on-topic te zitten.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Kristofke »

Steven schreef: Toch gebruiken de ons omringende landen geregeld die treinnummers ook op de luchthaven vermelden ze die nummers. Buitenlanders staan hier geregeld met afgedrukte uurregelingen te vragen of het die trein is met nr xxxx. Er is dus wel degelijk een zeker nut. Al was het maar 30% van de reizigers die er zouden op letten in het begin. Je kan er vanuit gaan dat het aantal enkel zal toenemen hoe meer je er gebruik van maakt. Er zijn nu al TBG's die geregeld hun aankondiging aanvullen met het treinnummer vooral op de IC treinen naar Luxemburg en Antwerpen heb ik het al ettelijke keren gehoord.
Het is idd niet alleen handig in geval van problemen maar gewoon altijd. Er zijn soms subtiele verschillen in P-treinen die je enkel kan herkennen aan het vertrekuur, een treinnummer biedt dan extra zekerheid.

Ik zie het in die toekomst nog wel gebeuren aangezien PIDAAS er op voorzien is om treinnummers om te roepen en ook te afficheren op overzichtschermen.

Dat TBG's treinnummers omroepen op de IC A'pen-Charleroi heb ik ook al meer gehoord.
AlexNL
Berichten: 2291
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door AlexNL »

En in de luchtvaart is het omroepen van vluchtnummers de normaalste zaak van de wereld. Daar hoor je niet "De vlucht naar Seattle van 9u47 vertrekt van gate E7" maar "Vlucht DL 1234 met als bestemming Seattle vertrekt van Gate E7".
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Steve »

AlexNL schreef:En in de luchtvaart is het omroepen van vluchtnummers de normaalste zaak van de wereld. Daar hoor je niet "De vlucht naar Seattle van 9u47 vertrekt van gate E7" maar "Vlucht DL 1234 met als bestemming Seattle vertrekt van Gate E7".
In de luchtvaart heb je natuurlijk wel een aantal bijzonderheden die het gebruik van het vluchtnummer (nog meer) rechtvaardigen, zoals codeshares, meerdere maatschappijen die een vlucht hebben naar dezelfde bestemming binnen hetzelfde tijdvak, enzovoort. Kijk bijvoorbeeld eens een Brussel - New York 's morgens, er zijn verschillende vluchten kort na elkaar en elk van die vluchten heeft dan ook nog eens verschillende vluchtnummers door de vele codeshares.

/offtopic
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Asterix »

Het is wel zo dat in de luchtvaart de pax. een vorm van boarding pass bij de hand heeft waarop het nummer staat gedrukt. Hij kan dus steeds verifiëren of 'zijn' vlucht wordt omgeroepen. Bij treinbiljetten is dat niet het geval omdat een biljet niet specifiek aan een trein is gebonden maar enkel (min of meer) aan een traject. De vergelijking gaat dus al niet op.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:Het is wel zo dat in de luchtvaart de pax. een vorm van boarding pass bij de hand heeft waarop het nummer staat gedrukt. Hij kan dus steeds verifiëren of 'zijn' vlucht wordt omgeroepen. Bij treinbiljetten is dat niet het geval omdat een biljet niet specifiek aan een trein is gebonden maar enkel (min of meer) aan een traject. De vergelijking gaat dus al niet op.
alle HST biljetten hebben dat meestal wel. Mensen die uurregelingen afdrukken hebben die nummers ook en zoeken er ook nog achter. Heb afgelopen week nog 5 mensen geholpen die zo met papieren in de hand stonden te zoeken voor de gele affiches.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Bericht door Kristofke »

Wat houdt hen tegen om reisadvies af te drukken op die enorme ticketten. Er kan altijd bv opgedrukt worden wat het eerste vertrek is naar de bestemming, eventuele overstappen etc.
Plaats reactie